فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۸۱

ریشه اصلی بد پوشی ها در سطح جامعه کجاست ؟ +فیلم

امروز متاسفانه یکی از معظلات اجتمایی که تبدیل به تهدید خطرناک برای فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی شده است برخی ولنگاری ها بخصوص در مسئله حجاب است .و این مسئله در زنان و دختران نمود بیشتری دارد؛ معظلی که هر روز به یک صورت جلوه می کند و مرحله به مرحله عفت و حیای جوان را مورد تهاجم خود قرار می دهد .
پایگاه بصیرت / امیر احتشام
 پوشش و لباس یکی از عناصر اساسی مرتبط با فرهنگ در هر جامعه‌ای است و به نوعی می‌توان گفت نمایندگی فرهنگ هر جامعه‌ را برعهده دارد. اگر به تاریخ کشورها نگاهی بیندازیم خواهیم دید که مردم هر کشوری با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، دینی، محیطی و جغرافیایی خود، پوشش خاصی داشتند که با پوشش سایر جوامع متفاوت بود، اما با ظهور جوامع مدرن و دسترسی آسان‌تر کشورها به یکدیگر و فرآیندهای جهانی‌شدن، مسأله پوشش و لباس نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت و در این راستا نزدیکی‌ها و هم‌شکلی‌هایی به‌وجود آمد.

با این حال، هنوز هم جوامع مختلف سعی می‌کنند ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی خود را در پوشش رعایت کنند و در این راستا در جهت ایجاد مدهای جدید، اما مبتنی بر خصوصیات فرهنگی و بومی خود تأکید می‌کنند. در کشور ما نیز سالهاست که بحث طراحی مد و لباس سازگار با فرهنگ ایرانی و اسلامی مطرح است ، اما متاسفانه بنا به دلایل متعددی که جای بحث آن در این مجال نیست تا کنون در این عرصه موفقیت چشم گیری مشاهده نمی شود . در این شرایط ما در مقابل هجمه فرهنگی بیگانه که سبک پوشش نامتعارف خود را القا می کند نیز برنامه ریزی روشن و درستی را شاهد نبوده ایم .
امروز متاسفانه یکی از معظلات اجتمایی که تبدیل به تهدید خطرناک برای فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی شده است برخی ولنگاری ها بخصوص در مسئله حجاب است .و این مسئله در زنان و دختران نمود بیشتری دارد؛ معظلی که هر روز به یک صورت جلوه می کند و مرحله به مرحله عفت و حیای جوان را مورد تهاجم خود قرار می دهد . هنوز چند سال از مد شدن ساپورت های زننده شروع نشده که مانتو های جلو باز به صورت گسترده و سرطانی در بازار عرضه می شوند و البته پوشش های دیگری که نشان می هد نظم  و برنامه ریزی خاصی برای ارائه آن وجود دارد .

   ریشه اصلی بد پوشی ها برخی ها در سطح جامعه


مسئولین هم هر از چند گاهی در مصاحبه ها و یا سخنرانی ها از برخورد جدی با این معظل سخن می گویند و بعد از این سخنان تغییری ایجاد نمی شود . گاهی بازرسان صنف پوشاک در سطح شهر حاضر می شوند و اقدام به جمع آوری البسه ضد فرهنگی و برهنه می کنند! اما آیا با این کار مشکل بحث پوشش ها حل می شود و یا اساسا این کار قدمی در تقویت فرهنگ حجاب محسوب می شود ؟


فیلم جمع آوری البسه نامتعارف از سطح بازار



بیایید سوال را ریشه ای تر مطرح کنیم ؛ چرا جوان ما به سمت استفاده از این پوشش ها می رود؟ چرا با وجود اینکه بارها در خصوص این معضل فرهنگی سخن به میان می آید باز هم این روند متوقف نمی شود؟
توجیه برخی از آقایان این است که در ان مورد برخورد اصلی باید با فروشندگان و در نهایت تولیدکنندگان زیر زمینی صورت بپذیرد چرا که فروشنده ها و تولید کنندگان زیر زمینی برای سود بیشتر اقدام به تولید این البسه می کنند . جوابی که به هیچ عنوان هوشمندانه نیست چراکه نوع البسه ای که ارائه می شود و پیام هایی را که این نوع تغییر مدها با خود دارند به هیچ عنوان فقط نمی تواند با انگیزه سود باشد

مصاحبه مسئول بازرسی صنف پوشاک تهران



الگو های ارائه شده کجا تبلیغ می شوند ؟
مجدد به سوال طرح شده بر می گردیم ؛چرا برخی جوانان از لباس های نا متعارف استفاده می کنند؟
در گذشته تنها الگوي رفتاري جوانان، پدر و مادرها بودند و جوانان از نحوه گفتار و رفتار گرفته تا پوشش و ... تحت تاثير مستقيم والدين قرار داشتند اما امروزه شاهد هستيم که به دلايل مختلفي از جمله گسترش جوامع، فراگير شدن محيط هاي مجازي، دور شدن فرزندان از کانون خانواده ها و ... برخي از جوانان به ارزش هاي ديگري روي آورده اند. ارزش هايي که گاهي مخالف ارزش هاي خانوادگي آن هاست در انتخاب نوع پوشش، طرز صحبت کردن و ... با عنوان مد به مرحله بروز مي رسد.
دلایل زیادی را میتوان برای این موضوع بیان کرد اما در خصوص فراگیر شدن این الگو ها و نهادینه شدن این مسئله برای بسیاری از این افراد ، تبلیغات گسترده ای است که برای آن صورت می پذیرد.
گرچه برخورد با فروشندگان برای جلوگیری موقت عرضه  پوشش های نامتعارف در بازار مطرح می شود اما نباید آن را به عنوان عامل راهبردی به حساب آورد بلکه این رواج مدهای ناسالم بخصوص از طرف برخی شرکت های مدلینگ است که در کنار شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی مبلغ پوشش های ناسالم می باشند .
شرکت هایی مدلینگ با مجوز علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی
متاسفانه نظارت درستی بر شرکت های مدلینگ وجود ندارد چرا که برخی از آنها با مجوز رسمی مروج همین پوشش های نامتعارف و ضد فرهنگی در سطح جامعه هستند و البته با استفاده از مدل های مشهور همچون بازیگران سینما و خوانندگان به عنوان چهره های سرشناس اقدام به این کار می نمایند و حتی برخی از این چهره های نام آشنا خود سهامدار این شرکت ها می باشند .
 
 


البته جذب شدن مدل های غیر مشهور هم دارای جذبه مالی است که به اقرار یکی از همین مدل های پشیمان شده درآمد یک مدل از روزی 300 هزار تومان شروع شده و تا یک میلیون تومان هم می رسد .

مصاحبه پرستو صالحی



رواج این مدها باعث یک تاثیر دوسویه هم بر مصرف کنندگانی است که دنبال روی مد را به خوراک خود تبدیل کرده اند و هم تولید کنندگانی است که فروش بیشتر را بر حفظ هویت دینی و ملی ارجحیت می دهند .
در همین شرکت ها بدون وجود منع قانونی بدترین پوشش ها عرضه می شود حال سوال اینجاست که دستگاههای فرهنگی که وظیفه رصد و برخورد با این موارد را دارند چه توجیهی برای عدم برخورد با شرکت های مدلینگ متخلف دارند .  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات