سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۱۴
بيانات امام خامنه‌اي در دانشگاه علوم هوايي شهيد ستاري

ثروت‌هاي واقعي کشور

اين راهي که شما جوانان عزيزِ امروز ما انتخاب کرده‌ايد، راه پُربرکتي است و شما با انتخاب اين راه، ثروتي براي کشورتان توليد کرده‌ايد. شما جوانها به معناي واقعي کلمه ثروت بزرگ کشوريد. براي هر کشوري، هيچ ثروتي، هيچ منبع نيرويي ارزشمندتر از نيروي انساني کارآمد و مؤمن و آزاده و سرافراز نيست؛ و امروز شما مصداق اين نعمت بزرگ و اين ثروت بزرگيد؛ اين را قدر بدانيد.
پایگاه بصیرت / بيانات در دانشگاه علوم هوايي شهيد ستاري

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا صبح روز چهارشنبه (7مهر 95) در مراسم دانش‌آموختگي، تحليف و اعطاي سردوشي دانشجويان دانشگاه‌هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه علوم هوايي شهيد ستاري حضور يافتند.

متن محوربندي شده پيام بدين شرح است:

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌ (۱)

و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيدنا محمّد و آله الطّاهرين‌

به همه‌ي شما جوانان عزيز و اميدهاي آينده‌ي کشور تبريک عرض ميکنم؛ هم به دانش‌آموختگاني که رسماً وارد عرصه‌ي نيروهاي مسلّح و ارتش جمهوري اسلامي شدند، و هم به ورودي‌هاي جديد و سردوشي‌بگيران امسال که آغاز حرکت مبارک خودشان را امروز جشن گرفتند. همان‌طور که در سوگندنامه گفتيد و شنيديم، اين راهي است نيک‌فرجام. حقيقتاً يکي از برترين مصاديق راه نيک‌فرجام، راهي است که شما انتخاب کرديد.

تشکّر از فرماندهان دانشگاه‌هاي ارتش جمهوري اسلامي

لازم است تشکّر کنم از فرماندهان دانشگاه‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران که بحمدالله [اين دانشکده‌ها] توسعه پيدا کرده است. در اوّل انقلاب، ما فقط يک دانشکده‌ي افسري داشتيم، [امّا] امروز چندين دانشگاه در بخشهاي مختلف مشغول کار و مشغول تربيت جوانانند. از فرماندهان اين دانشگاه‌ها، از فرماندهان نيروهاي سه‌گانه‌ي ارتش جمهوري اسلامي ايران تشکّر ميکنم؛ از اساتيد، بخصوص اساتيد محترم که در اين دوره‌ها مشغول تدريسند؛ از روحانيون محترم که در جريان تربيت ديني اين جوانان عزيز تلاش ميکنند، در اردوهاي اينها، در کلاسهاي اينها، در دُورهم‌نشيني‌هاي اينها صميمانه شرکت ميکنند، از همه‌ي شما متشکّرم و به شما تبريک عرض ميکنم.

جوانان؛ ثروت‌هاي واقعي کشور

اين راهي که شما جوانان عزيزِ امروز ما انتخاب کرده‌ايد، راه پُربرکتي است و شما با انتخاب اين راه، ثروتي براي کشورتان توليد کرده‌ايد. شما جوانها به معناي واقعي کلمه ثروت بزرگ کشوريد. براي هر کشوري، هيچ ثروتي، هيچ منبع نيرويي ارزشمندتر از نيروي انساني کارآمد و مؤمن و آزاده و سرافراز نيست؛ و امروز شما مصداق اين نعمت بزرگ و اين ثروت بزرگيد؛ اين را قدر بدانيد.

آشکار شدن جوهرها در آزمون‌هاي سخت

جوانان عزيز امروز، جنگ تحميلي را درک نکرده‌اند. همه يا اغلب شما جوانهاي عزيزي که امروز در اين ميدان هستيد، کساني هستيد که بعد از پايان جنگ به دنيا آمديد. دوران دفاع مقدّس دوران عجيبي بود، دوران مهمّي بود، دوران آزمون دشواري بود. در آزمونها است که انسانهاي بزرگ و سخت‌کوش، خودشان را بحقيقت نشان ميدهند؛ آنجا است که جوهرها آشکار ميشود.

آشکار شدن جوهر ارتش در دفاع مقدّس

در دفاع مقدّس، جوهر ارتش جمهوري اسلامي ايران آشکار شد. ارتش در بخشهاي مختلف، با عناصر گوناگون خود توانست کارهاي درخشان و بزرگي را انجام بدهد. شما نامي از دفاع مقدّس شنيده‌ايد. يکي از کارهاي بسيار لازم در همين دانشگاه‌ها و در محيط عمومي ارتش جمهوري اسلامي ايران و بخصوص نيروهاي مسلّح، آشنايي روزافزون با دوران دفاع مقدّس است. دوران دفاع مقدّس يک دوران معمولي نبود، يک دوران عادي نبود.

نيروهاي مسلّح سالهاي متمادي آرامش و انتظار دارند براي روز مبادا. روز مبادا آن‌روزي است که کشورشان، ملّتشان، مرزهايشان، هويتشان مورد تهاجم قرار ميگيرد؛ آنجا است که نيروهاي مسلّح در خطّ مقدّم براي دفاع قرار مي‌گيرند و امتحان خود را آنجا پس مي‌دهند. در دوران دفاع مقدّس همه‌چيزِ کشور مورد تهاجم قرار گرفت؛ نه فقط مرزهاي کشور، [بلکه‌] هويت ملّي کشور، نظام اسلامي کشور، انقلاب بزرگ ملّت ايران، ارزش‌هاي فراواني که اين ملّت بزرگ در مقابل چشم خود قرار داده بود، همه مورد تهاجم قرار گرفت. آنجا فقط رژيم بعثي صدّام نبود که در مقابل ما قرار گرفته بود، در حقيقت يک جنگ عمومي بود، يک جنگ بين‌المللي عليه ملّت ايران بود؛ ناتو به عراق کمک ميکرد؛ آمريکا کمک مي‌کرد؛ شوروي آن روز کمک ميکرد؛ ارتجاع عرب کمکهاي مالي خود و مادّي خود و دلارهاي نفتي خود را، مثل سيل، به‌سمت آنها سرازير مي‌کرد؛ تبليغاتشان -که در اختيار صهيونيست‌ها بود و هست- در همه‌ي دنيا، شب و روز به نفع آنها و عليه جمهوري اسلامي ايران تلاش ميکرد. در اين معرکه عظيم، در اين قيامت کبرا، نيروي عظيم ملّت ايران، نيروي ايمان، نيروي مقاومت، نيروي اعتماد به خدا، نيروي متّکي به روح‌الله، و در صدر همه‌ي آنها نيروهاي مسلّح نظام جمهوري اسلامي ايران قيام کردند. قيام لله يعني اين. اَن تَقوموا للهِ‌ِ مَثني و فُرادي‌؛(۲) قيام لله کردند، وارد ميدان شدند، از جان خود، از نيروي خود، از توانايي خود بهره بردند.

عزت ارتش، مرهون شجاعت و جانفشاني‌ها در دوران دفاع مقدس

عزيزان من، جوانان عزيز من! اينها نسل گذشته‌ي شما هستند. اينها کساني هستند که شما به دنبال آنها آمده‌ايد و شما ميراث‌برِ افتخارات آنها هستيد. آن‌روز ارتش اين‌قدر در چشم مردم عزيز نبود؛ صيادها و بابايي‌ها و شخصيت‌هاي بزرگ ارتشي با آن فداکاري‌هايشان، سرداران و اميراني که در ميدانهاي جنگ از همه‌ي توان خود براي مقابله با دشمن استفاده کردند، آنها بودند که اين افتخار را آفريدند؛ آنها بودند که اين محبوبيت را براي ارتش جمهوري اسلامي ايران به‌وجود آوردند. بنده از نزديک شاهد مجاهدتها بودم و ديدم که چه ميکنند و چگونه از جان خودشان و از توان خودشان مايه ميگذارند.

خودسازي و آمادگي جوانان نيروهاي مسلح براي ناکام‌سازي دشمن

عزيزان من! خودتان را مجهّز کنيد، خودتان را آماده کنيد؛ هم از لحاظ آمادگي علمي و فنّي، هم از لحاظ آمادگي سازماني و انضباطي، و هم از لحاظ آمادگي ايماني و عقيدتي و روحي که اين پشتوانه‌ي همه‌ي آنها است. دلتان را در اين راه با خدا همراه کنيد. کشور شما کشور بزرگي است، کشور بااهمّيتي است، کشور باعظمتي است؛ ملّت شما ملّت هوشمند و شجاع و مقتدري است - اين حرفي نيست که ما بزنيم؛ امروز همه‌ي دنيا آن‌کساني که آشنا هستند و حاضرند سخن بگويند، اين سخن را علناً ميگويند و دشمنان هم که حاضر نيستند صريحاً اعتراف کنند، در دل اين را قبول دارند و عقيده‌ي آنها در موارد بسياري آشکار ميشود و به گوش ما ميرسد - اين کشور به‌خاطر استقلال، به‌خاطر ايمان، به‌خاطر اعتقاد به اسلام، به‌خاطر اعتقاد به حاکميت دين خدا در زمين و در جامعه، به‌خاطر ارزشهاي والايي که در نظر دارد، يک جبهه‌ي بزرگي هم از دشمنان دارد که اينها دائم مشغولند. البتّه نزديک به چهل سال است که مشغول حمله کردن و يقيناً ناکام شدنند؛ تا امروز ناکام شده‌اند، بعد از اين هم به توفيق الهي ناکام خواهند شد. شما در اين ناکام‌سازي دشمن بايد به‌معناي‌واقعي‌کلمه نقش ايفا کنيد؛ پس بايد خودتان را بسازيد. من از استادان محترم، از روحانيون محترم که با اين دلهاي پاک، با اين جوانهاي عزيز سروکار دارند، جدّاً مي‌خواهم که تمام توان خود را صرف کنند براي اينکه تجربه‌هاي خود، آمادگي‌هاي معنوي و علمي و روحي خود را به اين جوان‌هاي عزيز منتقل کنند. به توفيق الهي و به لطف الهي، در آينده از شما مردان بزرگي ساخته خواهد شد که ان‌شاءالله کشور به شماها افتخار خواهد کرد؛ اگر تلاش کنيد.

اميدواريم خداوند متعال همه‌ي شما را موفّق بدارد و ان‌شاءالله فرداي شما از امروز شما بسيار بهتر باشد و همين هم خواهد بود به توفيق الهي و فرداي اين کشور از امروز اين کشور، بمراتب بهتر و پيشرفته‌تر خواهد بود. نام مبارک ولي‌عصر (ارواحنافداه) مايه‌ي برکت سخن و برکت محفل ما است؛ اميدواريم دعاي آن بزرگوار شامل حال ما باشد و شهيدان عزيز ما و امام بزرگوار ما از ما و از عملکرد ما راضي باشند.

والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته‌

۱) در ابتداي اين ديدار -که در محلّ دانشگاه علوم هوايي شهيد ستّاري برگزار شد- اميرسرلشکر عطاءالله صالحي (فرمانده‌ي کلّ ارتش جمهوري اسلامي ايران) و اميرسرتيپ دوّم مهدي هاديان (فرمانده‌ي دانشگاه شهيد ستّاري) گزارش‌هايي ارائه کردند.

۲) سوره‌ي سبأ، بخشي از آيه‌ي ۴۶؛ «... دو دو و به تنهايي براي خدا به پا خيزيد ...»


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات