تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۴۹۹۹
مصطفی معین در گفت‌و‌گو با «ایران»:

اصلاح‌طلبان کارنامه روحانی را قابل دفاع می‌دانند

(روزنامه ايران - 1395/05/24 - شماره 6285 - صفحه 3)

مصطفی معین از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب، معتقد است که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد اصلاح‌طلبان است. این استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: مرد را به حق می‌شناسند، نه حق را به مرد. باید ببینید فردی که از او دفاع کرده یا با آن مخالفت می‌کنید، چقدر از حقانیت برخوردار است. اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ به آقای روحانی رسیدند. فکر می‌کنم همان انتخاب، معیارها و اصول امروز هم وجود دارد؛ مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. وی با بیان اینکه قطعاً عملکرد دولت و شخص آقای روحانی در موضع اصلاح‌طلبان تأثیرگذار است، افزود: اما بازهم در مجموع وقتی گذشته و حال را مقایسه می‌کنیم به آقای روحانی می‌رسیم؛ جبری نیست.اصلاح‌طلبان به روحانی چک سفید امضا نداده‌اند اما عملکرد وی قابل دفاع است. به نظر من تداوم موضع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ همچنان عقلانی و منطقی و اخلاقی است.

به اعتقاد این چهره شاخص اصلاح‌طلب، تهدیدها و بحران‌هایی که در سال 92 وجود داشت، کم وبیش استمرار دارد. وی ادامه داد: انتخاب رئیس جمهوری یک انتخاب ملی است. محله‌ای و منطقه‌ای نیست. رئیس قوه مجریه، مجری قانون اساسی و فرد اول اجرایی کشور است و کیفیت انتخاب، شخصیت و عملکرد وی با منافع و امنیت ملی گره می‌خورد. نمی توان بی‌تفاوت بود. با همان نگاه ملی باید سعی کنیم همگرایی هر چه بیشتر نیروها به سمت فردی باشد که از صلاحیت نسبی بیشتری برخوردار است. اگر در چنین مسیری نباشیم، پا روی منافع ملی و حتی عقل و منطق گذاشته‌ایم. معین اعلام حمایت‌های احتمالی بخش‌هایی از اصولگرایان از روحانی را نیز در همین چارچوب و آن را اقدامی ارزشمند می‌خواند. این فعال سیاسی گر چه معتقد است روحانی نتوانست به همه تعهدات خود در 3 سال گذشته عمل کند، اما تأکید دارد که بخشی از این ناکامی‌ها به سنگ اندازی‌ها و بحران سازی‌های مخالفان ارتباط دارد.

به گفته وی اگر زمان اصلاحات هر ۹ روز یک بحران بود الان دولت هر روز با یک بحران تازه مواجه است. معین افزود: به تیتر روزنامه‌های طرف مقابل نگاه کنید. به صدها سایت و شبکه‌های کهکشانی با اسامی مختلف نگاه کنید که به اشکال گوناگون با زبان طنز، کاریکاتور، توهین، تحریک، تهدید و ارائه اطلاعات غلط علیه دولت مشغول به کار هستند. اینها نشان می‌دهد بحران‌سازی جدی است و یک سناریوی مدون برای آینده طراحی شده است که هدفگذاری آن بازگشت به گذشته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 84 ادامه داد: از آن سو ممکن است بخشی از تهدیدها ناشی از ضعف های درونی و رسوبات دولت گذشته در بدنه دولت در حوزه ستادی و استان ها باشد. بویژه دستگاه‌هایی که ارتباط بیشتر با مسائل سیاسی و انتخابات دارند. این گروه می‌تواند در مواقع حساس با عملکرد خود کارشکنی کرده و دولت را فشل کند. شفاف نبودن مسائل هم می‌تواند زمینه ساز بحران و تهدید باشد. عصر کنونی عصر ارتباطات است و تمامی مسائل باید با مردم در میان گذاشته شود. مشروح این گفت‌و‌گو بزودی در «ایران» به مناسبت هفته دولت منتشر می‌شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6285/3/145711/0

ش.د9501704

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات