صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 15 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) 70 جلد کتاب از اسناد لانه‌ جاسوسی منتشر شده است؛ چرا هیچ نشانه‌ای از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست؟ یکی از اعتراض‌های من است.(95/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز 
خصومت‌های پسابرجامی شیطان بزرگ

فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی به منظور متقاعد کردن آنها برای مسدودسازی شبکه مالی هواپیمایی ماهان، دومین شرکت بزرگ حمل‌ونقل ایران و تمديد «وضعيت اضطراري» آمريكا در برابر ايران از سوي اوباما دو اقدام ضدایرانی جدید آمریکا در روزهای اخیر است. در واقع، اقدامات ضدایرانی آمریکا در برهه پسابرجام در حالی ادامه دارد که آنها بر اساس متن و روح برجام به لغو تحریم‌های ضدایرانی متعهد هستند، اما درست در حالی که آنها از جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند که به زعم خودشان، از رفتارهای تنش‌زا(!!!) دست بردارد،‌ همچنان به رفتارهای غلط گذشته خود در قبال ایران ادامه داده و به سیاست تعامل سازنده ایران با تحریم و تهدید جواب می‌دهند. می‌توان گفت، نوع نگاه و مدل رفتار آمریکا در قبال ایران،‌ به ویژه پس از اجرای برجام نشان می‌دهد آنها سیاست تعامل سازنده ایران با جهان را، که برجام مهم‌ترین تجلی و محصول آن به شمار می‌آید،‌ نه گامی برای تعامل با ایران، ‌بلکه نقطه عطف و بزنگاهی برای تغییر رفتار ایران می‌دانند. از این رو،‌ با وجود تعهد آنها در برجام مبنی بر لغو تحریم‌ها، نه تنها تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای کشورمان را لغو نمی‌کنند؛ بلکه لغو تحریم‌ها را به تغییر رفتار ایران در سایر حوزه‌ها همچون حقوق بشر، اقتدار دفاعی،‌ نفوذ منطقه‌ای و... منوط می‌دانند. به عبارت دیگر، مدل رفتار آمریکا در برهه پسابرجام نشان می‌دهد، آنها مترصد تغییر رفتار ایران هستند و برای این منظور خود را ناچار از تضعیف توانایی‌های راهبردی جمهوری اسلامی و پذیرش خواسته‌های خود از سوی این نظام می‌بینند. بنابراین، در اوضاع کنونی، همچون گذشته باید مراقب بود که در بستر تعامل و ارتباط، خدشه‌ای به منافع ملی و توانایی‌های راهبردی نظام وارد نشود. نکته آخر اینکه، تاریخ نشان می‌دهد هر گاه ما با قدرت در مقابل آمریکا عمل كرده‌ایم، توانسته‌ایم منافع خود را در قبال آمريكايي‌ها پيش ببریم و هر گاه كه از منافع خود كوتاه آمده‌ایم، آثار زیان‌باری متوجه ما شده است. بنابراین، در اوضاع كنوني باید ضمن داشتن لبخند ديپلماتيك، همواره يك شمشير غلاف شده هم داشت. زیرا سنت و سیاست آمریکاست که این‌گونه هرچه پا پس بگذاریم پیش می‌آید.

▼ گزارش روز
سؤال از رئیس‌جمهور

در حالی که رئیس دولت یازدهم حتی از تریبون جشن بزرگ انقلاب اسلامی برای بزرگنمایی فسادهای دولت قبل عبور نکرد و در 22 بهمن ماه سال 92 که رسانه‌های خارجی توجه ویژه‌ای، به آن دارند و مسئولان کشورهای مختلف در آن حضور می‌یابند، نیز به جای صحبت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، مسائلی از این قبیل را بیان کرد و قول داد دولت تحت مدیریت او که خود آن را دولت راستگویان می‌نامد، نگذارد ریالی از پول ملت به دست مفسدان بیفتد، حالا با گذشت بیش از سه سال از آن روز و البته تداوم این پاسخ که «تقصیر قبلی‌هاست» در تمام طول این ماه‌ها و سال‌ها در برابر ضعف‌ها و مشکلات دولتش، رویکردی متفاوت در پیش گرفته است، چنانکه رئیس دولت تدبیر و امید که یک بار در برابر درخواست دستگاه‌های مسئول برای معرفی صاحبان فیش‌های حقوقی نجومی گفته بود نمی‌توان با شلاق و محاکمه با فساد مقابله کرد و باید با فساد به صورت ریشه‌ای برخورد کرد، در اظهارات جالب توجه اختلاس 8000 میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان را با چند جمله به معوقه نه چندان مهم تبدیل کرد و از تریبون مجلس که باید به حل مسائل مردم اختصاص یابد با حمله به منتقدان گفت، بعضی‌ها انگار خوش‌شان می‌آید با کلمه فساد بازی کنند! این اظهارات آقای روحانی در کنار پاسخ ندادن فانی، وزیر آموزش و پرورش به درخواست نمایندگان ملت مبنی بر حضور یافتن در مجلس به منظور ترمیم آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده است، می‌تواند هر ناظری را با این تردید روبه‌رو کند که وی در مقابله با فساد خط‌کشی‌های خودی و غیرخودی دارد. چنانکه فساد 8000 میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم را که یکی از بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ جمهوری اسلامی است، ساده و پیش پا افتاده جلوه می‌دهد؛ اما در مقابل در برابر فساد در دولت گذشته یا نهادهای غیر مرتبط، مانند شهرداری تهران و... تلاش می‌کند از کاه کوه بسازد! که این تفاوت در برخورد با مسئله فساد، ما را مجاب می‌کند که از آقای رئیس‌جمهور بپرسیم چرا شاهد استانداردهای دوگانه در سخنان‌شان در برخورد با فساد هستیم؟

▼ اخبار ویژه
هشدار صریح امام جمعه كرج

آیت‌الله سیدمهدی حسینی‌همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام جمعه كرج در جمع نمازگزاران گفت: برای آخرین بار هشدار می‌دهم، از نجابت امت حزب‌الله سوءاستفاده نکنید. چرا اجازه دادند جلسه دولتی به دفاع از سران فتنه تبدیل شود؟ امروز به عمارهایی نیاز داریم که از اصول‌ها و ارزش‌ها دفاع کنند. گفتنی است، در جلسه نشست فصلی احزاب در استانداری البرز، یکی از افراد اقدام به نام بردن و دفاع از سران فتنه می‌کند و بقیه برای وی سوت و کف می‌زنند.

اجازه پیروزی  به ترامپ نمی‌دهند!
بنیانگذار پایگاه «ویکی‌لیکس» جولیان آسانژ در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه «راشا تودی» افزود: «دونالد ترامپ در آمریکا اجازه پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را نخواهد یافت؛ چرا که از حمایت هیچ یک از نهادهای اصلی در آمریکا برخوردار نیست. آسانژ همچنین تأکید کرد، منابع تأمین بودجه بنیاد کلینتون و گروه تروریستی داعش یکسان است.
 
▼ اخبار
1- دولت «اوباما» خلاف وعده‌های «جان کری» عمل می‌کند
نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» در گزارشی نوشت: دولت «اوباما» درباره انجام معاملات با ایران راه خود را از «جان کری» جدا کرده است. دولت آمریکا در بیانیه‌ای هشدار داد، شرکت‌هایی که با ایران وارد معامله می‌شوند، تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت، مگر اینکه اقدامات افزون‌تری برای ممانعت به عمل آوردن از نفع شرکت‌ها و نهادهای تحریم‌شده، نظیر نیروهای مسلح ایران صورت دهند. بنا بر این گزارش، این هشدار در تضاد با اظهارات اخیر «جان کری» وزیر خارجه این کشور است؛ اظهاراتی که حامیان و مخالفان دولت آمریکا آن را کوچک‌تر از حد واقعیت جلوه دادن میزان خطرهای ناشی از انجام معاملات با شرکت‌های مرتبط با ایران خوانده‌اند.

2- صندوق ذخیره فرهنگیان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور که در صحن علنی مجلس تعریف جدیدی از اختلاس صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان ارائه داد و مبلغ هشت‌هزار میلیارد را معوقه و نه اختلاس خواند،‌ اظهار داشت: موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان فقط به بانک سرمایه برنمی‌‌گردد که در آنجا تسهیلات را به چه کسانی دادند، حجم تسهیلات به چه میزان بوده و یا موضوع، معوقه است یا مرتبط با بخشی که باید درباره احتمال وصول یا سوخت شدن مطالبات بانک سرمایه به آن پرداخته شود که آن هم باید مورد بررسی قرار گیرد. وی افزود: طبق گزارش‌های رسیده، متأسفانه صندوق ذخیره فرهنگیان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد.

3- تظاهرات مقابل سفارت روسیه با هماهنگی دولت انگلیس
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تظاهرات اخیر مقابل سفارت روسیه در لندن با هماهنگی دولت انگلیس برگزار شده است. پیشتر گزارش شده بود، گروهی در اعتراض به حملات هوایی روسیه در سوریه، مسیر ورود به دفتر کنسولی سفارت روسیه در لندن را مسدود کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: واقعاً غم‌انگیز است که مقام‌های انگلیس، شهروندان‌شان را تحریک می‌کنند و لندن این‌گونه به نهادهای دموکراتیک توهین می‌کند. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس کمتر از یک ماه پیش خواستار برگزاری تظاهرات‌هایی در بیرون سفارت روسیه شده بود.

4- کاهش بودجه کمیته امداد امام خمینی(ره)
در حالی که امسال شاهد کاهش بودجه کمیته امداد بودیم، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کاهش بودجه کمیته امداد در فعالیت‌های این نهاد بی‌تأثیر نبوده است. پرویز فتاح تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای توانمندسازی مددجویان در دستور کار داریم، اشتغال‌آفرینی است تا مددجو بتواند با اشتغال خود از چرخه کمیته امداد خارج شود. فتاح با بیان اینکه برنامه‌های خوبی در بخش اشتغال برای مددجویان داریم، افزود: با اجرای برنامه‌های مختلف حوزه اشتغال و توانمندسازی، امسال 100 هزار مددجوی کمیته امداد از چرخه حمایتی این نهاد خارج خواهند شد.

5- آزادسازی ۷۴ روستا و هلاکت بیش از هزار داعشی
پلیس فدرال عراق اعلام کرد، از ابتدای عملیات آزادسازی موصل تاکنون حدود 74 روستا آزاد شده است. رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق افزود: بیش از هزار تروریست داعشی نیز از ابتدای عملیات آزادسازی موصل تاکنون به هلاکت رسیده‌اند. وی همچنین از تخلیه چهار هزار و 500 خانوار از استان نینوا و انهدام 130 خودروی بمب‌‌گذاری شده داعش در محور جنوبی موصل از ابتدای عملیات آزادسازی نینوا خبر داد.

▼ اخبار کوتاه
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پانزدهمین مجمع خیرین مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا با بیان اینکه مردم در بخش خدمات گرفتاری‌های زیادی دارند، اظهار داشت: در همه دولت‌ها و مجالس برای بهبود این شرایط اقداماتی انجام شد، اما این وضعیت در قد و قامت انقلاب نیست. هاشمی از تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات پزشکان و مراکز درمانی کشور نیز انتقاد کرد و گفت: بیمه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتقاد رهبر معظم انقلاب در زمینه نبود اسناد خیانت‌ها و دخالت‌های دولت آمریکا در کتب درسی، اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جلسه فوری مشورتی برای عملیاتی کردن ورود اسناد خیانت‌های آمریکا در کتب درسی تشکیل داد و راهکارهای متعدد و متنوعی پیشنهاد شد که باید در جلسات بعدی آنها را تکمیل کنیم.
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» از زبان ملت ایران در ۱۳ آبان، گفت: فریادهای مرگ بر آمریکا که روز پنج‌شنبه در ایران سر داده شد، مانعی بر سر راه همکاری آمریکا و ایران نخواهد بود. ما قرار نیست همه روابط خود با ایران را بر پایه این شعارهای احساسی ـ سیاسی پیش ببریم.
معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در صادرات خدمات فنی و مهندسی از برنامه عقب‌ هستیم، گفت: وزارت صنعت، صادرات 18 میلیارد دلاری را برای امسال پیش‌بینی کرده است؛ اما شرایط نشان می‌دهد، تنها 10 میلیارد دلار آن محقق می‌شود. مودودی افزود: عراق و افغانستان از جمله کشورهایی هستند که به دلیل کاهش درآمدها، پروژه‌های فنی و مهندسی را کاهش داده‌اند.
وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی گفت: گزارش‌های رسیده از دستگاه‌های اطلاعاتی، نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی (رهبر داعش) موصل را ترک کرده است؛ ولی او همچنان از اینترنت برای دعوت از مردم به منظور مشارکت در نبردها استفاده می‌کند. «بوریس جانسون» پیش‌بینی کرد، به زودی گروه تروریستی داعش فرو خواهد پاشید و منحل خواهد شد.
مؤسسه مشاوره‌ای آمریکایی «تراست اند سالیوان» در حاشیه نشست پتروشیمی CMRI در سئول کره جنوبی اعلام کرد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ایران طی 10 سال آینده سه برابر خواهد شد و از 59 میلیون تن کنونی به 180 میلیون تن در سال 2025 می‌رسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات