صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۴۷

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 8 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شهید رجایی و شهید باهنر هم حقیقتاً از کسانی بودند که امروز برای ما، دو نقطه برای همین مفاهیم والا و باارزش محسوب می‌شوند؛ یعنی حقیقتاً آنچه آنها را به حرکت وامی‌داشت عشق به عدالت و عشق به ارزش‌های انقلاب و اینها بود. (86/6/4) *************************سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر گرامی باد*********************
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
بازگشت به الگوی شهید رجایی

فقدان الگویی مناسب برای حکومت‌داری و تباهی نظام‌های حقوقی و اخلاقی در غرب و حاکمیت سکولاریزم و به حاشیه رانده شدن مذهب و اخلاق و جایگزینی اومانیسم تقلیل یافته منفعت‌طلب و لذت‌جو، سبب شده تا فاسدترین افرادی که از نظر اخلاقی در پایین‌ترین سطح از انسانیت قرار دارند، گاه تا بالاترین جایگاه قدرت پیش روند و همین انحراف کافی است تا مسیر برای فرعونیت و استکبار فراهم آمده و ابزار سلطه بر دیگر ملت‌ها از طریق جنایت و استثمار فراهم شود؛ اما تمدن اسلامی از چنان غنایی برخوردار بوده که هیچ‌گاه در این زمینه دچار انسداد و انحطاط نشده و در دستگاه تربیتی آن، همواره الگوهایی تربیت یافته‌اند که حتی برای بیرون از مرزهای اسلامی نیز اسوه و الگو بوده‌اند. انقلاب اسلامی نیز که در فرهنگ اسلامی ریشه دارد، چهره‌های نام‌آوری را معرفی کرده است که شبیه آنان را در دیگر نظام‌های سیاسی نمی‌توان سراغ گرفت. در این میان شهید بزرگوار محمدعلی رجایی از جایگاه ممتازی در میان رجال سیاسی انقلاب اسلامی برخوردار است. رجایی را به حق می‌توان اسوه ایمان، اخلاص، ایستادگی، دلسوزی، ساده‌زیستی، مردمی بودن و خادم ملت دانست که در طول دهه‌های اخیر به معیار و شاخصی برای سنجش وضعیت مدیران و مسئولان کشور بدل شده است. صفات او پس از گذشت 35 سال از شهادتش، همچنان مورد پذیرش مردم است و یاد و خاطراتش نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده و امروز به مطالبه جوانان این سرزمین بدل شده است؛ اما آنچه در این میان دردآور است، رشد جریانی انحرافی و به قدرت رسیدن باندی فاسد در درون بوروکراسی دولتی است که از دل آن حقوق‌هایی نجومی سر برآورده است! امروز سؤال اساسی مردم این است که در کدام بخش از نظام سیاسی غفلتی به وقوع پیوسته که از دل آن مدیران فاسدی با دریافت‌های ده‌ها میلیونی سربرآورده‌اند؟ و چرا مسئولان ذی‌ربط با این انحراف مقابله فوری و قاطع نمی‌کنند؟
امروز راه عبور از این فساد ایجادشده، بازگشت به الگوی شهید رجایی است و باید کسانی در سطوح مختلف دستگاه اجرایی بر صندلی قدرت تکیه بزنند که در نظر و عمل به سبک مدیریتی وی اعتقاد کامل داشته باشند.

▼ گزارش روز
صعود به تیتر یک

مورد عجیبی به نام آقای علی مطهری که در سال‌های گذشته بارها و بارها جنجال آفریده است. گویا علی مطهری اصرار و علاقه خاصی دارد که تیتر یک باشد و بر اساس این همواره و در موضوعات مختلف شاهد مخالف‌خوانی‌های وی هستیم؛ فرقی هم نمی‌کند که موضوع چه باشد، یک روز برخلاف عرف مجلس و نظر نمایندگان تصاویر زنان ساپورت‌پوش را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به نمایش درمی‌آورد و روز دیگر در موضوع فتنه ورود پیدا می‌کند و در موضع‌گیری خاص نام رئیس دولت دهم را هم‌ردیف سران فتنه قرار می‌دهد و خواستار محاکمه وی به دلیل اغتشاشات تهران می‌شود! باری دیگر در حالی که نمایندگان مجلس نهم به افراد پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به دلیل حمایت از جریان فتنه اعتماد نمی‌کنند، می‌گوید حمایت از فتنه نباید معیار باشد؛ اما همین علی مطهری وقتی نمایندگان قصد دارند به فرهادی به عنوان وزیر علوم اعتماد کنند، در جایگاه مخالف نطق کرده و تأکید می‌کند، فرهادی هم سوابق حمایت از فتنه‌گران را دارد و نباید رأی بگیرد! وقتی امام جمعه مشهد از حریم حرم رضوی و برگزار نشدن کنسرت می‌گوید و وزیر ارشاد نیز از لزوم حفظ حرمت این حریم سخن به میان می‌آورد، باز هم شاهد مخالف‌خوانی‌های مطهری هستیم که به کل منکر وجود حریم برای بارگاه امام رضا(ع) می‌شود و البته نمونه‌های فراوان دیگری از مخالف‌خوانی‌ها و جنجال‌آفرینی‌ها که گویا تمامی ندارند که آخرین مورد موضع وی درباره فایل صوتی منتشرشده از سوی بیت منتظری است، در حالی که دلایل و انگیزه‌های پشت پرده انتشار این فایل روشن است و با وجود آنکه چهره‌های مختلف سیاسی از جریان‌های مختلف موضوعات مطرح شده در این زمینه را بی‌اساس می‌دانند و همچنین ماهیت جنایتکار منافقین در نزد افکار عمومی کاملاً شناخته شده است، مطهری در نامه‌ای از مصطفی پورمحمدی خواسته است درباره این فایل صوتی توضیح دهد و بار دیگر نامش تا تیتر یک رسانه‌های ضد انقلاب صعود کند!

▼ خبر ویژه
تانک بزرگ و اسرارآمیز ایران

هفته‌نامه انگلیسی «ویک» نوشت: «کرار» نام ایرانی تانک «تی-90 ام‌اس»، نمونه‌ای از تولید این کشور، نسخه ارتقایافته تانک «تی-72» و موردی کاملاً متفاوت است که باید منتظر نمایش آن در یکی از رزمایش‌های نظامی ایران بود. این هفته‌نامه که به‌طور همزمان در انگلیس و آمریکا به چاپ می‌رسد، در مطلبی با عنوان «تانک جدید ساخت ایران» نوشت: ایران تانک بزرگ اسرارآمیزی دارد و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در مارس سال جاری مدعی شد، ایران یکی از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان به نام «کرار» را تولید کرده است. چندی بعد و در ماه اوت، تانکی شبیه به «تی-90 ام‌اس» در تلویزیون دولتی ایران پدیدار شد که پرچم سبز، سفید و قرمز این کشور را به اهتزاز درآورده بود. تی-90 ام‌اس تانک پیشرفته روسی و معرّف تحولی در طراحی است. تانک به نمایش درآمده در تلویزیون ایران به یقین شبیه تانک تی-90 ام‌اس است و شواهدی برای اثبات آن نیز وجود دارند که می‌توان به برجک کوتاه، پوشش زرهی دندانه‌دار و محل نصب سلاح در بالای برجک تانک و برخی موارد دیگر اشاره کرد. البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ از جمله اینکه تانک ایرانی در برجک دارای بخش اتصالی قابل رؤیت بوده و بشکه سوخت اضافی در پشت ندارد و به مسلسل بزرگ‌تری در برجک مجهز است.
 
▼ اخبار
1- نقشه بهایی‌ها برای جذب مربیان و بازیکنان ایرانی

فوتبال به واسطه ماهیت فراگیر و پرطرفدار بودن آن، یکی از رشته‌هایی است که شبکه‌های بهایی روی آن تمرکز کرده و در تلاش برای ارتباط‌گیری با شخصیت‌ها، مربیان و بازیکنان فوتبالی هستند. سرحلقه این ماجرا فردی است که به واسطه حضورش در کشورهای اروپایی و دوتابعیتی بودنش توانایی و قدرت زیادی در اختیار دارد تا بتواند بازیکنان مطرح سال‌های دور فوتبال اروپا را به بهانه‌های مختلف در قالب کارهای خیرخواهانه به ایران بکشاند. وی که به همراه یک میلیاردر ایرانی مقیم دبی ارتباطات نزدیکی با سران بهایی دارد، کارهای اقتصادی زیادی نیز در یکی از کشورهای اروپایی و کشورهای آفریقایی داشته است. این فرد توانسته با پسر یکی از مربیان فوتبال کشور به خوبی ارتباط بگیرد تا آنجا که این مربی سابق لیگ برتر رسماً اعلام کرده است، بهایی نیست؛ ولی پسرش با این فرقه در ارتباط است.
2- نیازمند الگوی جدید برای دستگاه قضا هستیم
نماینده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری گفت: نیازمند الگوی جدید برای دستگاه قضا هستیم. آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم بخش عمده مشکلات دستگاه قضا را مربوط به عبور از سنت به تجدد دانسته و اظهار داشت: باید تحولات، مدیریت شده و دستگاه قضایی متناسب شود. وقتی ما مدرنیسم را به حق نمی‌پذیریم و مدل توسعه جدیدی را در بستر قضا تعریف نمی‌کنیم، در عبور از سنت به مدرنیسم، چالش‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد که در نگاه کلان، علت کثرت ورودی به دستگاه قضا همین مسئله است. وی افزود: در این شرایط، افزایش کادر دستگاه قضایی، مشکلی را حل نمی‌کند؛ بلکه برای حلّ مشکلات باید به دنبال توسعه قضایی به معنای مناسب‌سازی آن با تحولات اجتماعی بود.
3- خرازی: باید با روحانی چانه‌زني و مذاكره کنیم
صادق خرازي گفت: كساني كه شعار شخص واحدي را در انتخابات مي‌دهند، راه نقد را مي‌بندند و نقض غرض مي‌كنند. ما جوان‌هاي‌مان را دست كم گرفته‌ايم. آيا ما جوان‌ها را مي‌خواهيم براي اينكه مجلس گرم‌كن ما باشند. چه زماني دوران بازنشستگي من سياستمدار آغاز خواهد شد؟ چه زماني اين سيكل سياسي خواهد توانست روندهاي دموكراتيك را تقويت كند؟ از ميان كساني كه دغدغه ايران فردا را دارند، فارغ از همه اختلافات فكري و نظري كه وجود دارد، آقاي روحاني يكي از مهم‌ترين انتخاب‌هاست. باید با روحانی چانه‌زني و مذاكره کنیم. بزرگان اصلاحات باید در سبد رأي خودشان بتوانند سازوکارهایی را برقرار كنند كه آقاي روحاني بتواند دغدغه پژواك و دغدغه اصلي اصلاحات را از درون اصلاحات جذب كند، بفهمد و روي آن مانور بدهد.
4- تکاپوی سعودی‌ها برای برهم زدن روابط اقتصادی ایران و اروپا
سفارتخانه‌های عربستان در اروپا مأموریت یافته‌اند اقدامات اقتصادی سفارتخانه‌ها و بازرگانان ایرانی را تحت کنترل قرار داده و برای آنها ایجاد مانع کنند. سازوکار این امر بدین صورت است که این سفارتخانه‌ها در هر کشور اروپایی، با یک یا چند شرکت محلی که به اطلاعات اتاق‌های بازرگانی و صنعتی دسترسی دارند، قرارداد خرید اطلاعات منعقد کرده‌اند. این شرکت‌ها موظفند هرگونه تماس یا قرارداد ایرانی‌ها با شرکت‌های اروپایی را به اطلاع سفارتخانه‌‌های عربستان برسانند. «دادن پیشنهاد برای معامله پرسودتر با عربستان»، «تهدید شرکت های اروپایی به ممنوعیت معامله با عربستان در صورت همکاری با ایران» و نیز «تهدید به لغو قراردادهای موجود با عربستان»، سه روش اصلی سفارتخانه‌های سعودی برای منصرف کردن اروپایی‌ها از تعامل اقتصادی با ایران است.

▼ اخبار کوتاه
«فایننشال‌تایمز» نوشت: بانک‌ها بدون تضمین آمریکا در ایران سرمایه‌گذاری نخواهند کرد. آمریکا هم چنین تضمینی را به بانک‌ها نخواهد داد. این ماجرا، نشان می‌دهد سیاست واشنگتن تا چه حد می‌تواند غیرقابل اعتماد باشد. قرار بود برجام گردش پولی در داخل ایران را به جریان انداخته و رشد اقتصادی این کشور را به حرکت درآورد؛ اما بانک‌ها به علت ترس از آمریکا حاضر به همکاری با ایران نیستند.
«موسی ابومرزوق» عضو ارشد حماس با بیان اینکه حماس به سوریه خیانت نکرد، گفت: تلاش حماس این است که ایران (در دنیای عربی) به دشمن تبدیل نشود. وی درباره کسانی که این جنبش را به دلیل داشتن رابطه با ایران سرزنش می‌کنند، گفت: کسانی که این‌گونه فکر می‌کنند، طبیعت درگیری‌ها در منطقه را نمی‌شناسند.
20 نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از علی مطهری شکایت کرده و برکناری وی را از سمت نایب‌رئیسی مجلس خواستار شدند. این نمایندگان در نامه خود تأکید کردند: «علی مطهری به علت مواضع و اظهارنظرهای اخیر نباید در کرسی نیابت ریاست مجلس شورای اسلامی باقی بماند.»
«القدس‌العربی» نوشت: الحشد الشعبی تصمیم دارد در انتخابات پارلمانی آینده عراق کاندیدا معرفی کند. گفتنی است، مقتدی صدر در بیانیه‌ای با اشاره به‌احتمال رأی‌آوری بالای کاندیداهای این گروه، نسبت به قرار گرفتن حکومت در دست الحشد الشعبی هشدار داده است.
الياس حضرتي از جلسه اصلاح‌طلبان با ورزشکاران شورای شهر تهران پیش از انتخابات هیئت‌رئیسه خبر داد و گفت: اميدوار هستيم كه اين دوره آقاي مسجد‌جامعي رأي بياورد و حمايت‌هاي لازم را در اين‌باره نيز انجام مي‌دهيم.
با وجود بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از اول مرداد حتی به اندازه یک کیلوگرم، شنیده شده است که تنها یک شرکت ۱۵۰هزار تن برنج در همین ایام ممنوعه وارد کشور کرده است.
روزنامه «المیسره» نوشت: محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در واکنش به طرح جان کری برای حلّ بحران یمن مبنی بر خلع سلاح حوثی‌ها، گفت که هرکس بخواهد سلاح‌مان را از ما بگیرد، جانش را خواهیم گرفت.

*************

«ششمین جشنواره سراسری مالک‌اشتر»

معرفی مسئولان و مدیران موفق نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه

زمان و مکان: سه‌شنبه 9 شهریور- 9 صبح در سالن اجتماعات شهید محلاتی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات