سیاسی >>  تاریخ معاصر >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۸۸

اذعان آمریکا به نقش «سیا» در براندازی دولت مصدق

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این مساله که برنامه ای برای سفر به ایران ندارد، طی اظهاراتی در دانشگاه شیکاگو به نقش سازمان جاسوسی سیا در براندازی دولت مصدق اذعان کرد.
اذعان آمریکا به نقش «سیا» در براندازی دولت مصدقبه گزارش گروه سیاسی بصیرت به نقل از شبکه خبر جان کری طی اظهارات روز پنج شنبه گذشته خود در دانشگاه شیکاگو گفت: «سیا» مستقیما در برکناری نخست وزیر مصدق از قدرت در سال هزار و نهصد و پنجاه و سه مداخله داشت. بنابراین چنین تاریخی وجود داشته است. در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه، زمانی که آنها سفارت ما را تصرف کردند و عده ای را گروگان گرفتند، آن اتفاق تاثیری عمیق بر سیاست داخلی ما داشت که یکی از علل اصلی شکست رئیس جمهور کارتر در انتخابات در برابر رونالد ریگان بود.
جان کری در ادامه سخنان خود ادعا کرد در گذشته جهان بیشتر دوقطبی بود و در یک طرف شوروی و در طرف دیگر غرب قرار داشت. ما قدرتمندترین موجودیت روی کره زمین بودیم . در آن زمان ما تنها اقتصادی بودیم که قابل تکیه بود و آن زمانی بود که در اوج طرح مارشال قرار داشتیم و در حال بازسازی آلمان، اروپا و ژاپن بودیم. آن طرح بود که آلمانی دموکراتیک را ایجاد کرد و اکنون آلمان قویترین کشور در اروپاست و البته شریکی بزرگ برای آمریکا در بسیاری از زمینه هاست. آن چیزی است که اروپا و در نهایت پروژه اروپا را تولید کرد که امروز این تنش ها را در آن به علت رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا شاهدیم. آن طرح در ژاپن قانونی اساسی ایجاد کرد که از روی قانون اساسی ما الگو گرفته است و ژنرال مک آرتور نقش مهمی در آن داشت.
اما امروز ما جهانی را می بینیم که کمتر نظام سلسله مراتبی دارد و تنوع آن بیشتر شده است یعنی در نحوه ارائه و عرضه خود تنوع بیشتری پیدا کرده است و معمولا قدرت از پایین به بالاست و کمتر از بالا به پایین است. این مسئله تاثیر عمیقی برای اداره کشورها داشته است. وقتی این تحولات را با تلفن های همراهی که در دست بیشتر انسان ها قرار دارد و دسترسی آنی به اطلاعات و پاسخ هر سوالی را فراهم می کند، ترکیب می کنیم شکل جدیدی از جهان را مشاهده می کنیم.

منبع: شبکه خبر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات