آذربایجان غربی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۰۱

نگاهی به اوضاع سیاسی و اجتماعی استان آذربایجان غربی

آذربایجان غربی در شمال غربی ایران و در حقیقت منطقه واسطه بین 4 کشور ایران ، ترکیه ، جمهوی آذربایجان و عراق و منطقه خودمختار کردستان عراق واقع است . آذربایجان غربی از حوادث سه کشور همجوار متاثر و به یک منطقه حساس و مهم نسبت به سایر استان های کشور مبدل گردیده است . البته برخورد با فرهنگ و سیاست کشورهای یادشده از لحاظ سیاسی - اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی سبب بروز فرصت ها ، آسیب ها و حتی برخی تهدیدات می شود
پایگاه بصیرت / حسن اکبری فر
مقدمه :
از 31 استان جمهوری اسلامی ایران 16 استان  از جمله آذربایجان غربی مرزی اند . این استان از طرف شمال  و غرب با کشورهای آذربایجان – ترکیه – ارمنستان و از جنوب با کشور عراق  همسایه است با احتساب دریاچه ارومیه  در حدود 43660 کیلومتر مربع وسعت دارد  بدون دریاچه  37615 کیلومتر مربع  وسعت دارد و  3/2  درصد از مساحت کل کشور را  تشکیل می‌دهد. در این استان بیش از 3 میلیون نفر زندگی می‌کنند .
اهمیت استراتژیکی  استان آذربایجان غربی :
 آذربایجان غربی در شمال  غربی ایران و در حقیقت منطقه واسطه بین 4  کشور ایران ، ترکیه ،  جمهوی آذربایجان و عراق و منطقه خودمختار کردستان عراق واقع است . آذربایجان غربی از  حوادث سه کشور همجوار متاثر و به یک منطقه حساس و  مهم نسبت به سایر استان های کشور مبدل گردیده است . البته برخورد  با فرهنگ و سیاست کشورهای یادشده از لحاظ سیاسی - اجتماعی ، فرهنگی و  اقتصادی سبب بروز  فرصت ها ، آسیب ها و حتی برخی تهدیدات می شود:
الف ) آسیب های فرهنگی :
1- همجواری با کشورهای ترکیه ، آذربایجان و عراق و فعالیت شبکه های ماهواره ای  و سایت های اینترنتی  و سایر گیرندگان ضد انقلاب
2- کمبود  امکانات و مراکز فرهنگی و نیروهای  متخصص و متعهد فرهنگی در استان
3- گسترش فعالیت  آشکار گروه های تبلیغی  وهابیت در مناطق اهل تسنن
4- ابراز وجود تحرکات گروه های تصوف و دراویش .
5- انتشار برخی  الگوهای فرهنگی بیگانه.
 ب) آسیب های سیاسی امنیتی :
1-  حضور  و فعالیت برخی گروهک های  ضد اسلام،  مردم و  انقلاب .
ج ) آسیب های اقتصادی :
1- ضعف سرمایه گذاری در ابعاد مختلف و کم توجهی مسئولان کشوری به دلیل مرزی بودن و تحرکات ضد انقلاب .
2- بالا بودن نرخ بیکاری و عدم اشتغال  در استان .
3- قاچاق انواع کالا ها به علت مرزی بودن استان.
4- کمبود مراکز انبارداری و صنایع تبدیلی تولیدات کشاورزی.
5- توسعه نیافتگی  علی رغم داشتن ظرفیت های بسیار ممتاز استان به دلیل ضعف مدیریت و عدم حمایت دولت مرکزی ( ظرفیت های ممتاز در حوزه  کشاورزی ،  گردشگری ، تجارت و بازرگانی  مرزی ، ترانزیت و صنعت و معدن)
6- خشکسالی ، خشک شدن دریاچه ارومیه ، بروز طوفانهای نمک و تأثیر سوء آن بر کشاورزی بعنوان صنعت عمده منطقه و تنها راه امرار معاش اکثریت مردم منطقه که گاهی تبعات سیاسی و امنیتی نیز در پی دارد . بعنوان نمونه می‌توان به فراخوانی های  متعدد جریان پان ترکیسم در شهرهای ارومیه ، تبریز ،  زنجان و اردبیل  در اعتراض به  وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد . البته به دلیل بارندگی های خوب در اوایل سال 95 علاوه بر سرریز شدن برخی سد ها، ارتفاع آب دریاچه تا 94 سانتی متر بالا آمده است .
 وضعیت استان آذربایجان غربی در فضای مجازی :
به لحاظ فنی در 159 مدار تلویزیونی در کل جهان، 203 ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد 80 مدار و یکصد ماهواره تلویزیونی- یعنی نیمی از ماهواره‌های جهان- در ایران قابل دریافت است. این تعداد ماهواره‌ها، امکان تماشای حدود 18000 شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می‌آورد. با رسیورها و دیش‌های معمولی می‌توان تا 2000 الی 3000 کانال ماهواره‌ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد. شبکه‌هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه‌های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و می‌توانند آثار مخرب روحی و روانی بر مخاطبان ایرانی برجای گذارند.
 شبکه‌های ماهواره‌ای که به سهولت در استان آذربایجان غربی قابل دریافت است عبارتند از:
1-     بیش از 380 کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه‌روز در حال پخش موسیقی، رقص و کنسرت هستند. عموم این برنامه‌ها آکنده از حرکات ضد اخلاقی و اروتیکال است. در حالی که علاوه بر این شبکه‌های اختصاصی موزیکال، حدود 1200 شبکه هم در خلال برنامه‌های خود آهنگ و شوهای موزیکال پخش می‌کنند.
2-    در حوزه کودک و نوجوان نیز بیش از 250 کانال ماهواره‌ای قابل دریافت در استان وجود دارد. این شبکه‌ها علاوه بر پخش کارتون‌هایی که عموماً در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، به فرهنگ‌سازی ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهن اطفال ایرانی اقدام می‌کنند و آنان را شیفته زندگی آمریکایی و غربی می‌نمایند.
3-    در حوزه مصرف‌زدگی و فرهنگ‌‌سازی پوشش و مد، حدود 80 شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد. لباس‌هایی که رسماً تبلیغ فرهنگ عریانی است.این شبکه‌ها، حتی به تبلیغ لباس زیر مردانه و زنانه می‌پردازد. البته تبلیغ پوشش غربی صرفاً به این کانال‌ها منتهی نمی‌شود و سایر شبکه‌های ماهواره‌ای نیز در متن برنامه‌های خویش بدان اقدام می‌ورزند. در کنار کانال‌های ماهواره‌ای یاد شده حجم شبکه‌های اروتیک چشمگیر است. مروری بر موارد یاد شده که به اجمال اشاره شد نشان می‌دهد امپریالیسم رسانه‌ای دنبال هویت‌زدایی از کشورهای غیر غربی و بویژه اسلامی و تبلیغ و ترویج فرهنگ منحط غربی است.
4-    رژیم صهیونیستی با دو ماهواره رسمی آموس 1و 2 ، 214 شبکه شبانه‌روزی راه‌اندازی کرده و بدیهی است مهم‌ترین هدف آن مبارزه با جهان اسلام و ارزش‌های اسلامی است.
5-    در حوزه مسائل سیاسی در کنار هزاران شبکه ماهواره‌ای، 32 شبکه فارسی زبان سیاسی، ضد فرهنگی، تجزیه‌طلب و برانداز، قوم گرا و ضد دینی فعالیت می‌کنند که هدف مشترک همه اینها القای ارزش‌های ضد اسلامی به فرهنگ ایرانی و دستکاری در افکار عمومی ملت ایران است. شبکه‌های فارسی زبان در راستای جذب مخاطب ضمن پخش برنامه‌های ناسیونالیستی افراطی به ایجاد شکاف‌های قومی، ملی و دینی اقدام می‌کنند تا اقتدار ملی کشور را تضعیف و آن را در شرایط التهاب و اضطرار نگه دارند.
6-تعداد 17  كانال كُرد زبان شناسایی شده اند كه با ترفندها خاصی بسیار تلاش می كنند خود را دلسوز و همدل با ملت كُرد نشان دهند و با هدف مفاهیم و القائات این شبكه ها برای تمامی كرد زبان های ایران كه از لهجه ها و گویش های مختلف و متمایز از هم تكلم می كنند، قابل فهم و تاثیرگذار باشد، اكثرا برنامه های خود را به دو زبان فارسی و كردی پخش می كنند كه با ژست های نرم و منتقدانه و البته فریب كارانه ترین پیام ها را منتقل می كنند و در این راستا بسیار حساب شده عمل می كنند. مانند Tishk،Roj، Rojhelat
ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در ایران، تبدیل شدن به منبع خبری برای ایرانیان در بحران های سیاسی و اجتماعی،  نشان دادن بی طرفی و عدم جانبداری در رویدادهای داخلی ایران در حوزه‏های مختلف، ایفای نقش اطلاعاتی در کلیه بحران ها و رویدادهای سیاسی ایران، تلاش برای جذب مخاطبان تحصیل کرده ایران به طرف خود و در نهایت جهانی سازی سبک زندگی و مسلط کردن فرهنگ آمریکایی و غربی بر مردم دنیا با تخریب فرهنگ آنان ، ترویج خشونت در خانواده، تزلزل بنیان خانواده، افزایش آمار دختران فراری،  اختلافات خانوادگی و شکستن حریم خانواده، بد حجابی و ازدیاد زنان خیابانی، تبلیغ سوء، تنوع طلبی نامشروع و هوس بازی و بلوغ زودرس در خانواده ها از مضرات و خطرات استفاده از ماهواره  در استان است .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات