صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۷۵

اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فاصله ما با پیشرفت علمی دنیا زیاد است؛ برای جبران این عقب‌ماندگی چاره‌ای جز افزایش شتاب رشد حرکت علمی وجود ندارد و باید گفتمان پیشرفت علمی در کشور ادامه یابد. (95/6/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آسمان امن

 این روزها خبرهای متنوع و مسرّت‌بخشی از راه‌اندازی سامانه‌های جدید و به‌روز پدافند هوایی ایران شنیده می‌شود. در طول این سال‌ها متخصصان کشورمان بر اساس راهبردهای دفاعی کشور همواره در تلاش بوده‌اند که نیازهای نیروهای مسلح را با اتکا به توان داخلی تأمین کنند و برنامه‌های دستیابی به سامانه‌های پدافند هوایی موشکی دوربرد نیز در این راستا است. البته در کنار توان داخلی، دریافت و راه‌اندازی سامانه اس300 نیز به این توان افزوده و از این پس آسمان ایران امن‌تر و هر پرنده‌ حتی رادارگریز کوچک در دام رادارهای ما گرفتار خواهند شد. فرمانده کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران بر هوشیاری، اقدام بهنگام و به‌کارگیری انواع روش‌های متنوع و ابزارهای پیشرفته در پدافند هوایی تأکید کردند و افزودند: «دشمن باید بفهمد که اگر تهاجم کند، ضربه محکمی خواهد خورد و دفاع ما شامل پاسخگویی نیز خواهد بود.»
یک سال قبل که از موشک صیاد-2 رونمایی شد، کارشناسان و رسانه‌های خارجی اعتراف کردند که با وجود این موشک کار برای مهاجمان بسیار سخت شده است و در آینده نیز بسیار سخت‌تر خواهد شد. حال با عملیاتی شدن این سامانه‌های جدید، دشمن به قدرت هوایی جمهوری اسلامی کاملاً واقف شده و به این نتیجه رسیده است که در صورت هرگونه خطا، با ضربات مؤثر و محکمی روبه‌رو خواهد شد. دشمنان پس از پی بردن به توان پدافند هوایی ایران به عملیات روانی گسترده‌ای دست زدند و به نوعی به‌دنبال تضعیف توان دفاعی کشور افتادند؛ اما آمادگی‌های نیروهای پدافند آن‌چنان افزایش پیدا کرد که با عزم، اراده و توانایی بالایی که از آنها شاهد هستیم، دشمن حتی به خود اجازه فکر کردن به تجاوز را نمی‌دهد. در همین راستا، سخنان فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای زینت‌بخش «نیروی انسانی» پدافند هوایی است که فرمودند: «قرارگاه پدافند جزء خطوط مقدم و اصلی است و باید با قدر دانستنِ این موقعیت مهم و با نشان دادن عزم، اراده و قاطعیت، عزم دشمن را در تهاجم تضعیف کنید.»

▼ گزارش روز
بازی با اعتماد مردم

چند روزی است به شدت برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و به‌ویژه چند کانال تلگرامی که خود را منتسب به جریان اصلاحات می‌دانند، پس از ادعای پایگاه «معمارنیوز» که پیش از این نیز سابقه انتشار خبرهای تکذیب شده‌ای را علیه شهردار و شهرداری تهران دارد، با حجم گسترده‌ای از تبلیغات و خبرهای مختلف به موضوعی با عنوان رانت در شهرداری تهران و آنچه واگذاری املاک گران‌قیمت با تخفیف‌های ویژه می‌خوانند، می‌پردازند و به دنبال آن هستند که کلیدواژه‌ای به نام املاک نجومی را در افکار عمومی مطرح کنند! جریانی که البته با واکنش صریح اعضای شورای شهر و شهرداری تهران روبه‌رو شده است و تکذیبیه‌های متعددی در این‌باره منتشر شده و همچنین با شکایت رسمی شورای شهر تهران، سردبیر پایگاه «معمارنیوز» برای پاسخگویی به دادگاه احضار شده است؛ البته دیر یا زود سرنوشت این موضوع نیز مشخص خواهد شد و با شایعه‌سازان و متخلفان احتمالی در شهرداری تهران برخورد خواهد شد! اما آنچه در این میان مهم‌تر است، اینکه چرا یک جریان سیاسی، خواه اصلاح‌طلب، خواه اصولگرا یا معتدل باید برای مقاصد خود به جای تلاش صادقانه و خدمت به مردم و ارائه برنامه‌های راهگشا، به چنین ترفندهایی دست بزند! چرا یک جریان وقتی افراد منتسب به آن مرتکب تخلف شدند، به جای برخورد با این عناصر باید آنها را ذخایر نظام بداند و به دنبال ایجاد جریان‌های رسانه‌ای برای فراموشی تخلف آنها شود؟ مانند آنچه در جریان تلاش برای حفظ فرجی‌دانا در وزارت علوم با دروغ بزرگ بورسیه‌هایی غیرقانونی اتفاق افتاد و سرانجام مشخص شد تنها یک بازی برای انحراف افکار عمومی بوده است، بازی که بی‌شک حتی مشخص شدن ابعاد مختلف آن، تأثیر منفی خود را بر روی اعتماد افکار عمومی به نظام و مسئولان خواهد گذاشت!

▼ اخبار ویژه
1- همدستی تروریست‌ها و سلطنت‌طلب‌ها برای خرابکاری

به‌تازگی گروه‌های تروریستی داعش و النصره با همراهی گروه‌های مسلح تروریستی جنوب شرق کشور، انجمن پادشاهی و برخی گروه‌های ضد دین، با انتشار دستورالعملی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «گرگ تنها»، ضمن تشویق عوامل وابسته به خود و مردم به انجام اقدامات خرابکارانه، مانند ترور شخصیت‌های محلی و عادی یا آتش زدن مزارع، باغات و کارخانه‌های صنعتی، از آنها خواسته‌اند به هر شکل و وسیله‌ای که می‌توانند به اقتصاد و امنیت جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کنند. با توجه به شکست‌های پی‌درپی گروه‌های تروریستی در منطقه و مرزهای جمهوری اسلامی ایران، احتمالاً این فراخوان در راستای ایجاد رعب و وحشت در کشور و مشغول‌سازی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به تهدیدات کوچک صورت گرفته باشد.
2- خروج ناوهای آمریکایی از خلیج فارس
دولت آمریکا سه ناو هواپیمابری را که در منطقه خلیج فارس بود، از منطقه خارج کرده است و در حال حاضر فقط یک ناو آیزنهاور در منطقه مانده است. به نظر می‌رسد، علت اصلی خروج این ناوها هزینه‌های بالای حضور نظامیان و ناو‌های آمریکایی در منطقه است؛ به عبارتی کسی حاضر به تأمین این هزینه‌ها نیست و خود دولت آمریکا نیز در وضعیتی نیست که بتواند این هزینه‌ها را تأمین کند، بنابراین ترجیح داده است تعداد ناو‌های خلیج فارس را به یک فروند کاهش دهد.
 
▼ اخبار
1- پروژه‌های تخریبی اصلاح‌طلبان علیه یک نامزد احتمالی

در یکی از جلسات برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که به‌تازگی برگزار شده، برخی از سران اصلاح‌طلب اعلام کردند، در صورتی که محمدباقر قالیباف به صحنه انتخابات ریاست جمهوری 96 وارد شود، خطر اصلی خواهد بود. در این جلسه، سران اصلاح‌طلب گفته‌اند، قالیباف ویژگی‌های مدیریتی و کارآمدی را دارد و این مطلب در ذهن مردم تهران و شهرستان‌ها جا افتاده، اما احمدی‌‌نژاد با سابقه‌ای که دارد، از این ویژگی‌ها برخوردار نیست. در این جلسه پنج پروژه تخریبی علیه قالیباف که اصلاح‌طلبان طرح‌ریزی کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته و تأکید شده است، این پروژه‌ها باید با سرعت فراوان تا پیش از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه پیدا کند.
2- جاسوس هسته‌ای چگونه وارد مذاکرات شد؟
دری اصفهانی که تابعیت انگلیسی دارد، مرداد سال 1394 در مصاحبه با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته بود: یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت در خصوص این پرونده بود. بعد از این جلسات تصمیم بر این شد که علاوه بر کسانی که دارای تخصص و تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی هستند، از متخصصان امور بانکی و مالی هم استفاده شود. جناب آقای دکتر سیف هم از من خواستند که در این حوزه به مذاکره‌کنندگان کشورمان کمک کنم؛ من هم با کمال میل پذیرفتم.
3- عقب‌نشینی معارضان سوری و تقاضای بازگشت به مذاکرات
با ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه و تشدید درگیری‌های نظامی در این کشور، معارضان سوری که تاکنون برای رسیدن به راهکار سیاسی در زمینه بحران این کشور تعلّل می‌کردند، ادعا کرده‌اند که آماده بازگشت به میز گفت‌وگو با دولت سوریه هستند. «منذرآقبیق» سخنگوی جریان الغد سوریه از روسیه و آمریکا خواسته است هر چه سریع‌تر به توافقی برسند که ضمن توقف درگیری‌ها، به مقدمه‌چینی برای از سرگیری گفت‌وگوها بین طرف‌های سوری در ژنو منجر شود. «محمد طه» از سران جریان الغد سوریه نیز تأکید کرد، راهکار سیاسی برای پایان دادن هرگونه درگیری یک ضرورت است.
4- غرامت ۱۳۱ میلیاردی عربستان به ایران چه شد؟
عربستان در سال ۲۰۱۱، میزان خون‌بها را ۳۰۰ هزار ریال سعودی برای وقایع غیرعمد و ۴۰۰ هزار ریال برای جرایم عمدی تعیین کرد؛ بر اساس همین حکم، این کشور باید برای فاجعه منا که به کشته شدن حدود هفت هزار زائر منجر شد، دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال سعودی (۱۹۹۵ میلیارد تومان) بپردازد که میزان غرامت جانباختگان ایرانی رقمی حدود ۱۳۱ میلیارد تومان می‌شود؛ اما عربستان تاکنون از پرداخت این غرامت و حتی پذیرش حکم این دیه سَر باز زده است و یک ریال غرامت نه‌تنها بابت آن فاجعه، بلکه برای حادثه جرثقیل نیز پرداخت نکرده است.
5- پیش‌بینی کاهش بیشتر درآمد کشورهای عضو اوپک در سال جاری
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، درآمد اوپک در سال 2015 نسبت به سال 2014 به حدود نصف کاهش یافته است. در این گزارش تأکید شده است، اگرچه درآمدهای نفتی ایران در این ارزیابی لحاظ شده است؛ اما تخفیفاتی که ایران برای جذب مشتری در زمان تحریم‌ها ارائه داده، در این ارزیابی نیامده است. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده است، درآمد اعضای اوپک در سال 2016 به 341 میلیارد دلار کاهش یابد؛ اما این رقم در سال 2017 به 427 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

▼ اخبار کوتاه
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: بخش خصوصی در حال احداث بیش از ۸۲۰ پروژه هتل و هتل‌آپارتمان است تا زیرساخت لازم برای صنعت گردشگری کشور فراهم شود. مسعود سلطانی‌فر با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 300 هزار گردشگر درمانی در سال جاری داشتیم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این آمار تا پایان سال به بیش از 500 هزار نفر برسد.
علی افشاری به بخش فارسی «بی‌بی‌سی» گفت: از علی مطهری انتظار نمی‌رود که موضع جامع و کاملی در خصوص اعدام‌ها اتخاذ کند. در فضای سیاسی کنونی، حر‌ف‌های مطهری در مقام نایب‌رئیس مجلس، واجد اهمیت است. برخورد انتقادی او، فضا را شکسته و همین که حکم آیت‌الله خمینی محکوم شود، یک کار مثبت رو به جلوست.
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار گفت: تولید‌کنندگان نوشت‌افزار به علت رکود حاکم بر تولید این بخش، توان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند. وی با بیان اینکه برگشت پول سرمایه‌گذاران این بخش سخت است، افزود: حدود ۷۵ درصد نوشت‌افزار موجود در بازار وارداتی است و بین 20 تا 25 درصد هم تولید داخلی است.
معاون وزیر نفت گفت: آمریکا تعمداً در روابط بانک‌های اروپایی با ایران اخلال ایجاد می‌کند. زمانی‌نیا افزود: بانک‌های اروپایی به دلیل اینکه از تصمیم دفتر کنترل دارایی‌های خزانه‌داری آمریکا در صورت تعامل با ایران مطمئن نیستند، تا حدی (برای از سرگیری روابط با ایران) اکراه دارند.
روزنامه انگلیسی «تلگراف» نوشت: «مایکل فالن» وزیر دفاع بریتانیا گفته است، طی روزهای آتی ناوشکن «اچ‌ام‌اس‌درینگ» در راستای پشتیبانی از ناو هواپیمابر آمریکایی مستقر در غرب آسیا، به منطقه اعزام خواهد شد.
نشریه آمریکایی «فوربس» نوشت: در حالی‌ که مقام‌های ارشد نظامی آمریکا نمی‌خواهند به نقاط آسیب‌پذیر خود بپردازند، ایران و روسیه در حال پر کردن خلأ جغرافیایی و سیاسی موجود از دریای بالتیک تا خلیج فارس هستند.

************
جشنواره سراسری «کتابخوانی من و کتاب»
ویژه کارکنان و خانواده‌ها

جایزه ویژه یک دستگاه خودرو و 101 جایزه دیگر
برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه شمیم و پاسدار یا به روابط عمومی و تبلیغات رده‌ها مراجعه کنید.
زمان برگزاری آزمون: 25 تا 30 شهریور


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات