تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۵۴
امضای توافق صلح میان اشرف غنی و گلبدین حکمتیار

جنگ‌سالاران پای میز صلح

(روزنامه همدلي – 1395/07/10– شماره 430 – صفحه 1)

سرانجام پس از سال‌ها تلاش پی‌گیر دولت افغانستان، یکی از مشهورترین و گریزپاترین جنگ‌سالاران افغانی پشت میز قرارداد صلح با دولت این کشور نشست تا توافق مناقشه‌آمیز دولت با یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌طلبان این کشور اجرایی شود؛ توافقی که دولت امیدوار است بتواند به توافق‌های صلح دیگری هم منجر شود و با استقبال کشورهای منطقه از جمله ایران نیز مواجه شد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در حضور سیاستمداران، مقام‌های دولتی و دیپلمات‌های خارجی این کشور توافقی را به امضا رساند که درها را برای ایفای نقش سیاسی فعال شاخه نظامی «حزب اسلامی» به رهبری گلبدین حکمتیار باز می‌کند.

با وجود این که حکمتیار تاکنون تلاش داشته از لحن وحدت و یکپارچگی استفاده کند، اما در این جلسه در کابل حضور نیافت و تنها پیامی ویدیوئی به این مراسم ارسال کرد که در آن حکمتیار در حال امضای توافق در اتاق دیگری نشان داده شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حکمتیار در این پیام خود گفته است: با این توافق امیدوارم بتوانیم به بحران فعلی کشور خاتمه دهیم. من از تمامی گروه‌ها می‌خواهم تا از این توافق حمایت کنند. از گروه‌های اپوزیسیون می‌خواهم تا به روند صلح بپیوندند و از طریق ابزار صلح‌آمیز در جهت اهداف خود تلاش کنند. وی همچنین از رئیس‌جمهوری افغانستان خواست روند صلح با طالبان را آغاز و زندانیان آنها را آزاد کند.

حکمتیار هم‌چنین به وضعیت فعلی کشورهای سوریه، لیبی، عراق و یمن اشاره کرد و افزود: آنها با انتخاب گزینه جنگ، راه را برای مداخلات خارجی‌ها در کشورشان باز کردند.

اشرف غنی نیز در این مراسم گفت: مذاکرات برای صلح با حزب اسلامی بر اساس اصل حفظ دستاوردهای مردم این کشور در سال‌های گذشته صورت گرفته و هیچ ماده‌‌ای در این توافقنامه خلاف قانون اساسی نیست. رئیس‌جمهوری افغانستان نیز از سایر مخالفان مسلح خواست، دست از جنگ بردارند و به روند صلح بپیوندند.

با امضای سند آشتی با حزب اسلامی، مفاد این توافقنامه اجرایی و زمینه حضور حکمتیار در کابل در هفته‌های آینده هموار خواهد شد .این سند پیش از این نیز از سوی نمایندگان دولت افغانستان و حزب اسلامی امضا شده بود.

امضای این توافقنامه آشتی با استقبال محافل سیاسی همراه بود و برخی از کشورهای حامی دولت افغانستان هم از آن حمایت کردند، اما برخی نهادهای حقوق بشری بر این نکته تاکید کردند که امضای این توافقنامه نباید باعث نادیده گرفتن حقوق قربانیان جنگ شود.

در همین ارتباط ایران از این توافق استقبال کرد و آن را الگویی برای تسری آن به سایر گروه‌های این کشور ارزیابی کرد.

سفیر ایران در افغانستان توافق دولت و حزب اسلامی حکمتیار را اقدامی مثبت دانست و گفت که جمهوری اسلامی از این اقدام استقبال می‌کند و امیدوار است این فرایند به سایر گروه‌های مخالف دولت تسری یابد.

محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان با اشاره به توافقنامه صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار که روز پنج‌شنبه به امضا رسید، اظهار داشت: سیاست اصولی ایران حمایت از ثبات و امنیت به عنوان بستر اصلی توسعه در افغانستان است و ایران از هر اتفاقی که به تقویت ثبات و بازگشت امنیت کمک کند استقبال می‌کند.

او گفت:‌ مهم‌ترین راهکاری که برای تقویت ثبات و بازگشت امنیت در این کشور مدنظر است انجام مذاکره میان دولت و جریان‌های مختلف که در مقابل دولت قرار دارند است.

بهرامی با اشاره به تجربه جنگ و درگیری در سال‌های گذشته در افغانستان اظهار کرد: جنگ در افغانستان تعیین کننده نهایی نیست، بلکه آسیب جدی جنگ‌ها بیش‌تر متوجه مردم است و هم‌چنین کشورهای همسایه نیز ناگزیر از تحمل نارسایی‌ها و مشکلات جنگ در افغانستان هستند؛ بنابراین هر مذاکره‌ای که دولت با گروه‌های مخالف انجام دهد و به نوعی توافق سیاسی منجر شود، گام مثبت و رو به جلویی است و امیدواریم این گام ثبات را افزایش دهد.

سفیر ایران در کابل توافق انجام شده میان دولت و حزب اسلامی حکمتیار را «اقدامی مثبت» تلقی کرد و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از این اقدام استقبال می‌کند و امیدوار است این فرآیند به سایر گروه‌های مخالف تسری یابد.

وی ادامه داد: در این مسیر وظیفه همه دوستان افغانستان این است که کمک کنند تا این قبیل پدیده‌ها با سرعت و با جدیت بیشتر پیگیری شود تا بتواند آینده قابل پیش‌بینی را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد.

بهرامی در پاسخ به این که کشورهای منطقه‌ای، بین‌المللی تا چه اندازه می‌توانند به این صلح و استمرار آن کمک کنند، اظهار کرد: صلح در افغانستان مطالبه‌ای عمومی است و مردم افغانستان ظرف چند دهه گذشته بی‌ثباتی و ناامنی زیادی را شاهد بودند و بیشترین هزینه این بی‌ثباتی متحمل مردم عادی است، بنابراین مقابله با خواست مردم بدون پاسخ از سوی مردم باقی نمی‌ماند.

او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند تقویت‌کننده و استمراردهنده روند مذاکرات صلح باشد اراده سیاسی رهبران افغانستان و گروه‌های مخالف است. این اراده سیاسی است که تضمین‌کننده روند صلح است و کمک می‌کند تا سایر جناح‌ها و گروه‌های مخالف نیز به روند مذاکرات صلح بپیوندند.

سفیر ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: همه کشورهایی که خواستار ثبات در افغانستان هستند باید از بروز چنین پدیده‌هایی حمایت و استقبال کنند، چرا که این فرایند به صلح در افغانستان، منطقه و بین‌الملل کمک می‌کند.

بهرامی تاکید کرد: تحولات دهه‌های گذشته به‌ویژه در سال‌های اخیر نشان داده است تروریسم عامل محلی نیست بلکه می‌تواند عاملی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و مهار آن نیازمند اراده جمعی از سوی همه طرف‌هاست و امکان مقابله با آن بدون همکاری جمعی وجود ندارد.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=19515

ش.د9502178

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات