تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۵۶

رونق صادرات از حرف تا عمل!

هرچند اقتصاد کشور در وضعیت مطلوبی نیست اما دولت یازدهم با دادن وعده هایی به بخش خصوصی خواست تا وضعیت صادرات کشور را با میدان دادن به پارلمان بخش خصوصی کشور بهبود بخشد، اما نبود شفافیت و نبود محیط مناسب برای ایجاد کسب و کار و محقق نشدن وعده های رئیس جمهور در امر صادرات وضعیت موجود، مطلوب فعالان اقتصادی نشد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
دکتر روحانی پس از دو سال وقفه در مراسم روز ملی صادرات حاضر شد و سخنانی را مطرح کرد که ارتباطی با رونق صادرات نداشت.
هرچند اقتصاد کشور در وضعیت مطلوبی نیست اما دولت یازدهم با دادن وعده هایی به بخش خصوصی خواست تا وضعیت صادرات کشور را با میدان دادن به پارلمان بخش خصوصی کشور بهبود بخشد، اما نبود شفافیت و نبود محیط مناسب برای ایجاد کسب و کار و محقق نشدن وعده های رئیس جمهور در امر صادرات وضعیت موجود، مطلوب فعالان اقتصادی نشد. از این رو اتاق بازرگانی ایران درنشست اخیر خود ( 23 مهرماه)  از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد و از دولت خواست تا اقتصاد کشور را به سمت رقابت عادلانه و گردش آزاد اطلاعات سوق دهد و ضمانت های اجرایی لازم را به اجرا گذارد.
اینگونه بود که عملی نشدن وعده های صادراتی  و سیاست تکراری دولت زیر تیغ انتقاد نمایندگان پارلمانی بخش خصوصی رفت و عنوان کردند که سیاست های اقتصادی ثبات واحدی ندارد و امیدی به ارایه مشوق های صادراتی نیست.
تعلل چند ساله برای پرداخت یارانه و محقق نشدن اعطای مشوق های صادراتی باعث شده تا فعالان بازرگانی کشور نسبت به امر صادرات محصولات غیر نفتی سرد شوند چرا که معتقدند؛ سایر کشورها  امتیازات ویژه ای از قبیل رایانه و جایزه های صادراتی در اختیار صادر کنندگان قرار می دهند، در صورتی که در کشورما به جای اقدامات جدی فقط وعده و وعید داده می شود.
 از این رو است که صادرات برای تجار به صرفه نیست و نمی توانند در بازارهای صادراتی با رقبای خود رقابت کنند و این امر منجر می شود تا شاهد دپو و نابودی محصولات صادراتی در کشور باشیم چرا که تصمیم جدی برای صادرات به روز و با برنامه وجود ندارد ویک روز انگور و روز دیگر کشمش و یا سیب و پسته و دیگر محصولات باغی ما به دلیل از دستن دادن فرصت مناسب در بازارهای جهانی صادر نمی شود.
با توجه به اینکه 29 مهرماه  روز ملی صادرات نامگذاری شده است، وعده و وعیدهای زیادی از سوی دولت به صادر کنندگان داده شده است ولی رنگ و بوی عملی به خود نگرفته است.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از دو سال وقفه در مراسم روز ملی صادرات حضور پیدا کرد و در سخنانی به تبیین راهبردهای اقتصادی پرداخت و از کاهش قاچاق کالا به 15 میلیارد دلار خبر داد.
به اعتقاد روحانی برجام باعث  شده است تا موانع تجارت برداشته شود و اقتصاد ایران برون نگر باشد.
رئیس جمهور کشورمان از رشد صادرات در برنامه ششم هم خبر داد و گفت: از دعوا با دنیا، کار صادرات باز نمی شود و باید تلاش کنیم تا با تعامل  و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وضعیت موجود بهبود یابد.
اما دکتر روحانی پس از دو سال وقفه در مراسم روز ملی صادرات به موانعی همچون سود بالای بانکی، بار مالی مالیات، هزینه بالای حمل و نقل و چند نرخی بودن ارز اشاره ای نکرد و راهکاری برای مرتفع شدن این موانع در امر صادرات نداشت و انتظار می رفت تا حداقل یکی از این موانع را برای بازرگانان و تجار کشورمان هموار می کرد و روح امید را در دل آنها تقویت می ساخت.
نباید فراموش کرد که اتاق بازرگانی ایران، برای بهبود وضعیت صادرات کشورمان، همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار در انتشار شرکت ها و شفاف سازی عملکرد آنها را خواستار شده است و از بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان بازرسی کشور درخواست نظارت در این امور را داشته است؛ امری که تحقق یافتن آن به بهبود وضعیت مطلوب صادرات کشور منجر می شود و دیگر شاهد دپوی محصولات صادراتی نخواهیم بود./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات