صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 12 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مبارزه‌ با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملّت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ علمی و یک حرکت خردمندانه است.(94/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
شکست هيمنه

تقابل جبهه حق و باطل در طول تاريخ تجلي‌هاي مختلفي داشته است و در هر دوره تاريخي گاه جبهه باطل با فريب و تهديد و خريد توده‌ها توانسته است جبهه حق را در محاق قرار دهد و گاه جبهه حق با عنایت الهي و استواري اراده‌هاي بلند و با چشماني بصير بر سيطره مادي جبهه باطل غلبه کرده و يوم‌الله‌هايي را آفریده است که در طول تاريخ چراغ مجاهدان راه حق بوده است. در اين ميان، يوم‌الله سيزدهم آبان‌ماه يکي از جلوه‌هاي ناب غلبه جبهه حق بر باطل است که توانست در آن مقطع تاريخي چهره حقيقي نظام سلطه و استکبار جهاني را آشکار کند و سست و پوشالی بودن آن را به منصه ظهور برساند. آمريکايي‌ها ادعا مي‌کردند در ماجراي مقابله ملت ايران با رژيم فاسد پهلوي بي‌طرف بوده و به ظاهر از حرکت‌هاي دموکراتيک در جهان حمايت مي‌کنند، اما پس از تسخير لانه جاسوسي و افشاي اسناد موجود در سفارتخانه، مشخص شد که آنها همه توان خود را براي بازگشت ارتجاعيون به قدرت به خدمت گرفته بودند و به چيزي جز سرنگوني نهضت اسلامي ملت ايران نمي‌انديشيدند! آمريکايي‌ها تا آن روز شکست‌ناپذير جلوه مي‌کردند و اعضاي سفارتخانه‌هاي آنان در بیشتر کشورهاي جهان از مصونيت قضايي (کاپيتولاسيون) برخوردار بودند و کسي جرئت گرفتن حق خود از اين اجنبي‌ها را نداشت. تسخير لانه جاسوسي و حفظ و تداوم آن براي ماه‌هاي طولاني با وجود انواع تهديدات مختلف نشان داد، آنچه رسانه‌هاي غربي از توانايي و اقتدار آمريکايی‌ها ساخته‌اند، دروغي بيش نبوده است! آمريکايي‌ها پس از گذشت بيش از سه دهه هنوز نتوانسته‌اند از سرافکندگي و فضاحت پيش آمده در ماجراي تسخیر لانه جاسوسي بيرون آيند و شکست خود را جبران کنند. به همين دلیل است که امروز در سی‌وهفتمین سالگرد انقلاب دوم که رهبر نهضت اسلامی آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول دانستند، هنوز دشمنی آمریکایی‌ها نسبت به ملت ایران پایان نیافته است؛ اما مهم آن است که ملت ایران درس حاصل از سیزدهم آبان ماه سال 1358 را با همه وجود درک کرده است و تا آن زمان که دستاوردهای این یوم‌الله فراموش نشود، عزت ملت ایران در برابر استکبار جهانی حفظ خواهد شد. ان‌شاءالله

▼گزارش روز
به دنبال تغییر

محبوب‌ترین ستاره‌های سینمای هالیوود، بیشتر نخبگان سیاسی و دانشگاهی در ایالات متحده آمریکا، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، نیروهای نومحافظه کار و حتی جمع قابل توجهی از حزب‌ جمهوریخواه از مردم این کشور خواسته‌‌اند که به ترامپ، نماینده جمهوریخواهان رأی ندهند! افشاگری‌ها نیز نشان می‌دهد وی فساد اخلاقی و مالی فراوانی دارد! اما با این تفاسیر، در حالی که فرصت کوتاهی تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، نه تنها ترامپ از گردونه رقابت جا نمانده؛ بلکه رقابتی تنگاتنگ با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات دارد، چنانکه بر اساس آخرین نظر مرکز «ای‌بی‌سی» که از معتبرترین مراکز نظرسنجی در آمریکا به شمار ‌می‌آید، از کلینتون پیش افتاده است.
اما راز توجه مردم آمریکا به ترامپ با وجود این همه مخالفت با وی در چیست؟ دلیل این موضوع پیشینه ترامپ و بسیاری از مواضع اوست؛ ترامپ که هیچ نقش ویژه‌ای در سیاست‌گذاری‌های گذشته آمریکا نداشته و سابقه غیرسیاسی دارد، سخنانی را بر زبان می‌آورد که مردم آمریکا از آن بوی تغییر را حس می‌کنند! او برخلاف همه رئیس‌جمهورهای آمریکا از پوتین تمجید می‌کند و می‌گوید حمله به عراق اشتباه بوده است، در برابر مهاجران به آمریکا مواضع سخت دارد، از بذل و بخشش‌های فراوان ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی انتقاد می‌کند و...؛ این رویکردها موجب جذب آرای مردم آمریکا برای وی شده است و نشان می‌دهد بخش بزرگی از جامعه آمریکا به دلیل اوضاع کنونی این کشور و سازوکار و سیاست‌های حاکم بر ایالات متحده به طور جدی با مشکل روبه‌رو شده‌اند و به دنبال تغییر هستند که همین سبب شده است خطر رأی دادن به فردی را که بسیاری آن را دیوانه می‌خوانند، به جان بخرند!

▼ اخبار ویژه
عطريانفر: هاشمي تغيير کرده است

محمد عطريانفر، عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران با بيان اينکه تمام اصلاح‌طلباني که عليه هاشمي فضاسازي مي‌کردند، امروز به خطاي خودشان اعتراف کرده‌اند، تأکيد کرد: همه آنها پس از مدتي فهميدند باید رويکردي را که نسبت به هاشمي در پيش گرفتند، اصلاح کنند. وی در ادامه گفت: هاشمي به تناسب زمان تغيير کرده است. همه تغيير مي‌‌کنند، بايد هم تغيير کنند... این سخنان در حالی است که پيش از اين هاشمي در اظهارنظري گفته بود، اگر مي‌بينيد بعضي‌ها که قبلاً با من موافق نبودند، حالا همراه شده‌اند، به دلیل آن نیست که من عوض شده‌ام، بلکه آنها عوض شده‌اند.

تاج‌زاده: باید از سوریه خارج شویم!
تاج‌زاده از فعالان فتنه88 و محکوم به اقدام علیه امنیت ملی در گفت‌وگو با نشریه اصلاح‌طلب «روبه‌رو» گفت: «یک نوع نژادپرستی پشت این استدلال وجود دارد که اگر در دمشق و حلب نجنگیم، در شهرهای ایران باید بجنگیم. به اسم دفاع از حرم حضرت زینب، بیشترین قربانی را داده‌ایم و در عین حال بیشترین ناامنی را متوجه کربلا، نجف، سامرا و حتی مشهد مقدس کرده‌ایم! ما هرچه بیشتر در سوریه باشیم، بیشتر آسیب می‌بینیم و در درازمدت به امنیت ملی خود و موقعیت شیعیان و وجهه‌ مسلمانان در جهان لطمه می‌زنیم و موجب دیرپایی داعش می‌شویم؛ لذا باید از سوریه خارج شویم»!

▼ اخبار
1- حقوق بین‌الملل تسخیر سفارت را به رسمیت می‌شناسد

دکتر ابراهیم متقی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در میزگرد بررسی رابطه ایران و آمریکا با عنوان «آمریکا، دوست، رقیب، دشمن» که با حضور عباس عبدی از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا و فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا برگزار شد، تأکید کرد: واقعیت این است که بسیاری از اقدامات ما پیشگیرانه بوده که این مفهوم اقدام پیشگیرانه بحث گسترده‌ای در حقوق و روابط بین‌الملل دارد. وی با بیان اینکه «آنتونی‌بویل» طرح پیشگیرانه را مطرح کرد،‌ گفت: او از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا، در چارچوب حقوق بین‌الملل دفاع کرد. به اعتقاد وی، قبلاً در داخل این سفارت برنامه‌ریزی کودتا و سازماندهی برای حمایت از اپوزیسیون انجام می‌گرفت و ایران این ذهنیت را از قبل نسبت به آمریکا دارد. متقی افزود: این اقدام همان است که آمریکایی‌ها در رابطه با کوبایی‌ها انجام دادند و آن حادثه ناموفق خلیج خوک‌ها شکل گرفت. بنابراین، چون ایران گرایش انقلابی دارد، انجام این اقدامات از سوی آمریکا سبب واکنش نشان دادن ایرانی‌ها می‌شود.

2- تقسیم سوریه بر مبنای قومی ـ مذهبی تنها گزینه است

«ری تکیه» تحلیلگر ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در «فایننشال تایمز» نوشت: «تقسیم و تجزیه، بهترین امیدواری برای صلح در سوریه است و برای اجرای این کار، به نظامیان غربی نیاز خواهد بود.» تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «جنگ داخلی سوریه ادامه دارد و حلب در آتش است؛ اما سیاسیون و کارشناسان طرح‌هایی برای مدیریت جنگ پیشنهاد می‌دهند؛ از جمله مناطق امن، مناطق انسان‌دوستانه، طرح‌های استقرار مهاجران و طرح‌های دیپلماتیک.» وی افزود: «مشکل این طرح‌ها آن است که جنگ را پایان نخواهد داد. تنها گزینه آن است که طرح تقسیم ترسیم شود و سپس تعداد زیادی از نظامیان آن را اجرا کنند. این طرح تفاوت‌های قومی و مذهبی سوریه را به رسمیت خواهد شناخت و درصدد تقسیم سوریه بر مبنای خطوط قومی و مذهبی است.»

3- شرم می‌کنم با خارجی‌ها از دموکراسی حرف بزنم
جان کری، وزیر خارجه آمریکا با شرم‌آور خواندن مناظره‌های انتخاباتی در این کشور، اظهار داشت: این مناظرات کار وی را برای گفت‌وگو با سران خارجی درباره دموکراسی دشوار کرده است. وزیر خارجه آمریکا که در نشستی در لندن به پرسش‌های دانشجویان پاسخ می‌داد، درباره انتخابات آمریکا گفت: «باید به صراحت بگویم که این انتخابات برای تصویری که از کشورمان در خارج وجود دارد، شرایط واقعاً سختی ایجاد کرد.» جان کری در ادامه افزود: «لحظاتی وجود دارد که شرمساری محض است. گاهی از هر عرفی که من می‌شناختم هم خارج می‌شود. خب من در سال 2004 نامزد ریاست‌جمهوری بودم و هیچ‌وقت تصور هم نمی‌کردم که مناظرات بر موضوعات اساسی متمرکز نباشد. خب این تغییر بزرگی است.»

4- العبادی: ترکیه اگر بخواهد با ما بجنگد، ما برای جنگیدن آماده‌ایم
به گزارش وبگاه شبکه خبری المیادین، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: ما به دنبال جنگ با ترکیه نیستیم؛ ولی اگر ترکیه خواهان جنگیدن با ما باشد، ما آماده‌ایم. وی همچنین افزود: ما از جسارت ترکیه نگرانیم و امیدواریم که این کشور به دنبال دخالت نظامی در عراق نباشد. وی در این باره به سران ترکیه هشدار داد که دخالت نظامی این کشور در عراق به تجزیه ترکیه منجر خواهد شد. العبادی درباره میانجیگری بین عراق و ترکیه برای پایان دادن به تنش بین این دو کشور، گفت: وی از هر گونه میانجیگری در این زمینه  استقبال می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
فراکسیون المستقبل اعلام کرده است، سعد حریری را برای نخست‌وزیری اولین دولت «عهد جدید» پیشنهاد می‌دهد. فراکسیون «تغییر و اصلاح» پارلمان لبنان نیز اعلام کرده است، از انتخاب سعد حریری برای سمت نخست‌وزیری لبنان حمایت می‌کند. حریری، رئیس جریان المستقبل و نخست‌وزیر اسبق لبنان گزینه مورد حمایت عربستان و غرب است که طی هفته‌های اخیر مدعی شده است مواضع سیاسی خود را تغییر داده است. وی همچنین از انتخاب میشل عون برای سمت ریاست جمهوری لبنان حمایت کرده است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در نامه‌ای به حراست کل شهرداری تهران نوشت: «با توجه به بیانات اخیر دادستان محترم کل کشور مقتضی است در خصوص پرونده تسهیلات واگذار شده به تعاونی مسکن شهرداری تهران، ضمن هماهنگی کامل به بازپرس محترم و نماینده شهرداری در پرونده مذکور ترتیبی اتخاذ شود تا در مواجهه با هر گونه تخلف محرز در اسرع وقت برخورد لازم و عادلانه با متخلفان صورت گرفته و نتیجه آن به مردم اعلام شود.»
ناشر مجله معتبر علمی «نیچر» 58 مقاله محققان ایرانی را به دلیل جعل علمی و دستکاری در مقالات دیگر، به حال تعلیق درآورد. بخش پزشکی این نهاد معتبر علمی جهانی نیز ۲۸ مقاله را به حال تعلیق در آورد. در همین حال شنیده می‌شود، پایگاه «اسپرینگر» نیز که در حوزه نشر مقالات معتبر علمی فعالیت می‌کند، ۳۰ مقاله محققان ایرانی را از پایگاه خود حذف کرده و در حال بررسی ۹ مقاله دیگر است.
«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با «هما هودفر» که به تازگی پس از آزادی از زندان در ایران به کانادا بازگشته است، دیدار کرد. «استفان دیون» وزیر خارجه کانادا نیز در این دیدار حضور داشت. هودفر که به دلیل مسائل امنیتی بازداشت شده بود، چند هفته پیش به درخواست دولت کانادا و به دلایل انسان‌دوستانه به قید وثیقه آزاد شد.
منابع یمنی از سرنگونی هواپیمای جاسوسی ائتلاف سعودی در منطقه «عسیر» واقع در جنوب عربستان خبر دادند. به گزارش شبکه «المسیره»، این چندمین هواپیمای جاسوسی ائتلاف سعودی است که با هدف رصد تحرکات نیروهای یمنی و مراکز نظامی و امنیتی آنها بر فراز آسمان یمن به پرواز در می‌آید و پدافند هوایی ارتش یمن آن را منهدم می‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات