تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۲۱

عظمت روز عرفه

یکی از بهترین اعمال سفارش شده در روز عرفه، زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. امام صادق (ع) فرمودند: خداوند بزرگ پيش از آنكه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّى كند، بر زائران قبر حسين (ع) تجلّى مى‏كند، و حاجاتشان را بر مى ‏آورد و گناهانشان را مى‏ آمرزد، و شفاعتشان را درباره ديگران مى‏ پذيرد، آن گاه به اهل عرفات توجه مى‏ كند و با آنان نيز اين گونه رفتار مى‏ نمايد.
پایگاه بصیرت / مهدی نیکبخت اردلانی

عـرفـه آمــده و بـاز صـدایم کردی
میهمـان حـرمِ  جود و سخـایم کردی

فرصت دیگری آمـد که مـرا عفو کنی
تا ببخشی گنهـم را تو صدایم کردی

دل ما را بسوی خویش کشیدی یا رب
بـاز از پنجـۀ این نفس  رهایم کردی

تا نیارم به سوی هیچ کسی روی نیـاز
بـر در رحمت و امیـد گــدایم کردی

رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: خداى تبارك و تعالى از هر چيز چهار شماره برگزيد از فرشتگان جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و فرشته مرگ (عزرائيل) را و از پيمبران چهار نفر براى مبارزه بوسيله شمشير: ابراهيم و داود و موسى و من و از خاندانها چهار خاندان كه فرمود: خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد و از شهرها چهار شهر برگزيد و فرمود: سوگند به تين و زيتون و طور سنين و اين بلد امين پس مقصود از تين مدينه است و از زيتون بيت المقدس و از طور سينين كوفه و از بلد امين مكه و از زنها چهار زن برگزيد مريم و آسية و خديجة و فاطمة و از اعمال حج چهار عمل را برگزيد قربانى كردن و صدا به لبيك بلند كردن و احرام و طواف و از ماه‏ها چهار ماه كه ماههاى حرامند برگزيد رجب و شوال و ذى قعدة و ذى الحجة و از روزها چهار روز برگزيد روز جمعة و روز تروية (هشتم ذى الحجة) و روز عرفة و روز عيد قربان .
شیخ مفید در کتاب الارشاد می‌نویسد: حضرت مسلم (ع) در روز سه‏ شنبه هشتم ذى حجه سال شصتم هجرت در شهر كوفه خروج كرد و در روز چهارشنبه نهم همان ماه كه مصادف با روز عرفه‏ بود شهادت يافت و حضرت امام حسين (ع) در روز خروج مسلم كه مصادف با روز ترويه بود از مكه بطرف عراق رهسپار شد.
روز عرفه، روز خدا است. عرفه، فصل تازه‌اى در زندگى انسان‌ها گشوده و درس عبرتى به آنها می‌دهد. عرفه، روز تحول درونى و انقلاب معنوى براى هر مسلمان بيدار و آگاه است. روز عرفه از مصاديق بارز «ايام‌الله» است که زمينه‌ها و مقدمات بيشترى براى رهيابى انسان به سوى کمال و سعادت وجود دارد. آمرزش گناهان، قبولى طاعات، آشنايى بيشتر با معارف اسلامي، تفکر و تامل در گذشته و آينده، برآورده شدن حاجات و توجه ويژه خداوند متعال به بندگان از جمله آنهاست.
روايات معصومین و توجه آن ذوات مقدس به دعا و نیایش در این روز، نشانگر آن است که پروردگار هستى اين روز را براى مناجات خود انتخاب کرده و نعمت‌هاى مادى و معنوى خود را در يوم‌الله عرفه بر بندگانش ارزانى داشته است. امام صادق(ع) مى‌فرمايد: هرکس در اين روز قبل از رفتن به مراسم دعاى عرفه در زير آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پيشگاه خداوند متعال به تمامى گناهان و خطاهاى خود اعتراف نموده و حقيقتا از درگاه پروردگارش پوزش ‌طلبد، خداوند متعال آنچه را که براى اهل عرفات مقدر نموده به او نيز عطا مى‌کند و تمام گناهان وى را مى‌آمرزد.
امام الساجدین علیه السلام در دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه که طولانی‌ترین دعای صحیفه سجادیه با ۱۳۳ فراز است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است می‌فرماید: «بار خدايا، امروز روز عرفه‏ است. روزى است كه آن را شريف و گرامى داشته‏اى و تعظيم و تجليل كرده‏اى. در اين روز رحمت خود پراكنده‏اى و بر مردمان به عفو خود منّت نهاده‏اى و عطاى خود در حق ايشان افزوده‏اى و بر بندگانت تفضّل فرموده‏اى»
امام سجاد علیه السلام در بخش دیگری از این دعا می‌فرمایند: « ... و اى خدا تو‌ ميان من‌ ‌و‌ دشمنى كه‌ مرا گمراه كند ‌و‌ هواى نفسى كه‌ جانم را‌ به‌ هلاكت اندازد ‌و‌ نقص ‌و‌ عيبى كه‌ شئون وجودم را‌ فراگيرد و بر‌ من‌ مسلط شود جدایى افکن و از‌ من‌ اعراض مكن مانند كسى كه‌ بعد از‌ خشم ‌و‌ غضبت بر‌ او‌، ديگر از‌ او‌ خشنود نشوى»
«...و اى خدا از‌ اميدهایى كه به‌ لطف ‌و‌ كرم تو‌ دارم مرا نااميد ‌و‌ مايوس مگردان تا‌ بر‌ من‌ ياس ‌و‌ نااميدى از‌ رحمتت غالب نشود و از‌ امتحان خود بار سنگين كه‌ طاقت ‌آن را‌ ندارم به‌ دوش من‌ مگذار كه‌ ‌آن بار سنگين مرا خسته ‌و‌ عاجز گرداند بلكه از‌ فضل ‌و‌ كرم ‌و‌ محبتت امتحان را‌ بر‌ من‌ آسان گير»
«...و اى خدا مرا از‌ دست عنايتت چنان رها مكن و دور ميفكن بسان كسى كه‌ هيچ خيرى در‌ او‌ نيست ‌و‌ از‌ هيچ جهت به‌ او‌ توجهى نخواهى داشت ‌و‌ او‌ هم به‌ درگاه تو‌ به‌ توبه ‌و‌ انابه هيچ باز نگردد»
یکی از بهترین اعمال سفارش شده در روز عرفه، زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. عبد اللَّه بن مسكان مى‏گويد: امام صادق (ع) فرمود: خداوند بزرگ پيش از آنكه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّى كند، بر زائران قبر حسين (ع) تجلّى مى‏كند، و حاجاتشان را بر مى‏آورد و گناهانشان را مى‏آمرزد، و شفاعتشان را درباره ديگران مى‏پذيرد، آن گاه به اهل عرفات توجه مى‏كند و با آنان نيز اين گونه رفتار مى‏نمايد.
ابن قولویه در حديث يازدهم کتاب شریف کامل الزیارات می‌نویسد: محمّد بن عبد اللَّه بن جعفر حميرى، از پدرش نقل كرده كه وى گفت: محمّد بن الحسن بن شمون بصرى گفت: محمّد بن سنان از بشير دهّان برايم نقل كرد و گفت: در هر سال به حج مشرّف مى‏شدم، يك سال تنبلى كرده و آن را ترك كردم و سال بعد كه به حج رفته و محضر حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام مشرّف شدم به من فرمودند: اى بشير چه چيز تو را در سال گذشته از حج سست و تنبل نمود؟ مى‏گويد: عرض كردم: فدايت شوم مالى داشتم كه از مردم مى‏خواستم و خوف داشتم تلف شود لذا به حج نيامده ولى در عوض روز عرفه‏ به زيارت قبر مطهّر حضرت امام حسين عليه السّلام رفتم. مى‏گويد، حضرت به من فرمودند: آنچه نصيب اهل موقف (حاجى‏ها) شد از تو فوت نگرديد، اى بشير كسى كه قبر حسين عليه السّلام را زيارت كند در حالى كه به حق آن حضرت عارف و آگاه باشد مانند كسى است كه خدا را در عرش زيارت نموده .
در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می‌فرماید: كسى كه در روز عرفه‏ با عرفان به حق آن حضرت(امام حسین علیه السلام) به زيارت قبر مطهّرش برود خداوند منّان ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول و هزار بار جنگ نمودن با دشمنان خدا در ركاب نبى مرسل يا امام عادل به او مى‏دهد. بشير مى‏گويد: محضرش عرض كردم: چگونه اين اجر و ثواب‏ها براى من باشد در حالى كه موقف را ترك كرده‏ام؟ بشير مى‏گويد: پس از ايراد اين كلام حضرت نگاهى شبيه شخص غضبناك به من نموده سپس فرمودند: اى بشير، هنگامى كه مؤمن به زيارت قبر حسين بن على عليهما السّلام در روز عرفه مى‏رود و در فرات غسل كرده و سپس به طرف آن حضرت متوجّه مى‏شود خداوند متعال به هر قدمى كه وى برمى‏دارد ثواب يك حج با تمام مناسك و اعمال آن را برايش منظور مى‏كند. بشير مى‏گويد: بعد از اين كلام، سخن ديگرى نمى‏دانم امام عليه السّلام فرمودند مگر كلمه «و ثواب غزوة» را
همچنین آن امام همام در نقل دیگری فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد، غفرانی برای او نیست، مگر آنکه عرفه را درک کند. از این روایت دو مطلب به دست می‏‌آید: یکی: عظمت ماه مبارک رمضان از نظر گسترش مغفرت الهی که همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد، دوم: عظمت روز عرفه است. بنابراین از لحاظ قید زمان، اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگرفت، مسلّماً اگر در روز عرفه از خداوند طلب مغفرت کند، مغفرت الهی او را در بر خواهد گرفت.
امام صادق عليه السّلام روزه روز ترويه- يعنى هشتم ماه ذى الحجّه- را كفّاره يك سال، و روزه روز عرفه‏ را كفّاره دو سال بیان می‌فرمایند.
عرفه امسال، حال و هوای دیگری دارد، به خاک و خون کشیده‌شدن کبوتران سپید بال حج سال گذشته، و قتل‌عام بیش از هفت هزار انسان بی‌گناه، لکه ننگ دیگری بر پیراهن سیاه آل سعود نهاده است. امسال مکه، مشعر و منا، مظلومتر از گذشته، صدای ناله حسینیان را نمی‌شنوند، کبوتران خاکی بقیع، نظاره گر طواف پروانه‌های سوخته‌بال عاشق خاندان عصمت و طهارت بر گرد قبور خاکی گلهای بقیع نیستند. امسال صهیونیسم جهانی با حمایت وهابیت ناپاک و ابن‌زیادهای زمان، در سایه دلارهای نفتی و احکام خودساخته شریح‌های زمان و مفتیان ناپرهیزکار و حرامخوار چنگال ظلم را در گلوی مظلومان فرو برده است.
حال،‌ در برهه‌ای که وهابیت سعودی بر اماکن شریف حرم امن الهی سایه شوم انداخته و سد عن سبیل الله کرده است، دلهای عاشقان الهی، بیش از پیش متوجه مضجع شریف و نورانی مولایشان، سید جوانان اهل بهشت ‌شده تا از راه دور و نزدیک، خود را به بهشت زمین، حرم مطهر سالار عشق،‌حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام برسانند و فریاد مظلوم خواهی سر داده و نابودی شجره ملعونه سعودی را از درگاه حضرت احدیت درخواست کنند، باشد که دنیای اسلام، طعم واقعی آرامش را در سایه اسلام علوی به مسلمانان جهان بچشاند. اللهم اشغل الظالمین بالظالمین،
الا لعنة الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
حسی علی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
0
1
خداوندا با نابودی آل سعود جنایتکار، راه را برای زیارت اماکن شریفه مکه و مدینه هموار کن
علی عباسی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
پرودرگارا
این عرفه رو آخرین عرفه عمرمان قرار نده
ان شالله سال آینده با نابودی آل سعود دعای عرفه رو تو سرزمین منا باشیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات