صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 10 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر ما اینجا خواب برویم، جبهه‌ دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نیست خواب رفته باشد؛ او بیدار است، علیه ما توطئه خواهد کرد.(89/6/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز    
حقوق بشر غربی و چند نکته

در روزهای اخیر چند تحول سیاسی مرتبط با حقوق بشر اتفاق افتاد: یک- عربستان سعودی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد. دو- کری، وزیر خارجه آمریکا چهار روز پیش در شورای امور جهانی شیکاگو در سخنرانی خود ضمن اذعان صریح به نقش مستقیم سیا در براندازی دولت مصدق، ایران را به اعمال تحریم‌های جدید، از جمله تحریم‌های حقوق بشری تهدید کرد. سه- در پی سفر موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران، موضوع ایجاد دفتر حقوق بشری در تهران مطرح شد.
به درستی یکی از اتهاماتی که در مسئله حقوق بشر به غرب وارد می‌شود و هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن دریافت نشده، اعمال استانداردهای دوگانه و سراسر پارادوکسیکال در موضوع حقوق بشر است. واقعیت این است که علم حقوق بشر به عنوان صنعتی پر سود را کشورهایی به دوش می‌کشند که بیشترین نقض حقوق انسان‌ها و کشورها را مرتکب می‌شوند. آمریکا با حمایت از گروه‌های تکفیری میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در تحولات منطقه به خاک و خون کشیده، یا از زندگی راحت محروم کرده است. اروپایی‌ها صرف‌نظر از برخورد غیر انسانی با اتباع درجه دوم و سوم خود، با آوارگان سوری که خود سهم زیادی در آوارگی آنها داشته‌اند رفتارهای قرون وسطایی می‌کنند.
با وجود انتقادات فراوان و اعتراض وجدان‌های بیدار جامعه بشری و سازمان‌های مردم‌نهاد، ارسال و فروش تسلیحات مرگبار به عربستان سعودی همچنان ادامه دارد و روزانه تعداد بی‌شماری از بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی به دست ائتلاف سعودی بر سر غیرنظامیان بی‌دفاع و مظلوم یمن فرود می‌آید؛ تأسف‌بارتر  آنکه  حکام سعودی – صهیونیستی پاداش کشتار و آدم‌سوزی خود را با حمایت از عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دریافت می‌دارند.
تجربه رفتارهای سیاسی غربی‌ها نشان می‌دهد که نباید به بازگشایی دفتر از سوی اتحادیه اروپا خوش‌بین بود. آنها در بستر این دفتر، ضمن جعل سند برای برخی اتهامات، دست به اقدامات امنیتی و جمع‌آوری اطلاعات از داخل و سوءاستفاده‌های سیاسی و فرهنگی نیز خواهند زد.  

▼گزارش روز
بازگشت انتخاباتی

بازگشت انتخاباتی هاشمی رفسنجانی به صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب، بهترین تیتری است که می‌توان درباره مصاحبه پدر معنوی حزب کارگزاران سازندگی با روزنامه اعتماد انتخاب کرد! مصاحبه‌ای که در آن به جد از دولت حسن روحانی حمایت و به شورای نگهبان خرده گرفته می‌شود، مصاحبه‌ای که رئیس دولت سازندگی در ادعایی عجیب که بعید به نظر می‌رسد حتی شخص حسن روحانی و محمدجواد ظریف نیز آن را باور داشته باشند، می‌گوید: «90 درصد از آنچه در برجام به نفع ما بود، به مرحله اجرا درآمده است»؛ اما در این مصاحبه نکته مهم‌تری به چشم می‌آید و آن، تکرار این موضوع است که حسن روحانی قطعاً دولت دوازدهم را هم تشکیل خواهد داد، چنانچه می‌گوید: «نظر من اين است كه الان وضع آقاي روحاني از هر كانديدايي كه مي‌تواند به ميدان بيايد، بهتر است. من اين‌گونه مي‌بينم. اكثر كساني كه به آقاي روحاني رأي دادند، از انتخاب خود راضي هستند. آقاي روحاني تا قبل از آن براي رقابت در ميدان رياست‌جمهوري نيامده بود و براي نخستين‌بار، آن هم براي مدت كوتاهي تبليغ كرد. چون زماني كه مرا رد كردند، ايشان جدي شدند و ظرف چند روز اوج گرفت. با آن شرايط، الان همه بر سر رأي‌شان مي‌مانند. آنهايي كه رأي دادند، نيروهاي حزبي از جريان معتدل، اصلاح‌طلب، مديريت‌ها، نخبگان و كساني بودند كه تحليل‌هاي درستي از شرايط دارند. به نظرم رأي ايشان كاملاً تضمين شده است.»
قید تضمین‌شده برای حسن روحانی در حالی مطرح می شود که نظرسنجی‌های معتبر فراوانی از سقوط رأی حسن روحانی خبر می‌دهند و بسیاری از کارشناسان، حتی در درون دولت و اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌گویند، احتمال آنکه حسن روحانی اولین رئیس‌جمهور چهار ساله باشد، بسیار زیاد است؛ با این تفاسیر جای سؤال و تأمل فراوان دارد که آقای هاشمی بر چه اساسی این سخنان شائبه‌انگیز را تکرار می‌کند؛ سخنانی که شبیه جملاتی است که پیش از فتنه 88 نیز بارها از زبان اهل فتنه تکرار شده بود.

▼ خبر ویژه 
پشت‌ پرده حضور «مهدی هاشمی» در بیمارستان افتتاح‌ نشده

حدود یک‌ سال و ۵۰ روز است که زندان اوین میزبان مهدی هاشمی به دلایل مفاسد اقتصادی، ارتشا و اقدام علیه امنیت ملی است؛ وی در این مدت به بهانه‌های مختلف از جمله امورات پزشکی بارها به مرخصی رفته است. طی روزهای گذشته، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به هاشمی رفسنجانی با انتشار تصویری از مرخصی مجدد فرزند هاشمی‌رفسنجانی به‌ بهانه آنچه بیماری‌های مفصل و استخوان خوانده‌اند، خبر دادند. مهدی هاشمی در حالی به‌ بهانه یک بیماری از زندان مرخص شده است که وی به‌ جای حضور در بیمارستان فوق‌تخصصی برای درمان به بیمارستانی اعزام شده که هنوز افتتاح نشده است! نکته قابل توجه آن است که این بیمارستان در دست احداث متعلق به دانشگاه آزاد و نام آن فرهیختگان است که گویا این مکان محل مستمر ملاقات‌های پنهان مهدی هاشمی است، نه محل درمان. گفتنی است سیدعلی ابطحی، معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد نیز در همین زمینه با تأیید به بهره‌برداری نرسیدن بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد، گفت: فعلاً در حال تجهیز بیمارستان فرهیختگان هستیم، امیدواریم با رسیدن تجهیزات پیش از عید نوروز بیمارستان راه‌اندازی شود.
 
▼ اخبار
1- دعوت به اعتصاب عمومی در عربستان

پس از تصمیمات جدید عربستان برای اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور و تحت فشار قرار گرفتن مردم، صداهایی از داخل عربستان مبنی بر اعتصاب و عصیان مدنی به گوش می‌رسد. پایگاه خبری «رأ‌ی الیوم» گزارش داد، عربستانی‌ها معتقدند تصمیمات رهبران این کشور با خواسته‌های مردم همخوانی ندارد و بر زندگی آنها تأثیر بد می‌گذارد؛ به همین دلیل باید این سیاست‌ها تغییر کند. بر اساس این، عربستانی‌ها با ساخت هشتگ «اضراب_الشعب_یوم_الاحد» در شبکه‌های اجتماعی خواستار اعتصاب عمومی شدند و این هشتگ به رتبه چهارم هشتگ‌های برتر عربستان در شبکه‌های اجتماعی رسید. بی‌شک، دعوت به اعتصاب و عصیان عمومی مسئولان عربستان را با چالشی جدی رو به رو خواهد کرد. محمدبن‌سلمان، جانشین ولی‌عهد سعودی درحالی ریاضت اقتصادی را در داخل عربستان در دستور کار قرار داده که همچنان بر هزینه‌های گزاف حمله به یمن و کمک مالی به گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه ادامه داده و همچنین ولخرجی‌هایی مانند خرید قایق تفریحی نیم میلیارد دلاری برای خودش را رها نکرده است.

2- خبر بد برای رژیم صهیونیستی
روز‌نامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» با اشاره به احتمال انتخاب «میشل عون» به سمت ریاست‌جمهوری لبنان، نوشته است: این خبر بدی برای اسرائیل [رژیم صهیونیستی] است؛ چرا که روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد. در این گزارش آمده است: اگر عون رئیس‌جمهور لبنان شود، این فرمانده سابق نظامی و البته سیاست‌مداری که دارای روابط خوب و گسترده‌ای است، اختیار انتخاب نخست‌وزیر و سایر وزرا را خواهد داشت و افزون بر تمامی این موضوعات، سیاست‌های کلی کشور را تبیین خواهد کرد. یدیعوت آحارونوت در ادامه آورده است: اگر میشل عون رئیس‌جمهور شود، ایران جای پای خود را در لبنان قوی‌تر از پیش می‌کند و کسی جرئت خلع سلاح حزب‌‌الله را نخواهد داشت، موضوعی که می‌تواند برای عربستان نگران‌کننده باشد.

3- اقرار ابتکار به بدعهدی آمریکایی‌ها
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: همچنان بخش زیادی از دارایی‌های ایران به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شبکه بانکی مسدود است و به همین دلیل برنامه کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه‌ای ایران تا سال 2030 با کسری منابع مالی روبه‌رو خواهد شد. رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به صحبت‌هایی در ایران مبنی بر اینکه طرف غربی، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را فریب داده است، اظهار داشت: آنها برای گفته‌های‌شان دلیل دارند و شواهد زیادی در دست است که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

4- عجله معاون رئیس‌جمهور برای انتخابات
با نزدیک شدن به دور جدید انتخابات ریاست جمهوری گویا تلاش‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای دور جدید انتخابات آغاز شده است. شهیندخت مولاوردی در کانال خبری خود با انتشار مطالبی، مانند «زنان می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری ‌شوند» به لزوم حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده و گفته است: «هیچ‌گاه در طول انتخابات‌های اخیر مقامات نظارتی اعلام نکردند که مقصود قانون از کلمه رجل سیاسی «مرد» است؛ البته هیچ‌گاه هم زنان با وجود نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تأیید صلاحیت نشده‌اند. به نظر می‌رسد، با ابلاغ سیاست‌های کلی می‌توان در آینده در این مسیر گام برداشت...»

▼ اخبار کوتاه
سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید هرچه سریع‌تر وزرایی که در دولت چابک و چالاک نیستند، تغییر یابند، گفت: من یک بار به پشت آقای نعمت‌زاده زدم و گفتم آقای رئیس ابوالمشاغل دیگر تو را بس است؛ اما او خندید و رفت. وی با تأکید بر اینکه وزرای دیگری هم هستند که آنها را مناسب آن سمتی که عهده‌دار شده‌اند، نمی‌دانم، خاطرنشان کرد: ما باید مشکلات اقتصادی را مرتبط با همه 80 میلیون نفر جمعیت ایران بدانیم، نه فقط دولت!
«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» اعلام کرد: تحولات اخیر در کرانه باختری و افزایش انزوای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حاکی از آن است که ارتش رژیم صهیونیستی برای مرحله پس از عباس آماده می‌شود. وی تصریح کرد: اسرائیل گام‌های عملی برنمی‌دارد و در عملیات انتقال ریاست تشکیلات خودگردان مداخله نمی‌کند؛ اما باید برای چند سناریو آماده باشد که از جمله آنها درگیری‌های شدید میان فلسطینیان خواهد بود.
نیروهای ارتش عراق در ادامه پیشروی‌های خود به سمت شهر موصل، در یکی از مراکز وابسته به داعش واقع در منطقه «الشوره» موشک‌های ساخت آمریکا را پیدا کرده‌اند. نیروهای ارتش عراق پیش از این نیز در مناطق آزاد شده از دست تروریست‌های داعش، تسلیحات آمریکایی پیدا کرده بودند و هواپیماهای وابسته به ائتلاف ضد داعش آمریکا چندین بار به تروریست‌ها در استان الانبار تسلیحات فرستاده بودند.
محمد محمدرضایی، نماینده اصلاح‌طلب دور ششم مجلس طی نامه‌ای به محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از انتخاب برخی اعضای حزب منحله مشارکت در این استان به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کردستان انتقاد کرد و نوشت: در چنین وضعیتی تداوم واکنش منفى مردم در انتخابات پیش رو و تجربه شکست دیگرى براى اصلاح‌طلبان در کردستان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: تغییرات در استانداری، فرمانداری‌ها و وعده‌هایی که در سخنرانی‌های روحانی ناظر به آینده کشور وجود دارد، نشان‌دهنده ورود رئیس‌جمهور به فضای انتخاباتی است. وی اظهار داشت: آنچه موجب می‌شود روحانی چندان نتواند از دوره آینده ریاست‌جمهوری خود سخن بگوید، پوچ از آب درآمدن وعده‌هایش است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات