آذربایجان شرقی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۲۶

فلسفه عزاداری و سوگواری

مسئله، مسئله گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راه‌های مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.
پایگاه بصیرت / حسن امیر نژاد
اوج ارادت و عشق شیعیان به اسلام و مکتب حسینی برای همگان آشکار است .اما در مسیر صحیح هدایت شود و اثر سازنده و مثبتی به همراه داشته باشد بعضی اوقات هدف گم می شود فلسفه عزاداری و سوگواری ، آموختن و مرور درس ها و پیام های قیام عاشوراست
حضرت امام خمینی (ره)فرمودند شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریه‌ها دارد و نه این گریه‌ها خودش - فی نفسه - کاری از آن می‌آید، لکن این مجلسها مردم را همچو مجتمع می‌کنند و یک وجهه می‌دهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرّم و خصوصاً دهه عاشورا، یک وجهه، طرف یک راه می‌روند. اینها را در این ماه محرّم، خطبا و علما در سرتاسر کشور می‌توانند بسیج کنند برای یک مسئله. این جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبه‌های دیگری که هست. بی خود بعضی از ائمه ما نمی‌فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند. بی خود نمی‌گویند ائمه ما به اینکه هرکس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش [بگیرد] اجرش فلان فلان است. مسئله، مسئله گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راه‌های مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. (صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۳ ، صفحه ۳۲۳)
امروز در جهان ظلم بیداد می کند و در کشور های اسلامی هر روز عده ای بی گناه به خاک و خون کشیده می شوند و کسی فریاد آنها را نمی شنود و به آنها جواب نمی دهد جزء عده ای آزادیخواهان که همان راه حسینی را در پیش گرفته اند مثل جوانان غیور و ایثارگر در سوریه ،عراق و و یمن مقابل ظلم ایستادند و مبارزه می کنند اینها پرورش یافته مکتب امام حسین علیه السلام هستند که هر روز درس عاشورا را می خوانند و برای مقابله با ظلم قیام می کنند.
قیام امام حسین علیه السلام ،قیامی سیاسی بود زیرا رویکرد حکومت اموی چیزجزءنابودی و براندازی اسلام نبود که به چند نمونه از برنامه های اموی و بنی امیه اشاره کرد.
1-    تحریف و بدعت: بنی امیه بسیاری از احکام و قوانین اسلام را به دلخواه تحریف کردند،نماز صبح را چهار رکعت خواندن و نماز چهار رکعتی را در مسافرت تمام خواندند،به جای قرآن اشعار عاشقانه خواندندو در روز چهارشنبه نماز جمعه را اقامه کردند.
2-    فساد و فحشاء: در همه جای حکومت جان گرفته بود و شعار اصلی آنها محسوب می شد.
3-    ستم و خیانت: انحراف فکری ،سلب امنیت اجتماعی،کشتار جمعی،تاراج اموال و هتک حرمت
4-    حیف و میل بیت المال
حضرت امام راحل تعبیری دارند در تبیین قیام امام حسین علیه السلام ،این قیام را برای احیاء اسلام می دانند و  می فرمایند:
این ها داشتند اسلام را وارونه نشان می دادند شرب خمر می کردند و  امام جماعت هم بودندمجالس شان لهو و لعب بود همه چیز در آنها بود اعمالشان شیطانی بود لکن فریادشان خلیفه رسول الله
دستاورد های عاشورا
1-    احیاء و ابقاء شریعت
2-    بیداری جهان اسلام
3-    الگودهی
4-    انسجام و هماهنگی ملی
5-    احیاء و حفظ اسلام
6-    بیداری مردم
7-    احیاء مکتب شهادت و جهاد
8-    ایجاد رعب و وحشت در دل دشمن
این ها از نمونه های دستاورد های عاشورا می باشند .امروزه جوانان بیدار دلان از مکتب حسینی درس استقامت و ایثارگری گرفته و به راه امام حسین علیه السلام ادامه می دهند و در مقابل ظلم و ستم ایستاده اند گروهای که به خیانت و استکبار جهانی تربیت یافته اند و در منطقه نا امنی ایجاد کرده اندآنها راه اموی و بنی امیه را ادامه می دهند در حالیکه مکتب اصلی و اساسی اسلام همان مکتب حسینی و عاشورایی می باشد و امیدواریم که در این فرصت ماه محرم و ماه صفر راه درست را پیدا کرده و ادامه داده و از پیروان اصلی مکتب عاشورایی باشیم ان شاالله.
استان آ .شرقی شهرستان میانه
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات