صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۵۱

چه کشورهایی از رفتن به حج منع شدند

عصبانیت ریاض از این مسائل تا آنجا پیش رفت که حتی مردم فلسطین و سوریه و یمن و چند کشور دیگر هم به دلیل کارشکنی‌های عربستان از انجام فریضه واجب الهی امسال منع شدند. عربستانی ها که در سال‌های اخیر به نیابت از کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه وارد جنگ شده‌اند؛ با سوءاستفاده از موضوع حج، کشور‌هایی را که با آن‌ها اختلافات سیاسی دارند یا کشورهایی که عملکرد آن‌ها با سیاست‌های غرب و رژیم صهیونیستی در تعارض است را از سفر معنوی حج منع کرده‌اند.
پایگاه بصیرت / امین نجار
حج نمایشی سعودی ها، فقط برای هم پیمانان آنها در منطقه و کسانی است که از طرف گروه های (تروریستی) مخالف معرفی شوند.
بر اساس اظهارات مقامات سعودی در دو دور مذاکرات با هیات ایرانی و بعضی مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌ها آنها، ظاهرا انجام فریضه حج برای زائران ایرانی عملا غیر ممکن شده است و این موضوع با توجه به قراین موجود دلیلی جز قرار گرفتن عربستان سعودی در بعضی تنگناهای منطقه ای و ناتوانی در اجرای بعضی برنامه‌های منطقه‌ای اش نداشته است.
عصبانیت ریاض از این مسائل تا آنجا پیش رفت که حتی مردم فلسطین و سوریه و یمن و چند کشور دیگر هم به دلیل کارشکنی‌های عربستان از انجام فریضه واجب الهی امسال منع شدند.
عربستانی ها که در سال‌های اخیر به نیابت از کشور‌های غربی و رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه از جمله یمن و سوریه وارد جنگ شده‌اند؛ با سوءاستفاده از موضوع حج، کشور‌هایی را که با آن‌ها اختلافات سیاسی دارند یا کشورهایی که عملکرد آن‌ها با سیاست‌های غرب و رژیم صهیونیستی در تعارض است را از سفر معنوی حج منع کرده‌اند.
در همین جهت وزارت اوقاف یمن اخیرا در بیانیه ای اعلام کرد، با وجود تمامی تلاش های انجام گرفته و به رغم چند دور مذاکره با وزارت حج عربستان برای فراهم کردن زمینه حضور یمنی‌ها در موسم حج 1436 - حتی در شرایط جنگی حاکم بر این کشور - مسئولان عربستانی حاضر به صدور روادید برای حجاج یمنی نشدند.
مردم سوریه نیز در سال‌های اخیر با مشکل سفر به حج و زیارت خانه خدا دست و پنجه نرم می‌کنند و سعودی‌ها تنها اجازه سفر کسانی را به عربستان می‌دهند که توسط گروه‌های تروریستی معرفی شده باشند.
وزارت اوقاف سوریه هم در سال 2014 تاکید کرد که رژیم آل سعود برای سومین سال متوالی مسلمانان این کشور را از ادای فریضه حج منع می کند و صرفا به کسانی اجازه سفر می دهند که از سوی گروه های (تروریستی) مخالف بشار اسد معرفی شوند.
به نوشته رسانه های فلسطینی همسو با تلاش های عربستان برای نزدیک شدن به تل آویو و اجرایی کردن طرح صلح خود که در آن از حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان چشم پوشی شده، فلسطینیان آواره نیز از انجام مناسک حج محروم شده‌اند.
جهاد الحرازین از رهبران جنبش فتح در این باره گفت: بهانه ی وزارت حج و عمره عربستان آن است که ریاض نمی داند این افراد را در صورت اقامت بیش از مدت مجاز به کجا تبعید کند!
آل‌سعود که خود را خادمین حرمین شرفین می‌داند با بستن راه بیت‌الله الحرام بر مسلمانان به دنبال خوش خدمتی برای استکبار جهانی و شیطان بزرگ هستند و با جلوگیری از انجام واجبات الهی و آلوده کردن مناسک حج به موضوعات سیاسی از سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی پیروی می‌کند.
در این میان آنچه اهمیت دارد اینکه هر چند پیش از این سعودی‌ها در تلاش بودند تا روابطی که با رژیم صهیونیستی داشته اند مخفی بماند اما امروز بر خلاف گذشته آنها هیچ ابایی از آشکار شدن این روابط ندارند.
در هر حال، عادل الجبیر وزیر خارجه کم تجربه عربستان، ایران را به سیاسی‏کاری در مسأله حج متهم کرده تا بدین ترتیب از یک سو از مسئولیت عدم پذیرش زائران ایرانی شانه خالی کند و از سوی دیگر به چهره ایران در نزد افکار عمومی منطقه و جهان خدشه وارد نماید.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات