صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۸۱

از عقب‌نشینی معارضان تا پرده‌برداری از جاسوس هسته‌ای

۱- پروژه‌های تخریبی اصلاح‌طلبان علیه یک نامزد احتمالی
در یکی از جلسات برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که به‌تازگی برگزار شده، برخی از سران اصلاح‌طلب اعلام کردند، در صورتی که محمدباقر قالیباف به صحنه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ وارد شود، خطر اصلی خواهد بود. در این جلسه، سران اصلاح‌طلب گفته‌اند، قالیباف ویژگی‌های مدیریتی و کارآمدی را دارد و این مطلب در ذهن مردم تهران و شهرستان‌ها جا افتاده، اما احمدی‌‌نژاد با سابقه‌ای که دارد، از این ویژگی‌ها برخوردار نیست. در این جلسه پنج پروژه تخریبی علیه قالیباف که اصلاح‌طلبان طرح‌ریزی کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته و تأکید شده است، این پروژه‌ها باید با سرعت فراوان تا پیش از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه پیدا کند.
۲- جاسوس هسته‌ای چگونه وارد مذاکرات شد؟
دری اصفهانی که تابعیت انگلیسی دارد، مرداد سال ۱۳۹۴ در مصاحبه با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته بود: یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت در خصوص این پرونده بود. بعد از این جلسات تصمیم بر این شد که علاوه بر کسانی که دارای تخصص و تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی هستند، از متخصصان امور بانکی و مالی هم استفاده شود. جناب آقای دکتر سیف هم از من خواستند که در این حوزه به مذاکره‌کنندگان کشورمان کمک کنم؛ من هم با کمال میل پذیرفتم.
۳- عقب‌نشینی معارضان سوری و تقاضای بازگشت به مذاکرات
با ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه و تشدید درگیری‌های نظامی در این کشور، معارضان سوری که تاکنون برای رسیدن به راهکار سیاسی در زمینه بحران این کشور تعلّل می‌کردند، ادعا کرده‌اند که آماده بازگشت به میز گفت‌وگو با دولت سوریه هستند. «منذرآقبیق» سخنگوی جریان الغد سوریه از روسیه و آمریکا خواسته است هر چه سریع‌تر به توافقی برسند که ضمن توقف درگیری‌ها، به مقدمه‌چینی برای از سرگیری گفت‌وگوها بین طرف‌های سوری در ژنو منجر شود. «محمد طه» از سران جریان الغد سوریه نیز تأکید کرد، راهکار سیاسی برای پایان دادن هرگونه درگیری یک ضرورت است.
۴- غرامت ۱۳۱ میلیاردی عربستان به ایران چه شد؟
عربستان در سال ۲۰۱۱، میزان خون‌بها را ۳۰۰ هزار ریال سعودی برای وقایع غیرعمد و ۴۰۰ هزار ریال برای جرایم عمدی تعیین کرد؛ بر اساس همین حکم، این کشور باید برای فاجعه منا که به کشته شدن حدود هفت هزار زائر منجر شد، دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال سعودی (۱۹۹۵ میلیارد تومان) بپردازد که میزان غرامت جانباختگان ایرانی رقمی حدود ۱۳۱ میلیارد تومان می‌شود؛ اما عربستان تاکنون از پرداخت این غرامت و حتی پذیرش حکم این دیه سَر باز زده است و یک ریال غرامت نه‌تنها بابت آن فاجعه، بلکه برای حادثه جرثقیل نیز پرداخت نکرده است.
۵- پیش‌بینی کاهش بیشتر درآمد کشورهای عضو اوپک در سال جاری
سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، درآمد اوپک در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ به حدود نصف کاهش یافته است. در این گزارش تأکید شده است، اگرچه درآمدهای نفتی ایران در این ارزیابی لحاظ شده است؛ اما تخفیفاتی که ایران برای جذب مشتری در زمان تحریم‌ها ارائه داده، در این ارزیابی نیامده است. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده است، درآمد اعضای اوپک در سال ۲۰۱۶ به ۳۴۱ میلیارد دلار کاهش یابد؛ اما این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۴۲۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات