تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۹۶

محمدرضا باهنر: «میرحسین» پیشنهاد «رفع حصر» به شرط فعالیت نکردن را نپذیرفت

(روزنامه ايران - 1395/05/24 - شماره 6285 - صفحه 21)

محمد رضا باهنر در گفت و گویی با ایلنا روایت جدیدی از «حصر» و موقعیت نامزدهای معترض سال 88 گفته است.

او البته قبل از هر چیز تأکید دارد که نامزدهای معترض سال 88 را اپوزیسیون نظام می‌داند و برای این ارزیابی خود این گونه دلیل می‌آورد؛ «من خودم به آقای مهندس موسوی گفتم ۵ درصد از صندوق‌ها را به انتخاب شما می‌شماریم اگر اشکالی داشت حرف شما درست است، ایشان گفت نه ما به پروسه قبل از رأی اعتراض داریم. در اینجا تکلیف مشخص است مهندس موسوی گفت من کاری به آرای درون صندوق ندارم به قبل از آن کار دارم.» این روایتی است که قبلاً هم چهره‌هایی چون اسدالله بادامچیان، نبی‌الله حبیبی و همین طور خود محمدرضا باهنر مطرح کرده بودند.

باهنر معتقد است: «بهترین وضعیتی که می‌تواند ادامه پیدا کند همان حصر است. اگر دادگاهی بخواهد این آقایان را رسماً و طبق قوانین کشور محاکمه کند، حکم‌شان سنگین خواهد بود و شاید به مصلحت نباشد این حکم در مورد آنها اجرا شود. اما ممکن است پرسیده شود حالا که این عده محاکمه نشدند چرا آزاد ‌نمی‌شوند در پاسخ باید گفت در دنیا کسی را پیدا نمی‌کنیم که علیه یک نظامی اقدام بکند و آزاد باشد.»

اما روایت جدید او گویا به تحولاتی در همین اواخر مربوط می‌شود؛ «اخیراً هم برای آقای مهندس موسوی پیغام فرستادم که اعلام کند در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد، اما گویا وی نپذیرفت.» البته باهنر نگفت که او این پیغام را از چه طریقی برای میرحسین موسوی فرستاده و ضرورت زمانی ارسال این پیام چه بوده است؟ همان طور که توضیح نداده آیا شرط یاد شده پیشنهادی به ابتکار خود او بوده یا موضوعی که در سطوح گسترده‌تر درباره آن بحث شده بود؟

شرط‌هایی برای روحانی

اما سخنان باهنر درباره شرایط دولت و موضع خود او درباره حسن روحانی هم قابل ملاحظه است. او در داوری خود از دولت حسن روحانی به شکلی موضع می‌گیرد که هم احتمال حمایت او در انتخابات بعدی از رئیس جمهوری فعلی متصور باشد و هم احتمال هواداری‌اش از رقیب او. دبیرکل جبهه پیروان البته پیش از هر چیز روشن شدن موضعش را به گذر زمان موکول کرده و می‌گوید: «در کشور ما فضای انتخاباتی ریاست ‌جمهوری دو ماه مانده به انتخابات شکل می‌گیرد و این مشکلی است که من هم این مسأله را نمی‌پسندم، ولی واقعیت همین است. آقای روحانی و دو رئیس جمهور قبل از او در دو ماه مانده به انتخابات توانستند آرا را به خود جذب کنند و پیش از آن کسی باور نداشت که این گزینه‌ها به ریاست‌ جمهوری برسند. بنابراین می‌گوییم می‌خواهیم همه افراد را بررسی کنیم. در واقع ما این چهره‌ها را در کنار هم گذاشتیم و به آنها نمره‌ می‌دهیم در این میان یکسری عوامل محیطی وجود دارد که نمره‌ها را تغییر می‌دهد.»

بعد از این سخنان داوری او درباره دولت آغاز می‌شود؛ «معتقدم آقای روحانی در سیاست‌ خارجی موفق بوده است، اما اگر روحانی و دولتش نتواند ظرف ۶ ماه آینده چند کار جدی و سنگین برای عبور از رکود انجام دهد و چراغ‌های امیدوارکننده در این رابطه روشن نکند، برای رأی گرفتن در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۹۶ چه ما بخواهیم چه نخواهیم قطعاً مشکل خواهد داشت. اینها هشدارهایی است که ما از هم‌ اکنون به دولت یازدهم می‌دهیم اما در رابطه با اینکه ما در انتخابات از روحانی حمایت می‌کنیم یا خیر باید بگویم ما پای انتخابات نگاه می‌کنیم ببینیم در کنار آقای روحانی چه کسانی هستند و مقایسه خواهیم کرد.»

باهنر در مورد حمایت قسمتی از اصولگرایان از حسن روحانی نیز گفت: «ما هم می‌گوییم از روحانی باید به شکل مشروط حمایت شود، اگر یک زمانی اصلاح‌طلبان هم به این نتیجه برسند که روحانی رأی نمی‌آورد، قطعاً از او عبور خواهند کرد. هیچ یک از احزاب قرار نیست کاندیدایی را معرفی کنند که رأی نمی‌آورد؛ همه می‌خواهند کسی را معرفی کنند که رأی‌آور است وگرنه ممکن است افرادی در ذهن من هم باشند که به درد ریاست‌ جمهوری هم می‌خورند، اما زمینه رأی ندارند پس باید از آنها صرفنظر کنم.» حمایت بخشی از اصولگرایان از حسن روحانی و دولت او البته نکته چندان عجیبی نیست. طیف معتدلان این جریان حتی همان سال 92 هم نمایندگانی در ستاد انتخاباتی او داشتند. اما در بهار 96 مسأله ، آمدن اصولگرایان سنتی است. آمدن آنها برای حمایت از کسی که نامزد نهایی اصلاح‌طلبان نیز خواهد بود. درست اینجاست که موضع چراغ سبز باهنر حتی با شرط‌هایی که مطرح کرده، مهم می‌شود.

ارزیابی حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد

او حتی وقتی درباره موضع اصولگرایان در انتخابات سال آینده در قبال نامزدی احتمالی محمود احمدی‌نژاد سخن می‌گوید، چشم خود را بر نسبت نزدیک قسمتی از این جریان با حسن روحانی نمی‌بندد و آن را هم پیش می‌کشد. باهنر درباره احتمال حمایت اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد می‌گوید: «نمی‌خواهیم از الان موضع منفی یا مثبت نسبت به کسی داشته باشیم، همان زمان هم که کاندیدایی را معرفی می‌کنیم به صورت منفی در مورد کاندیداهای دیگر صحبت نمی‌کنیم. اما معتقد نیستم که ممکن است قاطبه اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کنند، احتمال این فرضیه خیلی ضعیف و حتی نزدیک به صفر است.»

اما بعد از آن است که تأکید دارد؛ «ما در میان اصولگرایان افرادی را داریم که می‌گویند چاره‌ای جز حمایت از روحانی نداریم از طرفی افرادی هم داریم مثل دبیرکل جامعه روحانیت که اعلام می‌کنند خیلی بعید است از روحانی حمایت کنیم بنابراین انواع اظهارات مطرح می‌شود، ولی جمع‌بندی آن را در بهمن و اسفند خواهیم دید.» باهنر در قسمتی از سخنانش درباره انتخابات شوراها تأکید کرده که جامعه اسلامی مهندسین قطعاً در این میدان در درون جریان اصولگرایی فعالیت خواهد کرد و لیستی جدا از اصولگرایان نمی‌دهد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6285/21/145792/0

ش.د9501705

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات