صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۴۸۱

از پاسخ روحانی به نامه محرمانه تا توافق بر سر فریز نفتی

۱- رکود صنعت سیمان در دولت یازدهم
بر اساس آخرین آمارهای بین‌المللی، ایران در زمینه تولید سیمان از رتبه ۴ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۹ در سال ۲۰۱۵ رسیده که در نوع خود بی سابقه بوده است. در منطقه نیز با وجود اینکه کشور ما چندین سال رتبه نخست تولید سیمان را در اختیار داشته، در سال ۲۰۱۵ جای خود را به عربستان سعودی داده است. همچنین، شکستن رکورد بیشترین میزان کاهش سالیانه تولید سیمان در طول ۸۰ سال سابقه این صنعت در ایران در سال ۲۰۱۵ با ۷/۱۱ درصد کاهش، از دیگر دستاوردهای رکود در صنعت سیمان طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم است. سال گذشته مصرف سرانه سیمان در کشور ۱۱ درصد کل تولید داخل بوده که نسبت به سال ۹۳، ۱۰ درصد کاهش داشته است. طبق آمار مصرف سیمان در سال قبل نسبت به سال ۹۲، یعنی نخستن سال دولت یازدهم ۶/۱۲ درصد و نسبت به سال ۹۱، یعنی آخرین سال دولت قبل ۶/۱۵ درصد کاهش یافته است.
۲- روحانی پاسخ «نامه محرمانه» جامعه مدرسین را داد
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور به قم در دیدار با اعضای جامعه مدرسین، نامه حجت‌الاسلام روحانی را در پاسخ نامه اعضای این جامعه به آنها تقدیم کرد. با توجه به محرمانه بودن نامه جامعه مدرسین و پاسخ حجت‌الاسلام روحانی، متن این نامه منتشر نخواهد شد. آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأیید این خبر، گفت: در جلسه مشترک، آقای نهاوندیان به نمایندگی از رئیس‌جمهور پاسخ نامه ما را داد و سپس در این باره بحث و تبادل‌نظر شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اواخر خرداد ماه امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به برخی رویکردهای فرهنگی دولت و اظهارات و عملکرد حاشیه‌ساز برخی مقامات ارشد دولت یازدهم انتقاد کرده و اصلاح رفتار دولت را خواستار شده بودند.
۳- توافق اعضای اوپک بر سر فریز نفتی
سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه نشانه‌هایی از توافق ایران و عربستان بر سر فریز نفتی وجود دارد، گفت: احتمال دارد اوپک فردا نشست فوق‌العاده‌ای در الجزیره برگزار کند. وی افزود: طی چند هفته گذشته مذاکراتی بین یکی از شاهزاده‌های سعودی و پوتین در حاشیه اجلاس جی ۲۰ برگزار شد که انجام این گفت‌وگوها نشان می‌دهد، در شرایط فعلی، عربستان و روسیه در مقام دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان برای اجرای فریز نفتی آمادگی دارند. نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام اینکه ایران هم همواره یکی از کشورهایی بوده که از بازگشت ثبات به بازار نفت حمایت کرده است، تصریح کرد: مجموع اظهارنظرها نشان می‌دهد، اجماعی در بین اعضای اوپک و روسیه برای اجرای فریز نفتی ایجاد شده است.
۴- طرح جدید شورای عالی سیاسی یمن برای صلح
صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در مراسم بزرگداشت انقلاب ۲۶ سپتامبر یمن، طرحی برای صلح در این کشور ارائه داد. به گزارش شبکه خبری «المسیره»، وی در سخنرانی خود توقف درگیری‌های نظامی و حملات عربستان به یمن و همچنین رفع تحریم‌ها از این کشور را خواستار شد تا در مقابل آن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز شلیک موشک به عمق خاک عربستان و درگیری‌های نظامی در مرز با این کشور را متوقف کنند. الصماد تأکید کرد، کار تشکیل دولت به پایان رسیده و تأخیر ایجاد شده به علت دلایل سیاسی یا فشارهای خارجی نیست، بلکه راهبرد شورای عالی سیاسی یمن بوده که مردم پس از معرفی دولت نسبت به آن آگاهی خواهند یافت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات