تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۳۸
هادی محمدی در گفتگو با بصیرت

غربی ها، عربستان، ترکیه و سازمان ملل از تروریست ها در حلب حمایت می کنند

جنگ حلب در محور راموسه و جنگ حلب از حالا به بعد، جنگ بین قدرت ها در سرزمین سوریه خواهد بود، چرا که ماهواره ها، آواکس ناتو و ترکیه در حاشیه مرز جنوبی ترکیه با سوریه و ناو آمریکایی که در مدیترانه است در جنگ اخیر مداخله داشتند و هم اطلاعات آنلاین به گروه های تروریست منتقل کردند و هم از شلوغی این آتش بازی گاهی استفاده کردند و بعضی از مواضع ارتش سوریه و مقاومت را هدف موشک های خودشان قرار دادند، تا تروریست ها حمایت آتش باری شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
موفقیت های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شکست تروریست های تکفیری در حلب، ادامه دارد، اما جنگ روانی تروریست ها و شبکه های رسانه ای عربی و غربی حامی آن ها، شکست این گروه ها را پنهان می کنند. همزمان سازمان ملل در اقدامی تأمل برانگیز درخواست آتش بس در حلب داده است.
عملیات در چه مرحله ای است؟ دلیل درخواست آتش بس سازمان ملل چیست؟ آیا رویکرد جدید ترکیه به مسئله سوریه را باید جدی گرفت؟ و...
هادی محمدی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت به این سؤالات پاسخ می دهند:

بصیرت: با توجه به عملیات ارتش سوریه در حلب، پیش بینی شما از این عملیات چگونه است؟ آیا به پاک سازی کامل حلب می انجامد یا خیر؟

محمدی: عملیاتی که در شمال حلب انجام گرفت، ضمن این که دارای یک ماهیت نظامی مشخص بود، یک ویژگی مشخصی داشت و آن این که باعث شد تروریست هایی که در خارج حلب قرار داشتند، برای نجات همفکران خودشان در داخل حلب دست به اقدامات انتحاری بزنند که بیشتر برای آن ها تلفات و خسارت داشت. وقتی تروریست ها طی ده روز در مناطق شمالی، از این که بتوانند بعد از تلفات و خسارات زیاد به نتیجه برسند، ناامید شدند، محور عملیاتی خود را به سمت جنوب غرب حلب منحرف کردند تا اول برای نجات دوستانشان در داخل شهر حلب اقدام کنند و دوم این که از محور شمالی این امکان وجود نداشت و محور راموسه را انتخاب کردند که بتوانند بین نیروهای خودشان در جنوب و قسمت شرق حلب ارتباط برقرار کنند. دلیل این اجبار و الزام تروریست ها این بود که اگر در داخل حلب محاصره کامل می شدند، معادله و موازنه قدرت به شدت بر علیه آن ها می شد و لذا خود را مجبور دیدند از یک جایی برای نجات نیروهایشان در داخل حلب اقدام کنند. 
در این زمینه ما شاهد بودیم که در مدت یک هفته گذشته شش مرحله عملیاتی دیوانه وار از طرف گروه های تروریستی که همگرا شده بودند و وحدتی تحت عنوان اتاق عملیات آزادی حلب ایجاد کرده بودند، انجام شد و بیش از بیست گروه در لوای اقدام مشترک، به محور راموسه حمله کردند و در چند روز گذشته بعد از شش مرحله عملیات توانستند یک محور یا یک معبر ناامن ایجاد کنند، ولی از آنجایی که این محور بسیار باریک و کوتاه زیر آتش باری گروه های مقاومت و ارتش سوریه و بمباران روسیه است، این یک اقدام ناقص از سوی تروریست ها ابتر ماند. 

غربی ها، عربستان، ترکیه و سازمان ملل از تروریست ها در حلب حمایت می کنند

با اقداماتی که از چند روز گذاشته از محور شمال با حضور نیروهای حزب الله و مقاومت صورت گرفت، مناطقی در حاشیه منطقه راشدین چهار و پنج و مناطق پروژه خانه سازی 1070 آزاد شده و مناطقی که تروریست ها در آن ها پیشروی کردند که بتوانند از این طریق به راموسه برسند، از آن ها پس گرفته شد و بعضی از تپه های مشرف به منطقه عملیاتی راموسه هم از دست آن ها خارج شد. در این خصوص ارتش سوریه و یگان گارد ریاست جمهوری از محور جنوبی، فشار بر تروریست ها را آغاز کردند، اگر چه از نظر تبلیغاتی تروریست ها جنگ روانی شدیدی را راه اندازی کردند و اعلام کردند که توانسته اند محاصره شرق حلب را بشکنند، ولی عملا با بیانیه هایی که یک شیخ با تابعیت سعودی به نام المحیسنی که رهبر معنوی القاعده و تروریسم های داخل سوریه است، صادر کرد، نشان می دهد این اقدام تروریست ها ابتر بوده و آن ها بعد از یک هفته عملیات و تلفات فراوان که نزدیک به دو هزار کشته و تعداد زیادی زخمی دادند، یک نتیجه ابتر گرفتند 
 من تصور می کنم روزهای آینده نیروهای مقاومت و نیروهای سوریه این منطقه را به شرایطی تبدیل خواند کرد که به هیچ وجه امیدی برای موفقیت بقیه گروه های تروریست وجود نداشته نباشد و این مسیر را به روی آنها مسدود خواهند کرد. 
  
بصیرت:  با توجه به دیدار اردوغان با پوتین، آیا می توان گفت سیاست های ترکیه در قبال سوریه تغییر می کند و به حل بحران سوریه کمک خواهد کرد؟

محمدی: به هیچ وجه نباید این خوش بینی توهم گونه را ما داشته باشیم که ترکیه کارت های بازی منطقه ایی خودش را به این سرعت بخواهد از دست بدهد. ترکیه نشان داده که رفتار عمل گرایانه دارد، یعنی قابلیت معامله گری و بده بستان را از خودش نشان داده است. آقای اردوغان هیچ گاه خودش را از اردوگاه آمریکا و غرب خارج نخواهد کرد. آن چیزی که از طرف آقای اردوغان ملاحظه می شود، فقط برای ساماندهی و کارت های بازی سیاسی خودش است که بتواند روابط جدیدش را با آمریکایی ها سازمان دهد و روابط با روسیه در چارچوب مانور سیاسی اردوغان باید تجزیه و تحلیل شود نه به معنای این که اردوغان آمده است در سیاست منطقه ایی خودش تجدید نظر کند، ولی از آنجایی که اردوغان به شدت نیازمند رابطه اقتصادی دوجانبه با روسیه هست و نمی خواهد ظرفیت های اقتصادی دوجانبه را از دست دهد، آماده بده بستان محدود با طرف های روسیه هم می باشد، یعنی ممکن است در بعضی از سازوکارهایی که وزیر خارجه ترکیه هم تائید کرده در موضوع سوریه نرمش هایی از طرف اردوغان و دولت ترکیه دیده شود، اما نباید آن را به عنوان یک تجدیدنظر یا عقب نشینی و تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه تلقی کرد، بلکه آن را به عنوان مانوری برای این که منافع اقتصادی دوجانبه را برای ترکیه در روابط با روسیه تامین کند، باید تجزیه و تحلیل کرد. 

بصیرت: موضوع آتش بس در حلب که از سوی سازمان ملل اعلام شد چه اهداف پشت پرده ای دارد؟

محمدی: وقایع اخیری که در حلب اتفاق افتاد از یک ماهیت راهبردی و فوق العاده برخوردار بود. اولا این ماهیت راهبردی از یک طرف تعیین کننده سرنوشت جنگ است و از سوی دیگر جنگ حلب به دلیل حساسیت و پیامدهایی که می تواند در بحران سوریه به جای بگذارد موجب شد که حتی آمریکایی ها تا حدودی و نیروهای اروپایی در شکل جدی تری، شخصا وارد برخوردهای نظامی شوند.
 می توانیم بگوییم جنگ حلب در محور راموسه و جنگ حلب از حالا به بعد، جنگ بین قدرت ها در سرزمین سوریه خواهد بود، چرا که ماهواره ها، آواکس ناتو و ترکیه در حاشیه مرز جنوبی ترکیه با سوریه و ناو آمریکایی که در مدیترانه است در جنگ اخیر مداخله داشتند و هم اطلاعات آنلاین به گروه های تروریست منتقل کردند و هم از شلوغی این آتش بازی گاهی استفاده کردند و بعضی از مواضع ارتش سوریه و مقاومت را هدف موشک های خودشان قرار دادند، تا تروریست ها حمایت آتش باری شود. این عوامل باعث شد این جنگ وارد یک فازی شود که آن را جنگ بین قدرت های بزرگ تلقی کنیم و از طرف دیگر جنگ حلب و موفقیت ها در مقابل تروریست ها، به دلیل تنگناهایی که برای قدرت های استکباری ایجاد کرده است، سازمان ملل هم مجبور شده برای حمایت از منافع غیرقانونی و نامشروع غرب و استکبار جهانی مواضعی را اتخاذ کند که این موضوع بیشتر به رسوایی سازمان ملل کمک می کند. 

غربی ها، عربستان، ترکیه و سازمان ملل از تروریست ها در حلب حمایت می کنند

 درخواست برای آتش بس در حلب در حالی است که در یمن بیست و یک میلیون مردم این کشور در بدترین شرایط انسانی به سر می برند و هر روز کشتار و قتل عام مردم در یمن ادامه دارد و سازمان ملل هیچ گونه واکنشی در قبال آن ندارد. همچنین این در حالی است که نفس کشیدن در بحرین توسط نظام دیکتاتوری و فاسد بحرین سرکوب می شود و هرکس تجمعی کند، ممنوع است و به راحتی به زندان می افتد و سازمان ملل هیچ گونه واکنشی از خودش نشان نمی دهد، ولی در حلب چون تروریست ها موجودیتشان به خطر افتاده است، سازمان ملل خواستار پایان دادن به محاصره بخش شرقی حلب است و معتقد است که باید شبکه های آبرسانی و برق در آنجا درست شود. این مسائل رفتارهای مضحکی است که برای توجیه درخواست خودشان عنوان می کنند، ولی به هر حال ممکن است که در یک زمان بسیار کوتاهی شرایط حلب با یک آرامشی همراه باشد که نمی توانیم اسم آن را آتش بس یا سکوت عملیاتی بگذاریم. ممکن است برای اقدامات انسان دوستانه توافق محدودی صورت بگیرد، ولی به هیچ وجه اجازه شکسته شدن محاصره و یا حمایت جدید تسلیحاتی از گروه های تروریستی در داخل حلب داده نخواهد شد و معبر راموسه که یک محدوده ناامن برای تروریست ها را به وجود آورد به شدت زیر آتش باری قرار خواهد گرفت و امکان این که از این معبر راه تنفسی برای تروریست ها به وجود بیاید، وجود ندارد.
اخباری وجود دارد مبنی بر این که افسران اطلاعاتی و نظامی ترک، سعودی و غربی و به ویژه انگلیسی ها و فرانسوی ها که در بخش شرقی حلب در کنار تروریست ها هستند، برای نجات آن ها از بخش شرقی حلب، تروریست ها را جهت باز کردن یک معبر به شرق حلب ترغیب کردند تا بتوانند به هر نحو ممکن این فرماندهان نظامی وابسته به غرب و کشورهای ارتجاع عرب و ترکیه از شرق حلب نجات دهند./
با تشکر از جناب آقای محمدی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات