صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۴۵

اخبار وتحلیل‌ها دوشنبه 26 مهر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در چارچوب اهداف جنگ نرمِ دشمن، باقی ماندن نام «جمهوری اسلامی» و حتی حضور یک معمم در رأس آن مهم نیست، مهم آن است که ایران تأمین‌کننده‌ اهداف آمریکا، صهیونیسم و شبکه‌ قدرت جهانی باشد.(20/7/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    
کاسبان دو‌قطبي‌سازي انتخابات

رقابت‌‌هاي انتخاباتي در يک نگاه کلي از دو الگوي نفي‌اي و اثباتي پيروي مي‌کنند؛ در الگوي اثباتي، نامزد انتخاباتي و گروه همراه او تلاش دارند با ارائه برنامه‌هاي خود براي اداره کشور، آرای رأي‌دهندگان را به سوي خود جلب کنند؛ اما در الگوي نفي‌اي، به جاي ارائه برنامه، تلاش مي‌شود با نفي و تخريب رقيب از ريخته شدن آرا در سبد رأي وی جلوگيري به عمل آيد.
هر چند به طور معمول در هر تبليغات انتخاباتي از هر دو الگو استفاده مي‌شود؛ اما بحث بر سر اولويت اين شيوه در تبليغات است. معمولاً جريان‌هاي سياسي‌اي که برنامه مشخصي براي اداره کشور ندارند، يا اميدوار نيستند که برنامه آنها با استقبال مردمي همراه شود، حيات و موفقيت خود را در گرو اولويت دادن به الگوي نفي مي‌بينند.
دو‌قطبي‌سازي انتخابات، از جمله تاکتيک‌هاي الگوي نفي‌اي به شمار مي‌آيد. در دوقطبي‌سازي موفقيت يک جريان يا نامزد انتخاباتي در گرو «رقيب‌هراسي» است؛ چرا که يک جريان به خودي خود از همراه‌سازي مردم ناتوان است؛ از این رو به ناچار تنها راه موفقيت را در وجود قطبي کاملاً متضاد در برابر خود مي‌بيند. اگر اين قطب متضاد به هر دليلي در رقابت‌هاي انتخاباتي حاضر نباشد، دچار انفعال شده و حرفي براي گفتن نخواهد داشت!
اظهارات منتشر شده از منسوبين به برخي جريان‌هاي سياسي کشور حکايت از آن دارد که دوقطبي‌سازي به تنها شگرد موفقيت اين جريان‌ها بدل شده است. صادق زيباکلام گفته است: «اگر در انتخابات رياست‌جمهوري آينده احمدي‌نژاد نامزد مي‌شد، خيلي‌ها از ترس اينکه اصولگرايان دوباره قدرت را به دست گيرند مي‌آمدند و به روحاني رأي مي‌دادند؛ اما حالا که احمدي‌نژاد نيست‌ شايد همين افراد اصلاً رأي ندهند و بگويند روحاني رأي مي‌آورد و ما که دل خوشي از روحاني نداريم متأسفانه نيامدن احمدي‌نژاد به ضرر آقاي روحاني شد.»
اما در برابر اين‌گونه سناريوهاي ناپاک انتخاباتي بايد هوشيار بود و اجازه نداد آنهايي که در ارائه برنامه‌اي مشخص براي اداره کشور ناتوانند، با مهندسي فضاي انتخاباتي، رأي مردم را به سمت منافع حزبي و جناحي خود هدايت کنند.


▼ گزارش روز              
  بازی سیاسی با اقتصاد ملی

یک تصمیم اشتباه از سوی دولت به ناگاه امیدی را که در بازار زنده شده بود، به ناامیدی و یأس بدل کرد. رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه درباره ضرورت مبارزه با قاچاق فرمودند: «بنده به مسئولین گفته‌ام! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می‌کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی. خب معلوم است وقتی‌که جنس خارجی وارد شد تولید داخلی می‌خوابد. وقتی تولید داخلی خوابید، همین وضعی پیش می‌آید که امروز هست: جوان ما بیکار می‌شود، اشتغال ما کم می‌شود، رکود بر کشور حاکم می‌شود، وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می‌شود. اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمی‌شود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم.» ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با همکاری دستگاه‌های مربوطه، از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده، مبارزه با این پدیده شوم در سطح عرضه را با حمایت دولت با جدیت آغاز کردند و در بازار دخانی، بهداشتی و لوازم خانگی نیز موفقیت‌های مهمی را به دست آوردند؛ اما به ناگاه و با مشاوره‌های غلطی چون تأثیر منفی این برخوردها بر سبد رأی حسن روحانی در انتخابات آینده، جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با رویکردی کاملاً سیاسی و جناحی طی ابلاغیه‌ای، مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه را به اصناف و اتحادیه‌ها واگذار کرد که این واگذاری عملاً به توقف این طرح منجر شده و شرایط بازار با سرعت به حال بازگشت به دوران پیش از آغاز طرح است!


▼ اخبار ویژه          
 دیدار نکردن روحانی با اوباما تاکتیک سیاسی بود

«گری سیک» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دوران دولت‌های «جرالد فورد»، «جیمی کارتر» و «رونالد ریگان» در گفت‌و‌گو با «صدای آمریکا» از تاکتیکی بودن ملاقات نکردن رئیس‌جمهور ایران با اوباما خبر داد. وی در این باره گفت: حسن روحانی برای رهایی از دام راستگراها که در تلاشند از انتخاب مجدد وی جلوگیری کنند، از این اقدام دوری جست. وی اظهار داشت: اگر به نظر بیاید که روحانی به آمریکا خیلی نزدیک شده است، برای او در تهران دردسرساز می‌شود. او روزانه به شدت مورد حمله راستگراها قرار می‌گیرد. بارها گفته‌اند که نزدیک شدن روحانی به آمریکایی‌ها به معنای امتیاز دادن به آنهاست. حالا اگر او با اوباما دیدار می‌کرد و این دو از هم تعریف می‌کردند، این امر به نفع راستگراها و به ضرر تلاش‌های روحانی برای انتخاب مجدد بود.

رژیم صهیونیستی توانایی حمله به ایران را ندارد
در میان افشاگری‌های اخیر «ویکی‌لیکس» درباره هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت‌وگویی از وی در سال 2013 وجود دارد که در آن گفته است رژیم صهیونیستی قادر نیست به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. کلینتون تأکید کرده است، آمریکا باید برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] همکاری کند. وی در ادامه افزوده است، بدون حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نمی‌توان از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری کرد.
 
▼ اخبار
تشدید اختلاف میان عربستان و دولت مستعفی یمن

پس از انتشار بیانیه کمیته عربستان برای تحقیق درباره جنایت صنعا و مسئول دانستن ارتش تحت فرمان دولت «هادی» در این حادثه، اختلافات دولت مستعفی یمن و ریاض بالا گرفت. «عبدالعزیز جباری» یکی از اعضای دولت مستعفی هادی با حمله به فرماندهان ائتلاف عربی- سعودی، اعتراف کرد عربستان در یمن مرتکب جرایم و جنایت‌های جنگی شده است. وی افزود: هادی و نیروهای تحت امر او هیچ دخالتی در حادثه صنعا نداشتند؛ به همین دلیل بهتر است ائتلاف مسئولیت خود را بر عهده بگیرد. کمیته‌ای که عربستان برای تحقیق و بررسی جنایت صنعا تشکیل داده بود، ضمن تمجید از آنچه همکاری عربستان نامیده بود، اعلام کرده بود که ستادکل ارتش یمن [بخش وابسته به هادی] با دادن اطلاعات غلط مسبب وقوع این فاجعه شده است.

گزینه‌های جایگزین جنتی چه کسانی هستند؟
تازه‌ترین عبارت درباره رفتن یا ماندن علی جنتی از وزارت ارشاد را خودش بر زبان آورد. او که روز گذشته از ستاد انتخابات «نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر انتخابات»  بازدید کرده بود، درباره طرح خبر استعفایش در رسانه‌ها گفت: «قرار نیست در این باره صحبتی کنم، اما در چند روز آینده همه ‌چیز مشخص خواهد شد». با وجود این اظهارات، گمانه‌های متعددی درباره جانشین احتمالی علی جنتی در رسانه‌ها مطرح شد؛ از جمله این گزینه‌ها می‌توان به افرادی، چون سیدرضا صالحی‌امیری(رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، حجت‌الله ایوبی(معاون سینمایی وزارت ارشاد)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی حسن روحانی)، محمدحسین ایمانی‌خوشخو(رئیس دانشگاه علم و فرهنگ)، سیدعباس صالحی(معاون فرهنگی وزیر ارشاد) و حتی مصطفی کواکبیان اشاره کرد.

آمریکا به دنبال جنگ فرسایشی در سوریه است
«حیان سلمان» تحلیلگر سیاسی سوریه اظهار داشت: تشدید اقدامات سیاسی و نظامی روسیه در سوریه، اعم از افزایش شمار نیروهای هوایی خود در سوریه یا اعلام راه‌اندازی سامانه اس 300 یا استفاده از حق وتوی خود برای پنجمین بار در مخالفت با قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه، نتیجه فریبکاری‌های سیاسی آمریکا و ضد و نقیض بودن رفتار و گفتار این کشور با یکدیگر است، به گونه‌ای که در سخن مدعی مبارزه با تروریسم هستند؛ اما در عمل از تروریسم حمایت می‌کنند. وی افزود: روسیه به خوبی متوجه شده است  آمریکا در حالی که همه رؤیاهای خود برای سوریه را بر باد رفته می‌بیند، گزینه‌ای جز طولانی‌تر کردن جنگ برای به فرسایش کشاندن توان روسیه و جبهه مقاومت در اختیار ندارد.

اصرار رئیس‌جمهور بر برگزاری کنسرت‌ها در مشهد

سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دولت دهم درباره موضع دولت تدبیر و امید نسبت به برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دو شهر مقدس قم و مشهد که ماه‌های اخیر اعتراض علما، استادان حوزه، امامان جمعه و قشرهای مختلف مردم را به همراه داشته است، گفت: بعید است با توجه به اینکه دولت اهتمام ویژه‌ای در راضی نگه‌داشتن مراجع دارد و همواره وزرا و اعضای دولت به دیدار مراجع می‌روند و گزارش می‌دهند، این خطرپذیری را داشته باشند و خلاف نظر مراجع  بخواهند خواستار برگزاری کنسرت در قم بشوند؛ اما درباره مشهد موضع دولت متفاوت است و شخص رئیس‌جمهور بر ادامه برگزاری کنسرت‌ها در این شهر اصرار دارد.

اخبار کوتاه
گروهک تروریستی موسوم به حزب دموکرات کردستان ادعا کرد، توافق هسته‌ای دلیل پایان دادن این گروه به آتش‌بس بیست ساله با دولت مرکزی ایران است. «حسن شرفی» معاون این حزب در گفت‌وگو با خبرگزاری «روداو» گفت: «از زمانی که ایران توافق هسته‌ای را امضا کرد، گمان می‌کند هر کاری انجام دهد، دنیای بیرون به آن واکنش نشان نخواهد داد.» گفتنی است، حزب دموکرات کردستان این رویکرد را ابتدای فروردین 95 نیز اعلام کرده بود.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان معتقد است، نیروهای طالبان به‌مثابه شهروندان این کشور حق دارند بخش‌هایی از افغانستان را به تصرف خود درآورند. رئیس‌جمهور سابق افغانستان تأکید کرد: هم در زمان ریاست‌جمهوری خود و هم در حال حاضر به‌شدت مخالف عملیات هوایی نیروهای افغانستان و خارجی بوده و هستم، حتی اگر یک ولایت یا چند ولایت به‌ دست طالبان سقوط کند.
جمعی از نمایندگان مجلس دهم درباره وضعیت نرگس محمدی به رئیس دستگاه قضا نامه نوشتند و تقاضای نقض حکم و رسیدگی مجدد این فعال سیاسی را مطرح کردند. متن این نامه به امضای نمایندگانی، همچون علیرضا محجوب، علی مطهری، پروانه مافی، ‌فاطمه ذوالقدر، ناهید تاج‌الدین، حمیده زرآبادی، پروانه سلحشوری، احمد مازنی و... رسیده است.
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس گفت: سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی یکشنبه آینده در این فراکسیون حضور می‌یابند. وی ادامه داد: اعضای فراکسیون امید مجلس با تمامی افرادی که در موضوعات سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأثیرگذار هستند، گفت‌وگو خواهند داشت.
دونالد ترامپ ضمن مطرح کردن این ادعا که «هیلاری کلینتون» دوپینگ می‌کند، تأکید کرد پیش از برگزاری آخرین مناظره انتخاباتی باید از او و کلینتون آزمایش دوپینگ گرفته شود. نامزد جمهوریخواه گفت: هیلاری در دومین مناظره انتخاباتی بسیار سرحال بود؛ اما پایان مناظره به زور خود را به خودروَش رساند.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: در حالی که محمدبن سلمان در عربستان، دستمزدها را کاهش می‌دهد و قراردادها را معلق می‌کند، در تعطیلات، قایق تفریحی 550 میلیون دلاری برای خودش خریده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات