تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۳۵

نقشه تروریستی عربستانی ها برای براندازی رئیس جمهور مصر

گروه هایی که در سوریه و عراق از پشتیبانی مالی و نظامی عربستان برخوردارند، به گروه‌های مخالف حکومت مصر که در سینا مستقر هستند اسلحه و مهمات می داده اند. ظاهرا ارتش مصر پس از حمله به چند انبار مهمات متعلق به این گروه‌ها به این اطلاعات دست یافته و بر اساس مجموعه‌ای از این اطلاعات توانسته شماری از این گروه ها را نابود کند.
برخی رسانه‌های منطقه‌ای از تلاش حاکمان سعودی برای براندازی عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر خبر می‌دهند و این تغییر رویه عربستان را که با قطع کمک‌های مالی به مصر همراه شده، متأثر از مقاومت مصر در مقابل برخی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان از جمله سیاست عربستان در قبال سوریه قلمداد می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «المنار»، منابع اطلاعاتی سطح بالایی در مصر به این روزنامه گفته‌اند که از نقشه عربستان پرده برداشته‌اند که در پی برکناری عبدالفتاح السیسی و فراتر از آن به دنبال ایجاد ناامنی در مصر بوده است. این منابع به المنار گفته اند، به اطلاعات و اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد، عربستان از یک جایگزین ممکن برای سیسی حمایت می کرده و به طور جدی برای تزلزل بنیان های حکومت فعلی تلاش می کرده است.
 
دستگاه‌های امنیتی مصر همچنین مدعی هستند، به اسناد بسیار موثقی دست یافته اند که نشان می دهد گروه هایی که در سوریه و عراق از پشتیبانی مالی و نظامی عربستان برخورداند، به گروه‌های مخالف حکومت مصر که در سینا مستقر هستند، اسلحه و مهمات می داده اند. ظاهرا ارتش مصر پس از حمله به چند انبار مهمات متعلق به این گروه‌ها به این اطلاعات دست یافته و بر اساس مجموعه‌ای از این اطلاعات توانسته شماری از این گروه ها را نابود کند.  
 
نقشه تروریستی عربستانی ها برای براندازی رئیس جمهور مصر 
بنابراین، ناظران معتقدند حکومت مصر در پی هم پیمانی و اتحاد با روسیه است و می خواهد در کنار روسیه و ایران جبهه قدرتمندی را در برابر نگاه ترکیه، عربستان سعودی و قط ر تشکیل دهد که اکنون برای مصری ها یک خطر امنیت داخلی هم محسوب می شود. محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر در اتحاد با ترکیه و قطر، قصد همراهی با گروه‌های تروریستی و تغییر حاکمیت سوریه را داشت؛ اما چندان در قدرت نماند تا رویکردهای در سیاست خارجی را که تا حدودی مطرح کرده بود، پیاده سازی کند.
 
شرکت دولتی آرامکو عربستان ـ که بزرگترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود ـ اوایل ماه اکتبر شفاهی به شرکت نفت مصر اعلام کرده که امدادرسانی سوختی به این کشور را متوقف می کند و دیگر توانایی اعطای کمک‌‎های سوختی به مصر را ندارد. این تعلیق به دنبال رأی مصر به پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای آتش‌بس در سوریه بود که عربستان سعودی به‌ شدت با آن مخالفت کرده بود. عربستان سعودی که مخالف دخالت نظامی روسیه در سوریه و حمایت از دولت بشار اسد در این کشور است، حرکت مصر را به ‌شدت مورد انتقاد قرار داده و آن را «دردناک» توصیف کرد.
 
پس از کودتای عبدالفتاح سیسی و سقوط دولت محمد مرسی که به قطر نزدیک بود، عربستان برای تقویت و تثبیت پایگاه سیاسی‌اش در مصر، بر سر اهدای کمک‌های وسیع مالی به مصر به توافق رسید و در مقابل دولت مصر، حاکمیت دو جزیره در کنترل مصر که عربستان مدعی حاکمیتش بود، به سعودی‌ها واگذار کرد. با این حال مصر در سایر امور منطقه از جمله سوریه، حاضر به همراهی با سیاست‌های عربستان و قطر نشد و سیاستی نزدیک‌تر به روسیه را در پیش گرفته است.
 
گفتنی است، بنا بر اعلام یکی از مقامات مصری به گلف نیوز، مصر در ماه سپتامبر، سپرده‌ای دو میلیارد دلاری از عربستان دریافت کرده است تا بتواند پرداخت وام ۱۲ میلیارد دلاری گرفته ‌شده از صندوق بین‌المللی پول را تضمین کند و به نظر می‌رسد، اختلافات پس از این تاریخ به نقطه‌ای رسیده که عربستان تصمیم بگیرد با وجود تولید مازاد نفت و میعانات، کمک‌های سوختی به مصر ارسال نکند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات