تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۳۸
وقتی عربستان بر کرسی شورای حقوق بشر تکیه می زند!

گرگی در لباس میش!

عضویت مجدد عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کشوری که بیش از 1500 کودک و 7000 هزار زن و مرد یمنی را قتل عام کرده است، نشان دهنده آن است که معیار سازمان ملل برای فعالیت، سیاسی و بر مبنای دیپلماسی دلار است و حقوق ملت ها در این سازمان محلی از اعراب ندارد و گوترش تازه کار هم اراده و توانی برای تغییر این وضعیت ندارد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
جمعه گذشته در انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، عربستان توانست بار دیگر یکی از کرسی های این شورا را به دست آورد. عربستان در حالی دوباره به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شده که عضویت این کشور در این شورا و حتی انتخاب آن به عنوان رئیس این شورا، در سال 2015، ابتدا بهت و تعجب و سپس خشم نهادهای مستقل حقوق بشری را بر انگیخته بود.
ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات روز جمعه نیز سازمان دیده بان حقوق بشر هشدار داده بود انتخاب دوباره عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل می تواند اعتبار این شورا را از میان ببرد؛ زیرا بار دیگر نشان خواهد داد که دلارهای نفتی و سیاست حرف اول و آخر را در این انتخابات می زنند.
شورای حقوق بشر سازمان 47 عضو دارد که یک سوم اعضای آن هر سال باید مجددا رای گیری و انتخاب شوند. عربستان در رای گیری انجام شده توانست در کنار چین، ژاپن و عراق نماینده آسیا در شورای حقوق بشر باقی بماند. همچنین بر اساس گزارش راشا تودی، روسیه که یکی از اعضای شورای حقوق بشر است نتوانست آرای لازم را برای در اختیار گرفتن مجدد کرسی خود در این شورا به دست آورد.
از سال 2006 برای اولین بار است که مسکو کرسی خود را در شورای حقوق بشر از دست می دهد. عربستان در حالی دوباره به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزیده شده که با آن همه فجایع ضد بشری، چه در داخل کشور خود و بر ضد حقوق اقلیت ها و زنان، و چه در بیرون مرزهایش بر ضد مردم یمن، و حمایت از رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم بحرین و همچنین جنایت عربستان در فاجعه منا که جهان اسلام را داغدار کرد، وضعیت کاملا روشنی در زمینه نقض حقوق بشر و حتی جنایت علیه بشریت دارد.
عربستان از موقعیت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان ابزاری برای سرپوش گذاشتن بر فعالیت های ضد حقوق بشری استفاده می کند. نمونه بارزی این موضوع این که ریاض به همراه متحدان غربی خود و با استفاده از جایگاهش در شورای حقوق بشر، از تحقیق و تفحص و بازرسی حقوق بشری برای تحقیق در مورد جنایات عربستان در یمن جلوگیری کرد.

گرگی در لباس میش

از سوی دیگر عربستان به عنوان منبع فکری تروریست ها نیز شناخته می شود و تروریست ها با تکیه بر آموزه های وهابیت اقدامات خود را توجیه می کنند. هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، نیز اخیرا اعلام کرد، برای شکست تروریسم به ویژه داعش، لازم است عربستان از تبلیغ افراط گراییِ وهابی و تامین مالیِ سازمان های تروریستی دست بردارد. حال با این وجود عربستان به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمده است و این رسوایی دیگری برای سازمان ملل است که در 7 دهه فعالیت خود روز به روز از اهداف تعیین شده در منشور سازمان ملل نیز عقب نشینی کرده است.
سازمان ملل که بر ویرانه‌های جنگ جهانی دوم بنا گردید و برندگان جنگ صرفاً منافع و ملاحظات خود را در منشور این سازمان گنجاندند، هرگز نتوانسته حتی به اصول اعلامی خود پای بند باشد و نوید بخش جهانی بهتر برای زیست نوع بشر باشد. در حالی که 70 سال از تولد این سازمان می‌گذرد، سازمانی که مثل سلف خود یعنی جامعه ملل، مرده به دنیا آمد. جامعه ملل که بعد از جنگ جهانی اول و برای جلوگیری از وقوع جنگ جهانی دیگری تاسیس شده بود چون نتوانست جلوی جنگ جهانی دوم را بگیرد، در سال 1946 یعنی بعد از 26 سال فعالیت ناموفق، انحلال خود را اعلام کرد و سازمان ملل که بعد از جنگ جهانی دوم تاسیس شد، وارث اموال این سازمان گردید.
سازمان ملل تاکنون نتوانسته در پیشگیری و حل بحران ها و معضلات منطقه‌ای و جهانی کارنامه‌ای بهتر از جامعه ملل داشته باشد و حتی ضعیف تر از آن عمل کرده و مطلقاً نتوانسته است عملکرد قابل قبولی از فعالیت‌های خود ارائه نماید. فارغ از مباحث تاریخی، نگاهی به بحران های فزاینده منطقه‌ای و بین‌المللی جهان امروز گواهی بر ناکارآمدی این سازمان و حتی سیر قهقرایی آن است.
وقتی بان کی مون، رئیس قبلی سازمان ملل نام عربستان از فهرست کشورهای کودک کش را به خاطر یک مشت دلار حذف کرد، تیر خلاص به ته مانده آبروی این سازمان زد گرگی در لباس میشو جانشین تازه کار او، یعنی آنتونیو گوترش نیز با عدم مخالفت با عضویت کشور جنایتکاری همچون عربستان در شورای حقوق بشر این سازمان، در همین اول کار نشان داد که نمی تواند از سیطره سیاست های نظام سلطه خود را رها کند.
طبق منشور ملل متحد، اولین هدف سازمان ملل، حفظ صلح و امنیت جهانی است. این موضوع در بند یک ماده یک منشور تصریح شده است. نگاهی به اوضاع حال حاضر جهان، ما را از مراجعه به تاریخ بی‌نیاز می‌سازد که اولین هدف سازمان در مقایسه با عملکرد آن به یک مزاح بسیار تلخ شباهت دارد. در بند دوم، بسط روابط دوستانه و در بند سوم، همکاری‌های بین‌المللی و حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است.
 عملکرد این سازمان در جنگ تحمیلی، در حمله خودسرانه آمریکا به عراق، در بحران بالکان، در چشم پوشی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، در بحران‌های آفریقا، در جنگ عربستان علیه یمن و… همه مؤید آن است که اهداف و آرمان های این سازمان از سند مکتوب منشور فراتر نرفته و هیچ گاه رنگ اجرا به خود ندیده است.
 اکنون سازمان ملل شبیه بنگاهی اجاره ای است که هر کشوری پول بیشتری پرداخت کند می تواند رای این سازمان را نیز بخرد. شاید وقت آن رسیده که این سازمان که تنها پوششی برای جنایات غربی ها و مرتجعین عرب است تغییراتی اساسی را تجربه کند. عضویت مجدد عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کشوری که بیش از 1500 کودک و 7000 هزار زن و مرد یمنی را قتل عام کرده است، نشان دهنده آن است که معیار سازمان ملل برای فعالیت، سیاسی و بر مبنای دیپلماسی دلار است و حقوق ملت ها در این سازمان محلی از اعراب ندارد و گوترش تازه کار هم اراده و توانی برای تغییر این وضعیت ندارد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات