تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۱۲

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني: احزاب از بحث‌هاي تفرقه‌انگيز بپرهيزند

(روزنامه آرمان - 1395/07/06 - شماره 3146 - صفحه 2)

سال‌هاست كه كشور ما از فقدان احزاب كارآمد رنج مي‌برد؛ احزابي كه حضور آنها در عرصه سياسي كشور مي‌تواند بسيار نقش آفرين باشد و زمينه را براي نيل كشور به سوي توسعه سياسي فراهم سازد. با اين حال، كم نيستند احزابي كه تلاش مي‌كنند حداقل معيارهاي تحزب را در كشور ايجاد كنند. اما موفقيت احزاب هم شرايطي دارد كه آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، روز دوشنبه در ديدار با جمعي از دبيران كل و اعضاي شوراي مركزي احزاب اصلاح‌طلب آن را تشريح كردند.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، در تشريح اهميت تحزب و كارهاي تشكيلاتي، با طرح اين سوال كه «اگر بخواهيم مبارزات انقلاب را با حفظ اصول ادامه دهيم، چه‌كار بايد انجام دهيم؟»، به مجموعه مباحث مبارزين در سال‌هاي مبارزه اشاره كرد و گفت: در همه مباحث به اين نتيجه رسيده بوديم كه بايد حزب داشته باشيم، اما امام (ره) به دلايلي موجه و حكيمانه در آن مقطع موافقت نمي‌كردند. ايلنا نوشت، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين مطلب كه«حتي اساسنامه تشكيل يك حزب را نوشته و اعضاي شوراي مركزي را هم انتخاب كرده بوديم»، به دلايل مخالفت امام راحل براي حفظ جان مبارزين پرداخت و گفت: پس از انقلاب، وقتي خدمت ايشان رسيديم و ضرورت احزاب را گفتيم، هم موافقت كردند و هم كمك كردند كه حاصل آن حزب جمهوري اسلامي شد.

اهميت فعاليت احزاب

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با تشريح اوضاع سياسي كشور و جبهه‌بندي‌ها و جناح‌بندي‌هاي مفيد و مضر كشور، گفت: هميشه، انتخابات در جمهوري اسلامي مهم بوده و هست كه اهميت آن نيز به فعاليت احزاب و حضور مردم بستگي دارد. او با اشاره دوران مبارزاتي پيش از انقلاب، افزود: از همان جواني، معتقد بوديم كه بايد خردجمعي حاكم باشد و راه حاكميت خردجمعي، تقويت احزاب است كه نماينده اقشار مختلف مردم هستند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اتحاد سياسي را براي ادامه فعاليت‌هاي احزاب جدي دانست و گفت: در شرايطي كه احزاب قوي نداريم، حزب‌هاي موجود بايد مانند يك جبهه، در خانه احزاب با هم باشند و از بحث‌هاي تفرقه‌انگيز بپرهيزند كه براي كشور مضر است. آيت‌ا... هاشمي‌، با تشريح شباهت‌ها و تفاوت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا، گفت: بايد به مردم كمك كنيم تا براي تحكيم پايه‌هاي نظام در انتخابات شركت كنند. او اقدامات دموكراتيك و توجه به رای اكثريت را شرط موفقيت در سياست داخلي و خارجي دانست و گفت: افتخار ما به عنوان مسلمان و شيعه اين است كه پيامبر‌اكرم(ص) و امام علي(ع) براساس آموزه‌هاي قرآن بر رای مردم تاكيد داشتند.

توجه به صنعت توريسم

همچنين آيت‌ا... هاشمي‌ در ديدار متخصصان، مديران و روساي اتحاديه‌ها، انجمن‌ها و موسسات بخش خصوصي گردشگري، با برشمردن امتيازات جغرافيايي، تاريخي، تمدني، فرهنگي و آثار باستاني ايران براي توسعه صنعت توريسم، گفت: به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، براي مردم خيلي از كشورهاي دنيا آرزو بود كه ايران و مردم انقلابي كشورمان را ببينند كه البته شرايط جنگ و شورش‌هاي قبل آن مانع شد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توضيح سير توجهات كشور به گردشگري، گفت: پس از جنگ و آغاز دوره سازندگي، شخص رهبري و دولت بر توجه به ميراث فرهنگي و صنعت توريسم تاكيد داشتند كه مي‌دانيم اگر گسترش يابد، مي‌تواند جاي فروش نفت را بگيرد و اكنون در سند چشم‌انداز بيست ساله مي‌بينيد كه رهبري و مجمع لازم ديدند كه تا ۱۴۰۴ ايران مقام اول را در گردشگري داشته باشد.

توجيه عدم ورود توريسم!

به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار كه به مناسبت آغاز هفته گردشگري برگزار شد، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با تشريح اوضاع برخي كشورهاي دنيا كه در صنعت توريسم پيشرفت‌هایي دارند، گفت: الان روساي اكثر كشورهاي دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد به اين صنعت توجه شود. ايشان با بيان برخي نظرات مثبت و منفي درباره صنعت توريسم و توسعه گردشگري، گفت: در زماني كه ابزار اطلاع‌رساني تا عمق خانه‌هاي مردم در مناطق دوردست رفته، ترس از ورود توريسم براي القائات فرهنگي، توجيه مناسبي نيست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مخالفت بي‌استدلال با صنعت توريسم را ضديت با منافع ملي دانست و گفت: در كنار همه درآمدها و اشتغال آفريني‌ها، فرصت مناسبي است كه فرهنگ ديني، مذهبي و انقلابي خود را از طريق آنها به دنيا معرفي كنيم. ايشان «سيرو في الارض» را دستور صريح خداوند به مسلمانان در قرآن دانست و با بيان چند آيه مربوط به تاكيد بر حفظ امنيت گردشگران علمي، گفت: بهترين و منطقي‌ترين مكتب دنيا را داريم كه مي‌توانيم آن را به جهانيان عرضه كنيم. به شرط اينكه انسان‌هاي واپس‌گرا، بلند‌گوي آن نباشند، زيرا به خاطر منطق قوي اسلام نبايد نگران القائات ديگران باشيم.

قدرت ايران در ميراث فرهنگي

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، با بيان اين جمله كه «ايران از لحاظ ميراث فرهنگي خيلي قوي است»، گفت: تفاوت ايران با اكثر كشورهاي دنيا اين است كه مجموعه آثار تاريخي ايران بيان‌كننده سير تدريجي تاريخ ايران است كه مثلا يك كاروانسرا در دل بيابان‌ها، علاوه بر آثار تمدني و فرهنگي، تاريخ ايران را بيان نمايد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تاكيد بر «شغل آفريني صنعت گردشگري» در كشور، گفت: كارآفريني و افزايش درآمدهاي ارزي دو ويژگي اصلي صنعت توريسم است. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، صنايع دستي را زمينه‌اي بسيار ممتاز براي ايران در جهت جذب توريسم دانست و گفت: ايران زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي زيادي براي ديدن و سوغاتي بردن دارد كه در كنار آن، مردمي مهربانند كه با وجود تبليغات سوء ديگران و برخي سوء مديريت‌ها، از لحاظ ‌ميهمان‌ نوازي در جهان بي‌نظيرند.

تاكيد بر ورود بخش خصوصي

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اهميت ورود بخش خصوصي به صنعت توريسم و يادآوري اين نكته كه به خاطر بومي شدن دانشگاه آزاد اسلامي در سراسر كشور نياز دانشجويان به بسياري از خوابگاه‌ها كم شده، همكاري دانشگاه آزاد اسلامي با مسئولان بخش‌هاي گردشگري را براي استفاده گردشگران از خوابگاه‌هاي اين دانشگاه در سراسر كشور مناسب دانست و گفت: البته مزاحماني در جهت گسترش توريسم هستند كه مختص ايران يا كشورهاي اسلامي نيست، چون مي‌بينيم در كشوري مثل آمريكا هم شخصي تندرو چون ترامپ صحبت از ديوار در گرداگرد كشور براي جلوگيري از ورود مهاجران به ويژه مسلمانان مي‌كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با اشاره به سياست‌هاي كلي مربوط به اين بخش، گفت: همه امكانات كشور بايد در اين زمينه باشد و مي‌توان با استفاده از تجربيات مثبت دنيا به ميل بخش خصوصي، حمايت‌هاي نظارتي دولت و تاييدات رهبري، به آينده درخشان اين صنعت در كشور خوشبين بود. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، توريسم را منبع درآمد بسياري از كشورهاي دنيا دانست و گفت: چرا ايران از ظرفيت بي‌بديل ميراث فرهنگي و گردشگري استفاده نكند؟!

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/164829

ش.د9502111

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات