تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۸۷
«مردم‌سالاري» افزايش توان نظامي ‌در کشور را بررسي مي‌کند

تاثير قدرت نظامي ‌بر نقش استراتژيک ايران در منطقه

(روزنامه مردم‌سالاري – 1395/05/06 – شماره 4095 – صفحه 2)

گروه سياسي: اين روزها از زبان مسئولان و فرماندهان نيروهاي مسلح و نظاميان در کشور حرفهاي زيادي درباره افزايش توان موشکي کشور مي‌شنويم. از سال 2013 به اين طرف که تهديدات داعش از غرب قوت گرفت و از طرفي گروهک‌هاي تکفيري و تروريستي شرق، کشور را هدف قرار داده بودند، افزايش بنيه نظامي‌يکي از ملزومات به حساب مي‌آيد. اما از ژانويه 2016 که براساس توافق هسته‌اي اجرايي شدن برجام شروع شد، با آزمايشهاي موشکي ايران، ترسي به جان غربيها افتاد که باعث شد در روند اجرايي شدن برجام تاثيرگذار باشد. همچنين باعث شد آنها تحريمهاي جديدي را عليه ايران وضع کنند. همين امر باعث نامه تاريخي حسن روحاني به وزير دفاع شد تا از او بخواهد توان موشکي کشور را افزايش دهد. براساس گفته‌هاي کارشناسان نظامي، اين افزايش بنيه نظامي‌دست ايران را بر سر ميز مذاکرات، بالاتر قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود ايران قدرت بيشتري پيدا کند.

افزايش توان ايران در منطقه

افزايش قدرت نظامي‌ براي ايران آنقدر از طرف قدرتهاي جهاني، غيرقابل تصور است که اس 300 با 6 سال تاخير، به ايران تحويل داده شد. ايران و شرکت «روس آبارون اکسپورت» شرکت دولتي صادرات و واردات تسليحات و تجهيزات نظامي ‌روسيه در سال 2007 قراردادي را امضا کردند که به‌ موجب آن، اين شرکت موظف شد 5 آتش‌بار S300 را به‌ ارزش حدود 800 ميليون دلار به ايران تحويل دهد. اما ديميتري مدودف رئيس جمهور وقت روسيه سه سال بعد و در سال 2010 ميلادي با صدور فرماني، تحويل سامانه موشکي اس300 به ايران را ممنوع کرد. بالاخره با کش‌وقوس‌هاي فراوان، اس300 به ايران رسيد. با ورود اين سامانه به کشور، قدرت نظامي‌قابل قياس با گذشته نبود.

روز گذشته سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تأکيد بر اينکه توان دفاعي خود را متناسب با تهديدها افزايش مي‌‌دهيم، گفته است: «ما توان و دانش ساخت موشک‌هاي با برد بيشتر را داريم که در زمان مقتضي اين‌ کار را مي‌کنيم.» او با اشاره به اينکه توان موشکي ايران اسلامي‌قابل مقايسه با سال‌هاي قبل نيست، گفته: «ايران اسلامي‌به عنوان اميد همه آزاديخواهان و مظلومان جهان نياز به تجهيز و افزايش سيستم دفاعي و موشکي خود دارد لذا افزايش توان موشکي ايران لرزه بر اندام دشمنان انداخته است. ايران اسلامي ‌هيچگاه دست از افزايش توان داخلي خود نمي‌کشد زيرا بر اين باور است تا زماني که ظلم وجود دارد بايستي خود را قوي و قوي‌تر کرد.» وزير دفاع با تأکيد بر لزوم افزايش قدرت ملي گفت: «امروز دولتمردان ما موظف هستند در راستاي افزايش ابعاد قدرت ملي و جهادگونه تلاش کنند و با تبعيت از رهبري و توجه به تمام هشدارها و خطوط قرمز نظام مسير عزت را طي کنند.»

قدرت نظامي ‌عامل بازدارنده است

محمدصالح جوکار نماينده سابق مجلس و فرمانده سابق سپاه در يزد معتقد است اينکه غربي‌ها بحث موشکي را مطرح مي‌کنند به اين دليل است که بيشتر جنبه فشار هست چون مي‌خواهند ايران خودش را در زمينه نظامي‌ تقويت نکند. او در اين زمينه به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «روسها گفته اند اينکه اس 300 با تاخير زيادي به کشور تحويل داده شد به دليل فشار غرب بود.» جوکار ادامه مي‌دهد: «اتفاقا ما اگر توانمندي نظامي ‌را افزايش دهيم در ميز مذاکرات قدرت چانه زني را افزايش داده ايم. گزينه نهايي غرب هميشه تهديد نظامي ‌بوده است.

اين تهديد نظامي ‌زماني عملياتي مي‌شد که ما در مقابل آنها از نظر نظامي‌ضعف داشتيم. اين تهديدها با افزايش توان نظامي‌ما، کاهش پيدا کرده است.» عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم معتقد است: «افزايش توان موشکي يک عامل بازدارنده است. ايران با افزايش اين توان مي‌تواند قدرت و پدافند آنها در منطقه را مورد حمله قرار دهد. غربيها اين ترس را دارند که ايران با افزايش قدرتش، بتواند در مقابل آنها قد علم کند.» جوکار معتقد است افزايش عمق راهبردي موشک‌ها باعث مي‌شود خيلي از تهديدهاي منطقه و غرب در کشور عملي نشود.

او در پاسخ به اين سوال که «افزايش قدرت نظامي ‌از نظر استراتژيک چقدر به افزايش قدرت ايران در منطقه کمک مي‌کند؟» مي‌گويد: «عوامل قدرت چند نوع است. يکي توان دفاعي و نظامي‌است. در زمينه سامانه دفاعي و موشکي کشور ما خيلي خوب عمل کرده است. افزايش قدرت موشکي اقتدار نظامي‌يک کشور را بالا مي‌برد و عاملي بازدارنده است.» او همچنين درباره افزايش قدرت نظامي‌دريايي و زميني به صورت همراستا نيز مي‌گويد: «بحث‌هاي دفاعي و نظامي‌بخشهاي مختلفي دارد. حضور ما در دريا با امنيت همراه است. تقويت ناوگان دريايي و هوايي بسيار مهم است.سامانه موشکي هوا به هوا، زمين به هوا و هوا به زمين در راستاي توليد قدرت در آبهاي اطراف کشور است. همنوايي و انسجام بخشي در همه اين حوزه براي نظام اهميت بسيار زيادي دارد.»

قدرت نظامي ‌در سخن فرماندهان

سردار سرتيپ سيدمسعود جزايري معاون ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اينکه ما حتي يک روز از ارتقاي توان و ظرفيت دفاعي و موشکي خود غافل نبوده‌ايم، تصريح کرد: «ظرفيت‌هاي دفاعي بويژه موشکي جزو خطوط قرمز جمهوري اسلامي‌ايران بوده و نيروهاي مسلح کشور براساس تدابير مقام معظم رهبري، سياست‌هاي خود را در اين زمينه با قدرت و جديت همچون گذشته دنبال مي‌کنند.» سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح تأکيد کرده است: «ملت ايران به ويژه قواي مسلح توانمندي‌هاي دفاعي خود را بازدارنده و حافظ امنيت ملي دانسته و هرگز اجازه دخالت و دست‌‌اندازي بيگانگان به آن را نمي‌دهند.»

همچنين سردار سرتيپ حسين سلامي‌جانشين فرمانده کل سپاه پيرامون بحث موشکي ايران گفت: «امروزه آمريکايي‌ها درباره قدرت موشکي ما بحث مي‌کنند و مي‌خواهند آن را تحريم کنند و ما نيز در پاسخ به آنها مي‌گوييم تا زماني که تجاوزات و غارت‌گري‌هاي شما ادامه دارد و تا زماني که از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌کنيد ما نيز توان موشکي خود را افزايش مي‌دهيم و ملت غيور ايران بدانند که ما امروز انبارهاي موشکي و تونل‌هاي طويلي از موشک‌هاي آماده پرتاب داريم و براي مابقي موشک‌هايي که توليد مي‌کنيم دچار کمبود فضا هستيم ولي با اين وجود توان موشکي خود را افزايش مي‌دهيم.» او در ادامه يادآور شده است: «کشورهاي غربي ايران را تهديد مي‌کنند که همه گزينه‌ها روي ميز است ولي از آن طرف از ما خواهش مي‌کنند که توان نظامي‌ خود را افزايش ندهيم ولي اين يک روياي آمريکايي است و ميان رويا تا واقعيت فاصله زيادي وجود دارد.»

سرلشکر محسن رضايي فرمانده اسبق کل سپاه نيز درباره توانمندي موشکي ايران گفته است: «همان‌طور که سيلي بيست هزار سانتريفيوژي، آمريکايي‌ها را پاي ميز مذاکره کشاند و موجبات به رسميت شناختن حق غني‌سازي کشورمان را فراهم ساخت، اميدوارم که با حمايت رئيس جمهور ‌بزودي برد موشک‌هاي ايران نيز از مرز پنج هزار کيلومتر عبور کند» وي ادامه داد: «بي‌ترديد پس از رسيدن توان دفاعي ما به برد پنج هزار کيلومتري که قادر خواهد بود اهدافي از جمله جزيره ديه‌گو گارسيا، پايگاه هوايي آمريکا در حمله به طبس، را تهديد کند؛ آمريکا از عملکرد خود پشيمان خواهد شد و درخواهد يافت که اينگونه اقدامات، هيچ سودي در پي ندارد.» با اين تفاسير به نظر مي‌رسد افزايش قدرت نظامي ‌ايران اگر با همين روند ادامه پيدا کند باعث مي‌شود قدرت بلامنازع منطقه شويم.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=252280

ش.د9501511

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات