بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۲۵
آخرین وضعیت رقابت های انتخاباتی در آمریکا

کلینتون - ترامپ در ایستگاه پایانی

نظرسنجی جدیدی که در آمریکا انجام شده، نشان می‌ دهد حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری، برای اولین بار در دو ماه گذشته تقریبا با کلینتون برابر شده است و این نامزد جنجالی جمهوری خواهان به یک قدمی نامزد دموکرات ها رسیده است و رقابت شانه به شانه بین دو رقیب پیش می رود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/روح الله صالحی
پس از چند ماه رقابت تنگاتنگ بین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات به عنوان نامزدهای نهایی برای تصدی ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شدند تا در انتخاباتی که به زعم رسانه ها و نظرسنجی های انجام شده جنجالی ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا خواهد بود، به رقابت بپردازند.  
انتخابات آمریکا قرار است در ماه نوامبر برگزار شود. دونالد ترامپ 70 ساله که در سیاست به  اندازه تجارت تجربه کافی ندارد و اظهارات جنجالی  اش انتقاد بسیاری از سران جمهوری  خواه آمریکا و حتی مقامات کشورهای غربی را برانگیخته است، با کنار زدن رقبای خود و با اقبال طرفداران مردمی این حزب با کسب اکثریت آرای دلیگیت، «نماینده حزب»، نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد. با توجه به کناره گیری برنی سندرز، هیلاری کلینتون نیز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات انتخاب شد و در ماه های باقی مانده برای برگزاری انتخابات ماه نوامبر دو رقیب تلاش همه جانبه ای خواهند کرد تا آرای مردمی و اعضای «الکترال کالج» را برای تصدی پست ریاست جمهوری جلب کنند. انتخاباتی که بیشتر مردم آمریکا آن را جنجالی ترین دوره انتخابات در طول تاریخ آمریکا می دانند، چرا از اردوگاه جمهوری خواهان، فرد جنجالی همچوت ترامپ به دور نهایی راه یافته و نامزد نهایی دموکرات ها، هیلاری کلینتون، یک زن و همسر رئیس  جمهور سابق آمریکاست و در ماه های اخیر جنگ لفظی دو نامزد علیه یکدیگر تشدید شده است. ایده  هایی چون دیوارکشی در مرز مکزیک، خروج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ممنوع یا محدود کردن ورود مسلمانان و مجبور کردن متحدان آمریکا به پرداخت هزینه به خاطر حمایت واشنگتن از آن ها، ترامپ را به جنجالی  ترین نامزد انتخابات آمریکا در چند دهه اخیر تبدل کرده است تا جایی که تعدادی از اعضای حزب جمهوری  خواه به دلیل مخالفت با ترامپ اعلام کرده  اند که رأی خود را به نفع هیلاری کلینتون به صندوق خواهند انداخت. 

کلینتون - ترامپ در ایستگاه پایانی

شاید سال گذشته کمتر کسی تصور می کرد که ترامپ بتواند اکثر آراء جمهوری خواهان را کسب کند و حتی اعضای حزب به تصور این که ترامپ نخواهد توانست نظر مردم را جلب کند با نامزدی وی موافقت کردند، اما برخلاف تصورات ورق به نفع ترامپ برگشت و سخنان جنجالی و پوپولیستی او در کمپین های تبلیغاتی، در نهایت با اقبال مردمی روبرو شد و این مسئله اعضای جمهوری خواه را مجبور کرد که بر خلاف میل خود به نامزدی ترامپ تن دهند. هرچند ترامپ تا چندی پیش در بسیاری از نظرسنجی های انجام شده در داخل آمریکا از لحاظ اقبال عمومی نسبت به هیلاری کلینتون عقب بود، اما نظرسنجی جدیدی که در آمریکا انجام شده، نشان می‌ دهد حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری، برای اولین بار در دو ماه گذشته تقریبا با کلینتون برابر شده است و این نامزد جنجالی جمهوری خواهان به یک قدمی نامزد دموکرات ها رسیده است و رقابت شانه به شانه بین دو رقیب پیش می رود.  
نظرسنجی های انجام شده از اقبال کم رنگ و حتی نگرانی مردم آمریکا نسبت به دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد. یافته  های یک نظرسنجی که به  طور مشترک توسط خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و «جی اف کی» انجام شده، نشان می  دهد که 81 درصد از آمریکایی  ها می  گویند از انتخاب یکی از این دو سیاستمدار به  عنوان رئیس  جمهور آینده نگران هستند و از این واهمه دارند که سیاست های اشتباه آن ها به وجهه آمریکا در نظام بین الملل خدشته وارد کند. 

چرایی اقبال مردم به ترامپ 
هرچند حزب جمهوری خواه ترامپ را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرد، اما نسبت به ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری در داخل این حزب چندان تمایلی به نامزدی ترامپ وجود نداشت و تعدادی از سران این حزب با ترامپ مخالف بودند و از ابتدا سعی می کردند تا وی را از نامزدی برکنار کنند. روزنامه «واشنگتن پست» چند ماه پیش در گزارشی افشا کرد که بسیاری از اعضای جمهوری خواه تلاش می کنند تا از نامزد شدن دونالد ترامپ در کنوانسیون ملی حزب جلوگیری کنند. این روزنامه آمریکایی در گزارشی دیگر نوشته بود: «دونالد ترامپ منفورترين نامزد در تاريخ انتخابات رياست جمهوری آمريكاست و اگر به عنوان نامزد قطعی حزب جمهوری خواه برای اين رقابت انتخاب شود؛ حزب جمهوری خواه بهتر است برای حفظ منزلت و اعتبار خود از خير رياست جمهوری آمريكا بگذرد و اجازه ندهد پای ترامپ به كاخ سفيد برسد».  
شاید نکته متمایز این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بین جمهوری خواهان یکدست و متحد نبودن اعضای این حزب در حمایت از نامزد نهایی است که برخلاف میل خود مجبور به پذیرش او، یعنی ترامپ، شده اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود بود که در صورت عدم تایید از سوی جمهوری خواهان به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد و جمهوری خواهان برای این که آرای مردمی را از دست ندهند ترامپ را نامزد نهایی اعلام کردند.  
به نظر می رسد، جمهوری  خواهان الآن از روی ناچاری به ترامپ امیدوارند تا مقتضیات ریاست  کاخ سفید در صورت انتخاب شدنش، وی را تغییر دهد و او را به چارچوب حکومت بر  آمریکا بازگرداند. سخنان وی درباره سیاست خارجی آمریکا علاوه بر جمهوری خواهان، متحدان خارجی این کشور را نیز نگران کرده است و آن ها تمایلی به پیروزی ترامپ در انتخابات ندارند و موضع گیری های مقامات غربی علیه ترامپ بیانگر همین امر است. 
در ارتباط با اقبال مردمی به ترامپ می توان گفت که میان اولویت  های حزب و بدنه مردمی جامعه طرفداران آن تفاوت دیدگاه بسیار است. در واقع، طرفداران ترامپ سرخوردگانی هستند که از وضع اقتصادی خوبی بهره مند نبوده و از پدیده مهاجرت دل  خوشی ندارند و بخشی از محبوبیت ترامپ در بین اقشار مختلف جامعه آمریکا به این مسئله ارتباط پیدا می کند. سخنان ترامپ علیه مسلمانان و وضع اقتصادی مردم آمریکا، امیدی را در دل مردم برای آینده ای بهتر به وجود آورده است و از این رو، به باور برخی ناظران اگر حزب جمهوری  خواه دست به جراحی بزرگ می  زد و شخصی غیر از ترامپ از کنوانسیون حزبی بیرون می  آمد با ریزش شدید سرمایه  های اجتماعی خود مواجه می  شدند. 
از منظر رهبران جمهوری  خواه و طرفداران آن، یک فرد جنجالی و «پوپولیست» نظیر ترامپ، می  تواند در مسابقه انتخاباتی آمریکا بر منطق زنانه کلینتون غلبه کرده و بر  کرسی کاخ سفید تکیه بزند. همچنان که بسیاری از مردم از هم اکنون منتظر مناظره ترامپ و کلینتون هستند تا ببینند در نهایت کدام یک بر دیگری چیره و غالب خواهد شد. ترامپ پیشتر گفته بود در ماه نوامبر، زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا با شکست هیلاری کلینتون «کار را تمام خواهم کرد». 
از طرفی، سخنرانی های نژادپرستانه ترامپ علیه مهاجران و مسلمانان، ملی گرایان آمریکا را به این نتیجه رسانده است که ترامپ بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آمریکا است. حملات تروریستی اخیر در آمریکا که توسط مهاجران خارجی انجام شده بود بخشی از جامعه آمریکا را نسبت به بر حق بودن ترامپ درباره مسئله مهاجران مجاب کرده است و آن ها امیدوار هستند تا با روی کار آمدن دونالد ترامپ بتوانند محدودیت هایی را در مورد پذیرش مهاجران اعمال کنند.    
همچنین یکی از دلایل محبوبیت ترامپ در بین اقشار مختلف جامعه، استقلال مالی و عدم وابستگی وی به دلارهای لابی صهیونیستی «آیپک» و شرکت های اقتصادی بزرگ است که شاید بتواند آمریکا را از زیر بار فشارهای صهیونیست ها در سیاست های داخلی و خارجی برهاند. ترامپ خود بارها گفته است که نیازی به حمایت های مالی دیگران ندارد و همین مسئله سبب شده است تا لابی صهیونیستی و حتی سعودی از کلینتون، رقیب ترامپ، حمایت کنند و گزارش هایی منتشر شده است که رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی میلیون ها دلار به کمپین انتخاباتی کلینتون کمک کرده اند تا وی بتواند در انتخابات بر ترامپ پیروز شود، چرا که آن ها ترامپ را گزینه مطلوبی برای اجرای برنامه های مخربانه منطقه ای و جهانی خود نمی بینند.        

چشم انداز رقابت با کلینتون 
اگرچه نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد که دو رقیب دوشادوش یکدیگر پیش می روند، اما آنچه از شواهد و قرائن بر می آید این است که احتمالا شانس کلینتون برای بر عهده گرفتن سکان هدایت کاخ سفید بیشتر است. از یک طرف، کلینتون حمایت همه جانبه دموکرات ها را پشت سر خود دارد و اتحادی بین آن ها برای حمایت از کلینتون وجود دارد، ولی ترامپ از چنین حمایتی برخوردار نیست و برخی از اعضای حزب جمهوری خواه که به ناچار تن به نامزدی ترامپ داده اند گفته اند که به کلینتون رای خواهند داد و این مسئله می تواند در ریزش آرای ترامپ در انتخابات تاثیر گذار باشد، چرا که عدم حمایت اعضای حزب جمهوری خواه در جلب نظر مردم برای رای دادن به ترامپ نتیجه معکوس خواهد داشت. 

کلینتون - ترامپ در ایستگاه پایانی

از سوی دیگر، اگر به تاریخ چند دهه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگاه کنیم، متوجه می شویم که نقش لابی صهیونیستی در این انتخابات مشهود است و بیشتر افرادی در آمریکا رئیس جمهور می شوند که مورد حمایت لابی صهیونیستی باشند و سرمایه گذاری های آن ها بر روی فرد خاص تاثیرگذار است و نقش تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات دارد. در این دوره نیز لابی صهیونیستی در کنار کلینتون ایستاده و برای پیروزی وی در انتخابات آتی تلاش می کند و اخیرا لابی سعودی هم در آمریکا فعال شده و به همراه صهیونیست ها از نامزد دموکرات ها حمایت می کند. همچنین اظهارات جنجالی ترامپ علیه مسلمانان و نوع نگاهش به ارتباط با متحدان آمریکا سبب شده تا وی در عرصه بین المللی هم محبوبیت و مقبولیت چندانی نداشته باشد.  
نتیجه گیری
مردم آمریکا با نگرانی به آینده این کشور در صورت از روی کار آمدن ترامپ و کلینتون می نگرند و حتی در بین تحلیلگران نیز نوعی آینده مبهم ترسیم می شود. از یک در بین بخشی از جامعه آمریکا و حتی تحلیل گران خارجی، به لحاظ وابستگی هیلاری کلینتون به سرمایه داران صهیونیستی و اشرافیت حزبی، این تصور وجود دارد که ترامپ به سبب مواضع انزواگرایانه در سیاست خارجی و تمرکز بر اقتصاد داخلی آمریکا نسبت به کلینتون گزینه بهتری برای آمریکا و جهان خواهد بود و می تواند به اوضاع داخلی آمریکا سر و سامان داده و مردم را از وضعیت بدی که دچار آن هستند نجات دهد و از سوی دیگر این مسئله از سوی ناظران بین المللی رد شده است و آن ها بر این باورند که شخصیت ترامپ، اهداف بلند پروازانه او برای احیای ابر‌قدرتی آمریکا، جمع شدن تندروهای جنگ‌ طلب در اطراف او، گرایش های نژاد پرستانه درباره مهاجران و روحیه جنگ طلبانه اش می ‌تواند در آینده موجب فجایع بسیاری در عرصه داخلی و سیاست خارجی شود.
درباره نامزد دموکرات ها، هیلاری کلینتون که در دوره اول اوباما مسئولیت وزارت خارجه آمریکا را برعهده داشت، نقش بارزی در بحران های منطقه ایفا کرد و خود اعتراف کرده است که از جمله اقداماتش کمک به تأسیس داعش بوده است. با این وجود برخی معتقدند به دلیل تعهد و پای بندی او به برنامه‌ های حزب دموکرات، قابل کنترل و مهار بوده و خطر کمتری نسبت به رقیب جنجالی خود خواهد داشت. بنابراین نامزدهای انتخابات آمریکا هر یک از پرونده ای جنجالی برخوردارند و همین موضوع آینده انتخابات این کشور و دوره بعد از اوباما را دچار ابهام کرده است.

 باید به نظاره نشست و دید که ترامپ جنجالی که هزینه بسیاری صرف تبلیغات و جلب نظر شخصیت های قدرتمند کرده، با این حجم حملات رسانه ‌ای که علیه وی وجود دارد، می تواند کلینتون را شکست دهد و به کاخ سفید راه یابد. از طرفی، اگر كلينتون موفق به کسب تصدی مقام رياست جمهوری آمريكا شود، علاوه بر این که به عنوان اولین زن در تاریخ ریاست جمهوری آمریکا نام خود را تثبیت خواهد کرد، اين شانس را به حزب دموكرات خواهد داد كه اين حزب بعد از سال 1945 برای اولين بار سه دوره متوالی به کاخ سفید راه یابد و از این حیث از حزب رقیب خود پیشی بگیرد/.    
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات