صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۵۴

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 5 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملت ما ثابت کرده آنجایی که پای شرف، کرامت و دفاع از ارزش‌های کشور و ارزش‌های والای اسلامی در میان است، از همه توان خود استفاده و دشمن را مغلوب می‌کند. (81/3/1) *** «ششمین روز هفته دفاع مقدس؛ روز پیشکسوتان، رزمندگان و عزت‌مداران» ***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها‌ word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جلوگيري از دو قطبي‌سازي

هر چند که حدود هشت ماه تا انتخابات رياست جمهوري دوازدهم و پنجمين دوره شوراهاي شهر و روستا باقي مانده است، اما مي‌توان گفت که فضاي سياسي کشور رنگوبوي انتخاباتي گرفته است. انتخابات آتي رياست جمهوري از جهات مختلفي حائز اهميت است و پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد؛ زیرا رئیس دولت يازدهم به احتمال قوي يکي از گزينه‌هايي است که در انتخابات ارديبهشت ماه سال 96 حاضر خواهد شد و پيشينه انتخابات‌های گذشته نشان مي‌دهد، رقابت ديگر نامزدهاي انتخاباتي با رئیس دولت مستقر کار دشواري است؛ اما با این حال انتقادات جدي به عملکرد دولت در عرصه ديپلماسي و سياست خارجي، اقتصادي و مديريت بازار، مسائل فرهنگي و اجتماعي موجب شده است تا تلاش براي عبور از روحاني و رسيدن به گزينه‌اي کارآمدتر به مطالبه عمومي در بخشي از جامعه و رقبای سیاسی وی بدل شود. اما در این میان آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، برگزاری انتخاباتی مطلوب در تراز انقلاب اسلامی است که مهم‌ترین مؤلفه آن، حفظ امنیت، آرامش و سلامت آن است. هر اقدامی که مانع تحقق چنین انتخاباتی شود، بی‌شک برای جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران مفید نخواهد بود.
در این بین دوقطبی‌سازی افراطی انتخابات از عوامل مهمی است که به ناامن‌سازی انتخابات منجر خواهد شد. دوقطبی‌سازی با نفی و تخریب رقیب سیاسی و دادن وعده‌های کذایی و ایجاد اختلاف و دودستگی و تنش در انتخابات همراه بوده و وحدت ملی را تهدید می‌کند و زمینه کدورت و واگرایی را در جامعه فراهم می‌آورد؛ این در حالی است که انتخابات بستری برای همگرایی و تقویت فزاینده توان کشور برای کارآمدسازی و تقویت هویت ملی و انسجام درونی کشور است.
تجربه تلخ دوقطبی‌سازی افراطی در انتخابات سال 1388 نیز نظام اسلامی و جامعه ایرانی را نسبت به این آفت هوشیار کرده است؛ از این رو جریان‌هایی که به هر نحوی موجب تشدید این فضا شده یا اقداماتی که به ریل‌گذاری انتخابات به سمت تنش و درگیری و دوقطبی افراطی منجر می‌شوند، باید با هوشیاری امت از صحنه انتخابات به حاشیه رانده شوند.

▼ خبر ویژه
   تأکید مکرر امام خامنه‌ای بر وحدت قلوب و اتحاد

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) صبح امروز در ابتدای درس خارج خود با اشاره به سوءبرداشت صورت‌گرفته از مطلب دیروز ایشان در نقل حدیثی از حضرت امام سجاد(ع) گفتند: «سوءبرداشت فی‌نفسه چیز مشکلی نیست. لکن وقتی که این منتهی بشود به بگو و مگو و بخصوص در این فضای مجازی و این یک چیزی بگوید، آن یک چیزی بگوید، مایه‌ کدورت و دل‌چرکینیِ برادران مؤمن از یکدیگر بشود، آن‌وقت این چیز بدی است.» ایشان با اشاره به تأکید مکرّر خود بر وحدتِ قلوب و حرکت در مسیر واحد و اتحاد نیروهای کشور، خاطرنشان کردند: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمنش است، باید به او بگوید.» معظم‌له در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر از اغلب افراد به اوضاع کشور آشنا هستم، افزودند: «آدم‌ها هم، به خصوص آدم‌هایی را که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند، بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید، دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود. دوقطبی در کشور مضرّ است. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید.» ایشان در ادامه با تأکید بر اینکه دشمنان گوش خواباندند تا از چنین موضوعی استفاده کنند، تصریح کردند: «حواس‌تان جمع باشد. این قضیه به رادیوی «فردا» یا رادیو‌ی «بی‌بی‌سی» چه ارتباطی دارد که به آن می‌پردازند. این معنایش چیست؟ معنایش این است که دشمن می‌خواهد سوءاستفاده کند. ما چه کار باید بکنیم؟ ما باید نقطه‌ مقابل دشمن حرکت بکنیم.»

▼ گزارش روز 
آغاز با اعتراض

سه دانشگاه بزرگ شهید بهشتی، شریف و امیرکبیر در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند که شاهد تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بودند؛ اما دلیل این تجمعات و اعتراضات چه بود؟ دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در این‌باره می‌گوید، دانشگاه صنعتی شریف در کمال تعجب امسال نام‌نویسی دانشجویی را که تحصیل وی به سال پنجم کشیده شده است، منوط به پرداخت رقم جریمه‌ای حدود یک میلیون تومان کرده است؛ یعنی دانشجو برای نام‌نویسی در ترم جدید ابتدا باید آن جریمه را بپردازد؛ آن هم در شرایطی که دانشجوی روزانه «دانشگاه دولتی» صنعتی شریف است؛ موضوعی که در بیانیه دانشجویان معترض دانشگاه امیرکبیر هم آمده است؛ اما حکایت اعتراض در دانشگاه شهید بهشتی متفاوت است، معترضان در این دانشگاه می‌گویند، دانشگاه شهید بهشتی مازاد ظرفیت پذیرش کرده و به دانشجویان گفته شده است، ۱۰ مهر به بعد خوابگاه به آنها تعلق می‌گیرد و در حال حاضر دانشجویانی که از شهرستان به تهران آمده‌اند، سرگردان هستند. از سویی خوابگاه‌هایی که برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته شده است، حدود دو ساعت با دانشگاه فاصله دارد. این اعتراضات در نگاه خوش‌بینانه سوءمدیریت مسئولان وزارت علوم را نشان می‌دهد و در نگاهی شاید واقع‌بینانه‌تر می‌توان آن را بهانه‌هایی دانست که در راستای راهبرد برخی از اتاق فکرهای تندروی اصلاح‌طلب برای متشنج کردن فضای دانشگاه در سال تحصیلی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم دنبال می‌شود.
 
▼ اخبار
1- ‌پرواز نمایشی هواپیمای ATR در‌ ایران
پس از اجرای برجام و امکان امضای تفاهم‌نامه بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران‌ و شرکت هواپیماسازی ATR، یک فروند هواپیما از نمونه مدل‌ سفارش داده شده، روز گذشته پرواز نمایشی خود را در آسمان فرودگاه مهرآباد انجام داد. ظرفیت این نوع هواپیما 70 نفر است که از آن برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود؛ مصرف سوخت بسیار پایین، شرایط عملیاتی سهل و نیاز نداشتن به سرمایه‌گذاری زیاد برای تجهیزات فرودگاهی، از جمله مزیت‌های این هواپیما به شمار می‌آید. بر اساس قرارداد‌ ایران‌ایر با شرکت ATR ‌که 50 درصد سهام آن در اختیار شرکت ایرباس است، 20 فروند هواپیمای ATR در دوره‌ سه تا چهار ساله تحویل «هواپیمایی ملی ایران» خواهد شد.
2- شمارش معکوس برای عملیات در جنوب موصل
نیروهای عراقی پس از آزادسازی «الشرقاط» آخرین پایگاه داعش در استان صلاح‌الدین که جاده امدادرسانی بین موصل و ناحیه الحویجه به شمار می‌رود، هم‌اکنون خود را برای حمله به جنوب شهر موصل آماده می‌کنند. با آزادسازی الشرقاط، داعش در شمال حویجه تحت محاصره نیروهای پیشمرگه و در جنوب این شهر تحت محاصره ارتش عراق است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد، داعش چندین خط دفاعی در موصل داشت که اولین آن شهرستان الشرقاط بود؛ به این ترتیب، داعش خط دفاع اول خود از موصل را از دست داده و خطوط امدادرسانی به داعش از موصل به ناحیه الحویجه قطع شده است.
3- شوک قیمت نفت دامن عربستان را گرفت
«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت: کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی از سال 2014، که اصلی‌ترین منبع تأمین درآمد سعودی‌ها بوده است، دولت این کشور را مجبور به حذف برخی یارانه‌ها کرده که این موضوع سبب افزایش هزینه زندگی برای اقشار متوسط و ضعیف این کشور شده است. همچنین، تخصیص کم بودجه از سوی دولت سعودی به پروژه‌های عمومی، موجب تشدید بیکاری و دو برابر شدن نرخ تورم نسبت به سال گذشته شده و نگرانی مصرف‌کنندگان این کشور را نیز شدت بخشیده است. گفتنی است، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال جاری به 5/1 درصد کاهش یافته است.
4- کنایه رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب به سعودی‌ها
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با تأکید بر حفظ وحدت و یکپارچگی جوامع اسلامی، اظهارات برخی مفتی‌های عربستانی مبنی بر مجوس خواندن ایرانیان را محکوم کرد و گفت: «پیروی از اهل‌بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) قطعاً در این قضیه نقش اساسی دارد. البته به این معنا نیست که به سایر فِرق اسلامی بد بگوییم چون اکنون نیاز اصلی جوامع اسلامی اتحاد و یکپارچگی است. اما چند مفتی می‌گویند ایرانیان مجوسی بوده و مسلمان نیستند. یادمان نرفته شما فرزندان ابوجهل و هند جگرخوار هستید و سوابق سیاه شما در تمام تاریخ نمایان است.»
5- داعش زنان ایزدی را در عربستان می‎فروشد
روزنامه انگلیسی «سان» نوشت: نیروهای تروریستی داعش زنان اسیر شده ایزدی را در بازارهای عربستان سعودی به حراج می‌گذارند. گروه تروریستی داعش عملیات‌های گسترده‌ای را در مناطق تحت اشغال خود در عراق، به‌ویژه علیه اقلیت‌ ایزدی با هدف ربودن زنان و کودکان آنها به‌اجرا می‌گذارد تا به نحوی منابع مالی و انسانی خود را تأمین کند. بر اساس آمارهای رسمی حکومت اقلیم کردستان عراق، بیش از سه هزار دختر و زن ایزدی به دست نیروهای داعش اسیر شده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
محمدمهدي زاهدي، نماينده مجلس دهم ضمن قدردانی از نطق رئیس‌جمهور در سازمان ملل، از سخنان وی در مراسم آغاز سال تحصیلی انتقاد کرد و گفت: رئيس‌جمهور به جاي آنكه موضوع خشونت را به عنوان سؤال مهر سال جاري مطرح کند، بهتر بود از امنيت نظام اسلامي سخن به ميان می‌آورد يا از اقتصاد مقاومتي و سبك زندگي و چگونگي تأثيرگذاري خانواده در اين حركت انقلابي حرف مي‌زد.
حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی از حضور علی طیب‌نیا در کمیسیون اقتصادی خبر داد و گفت: از طیب‌نیا به منظور ارائه توضیحاتی درباره سؤالات نمایندگان درباره فیش‌های نجومی، تغییر مدیرعامل بانک ملت و برخی اقدامات حسین فریدون، دستیار رئیس‌جمهور و ارائه گزارش و عملکرد دعوت به عمل آمده است.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه اصولگرایان با ائتلاف به میدان انتخابات می‌آیند، گفت: حزب مؤتلفه اسلامی فرد مورد نظر خود را به ائتلاف معرفی خواهد کرد؛ ولی اگر اصولگرایان به نامزد دیگری رسیدند، قطعاً از ائتلاف پیروی خواهیم کرد.
محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت از امضای ۵۲ قرارداد داخلی‌سازی ۱۰ گروه پرمصرف خبر داد و گفت: طرح بومی‌سازی ١٠ گروه خانواده کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به نیمه راه رسیده و وزارت نفت برای تعمیم این طرح به ٩٩ گروه کالایی برنامه‌ریزی کرده است.
دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در صورت ورود به کاخ سفید «اورشلیم» (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت این رژیم خواهد پذیرفت.
در سال تحصیلی جدید که از سوم مهر ماه آغاز شده، در مجموع دانش‌آموزان ۹۰ روز تعطیل خواهند بود و ۱۵۲ روز به مدرسه خواهند رفت. گفتنی است، مجموع تعطیلات دانش‌آموزان در یک سال ۲۱۴ روز است.
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق‌های نجومی گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، شش میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از پول‌های این پرونده به بیت‌المال بازگشته است.

***********

تمدید جشنواره سراسری کتابخوانی سپاه

جشنواره سراسري كتابخواني ويژه كاركنان سپاه، بازنشستگان و خانواده‌ها تا 10 مهر 95 تمديد شد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات