اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۲۱

راههای نجات اکوسیستم کشور

باران‌های سیل‌آسا که در فصول پاییز و زمستان شاهد بارش آنها هستیم هر ساله خسارت هایی به کشور ما تحمیل می کند چرا که اکوسیستم کشور با دخالت‌های ناصحیح در طبیعت شکست خورده است و جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی که همانند سدی در مقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند را از بین بردیم.
پایگاه بصیرت / روح الله فرقانی
برای مهار باران های سیل آسا بهتر است اقدامات آبخیزداری را به درستی انجام دهیم تا هم بتوانیم آب را مهار و ذخیره کنیم و هم خاک غنی خود را به دلیل سیلاب از دست ندهیم.
  باران‌های سیل‌آسا که در فصول پاییز و زمستان شاهد بارش آنها هستیم هر ساله خسارت هایی به کشور ما تحمیل می کند چرا که اکوسیستم کشور با دخالت‌های ناصحیح در طبیعت شکست خورده است و جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی که همانند سدی در مقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند را از بین بردیم.
از آنجایی که بهترین راهکار برای جایگزین کردن اکوسیستم کشورمان اجرای طرح آبخیزداری است؛ خبرنگارپارلمانی بصیرت در گفت وگو با کارشناسان برجسته کشاورزی و امور منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در این باره به گفت وگو پرداخته است.
علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اجرای طرح های سیلاب و مدیریت آبهای سطحی می توان از ایجاد سیل جلوگیری کرد، اظهار داشت: برای مهار باران های سیل آسا بهتر است اقدامات آبخیزداری را به درستی انجام دهیم تا هم بتوانیم آب را مهار و ذخیره کنیم و هم خاک غنی خود را به دلیل سیلاب از دست ندهیم.
شاعری با بیان اینکه بذر پاشی  و مدیریت چرا، یکی دیگر از راههای جلوگیری از سیلاب ها است، افزود: درمواقع بارش های سیل آسا بهترین کار این است که طرح های مدیریت و پخش سیلاب آبهای سطحی را در پایین دست اجرا کنیم و برای این کار بهتر است از تجربیات مدیریت قنات ها که برای ذخیره و هدایت آب قنات ها استفاده می کنند بهره ببریم.رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دهم، تصریح کرد: مشارکت جوامع مردمی و استفاده از تجربیات سنتی در مهار آب می تواند سفره های زیرزمینی ما را غنی کرده و کمتر شاهد کاهش آبهای سطحی و کشاورزی شویم.

راههای نجات اکوسیستم کشور

 از سویی دیگر محمد اسماعیل‌نیا نایب ‌رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی در مجلس نهم و کارشناس امور طبیعی کشور در این خصوص، گفت: با داشتن برنامه صحیح آبخیز‌داری می‌توان تهدید‌ها‌ی سیل‌آسا را به فرصت‌ تبدیل کرد، جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی که همانند سدی درمقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند، را از بین بردیم و بهترین راهکار برای جایگزین کردن اکوسیستم کشورمان آبخیزداری است.
وی با بیان اینکه با داشتن یک برنامه خوب می‌توان این‌ ریزش‌های سیل‌آسا را در لایه‌های زمین ذخیره کرد، اظهار داشت: از آنجائیکه در امور آبخیزداری طرح‌های خوبی اجرا نکردیم با اندک ریزش بارندگی هم خاک و هم آب را از دست می‌دهیم و بعد متاسف می‌شویم که چرا این نعمت الهی را به این راحتی از دست دادیم.
 نایب‌رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم تصریح‌ کرد:‌ به ‌دلیل اینکه جنگل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های طبیعی را که به‌عنوان سد زنده در مقابل ریزش‌های باران و برف عمل می‌کردند؛ را از بین بردیم درحال‌حاضر بهترین راه‌حل آبخیزداری است. اکنون اکوسیستم ما با دخالت‌های ناصحیح در طبیعت شکست خورده  و برای نجات این اکوسیستم راهی نداریم جز اجرای طرح‌های آبخیزداری،مثلا می‌توان در شیارهای کوه که هنگام بارندگی آب زیادی درآن جاری می‌شود را بند کوچک یا چک‌دم ایجاد کرد تا آب با سرعت کمتر به پایین بیاید،این عمل علاوه بر ذخیره آب،خاک را هم در سر جای خودش حفظ می‌کند.
همچنین عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، با اشاره به اینکه ضعف مدیریت وزارت نیرو در مهارآب های سیل آسا مشهود است، گفت: سیلاب ها که در فصول پاییز و زمستان بیشتر مشهود هستند را با یک مدیریت جامع در مهار آب سدها می توان پیشگیری کرد.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است: مثلا آب سد دز را زمانی رها می کنند که به
مثلا آب سد دز را زمانی رها می کنند که به زمان هشدار نزدیک می شویم، بهتر است قبل از اینکه زمان هشدار مهار آب در سدها به صدا درآید این آب های اضافی را با برنامه و در دراز مدت رها سازیم تا هم شاهد سیلاب نباشیم و هم اینکه بیشتربارش های الهی را در لایه های مختلف زمین ذخیره کرده ایم.
زمان هشدار نزدیک می شویم، بهتر است قبل از اینکه زمان هشدار مهار آب در سدها به صدا درآید این آب های اضافی را با برنامه و در دراز مدت رها سازیم تا هم شاهد سیلاب نباشیم و هم اینکه بیشتربارش های الهی را در لایه های مختلف زمین ذخیره کرده ایم.
به گزارش بصیرت؛ آبخیزداری، مجموعه مطالعاتی است که با طراحی و مدیریت حوزه آبریز به‌ منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی باتوجه ویژه به منابع آب و خاک است که با به کار بردن صحیح آن می توانیم شهرهای مختلف کشور را که با کمبود کم آبی در حوزه کشاورزی همراه هستند را از خطرات کاهش آبهای زیرزمینی نجات دهیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات