صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 6 مرداد 1395 شماره 4395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزش‌های اسلامی را باز کنند، آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمان‌ها، به روی جوان‌های مؤمن، به روی بچه‌های انقلابی، به روی بچه‌های حزب‌اللّهی باز کنند. (95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دو روی یک سکه

سند راهبردی حزب دموکرات آمریکا پس از ساعت‌ها کار 187 نفر از سران و تصمیم‌گیرندگان حزب دموکرات آمریکا همزمان با گردهمایی چهار روزه این حزب برای معرفی خانم هیلاری کلینتون در مقام نماینده حزب برای کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور در نوامبر سال جاری میلادی منتشر شد و توجه بسیاری از تحلیلگران، سیاسیون و رسانه‌های مختلف جهان را به خود جلب کرد.
این سند اگرچه به‌تندی سند رسمی سیاست‌گذاری حزب جمهوریخواه که هفته پیش در نشست کنوانسیون ملی آن حزب به همراه معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب تصویب شد، نیست؛ اما می‌توان گفت از رویکرد سیاست خارجی یکسانی با آن برخوردار است. آنچه در این دو سند راهبردی حزبی، به ظاهر متفاوت جلوه می‌کند؛ لحن و شیوه متفاوت آنها در برخورد با جمهوری اسلامی به منزله دشمن شماره یک آمریکاست، یعنی در دشمنی و مخالف‌خوانی با جمهوری اسلامی به لحاظ راهبردی دو روی سکه سیاست آمریکایی به شمار می‌آید. در واقع، در حالی که سند سیاست‌گذاری حزب جمهوریخواه به صراحت برجام هسته‌ای منعقد شده را توافقی شخصی بین ایران و رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌داند که هیچ الزام و ضمانت حقوقی برای تداومش از سوی رئیس‌جمهور آینده ایجاد نمی‌کند، سند راهبردی حزب دموکرات چندوجهی خواهد بود؛ آنها در صورت پیروزی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ضمن تأیید راه رفته اوباما در تحریم‌های هوشمند ایران در برجام و سود جستن از ابزارهای فشار موجود در این سند، رویکردشان تلاش برای شکل‌دهی سلسله برجام‌های بعدی با هدف خلع ید ایران از سایر برگ‌های قدرت خود، به ویژه در بحث نفوذ منطقه‌ای و ایجاد محدودیت در برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. مسلماً در چنین وضعیتی جمهوری اسلامی ایران باید با استفاده از «تجربه برجام» که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک تجربه تاریخی دیگر در باب اعتماد نکردن به آمریکا یاد کردند، به تقویت منابع و مؤلفه‌های قدرت در درون خود بپردازد. این رویکرد، در منظر مردم ایران برای عرصه مهم گزینشی که پیش رو دارد، تعیین‌کننده خواهد بود.

▼ گزارش روز   
به جرم اعتراض

روزنامه شهروند که با کمی تأخیر به مسئله اعتراضات مردم در جریان سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه پرداخته است، در گزارش بسیار عجیب و در عین ناباوری مردم معترض را «گرسنه‌های تُپل‌مُپل» لقب داده است! این روزنامه اصلاح‌طلب که به نظر می‌رسد تاب تحمل اعتراضات مردم کرمانشاه به محقق نشدن وعده‌های دولت‌های یازدهم را ندارد، با توهین آشکار به مردم این خطّه در وصف مردم معترض می‌نویسد: «آنان چهره‌هایی بسیار بشّاش و تُپل‌مُپل داشتند؛ چنانچه گویی گونه‌های آنان از پرخوری گل انداخته و سرخ شده است. البته آنان بیكار هم نبودند، زیرا برخی از تصاویر نشان می‌دهد كه در دم‌ودستگاه دولت پیش دارای ارج و منزلتی بودند و در این جمع هم با گرفتن حق‌الزحمه مناسب حضور یافته‌اند! آنان گرسنه بودند، ولی نه گرسنه از نداشتن نان و گوشت، بلكه گرسنه به‌واسطه قطع دستان‌شان از بهره‌جویی‌های نامشروع از تحریم. آنان بیكار بودند، چون پیش از این كاسب تحریم بودند و چون تحریم موضوعیت خود را از دست داده، بیكار شده‌اند.» این روزنامه همچنین با مقایسه مردم غیور کرمانشاه با زنان مرفه شیلیایی که در ‌سال ١٩٧١ جنبش قابلمه‌های خالی را علیه دولت آلنده به راه انداخته بودند، می‌نویسد: «آن زمان هم با مشاهده تصاویر منتشرشده از افراد قابلمه به دست، می‌شد متوجه شد كه این افراد دركی از گرسنگی ندارند و شكم‌های سیری دارند؛ ولی خب این تنها شعاری بود كه می‌توانستند بدهند تا آلنده را سرنگون كنند و بر منافع مس شیلی و دیگر اموال این كشور تسلط دوباره پیدا كنند»(!)
در این میان، البته نکته جالب آن است که این روزنامه در یادداشت خود به جرم اعتراض به دولت این‌گونه به مردم توهین می‌کند؛ اما به اینکه کرمانشاه امروز و بر اساس آخرین آمارها به لطف سیاست‌های دولت بیشترین نرخ بیکاری در کشور (1/23 درصد) را دارد، هیچ اشاره‌ای نمی‌کند و از دولت نمی‌پرسد که مردم به منظور تحقق وعده‌های دولت برای گشایش اقتصادی پس از توافق چند صد روز دیگر باید منتظر بمانند!

▼ خبر ویژه  
چرا «النصره» قصد اعلام جدایی از «القاعده» را دارد؟

جبهه «النصره» قصد دارد از «القاعده» اعلام جدایی کند؛ گویا این تصمیم در زمانی که گروه‌های تروریستی در حال شکست هستند، بهترین راه برای برداشتن صفت تروریسم از یک گروه تروریستی و حمایت آشکار از آن است. سرکرده‌های القاعده نیز ادعا کرده‌اند، این مسئله برآیند نشست‌های چند ماهه در سطوح بالاست و تصمیم جدایی در مجلس شورای این گروه اتخاذ شده است. روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: از زمانی که پروژه جبهه النصره در سوریه آغاز شد، سرکرده‌های این گروه تمایل نداشتند که ارتباط آنان با القاعده مشخص شود. طی سه سال گذشته نیز النصره نشان داده است، در میان گروه‌های معارض تروریستی، قوی‌ترین گروه است و اگر در میادین نبرد، داعش کنار بکشد، النصره نوک پیکان جنگ با ارتش سوریه است و از نظر بین‌المللی، یک گروه تروریستی شناخته می‌شود که باید با آن مبارزه کرد و نمی‌توان به صورت آشکار با پول و سلاح از آن حمایت کرد. از این‌رو، کشورهای غربی و اعراب خلیج[فارس] طی مدت اخیر تمرکز خود را بر جدایی النصره از القاعده گذاشته‌اند.
 
▼ اخبار
1- اختلافات اعراب بر سر بیانیه ضد ایرانی
در بیست‌وهفتمین اجلاس سران کشورهای عربی، شرکت‌کنندگان بر سر قرائت بیانیه پایانی اختلافات زیادی داشتند که یکی از مهم‌ترین آنها، گنجاندن بندهای ضد ایرانی در بیانیه بود. در این نشست تنها هشت تن از رؤسا و رهبران عرب حضور داشتند و 14 رهبر دیگر به دلایلی در این نشست حضور نیافتند. سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان؛ عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر؛ عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر و سلطان قابوس، پادشاه عمان از جمله غایبان این نشست بودند. تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز پس از پایان جلسه افتتاحیه، نواکشوت را ترک کرد و به کشور خود بازگشت. نکته جالب این نشست که به نظر می‌رسد نمایشی بودن و بحرانی شدن وضعیت اتحادیه عرب را بیش از پیش نشان می‌دهد، این بود که حتي عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر هم در این نشست حضور پیدا نکرد تا بنا بر پروتكل مرسوم و در مقام رئيس اجلاس قبل، رياست بيست‌‌وهفتمين اجلاس را به «محمد ولد عبدالعزيز» رئيس‌جمهور موريتاني واگذار كند!
2- برجام ممکن است به قیمت شکست روحانی‌ در انتخابات تمام شود
یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت: با توجه به اینکه ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، احتمال می‌رود که برجام به قیمت شکست «حسن روحانی» در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تمام شود. این گزارش افزود: یکی از چهره‌های اصولگرایان میانه‌رو ایران که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با «المانیتور» گفت، روحانی احتمالاً اولین رئیس‌جمهور (ایران) خواهد بود که دور دوم ریاست جمهوری او تضمین نشده است. نامزد دیگر (انتخابات ریاست جمهوری ایران) از موانع توافق هسته‌ای بهره‌برداری می‌کند تا احتمالاً خود را تنها ناجی مردم ایران معرفی می‌کند. افزون بر این، محدودیت‌های مالی آمریکا برای شرکت‌هایی که به دنبال تجارت با ایران هستند، نمونه دیگری است که استدلال‌های مخالفان برجام را تأیید می‌کند. در واقع، واضح است که با توجه به شرایط موجود، برجام اقدامات اندکی در راستای منافع مردم ایران انجام داده است.
3- پیش‌بینی سیا از نابودی رژیم صهیونیستی تا 20 سال آینده
خبرها حاکی است در برخی پایگاه‌های اینترنتی، گزارشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره نابودی رژیم صهیونیستی درز کرده و این سازمان نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی پس از 20 سال اظهار تردید کرده است. در این گزارش آمده است: بدون بازگشت آوارگان فلسطینی سال‌های 1947، 1948 و 1967 هیچ راه‌حل پایدار و بادوامی در منطقه وجود نخواهد داشت. در ادامه این گزارش آمده است: سیا پیشتر نیز از فروپاشی غیرمنتظره دولت نژادپرست آفریقای جنوبی و همچنین تقسیم اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 خبر داده بود و امروز از پایان آرزوها در خاک فلسطین اشغالی خبر می‌دهد؛ حادثه‌ای که دیر یا زود به وقوع می‌پیوندد.
4- توان سایبری ایران عامل بازدارنده‌ علیه واشنگتن و متحدانش
اندیشکده «امریکن‌ اینترپرایز» نوشت: قابلیت هجومی سایبری ایران در جایگاه پنجمین ابرقدرت جهان در این حوزه، آمریکا و متحدانش مانند ریاض و تل‌آویو را به شدت نگران کرده است. این اندیشکده افزود: «بیشتر تحلیلگران تحت تأثیر توسعه فزاینده قابلیت‌های سایبری ایران قرار گرفته‌اند. ایران بی‌شک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای را در بخش سایبری برای دفاع از خود در برابر حملات سایبری فراهم کرده و البته قادر است در زمینه رصد امور داخلی نیز قابلیت بهتری داشته باشد. در ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این تلاش‌ها را برعهده دارد.»

▼ اخبار کوتاه
شنیده‌ها از حضور دو زن در پرونده فساد بزرگ بانکی حکایت دارد. این افراد برای عملیات انتقال پول از سوی مفسدان حاضر در پرونده انتخاب شده بودند. یکی از این متهمان خانمی هندی است که 250 میلیارد تومان پول را از افراد حاضر در پرونده فساد بزرگ بانکی دریافت کرده و متهم دیگر نیز همسر یکی از بدهکاران بزرگ بانکی است که 350 میلیارد تومان از اموال بیت‌المال را گرفته است. گفتنی است، هر دوی آنها اکنون متواری هستند.
جمع زیادی از هواداران شیخ‌عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین در اعتراض به آغاز محاکمه وی که اعلام شده بود امروز چهارشنبه برگزار می‌شود، شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا به خیابان‌ها ریختند. راه‌پیمایان در اعتراض به سیاست‌های رژیم منامه در قلع‌وقمع شیعیان این کشور و اعمال فشارها و تهدید و ارعاب آنها و برخورد با رهبر معنوی‌شان، با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.
فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، با بیان اینکه «مسکن قسطی» متقاضیان را تحت فشار قرار می‌داد، گفت: چند ایراد اساسی به طرح مسکن قسطی وارد بود؛ از جمله تعیین سقف اقساط ماهیانه (ماهیانه سه میلیون تومان)، ضمانت بازپرداخت تسهیلات تا 110 میلیون تومان و تعیین جرایم 28 درصد برای عدم بازپرداخت اقساط.
به گزارش «نیویورک تایمز» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، فعالیت‌های کره‌شمالی در راستای دستیابی به سلاح هسته‌ای بسیار تحریک‌آمیز و نگران‌کننده است و این کشور باید از ایران که به نسبت کره‌شمالی برای آمریکا دشمن سرسخت‌تری بود و در نهایت گروه 1+5 موفق به دستیابی به توافق هسته‌ای شد، درس بگیرد.
سفیر ترکیه در کشورمان با بیان اینکه نمی‌توانیم با قطعیت درباره دخالت‌ خارجی در کودتا صحبت کنیم، ادامه روند بازداشت‌ها در ترکیه را طبیعی دانست و گفت: این بازداشت‌ها و تعلیق‌ از خدمت‌ها تا جایی که همه نهادهای ترکیه از لوث نفوذ سازمان تروریستی گولن پاک شود، ادامه خواهد یافت.
یک رسانه انگلیسی از آزادی قریب‌الوقوع تبعه این کشور در زندان‌های ایران در نتیجه توصیه‌های وزارت خارجه و نخست‌وزیر سابق این کشور به رئیس‌جمهور ایران خبر داد. وی فردی ایرانی- انگلیسی است که ماه مه ۲۰۱۱ از سوی نیروهای اطلاعاتی ایران به جرم جاسوسی دستگیر شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات