تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۲۰
دبیر كل جبهه پیروان خط امام و رهبری:

FATF مصوب مجالس هفتم و نهم بود

(روزنامه شرق – 1395/06/17 – شماره 2676 – صفحه 15)

«مصوبه‌ای برای عمل‌نكردن»، این راهكاری است كه از فحوای كلام محمدرضا باهنر، نماینده مجلس نهم، درباره مواجهه با FATF برداشت می‌شود. همان مجلسی كه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تصویب كرده و اكنون اعضایش، دولت را به‌دليل اجرای آن زیر تیغ گذاشته‌اند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد FATF، گفت: «درباره این قرارداد دو مصوبه در مجالس هفتم و نهم وجود دارد که بحث مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مطرح می‌کند. مسئله پول‌شویی، مقوله‌ای است که ده‌ها سال هم مطرح بوده و در مجامع بین‌المللی هم گفته می‌شد ما به آن بپیوندیم. در مجلس هفتم و نهم قرار شد این کار انجام شود، زيرا ما در هر صورت به‌عنوان یک کشور رسمی و مشروع در بسیاری مجامع بین‌المللی عضو هستیم، براي نمونه ما در سازمان ملل متحد عضويم؛ اما بسیاری از مصوبات آنجا را قبول نداریم و این دلیل نمی‌شود که از آنجا بیرون بیاییم. ما باید در دنیا زندگی کنیم و به مقررات بین‌المللی احترام بگذاریم. FATF هم مستثنا نیست، ممکن است در زمینه این قرارداد تجدیدنظرهایی داشته باشیم و بهترین راه این است که این معاهده به مجلس برود، حواشی آن کنار گذاشته شود و با حفظ منافع ملی به آن بپیوندیم. من با کلیت قرارداد مشکلی ندارم؛ اما در مصادیق آن بحث‌هایی وجود دارد».

FATF لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که با امضای احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دولت دهم در سال ٨٩ تقدیم مجلس هشتم شده بود، بهمن‌ماه ٩٠ هم این لایحه در مجلس اصولگرای هشتم تصویب شد، ٢٢ اسفند‌ سال ٩٠ شورای نگهبان اعلام کرد این لایحه ماهیت قضائی دارد و باید از قوه قضائیه به مجلس بیاید. ٣١ تیر سال گذشته مجلس نهم این لایحه را با انجام اصلاحاتی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان مجددا تصویب کرد؛ اما ١٠ مرداد سال گذشته باز هم شورای نگهبان این مصوبه را این‌بار در مجلس نهم رد کرد. در نهایت لایحه در جلسه ١٣ بهمن ٩٤ در مجلس نهم تصویب شد كه كاملا در سیطره اصولگرایان بود. ١٣ اسفند ٩٤ هم شورای نگهبان بر سومین مصوبه مجلس اصولگرا درباره این لایحه، مهر تأیید زد.

معلوم نیست اجازه ملاقات با محصورین را به من بدهند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری كه از او درباره ملاقاتش با میرحسین موسوی سؤال كرده بود، گفت: «یا من درست صحبت نکرده‌ام یا درست منعکس نشده است. من هیچ ملاقاتی از زمان حصر تاکنون با آقای موسوی با آقای کروبی نداشته‌ام و هیچ ضرورتی هم احساس نمی‌کنم، ضرورت هم احساس کنم، معلوم نیست کسانی که حصر کرده‌‌اند اجازه بدهند یا نه. من نگفتم شخصا پیامم را به آنها رسانده‌ام، بلکه من پیامم را رسانه‌ای به آنها رسانده بودم و پیام‌هایم معمولا رسانه‌ای است».

او در پاسخ به سؤالی درباره برخورد دوگانه اصولگرایان با مسئله فیش‌های حقوقی نجومی و املاک نجومی، افزود: «فساد، فساد است و فرقی نمی‌کند چه کسی فساد را انجام دهد، هرکس باشد باید با او برخورد شود. متأسفانه هم ما و هم رسانه‌ها عادت کرده‌‌اند خیلی مسائل را ترجمه سیاسی کنند که این از نظر ما محکوم است. فساد قطعا یک مسئله ملی، فراجناحی و فراسیاسی است».

باهنر اضافه کرد: «متأسفانه رد پای بعضی از فسادها در خیلی از آدم‌های وابسته به همه جناح‌ها پیدا می‌شود؛ اما در برخورد با فساد نباید دیدگاه سیاسی داشته باشیم، البته ممکن است گاهي برای انتخابات تیرهایی در تاریکی رها شود و افکار جامعه را به هم بزند که این کار یک مقدار بداخلاقی است و فساد چه در شهرداری و چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم، قوه قضائیه، بازرسی کل کشور و هرجای دیگر اگر پیدا شود، حتما باید با آن برخورد شود و جناح‌های سیاسی در برخورد با فساد که متأسفانه به شکل موریانه به جان کشور افتاده، باید یکسان برخورد کنند. طبیعی است اگر یک اصولگرا فساد کند، من به‌عنوان یک اصولگرا ناراحت می‌شوم؛ اما به معنای این نیست که افشاگری نکنم، چراکه هرکس به هر صورتی دستی در بیت‌المال دارد و سوءاستفاده می‌کند، باید با او برخورد شود. چیزی که شائبه ایجاد می‌کند این است که ممکن است برخی‌ها در آستانه انتخابات بداخلاقی کنند و تا مسئله ثابت شود، انتخابات بیاید و بگذرد و بهره‌برداری سیاسی از آن صورت گرفته باشد».

به رأی راستی و چپی نیاز داریم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در پاسخ به این سؤال که مصباحی‌مقدم گفته برای هم‌گرایی در انتخابات آینده نیازی به ائتلاف با آیت‌الله مصباح‌یزدی نیست، گفت: «ما درباره هم‌گرایی و همدلی جبهه اصولگرایی یا به قولی جبهه انقلابیون نیاز به رأی همه افراد در کشور داریم. پس به رأی افرادی مثل آقای مصباح‌یزدی هم احتیاج داریم؛ اما زمانی که شاکله سازمانی تعریف می‌کنیم رده‌بندی‌هایی وجود دارد. ما معتقدیم مجموعه اصولگرایان می‌توانند حول محور جامعه روحانیت مبارز تهران جمع شوند. ما برای رأی و وحدت به همه نیاز داریم، برای محوریت، هرچه تعداد افراد بیشتر باشد وحدت با مشکل مواجه خواهد شد. ما به نظرات آیت‌الله مصباح‌یزدی حتما نیاز داریم؛ اما محور وحدت ما جامعه روحانیت مبارز تهران است».

او در ادامه درباره اینکه مصباحی‌مقدم گفته دوره احمدی‌نژاد تمام شده و قوه قضائیه باید با او برخورد می‌کرد، افزود: «زمانی ما می‌گوییم به آقای احمدی‌نژاد و دوستانش نیاز نداریم که این اشتباه است؛ اما زمانی ممکن است بگويیم به او به‌عنوان نامزد انتخابات نیاز نداریم که این بحث دیگری است. حتما هنوز معلوم نیست کاندیدای نهایی اصولگرایان چه کسانی هستند. احتمالا نظر آقای مصباحی‌مقدم این بوده که اگر الان کسی بیاید خودش را به‌عنوان کاندیدای اصولگرایان تحمیل کند، وقتش نیست». او اضافه کرد: «ما زمان رأی‌گرفتن به رأی راستی‌ها، چپی‌ها و حتی کسانی که به‌عنوان متهم در زندان هستند، احتیاج داریم و از رأی هیچ شهروند در قید حیاتی بی‌نیاز نیستیم؛ یعنی دقیقا همان جمله تعیین‌کننده‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند: حتی اگر کسی نظام را قبول ندارد بیاید و رأی بدهد. رسیدگی به تخلفات افراد هم بحث جداگانه‌ای است. از طرفی، آقای مصباحی‌مقدم فعلا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است و سخنگوی ما نیست و این‌گونه نیست که الان من همه حرف ایشان را در اینجا تأیید کنم».

سعی می‌كنم به روحانی و احمدی‌نژاد نرسم

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در پاسخ به این سؤال که اگر شب انتخابات مجبور باشد بین دو نام احمدی‌نژاد و روحانی یکی را انتخاب کنند، انتخاب شما کدام است، گفت: «من سعی می‌کنم شب انتخابات به این دو اسم نرسم».

او همچنین درباره طرح پروژه عبور از روحانی ازسوی اصلاح‌طلبان یا حمایت از او ازسوی اصولگرایان بیان کرد: «تحلیلگران سیاسی همیشه حرف‌های گرد می‌زنند تا به بن‌بست نرسند. طبیعی است اگر اصلاح‌‌طلبان به این نتیجه برسند که آقای روحانی رأی نمی‌آورد، از او عبور کنند؛ اما اینکه چه زمانی اصلاح‌‌طلبان به این نتیجه برسند یا اینکه فرد رأی‌آورتری را پیدا کنند، به چند ماه آینده برمی‌گردد. ما از اصلاح‌‌طلبان حرف‌های متنوع، زیاد شنیده‌ایم. اما خودمان برای انتخاب یک شرط لازم و یک شرط کافی داریم و آن شروط این است که فرد مدنظر، هم برای ما پذیرفتنی باشد و هم امکان رأی‌آوری داشته باشد؛ یعنی اگر فردی امکان رأی‌آوری بالایی داشت اما با اصول ما همخوانی نداشت، از او حمایت نمی‌کنیم بلکه با او رقابت خواهیم کرد».

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در واکنش به صحبت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره اینکه باید از بودجه نظامی کم و به بودجه اقتصادی اضافه شود، گفت: در مسائل اقتصاد کلان باید نسبت‌ها را متعادل بررسی و رعایت کنیم؛ چراکه بسیاری از مسائل نسبی است. اگر کسی امروز احساس کند تهدیدی سراغ ما نمی‌آید، یا نادان است یا خائن. این نوع اظهارات اگر در داخل یک سبد سیاستی نباشد، هم می‌توان از آنها برداشت منفی کرد و هم برداشت مثبت باید ببینیم زمینه، مقدمه و مؤخره صحبت چه بوده است.

http://www.sharghdaily.ir/News/102399

ش.د9501811

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات