تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۳۴
آخرین وضعیت عملیات در حلب و تلاش تروریست ها برای شکست محاصره

آیا حلب در آستانه آزادسازی است؟

شهر حلب که بخش زیادی از آن از سال 2011 در تسلط تروریست های تکفیری بود، با عملیات اخیر ارتش سوریه در محاصره کامل قرار گرفته است. دولت سوریه بر بیشتر مناطق حلب مسلط شده و ابتکار عمل را در دست دارد، با این حال تروریست ها نیز با حملات انتحاری سعی در بازپس گیری و شکست محاصره دارند که تاکنون موفق نشده اند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حمزه عالمی
بخش های زیادی از حلب، دومین شهر بزرگ سوریه از سال 2011، در سیطره عناصر تکفیری قرار دارد و ارتش و نیروهای مردمی سوریه از هفته قبل عملیات وسیعی را برای بازپس گیری کامل این شهر و پاکسازی آن آغاز کرده است. در صورت آزاد سازی و خارج شدن حلب از دست تروریست ها، سرنوشت حل و فصل درگیری ها در سوریه دگرگون خواهد شد. علاوه بر این آزادی کامل این شهر به دلیل نزدیکی به ترکیه از اهمیت استراتژیکی برای ارتش سوریه برخوردار است.
در همین زمینه ولادیمیر شاپووالوف، کارشناس سیاسی روس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشا تودی" گفت: «حلب از اهمیت درجه اول برای همه طرف های درگیری است، چون مرکز بسیار مهم اقتصادی و تجاری بوده، در نقطه تقاطع راه های تجاری قرار داشته و از موقعیت برجسته ژئوپلتیک برخوردار است.»
به گزارش العالم به نقل از اسپوتنیک، شاپووالوف افزود: «کنترل بر حلب امکان می دهد نه فقط سراسر شمال سوریه بلکه مناطق مجاور مرز ترکیه، ناحیه سکونت کردها و شمال غربی عراق تحت کنترل قرار بگیرد. این مرکز سوق الجیشی منطقه هم برای نیروهای مسلح دولتی، هم برای مخالفان دولت سوریه و هم برای ترکیه، عربستان سعودی و امریکا حایز اهمیت است. کنترل حلب کلیدی برای کنترل خاک سوریه و مناطق همجوار است.»
در همین رابطه حسین شیخ‌الاسلام، کارشناس مسائل منطقه و سفیر پیشین ایران در سوریه نیز در گفتگو با تسنیم، درباره تاثیر آزادسازی حلب در آینده سوریه گفت: «آزادسازی حلب، گروه‌های مسلح را ناامید خواهد کرد و آن ها را از بین خواهد برد. تمامی تلاش استکبار این است که سوریه را تقسیم کند و برای تقسیم سوریه باید دو پایتخت وجود داشته باشد. تنها جایی که توانایی تبدیل شدن به پایتخت دوم را دارد، حلب است و تمام توانایی‌های دمشق یا حتی بیشتر از آن را دارد و حتی از نظر اقتصادی و فرهنگی از دمشق نیز قوی‌تر است.»
 مشاور وزیر خارجه ادامه داد: «تمام تلاش قدرت‌های بزرگ این است که حکومت مرکزی در حلب مستقر نشود و حلب به دست معارضان بیفتد و بتواند اعلام یک پایتخت بکند و آزادسازی حلب قطعا در دسترس نیروهای مقاومت است، ولی راهبرد ما این است به شکلی عمل کنیم که خونریزی کمتر باشد. باید با محاسبه و با دقت جلو رفت .اول باید همه راه‌های ورودی سلاح به حلب بسته شود. اگر ترکیه سیاست‌های خود را در رابطه با سوریه تغییر دهد ما حتما همکاری خواهیم کرد.»
به همین جهت گفته می شود سنگین ترین نبرد نیروهای نظامی سوریه و مخالفان در جبهه حلب در جریان است. به گزارش العالم، مخالفان مسلح در آغاز عملیات به شدت مقاومت می کردند تا مانع از از دست دادن حلب شوند، اما در روزهای بعد سلاح را بر زمین گذاشته و متواری شده اند.

عملیات در چه مرحله ای است؟
طبق آخرین اخبار به نقل از واحد مرکزی خبر ، شبکه تلویزیونی سوریه اعلام کرد: ارتش این کشور شهر حلب را به صورت کامل محاصره و خطوط کمک رسانی به گروه های مسلح در این شهر را قطع کرد. نیروهای امنیتی و ارتش سوریه همچنین با تعقیب عناصر مسلح در شهرک منین در حومه دمشق ده ها تروریست را به هلاکت رساندند.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین همچنین گزارش داد: ارتش سوریه اتاق جنگ و چندین خودروی نظامی و زره پوش گروه های تروریستی را در منطقه الراشدین حلب منهدم کرد و 30 تن از تروریست ها را به هلاکت رساند. در همین حال خبر هلاکت یکی از فرماندهان برجسته گروه های تروریستی در سوریه اعلام شد.
"ابو محمد الساری" فرمانده ارشد نظامی گروه تروریستی "حرکت احرار الشام" بود که در نبرد با نیروهای ارتش سوریه در شهر حلب کشته شد.
(آخرین وضعیت سیطره نیروهای دو طرف بر شهر حلب در نقشه زیر مشاهده می شود.)

آیا حلب در آستانه آزادسازی است؟

حمله تروریست ها برای بازپس گیری ناکام ماند
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی محاصره شهر حلب، گروه تروریستی «جیش الفتح» غروب دیروز یکشنبه، اولین عملیات جدی و سنگین خود برای شکستن محاصره شهر حلب را انجام داد.
«عبدالله المُحیسنی»، جوان سعودی که مسئول شرعی جیش الفتح است، با دعوت عمومی از عناصر مسلح اطراف حلب که عضو گروهک های مختلف هستند، موفق شد با وعده 72 حوری بهشتی، عده‌‌ای در حدود 3500 نفر را برای این عملیات فرابخواند.

جزئیات عملیات تروریست ها
عملیات با نام «حماسه بزرگ حلب» از عصر دوشنبه با اعزام 14 انتحاری سنگین آغاز شد. جیش الفتح منطقه عملیاتی را به طول 20 کیلومتر از مزارع ملاح تا مناطق غربی و جنوب غربی شهر حلب مانند منطقه الحکمة و حتی تا حومه جنوبی حلب مانند «خلصه» اعلام کرد. 14  انتحاری (شامل چندین خودرو و تانک انتحاری) در ابتدای عملیات به مواضع ارتش در «مدرسه الحکمة»، «الفیلات»، «الراشدین 4»، «الراشدین 5» حمله کردند.
نیروهای ارتش سوریه موفق شدند در ابتدای عملیات حمله دو خودروی انتحاری و یک تانک را خنثی کنند و حداقل 30 کشته و زخمی از ملیت‌های ترکستانی، ترکی و ازبکی و .. بگیرند که در بین آن ها 3 فرمانده میدانی بود.
همزمان تروریست‌ها اقدام به شلیک ده‌ها موشک و خمپاره علیه اهالی مناطق غربی شهر از جمله «حمدانیة، حلب جدیده و ..» کردند که در ابتدای حملات 11 تن از مردم کشته و ده ها تن زخمی شدند. صدها تن از اهالی مناطق غربی حمدانیة و حلب جدید نیز از ترس حملات تروریست‌ها به مناطق شرقی تحت نفوذ جبهه مقاومت فراری شدند.

حمله با 3500 نیرو
طبق اطلاعات یک منبع میدانی در منطقه، تعداد نیروی عملیاتی جیش الفتح در حمله دیشب، حداقل 3500 تن برآورد شده است.
تروریست‌های حاضر در جنوب و جنوب غربی حلب بیشتر از عناصر تروریستی «جند الاقصی» بودند و در اطراف خان طومان و خلصه تلاش کردند خود را به جاده ارتباطی «الراموسة» برسانند. آن ها نیمه شب گذشته توانستند خود را به مدرسة «الحکمة» برسانند. طبق اطلاعات رسیده به گروه بین‌الملل این خبرگزاری، تروریست‌ها فقط در اطراف مدرسه الحکمة حداقل 50 کشته دادند. البته آن ها با انتشار تصاویری از این منطقه اکنون مدعی هستند که این مدرسه را اشغال کرده‌اند، اما اخبارشان کذب و برای تجدید روحیه است.
به نقل از خبرگزاری فارس، با مقاومت جانانه نیروهای جبهه مقاومت، تروریست‌ها اجازه نزدیک شدن به جاده مهم و حیاتی الراموسة را پیدا نکردند. هدف آنان قطع این جاده و راه امدادی ارتش سوریه در غرب حلب بود. اگر تروریست‌ها موفق میشدند این جاده را قطع کنند و خود را به العامریة برسانند، علاوه بر شکسته شدن محاصره حلب، بخشی از نیروهای ارتش و مقاومت در غرب حلب در محاصره قرار می‌گرفتند.
از سوی دیگر شیعه نیوز در گزارشی به نقل از المیادین اعلام کرد: بر اساس گزارش های دریافتی از سوریه، جنگنده های ارتش سوریه اتاق عملیات گروه های مسلح را در راشدین در چهار کیلومتری جنوب غرب حلب منهدم کردند. همزمان برخی منابع وابسته به مخالفان سوری به اسکای نیوز اعلام کردند گروه های مسلح به دنبال گشودن خطوط امداد رسانی جدید به جای کاستیلو از حمدانیه و ارض الصباغ به سوی شیخ سعید و صلاح الدین در حومه جنوبی حلب هستند. این منابع همچنین تأیید کردند که درگیری ها در مناطق تله الجمعیات، تله العامریه، تله موته، مدرسه الحکمه، تله الحکمه و یگان موشکی است. منابع وابسته به مخالفان، به بکارگیری کودکان از سوی گروه های مسلح در درگیری های حلب اذعان کردند. این منابع به آتش زدن لاستیک از سوی تروریست ها برای ایجاد مانع در مسیر بالگردها و جنگنده های ارتش سوریه و از بین بردن دقت خلبانان اشاره کردند.
به گزارش فارس، درگیری‌ها در این محور به مناطق «گردان پدافند هوایی» و ارتفاع «البازو» در منطقه کشیده شد. تروریست‌ها در این محور توسط ضد زره دهلاویه و موشک تاو دچار خسارت سنگینی شدند (6 تانک،17 خودروی زرهی و نفربر منهدم شد.)

حملات موشکی ائتلاف جیش الفتح
تلفات تروریست ها در این محور بیش از 120 تن از جمله چنان که گفته شد فرمانده کل عملیات تروریست‌ها در محور حومه جنوبی حلب زیر نظر گروهک تروریستی «احرارالشام» بنام «ابومحمد الساری» بود که کشته شد. همچنین «شیخ ابی عثمان» فرمانده کل گروهک جیش الایمان، زیرشاخه احرار الشام نیز به همراه جانشینش «ابی شعیب» کشته شد.
علی رغم تلفات بالا، تروریست‌ها موفق شدند خود را به نزدیکی مناطق «منطقه مسکونی 1070، مدرسه منطقه الحکمة، ارتفاع الموته، گردان موشک، ارتفاع الجمعیات» برسانند که بر اثر عقب‌نشینی نیروهای اتش سوریه صورت گرفت.
در همین حال به نقل از خبرگزاری فارس، نیروهای مقاومت حزب الله، عراق و مستشاران سپاه پاسداران، مقاومت نبل و الزهراء، به منطقه اعزام شدند و پیشروی تروریست ها را متوقف کردند و تروریست‌ها را در محیط مناطق ذکر شده زمینگیر کردند و اجازه ورود تروریست‌ها را به مناطق ندادند.
علاوه بر این در مناطق شمالی در محیط مزارع ملاح، جمعیة الزهراء، نیروهای جبهه مقاومت و ... بخوبی تواسنتند کنترل اوضاع را در اختیار بگیرند و تروریست‌ها را دفع کنند.
درگیری‌های سنگینی بصورت چند ساعته در اطراف «تل مصیبین» نیز اتفاق افتاد که توسط رزمندگان نبل و الزهرا موجود در منطقه بخوبی دفع گردید.
درگیری در حومه جنوبی و جنوب غربی حلب در مناطق ذکر شده همچنان ادامه دارد و همچنان مواضع تثبیت نشده است.
به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های وابسته به گروه های مسلح هر چند به شکست موج اول عملیات اعتراف مستقیم نکرده‌اند، اما چون می‌گویند «هنوز مرحله اصلی عملیات آغاز نشده است» بدین معناست که مرحله اول شکست خورده و آن ها هنوز امیدوار به حملات بعدی هستند.

آیا حلب در آستانه آزادسازی است؟

درگیری‌ها به صورت پراکنده ادامه دارد و باید منتظر ساعات آتی یا روزهای آتی شد. تروریست‌ها هر کاری بتوانند برای شکستن محاصره حلب انجام خواهند داد. در همین زمینه پرس تی وی گزارش داد: رسانه های دولتی سوریه  اعلام کردند امروز فرودگاه بین المللی شهر حلب سوریه هدف حمله افراد شبه نظامی مسلح قرار گرفت. اما به گفته این رسانه ها، نیروهای دولتی این حمله را دفع کردند. پرس تی وی به جزییات بیشتر خبر اشاره ای نکرد.
با این حال گروهی از عناصر گروه‌های تروریستی مستقر در محله‌های شرقی شهر حلب خود را تسیلم ارتش سوریه کردند. به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، ده ها نفر از عناصر مسلح از محله های تحت کنترل خود در شرق شهر حلب از طریق گذرگاه‌هایی که دولت سوریه آن را برای خروج این عناصر مسلح مشخص کرده است، خارج شدند.
این عناصر مسلح خود و سلاحشان را تسلیم ارتش سوریه و نیروهای هم پیمانش کردند. سانا تأکید کرد که تعدادی از افراد مسلح  نیز خود و اسلحه شان را به نیروهای ارتش سوریه در صلاح الدین تسلیم کردند.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه با صدور بخشنامه ای قانونی  اعلام کرد : تمام کسانی که سلاح به دست گرفته اند و تا کنون از مواجهه با عدالت و مردم فراری بوده اند؛ در صورتی که خود و سلاحشان را طی 3 ماه آینده به مقام های  سوری تسلیم کنند مورد عفو عمومی قرار می گیرند.

سلاح های آمریکایی در انبار تروریست ها
به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان بر انبار سلاح های ساخت آمریکا در پایگاه های تروریست های مسلح در منطقه بنی زید واقع در شهر حلب سوریه دست یافتند. در داخل پایگاه های دشمن مقادیر زیادی موشک های حرارتی ضد زره از نوع تاو و همچنین موشک های ضد تانک میلان و سلاح های متنوع وجود دارد.
این در حالی است که کشف این سلاح ها ادعاهای دروغ آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی در سوریه را هر چه بیشتر آشکار و بر ملا می کند.
قابل ذکر است این سلاح ها پس از آزادسازی مناطق بنی زید و کاستلو و لیرمون و محاصره افراد مسلح داخل آن کشف شده است.

خروج خانواده های سوری از حلب
در حالی که درگیری های شدیدی در حلب جریان دارد، خروج شهروندان از محله‌های شرقی شهر حلب و رفتن به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه به رغم تهدیدهای تروریست ها آغاز شده است. گروه‌های تروریست اعلام کردند که از خروج شهروندان از گذرگاه های امنی که دولت ایجاد کرده است، جلوگیری خواهند کرد. ارتش سوریه عناصر مسلح در محله های شرقی شهر حلب را به محاصره خود درآورده و خطوط پشتیبانی آن ها را قطع کرده است. ارتش از اهالی این محله‌ها خواسته است تا از طریق گذرگاه‌های امن در نظر گرفته شده خارج شوند. همزمان مسئولان در شهر حلب اماکن اقامتی موقتی را برای اسکان غیرنظامیان برپا و مجهز کرده اند.

آیا حلب در آستانه آزادسازی است؟

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، صبح امروز ده ها خانواده از طریق گذرگاههایی که برای خروج اهالی تحت محاصره در مناطق شرقی حلب معین شده عبورکردند و به منطقۀ صلاح الدین رسیدند.
قابل ذکر است در چارچوب عملیات انسانی مشترک مرکز روسی "حمیمیم" برای مصالحه میان طرف های درگیر در سوریه و نیروهای دولتی، 3 گذرگاه انسانی برای خروج شهروندان و یک گذرگاه برای عناصر مسلح در خروجی های حلب در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی
حلب نقطه تمرکز جبهه مخالف سوریه و تروریست های تکفیری است و طی سال های قبل تلاش ویژه ای برای تثبیت مواضع خود در این شهر به کار بسته اند. گفته می شود طرح جبهه غربی-عربی مخالف دولت سوریه این بوده که حلب را به عنوان پایتخت دوم در مقابل دمشق مطرح کنند و با استقرار و تثبیت مخلفان مسلح و تروریست ها در این شهر، از دولت سوریه امتیاز بگیرند. آخرین اقدام این جبهه تغییر نام جبهه النصره به جبهه فتح شام بود تا با این کار وجهه تروریستی این گروه را در سطح منطقه و جهان پوشانده و از فشارهای جهانی برای جلوگیری از عملیات دولت سوریه علیه آن ها استفاده کنند، اما این یک حربه رنگ باخته و طنزآمیز بود. طی ماه‌های اخیر گروه تروریستی جبهه النصره به منظور انتقام از شکست های متعدد میدانی در نبرد با ارتش و نیروهای مقاومت مردمی در سوریه، جنایات فراوانی را علیه شهروندان سوری ساکن حومه استان حلب انجام داده است، به طوری که حتی حامیان آن نیز دیگر حاضر به حمایت مستقیم از این گروه نیستند و تغییر نام این گروه تروریستی با هدف ترمیم وجهه آن صورت گرفت که البته هیچ نتیجه ای برای حامیان غربی-عربی آن در بر نداشت.
با این وضعیت آزادسازی و پاکسازی شهر حلب، ورق را در سوریه بر می گرداند و ترورییست ها را در سراشیبی سقوط کامل قرار خواهد داد. با توجه به آمادگی و رحیه بالای ارتش و نیروهای مردمی سوریه و حمایت های روسیه، ایران و گروه های مقاومت منطقه از عملیات حلب، می توان پیش بینی کرد این عملیات دستاوردهای راهبردی برای دولت سوریه داشته باشد، به عبارت دیگر حداقل نتیجه این عملیات این خواهد بود که دمشق ابتکار عمل را در حلب در دست بگیرد و با توجه به مشغول شدن ترکیه به اوضاع داخلی خود، مخالفان مسلح و تروریستی که از سوی آنکارا در حلب پشتیبانی می شدند، بی پشتیبان مانده و در موضع بسیار ضعیفی و در آستانه شکست کامل قرار گیرند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات