صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 5 مرداد 1395 شماره 4394

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تجربه مذاکرات هسته‌ای را نباید فراموش کنیم؛ این تجربه این است که اگر ما کوتاه هم بیاییم، آمریکا دست از نقش مخرّب خود برنمی‌دارد. (95/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
مهره‌های دشمن اصلی

دختر کوچک هاشمی رفسنجانی و سخنان تازه او در سراي قلم در رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت. فائزه هاشمی که پیش از این در سال 88 در کف خیابان علیه نظام تبلیغ می کرد و به منظور تهییج و تحریک افکار عمومی برای حضور در خیابان‌ها‌ می‌کوشید و چندی پیش نیز، پس از بازگشت از سفر به ایالات متحده به دیدار سران فرقه بهائیت رفت و جنجال‌های فراوانی آفرید، تا جایی که موجب شد پدر وی که همواره از فرزندانش حتی هنگامی که در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به فساد اقتصادی متهم شدند، حمایت می‌کند! اقدام دخترش را غلط بداند و از وی بخواهد که عذرخواهی کند (خواسته‌ای که البته هیچ‌گاه برآورده نشد)؛ این بار در سخنانی در سرای قلم، وابسته به مهدی خزعلی، عضو فعال در فتنه 88، در اظهاراتی تأمل‌برانگیز می‌گوید: «من معتقدم که حکومت‌ها به دلیل اینکه خطاهایی که دارند را به‌پای دین می‌نویسند به دین آسیب می‌زنند و به خاطر همین‌که دین آسیب نبیند و مردم حالت دین‌زدگی پیدا نکنند، حکومت اگر دینی نباشد بهتر است. من خیلی با حکومت دینی به این دلیل موافق نیستم»؛ «حکومت دینی دین را خراب می‌کند» و عبارات مشابه دیگری که در میان گفته‌های فائزه هاشمی به چشم می‌خورد!
اما واقعیت این است که نه فائزه هاشمی و نه اظهارات و جنجال‌های او اهمیت چندانی ندارد و دغدغه جامعه ما نیست و چنین اظهاراتی در مسیر انقلاب اسلامی و عزم ملت ایران تأثیری نداشته و نخواهد داشت؛ اما آنچه در این میان باید به آن توجه ویژه کرد، این است که واکنش هاشمی رفسنجانی در جایگاه یکی از پیشقراولان انقلاب سال 57 که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های کلان اجرایی و... برعهده داشته و در حال حاضر هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، به اظهارات ضد انقلابی و سکولار دخترش چیست؟ و مهم‌تر آنکه جامعه و نهادهای مسئول از توطئه و خدعه‌هایی که دشمنان ایران اسلامی و در رأس آنها آمریکا علیه انقلاب اسلامی طراحی می‌کنند، آگاه باشند و آنها را خنثی کنند؛ خدعه هایی که فائزه هاشمی و دیگران مهره‌های اجرای آن هستند.

▼ گزارش روز
نفس‌های آخر

حدود 100 روز از عملیات پاکسازی اردوگاه «حندرات» در سوریه می‌گذرد و تاکنون 700 تن از اعضای گروه‌های تروریستی کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. اردوگاهی که تروریست‌ها خوب می‌دانند، تسلط ارتش سوریه بر آن به معنای پایان حیات‌شان در شهر حلب است. به همین دلیل با وجود تلفات بسیار و حتی به هلاکت رسیدن هفت تن از فرماندهان ارشد گروه‌های تروریستی همچنان تلاش می‌کنند منطقه را حفظ کنند؛ تلاشی که به نظر می‌رسد تا شکست کامل آن فاصله چندانی باقی نمانده است. نیروهای ارتش سوریه، رزمندگان مقاومت حزب‌الله و نیروهای فدائیان قدس کاملاً بر اوضاع میدانی مسلط هستند و پیش‌بینی می‌شود، به زودی با تسلط کامل آنها بر جاده راهبردی «کاستیلو»، ارتباط تروریست‌ها در شهر حلب با یکدیگر قطع شود! مناطق شمالی اردوگاه نیز تحت تسلط کامل ارتش سوریه قرار گرفته است و تروریست‌ها پس از حضور پنج ساله، در این مناطق، پا به فرار گذاشته‌اند؛ اما آنچه در این میان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، پشتیبانی واشنگتن و آنکارا از تروریست‌هاست. خبرهای دریافتی و موثق نشان می‌دهد، سلاح‌های کاملاً پیشرفته آمریکایی در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته است تا شاید مانع از شکست و فرار تروریست‌ها در این منطقه مهم و سوق‌الجیشی شود! افزون بر این، افسران بلندپایه اطلاعات دولت ترکیه نیز در کنار تروریست‌ها قرار دارند و به هدایت و کمک به تروریست‌ها مشغول هستند! حمایتی که البته به همین جا خلاصه نمی‌شود و در روزهای گذشته نیز جنگنده‌های آمریکایی نیروهای مقاومت را که به سمت عمق اردوگاه حندرات در حال پیشروی بودند، در سه مرحله مورد هدف قرار دادند(!) تا بیش از پیش مشخص شود حامیان اصلی تروریست در منطقه چه کسانی هستند.

▼ خبر ویژه
ایران در سند راهبردی حزب دموکرات آمریکا

 در سند راهبردی حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور درباره‌ جمهوری اسلامی آمده است: «ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم، چون اگر ایران را به اجرای آن مجبور کنیم، مطمئناً بدون توسل به زور و حمله نظامی همه‌ راه‌های ایران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌بندد. ما دیدگاه دونالد ترامپ که معتقد است باید معامله‌ای را که به صورت مسالمت‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران را بی‌خاصیت می‌کند، کنار بگذاریم، قویاً رد می‌کنیم و راه دولت فعلی را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت؛ همچنین اگر ایران به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کند، برای اقدام نظامی سخت علیه این کشور، لحظه‌ای مردّد نخواهیم شد.» در بخش دیگری از این برنامه راهبردی آمده است: «دموکرات‌ها همچنین به عملکرد خسارت‌بار ایران در منطقه رسیدگی خواهند کرد و اگر لازم باشد، قطعاً تحریم‌های غیرهسته‌ای را تشدید می‌کنند... دموکرات‌ها ایران را عقب خواهند راند و از اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ این کشور، از جمله حمایت از گروه‌های تروریستی، مانند حماس و حزب‌الله، ممانعت خواهند کرد؛ با برنامه‌ موشک‌های بالستیک ایران نیز مقابله کرده و قابلیت‌ها و توانمندی‌های دوستان آمریکا در حاشیه خلیج [فارس] را تقویت کرده و مطمئن خواهند شد که اسرائیل [رژیم صهیونیستی] همواره توان دفاع از خویش را داشته باشد.»
 
▼ اخبار
1- ریزش در فراکسیون امید از تهی کردن تا خالص‌تر شدن!
پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی، برخی اصلاح‌طلبان با صراحت از تشکیل فراکسیون «امید» با حضور اکثریت نمایندگان مجلس یاد می‌کردند؛ اما با وجود پیش‌بینی و تحلیل آنها، این فراکسیون به لحاظ رقمی کمتر از فراکسیون ولایت شد و در انتخاب رئیس مجلس نیز از فراکسیون ولایت شکست خورد. پس از تشکیل فراکسیون اعتدال، هجمه‌‌های فراوانی از سوی اصلاح‌طلبان به نمایندگان مستقل وارد شد؛ به گونه‌ای که روزنامه «آفتاب یزد»، با اشاره به ریزش شدید فراکسیون امید، طی مطلبی با عنوان «دفن اخلاق» نوشت: «این اقدام موجب تهی کردن فراکسیون امید و رساندن آن به 70 عضو شده است.» برخی چهره‌های دیگر اصلاح‌طلب نیز سعی کردند تشکیل فراکسیون اعتدال و ریزش در فراکسیون امید را فرصتی برای اصلاح‌طلبان بدانند؛ به گونه‌ای که علی تاجرنیا، عضو حزب منحله مشارکت، گفت: به جهنم که 90 نفر از فراکسیون امید ریزش کردند؛ بهتر است به جای اینکه بگویید ریزش کردند، بگویید فراکسیون امید خالص‌تر شد.
2- اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی بنیه دفاعی باقی ‌می‌ماند
یکی از نمایندگان مجلس گفت: دولت در پیشنهاد جدید برای اصلاح قانون بودجه سال 95، موضوع حذف تبصره 22 برای تقویت بنیه دفاعی را مطرح نخواهد کرد. گفتنی است، یکی از بندهای مورد توجه مجلس که به ابعاد دفاعی کشور مربوط می‌شود، موضوع تبصره 22 بودجه امسال است که دولت در اصلاحیه خواستار حذف آن شد؛ اما با انتقاد‌های نمایندگان و مسئولان دفاعی کشور، مانند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روبه‌رو گردید. یکی دیگر از نمایندگان مطلع مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید پیشنهاد جدید ارائه کند، تصریح کرد:‌ به نظر می‌رسد دولت ارقام پیش‌بینی‌شده را تغییر دهد. این نماینده مجلس تأکید کرد:‌ بر اساس شنیده‌ها دولت با توجه به انتقادات شدید نمایندگان حذف تبصره 22 مبنی بر اختصاص پنج هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی،‌ این تبصره را حذف نخواهد کرد.
3- شعار ایران در حمایت از مستضعفان خطرناک است!
رژیم صهیونیستی نگران نفوذ ایران در منطقه به اعتبار شعار حمایت از مستضعفان است؛ چنانچه مشاور امنیتی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این‌باره تأکید می‌کند: راهبرد ایران برای نفوذ در منطقه سَر دادن شعار حمایت از مستضعفان و شیعیان است. «یوخیم روناس» گفت: «به منظور فهم سیاست ایران باید به بررسی سیاست خارجی تهران پرداخت. برای نمونه، حمایت از نیروهای آزادی‌بخش و حمایت از مستضعفان جزء این مبانی هستند. نظام ایران تلاش می‌کند، با تمسک به این مبانی در منطقه نفوذ کند.» وی افزود: «ایران با شعار یاری مستضعفان به دنبال آن است که نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. وقتی رهبر [معظم] ایران سخن از همپیمانان این کشور به میان می‌آورد، منظورش حزب‌الله، اسد و حوثی‌هاست.»
4- اگر دغل‌کاری آمریکا ثابت شده باشد باز هم برنده‌ایم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به برجام، تصریح کرد: در برجام هر چه پذیرفته شده با نظر نظام بوده و کسی جرئت اینکه کار مخفیانه‌ای بکند، ندارد. وی افزود: مدرک‎سازی‎های عریض و طویل غرب علیه فعالیت‎های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران در جهان برملا شد؛ البته اگر در مذاکرات هسته‎ای فقط ثابت کرده باشیم که آمریکا دغل‌کار و حیله‌گر است، باز هم برنده بوده‌ایم. سردار حسین دهقان افزود: رژیم صهیونیستی، عربستان و جریان‌های تندروی آمریکا که با اجرای برجام شکست خورده‌اند، تلاش دارند به بهانه‌های مختلف و بی‎ربط اوضاع را به نفع خود تغییر دهند.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس اطلاعات تازه «ویکی لیکس»، قطر، ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق با داعش ارتباط داشته‌اند. انتشار این اسناد درباره ترکیه و روابط این کشور، افزون بر ترکیه، بر اقلیم کردستان عراق نیز تأثیر بسزایی گذاشته است تا جایی که عده‌ای در اقلیم کردستان به همکاری با سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه موسوم به «میت» متهم شده‌اند. گفتنی است، متهم اصلی در این روابط حزب دموکرات کردستان عراق به سرکردگی مسعود بارزانی است.
در بولتن آماری سازمان اوپک آمده است: مصرف بنزین در ایران به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده و با رشد 1/4 درصدی نسبت به سال 2014 میلادی به 455 هزار بشکه در روز رسیده است. حال آنکه وزارت نفت مدعی است، برخلاف افزایش هشت درصدی تعداد وسایل نقلیه، میزان مصرف بنزین در کشور از مرز دو درصد عبور نکرده است؛ ادعایی که لااقل گزارش آماری سازمان اوپک به صراحت آن را رد می‌کند.
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ضمن بررسی و آسیب‌شناسی شورای شهر چهارم، فعالیت انتخاباتی برای شورای شهر آتی را کلید زد. قرار است در جلسات آتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همین دستور کار، یعنی بررسی و آسیب‌شناسی شورای اسلامی شهر چهارم دنبال شده و پس از آن با ارزیابی فعالیت اصلاح‌طلبان حاضر در شورای شهر فعلی، در زمینه سیاست‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر پنجم تصمیم‌گیری شود.
پس از انتشار اخبار متعدد درباره وجود اختلاف و چنددستگی در حزب کارگزاران سازندگی، محمدرضا عطریانفر، عضو ارشد این حزب با پذیرش تلویحی اختلاف پدید‌آمده میان اعضای ارشد کارگزاران، تصریح کرد: کسی نمی‌تواند مدعی شود چهره‌های برجسته حزب کارگزاران سازندگی، مانند آقای کرباسچی و آقای مرعشی باید دقیقاً مواضع یکسانی در همه جزئیات داشته باشند، بلکه افراد یک حزب باید از تصمیم نهایی حمایت کنند.
«جمشید نورمحمدزاده» رئیس بانک ملی تاجیکستان گفت: پول‌های بابک زنجانی در کشور ما نیست، اگر ایران سندهای مشخصی درباره وجود سرمایه‌های بابک زنجانی در بانک‌های تاجیکستان ارائه دهد، این موضوع را بررسی خواهیم کرد. وی افزود: اگر واقعاً وجود این مبلغ هنگفت واقعیت داشت، هیچ‌وقت اقتصاد تاجیکستان با این مشکل روبه‌رو نمی‌شد و ارزش سامانی (واحد پول تاجیکستان) پایین نمی‌آمد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات