صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 16 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز فقط من نیستم که می‌گویم؛ خود مذاکره‌کنندگان ما که زحمت کشیدند و عرق ریختند، می‌گویند آمریکا بدعهد و دروغگو است.(95/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
فرهنگ عذرنخواهی!

روز گذشته موضوع عذرخواهی رئیس‌جمهور کره جنوبی خبر اول بسیاری از رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی بود؛ شاید بسیاری از مردم واقعاً ندانند در کره جنوبی چه گذشته است که رئیس‌جمهور آن مجبور به عذرخواهی شده است؛ اما آنها می‌خواهند این پیام را بدهند که مسئولان باید هزینه اشتباهات و خطاهای خود را حتی با یک عذرخواهی بپردازند. به راستی، اگر این فرهنگ در کشور ما هم رشد کند، بخش زیادی از مسیر پیشرفت را با کمترین هزینه و زمان طی کرده‌ایم.
اما متأسفانه در ایران نجومی‌بگیرها ذخایر نظام خوانده شدند و اختلاس معوقه قلمداد شد. حتی برای اعمال نفوذ در انتصاب مدیری که حقوق 234 میلیونی می‌گرفت، عذرخواهی صورت نگرفت. برخلاف اینکه در فرهنگ ما عذرخواهی یک نوع شکست تلقی می‌شود، در فرهنگ اسلامی توبه و عذرخواهی از درگاه الهی سبب نزول رحمت الهی و رشد انسان می‌شود و برای همین وقتی به این دستور الهی در کشورهای غیر اسلامی عمل می‌شود، سبب توسعه و پیشرفت آنها می‌شود.
در همین روزها در نمونه دیگری شاهد آن بودیم که مدیریت سامسونگ پس از تولید گوشی نوت 7 هنگامی که با چند مورد انفجار باتری این گوشی روبه‌رو شد، بلافاصله عذرخواهی کرد و پس از آنکه دستور جمع‌آوری محصولات را داد، خط تولید را متوقف کرد. همین رفتار برای این شرکت سبب جذب مشتری می‌شود و نوعی رپرتاژ آگهی است. این شرکت اگر رفتار اشتباه خود را ادامه می‌داد و روی حرف خود پافشاری می‌کرد، قطعاً در آینده‌ای نزدیک ورشکست می‌شد. اکنون فرهنگ پوزش در کشور ما به اندازه‌ای کمیاب شده که در شبکه‌های اجتماعی به انتظار اجتماعی تبدیل شده است.
رفتار دولتی‌ها در حمایت از اختلاس‌گران، فتنه‌گران، نجومی‌بگیرها و تمکین نکردن قانون نه تنها هزینه مملکت‌داری را افزایش می‌دهد؛ بلکه سبب ناامیدی قشرهای مختلف جامعه می‌شود و موجب خواهد شد اعتمادی که سرمایه هر کشور برای ایجاد انسجام در مسیر تحقق اهداف است؛ صدمه ببیند؛ اعتمادی که بازسازی آن مطمئناً به سادگی خدشه وارد کردن به آن نخواهد بود.

▼ گزارش روز
دمیدن در کالبد مرده

حدود دو سال پیش که صدای خنده و... فرمانداران و استانداران دولت یازدهم در زمانی که آیت‌الله جنتی در همایش سراسری فرمانداران درباره ضرورت مقابله با جریان فتنه سخن می‌گفت، در خبرگزاری‌ها منتشر شد و انتقادات فراوانی را بر انگیخت، نیروهای انقلابی و جریان‌های دلسوز کشور با هشدار نسبت به حضور حامیان فتنه‌گران در سطوح مختلف دولت، به ویژه وزارت کشور هشدار دادند؛ اما دولت بی‌تفاوت از کنار این مسئله عبور کرد تا بار دیگر در نشست فصلی احزاب و گروه‌های سیاسی استان البرز با حضور مدیرکل سیاسی وزارت کشور و جمعی از مسئولان استانداری البرز در محل سالن شهدای دولت استانداری شاهد تمجید و تشویق از فتنه‌گران باشیم. در یک نمونه، نماینده حزب اعتماد ملی ضمن دفاع از حزب متبوع خود دفاع تمام قدی از یکی از سران فتنه کرد که در حصر به سر می‌برد و ادامه داد: «حزب اعتماد ملی با رهبری وی شکل گرفته و با تمام توان مسیر خود را ادامه خواهد داد و امیدوار است که به زودی شرایط برای آزادی آنها فراهم شود!!» وی همچنین در ادامه درخواست کرد، هر چه سریع‌تر رفع حصر از سران فتنه صورت گیرد تا برای آزادی آنها شادی کنیم که گفته‌های وی با تشویق برخی از حضار روبه‌رو شد!
اما اینکه چرا عده‌ای در بدنه دولت تدبیر و امید با وجود همه هشدارها و دانستن این موضوع که فتنه گناه نابخشودنی است و رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان خط قرمز کشور و انقلاب یاد کردند، همچنان از آن حمایت می‌کنند، سؤالی است که باید حسن روحانی و اعضای دولت به آن پاسخ دهند. بسیاری معتقدند، دولت حسن روحانی که امیدی به عملکرد چهار ساله دولت خود ندارد، قصد دارد با رسانه‌ای کردن چنین جلساتی و معرفی وزرایی که درباره حضورشان در فتنه بحث‌های فراوانی وجود دارد، بار دیگر در کالبد مرده فتنه 88 بدمد تا فضایی را به وجود آورد و در آن بتواند حداقل رأی افرادی را که همچنان دل در گرو فتنه 88 دارند، به دست آورد.

▼ خبر ویژه
تلاش مصر برای نزدیک شدن به ایران

روزنامه اینترنتی «رأی‌الیوم» به نقل از منابع دیپلماتیک درباره پشت پرده سفر یکی از مقامات مصری به عراق نوشت: سفر وزیر نفت مصر به عراق برای تحقق دو هدف اصلی صورت گرفت؛ نخست، یافتن منابع جایگزین به جای نفت عربستان سعودی، پس از توقف کمک‌های نفتی ماهیانه عربستان به مصر، به دلیل نزدیک شدن مواضع قاهره به تهران و دمشق و دوم، گشودن کانال‌های گفت‌وگو و مذاکره با ایران از طریق عراق؛ با توجه به روابط نزدیک بغداد و تهران. این روزنامه به نقل از «منابع موثق» افزود: سفر وزیر نفت دولت مصر به بغداد، زمینه‌ساز سفرهای مسئولان مصری به تهران خواهد بود و بعید نیست که وزیر نفت مصر در این سفر پیامی را از طریق دولت عراق برای ایران بفرستد. رأی‌الیوم تأکید کرد، هنوز مشخص نیست آیا وزیر مصری با مسئولان ایرانی در بغداد دیدار کرده است یا خیر، ولی منابع موثق انجام چنین دیدارهایی را بعید ندانسته‌اند. این روزنامه در ادامه نوشت: «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در سپتامبر گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف دیدار کرده و از علاقه این کشور برای بهبود روابط سخن گفته بود.
 
▼ اخبار
1- شکنجه یک جوان معلول در عربستان به اتهام شرکت در تظاهرات

یک گروه حقوق بشری مستقر در انگلیس اعلام کرد، عربستان سعودی جوان معلولی را به اتهام شرکت در تظاهرات علیه آل‌سعود شکنجه کرده و ممکن است وی را گردن بزند. این گروه متشکل از وکلا و محققان بین‌المللی به نام «ریپریو» در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، افزود: منیر آدم، معلول 23 ساله، حدود پنج سال پیش در جریان تظاهرات ضدحکومتی در استان الشرقیه عربستان زمانی که تنها 18 سال داشت، دستگیر شد. به گفته این گروه حقوق بشری، منیر آدم از «اختلالات بینایی و شنوایی» رنج می‌برد. گویا پلیس عربستان این جوان معلول را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده است به گونه‌ای که وی شنوایی یکی از گوش‌هایش را به طور کامل از دست داده است.

2- رهبر کره شمالی: آمریکا را به خاکستر تبدیل می‌کنیم
رهبر کره شمالی بار دیگر به آمریکا هشدار داد، این کشور را به طور کامل نابود و به خاکستر تبدیل خواهد کرد. کیم جونگ اون در مقاله‌ای به شرح شکایت‌ها و خشم رهبر کره شمالی از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پرداخت. وی با محکوم کردن این تحریم‌ها وعده نابودی نهایی را به آمریکا داد. رهبر کره شمالی گفت: اگر آمریکا و حکومت پارک گئون های، (رئیس‌جمهور کره جنوبی) به تحریم‌های بدون ملاحظه خود ادامه دهند، ایستگاه نهایی آنها جنگی خواهد بود که در آن آمریکا و حکومت دست‌نشانده‌اش از سطح زمین محو خواهند شد.

3- کنایه سنگین حدادعادل به اصلاح‌طلبان
غلامعلی حدادعادل در زمینه اظهارات اصلاح‌طلبان درباره نامزد نداشتن اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بنده تعجب می‌کنم از بعضی اصلاح‌طلبان که مرتباً اعلام می‌کنند، طرف مقابل ما نفسی برای شرکت در انتخابات ندارد. گویا دوست دارند در مسابقه‌ای شرکت کنند که یک تیم بیشتر در آن شرکت نکرده و از پیروزی و برنده شدن خود در چنین مسابقه‌ای ابراز خوشحالی کنند. بنده احتمال می‌دهم انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک انتخابات بسیار جدّی باشد و شاید در میان انتخاباتی که از ابتدا تا کنون برگزار شده است، انتخابات سال ۹۶ از همه جدّی‌تر باشد.

4- ترامپ پیروز نشود، شورش می‌کنیم
شبکه «اسکای‌نیوز» اعلام کرد، حامیان دونالد ترامپ می‌گویند اگر وی پیروز نشود، برای خلاص شدن از شرّ سیستم، شورش خواهند کرد. یکی از حامیان نامزد جمهوریخواه با تأکید بر وجود شواهد گوناگون «تقلب» در رقابت‌های انتخاباتی 2016، گفت: این یک سیستم پر از تقلب است. وی در پاسخ به این پرسش که «اگر ترامپ پیروز نشود، چه کار می‌کنید؟» گفت: ما شورش خواهیم کرد. ما این کشور را سرنگون خواهیم کرد. ما از شرّ این بازیگران دلقک خلاص خواهیم شد. کلینتون و مارکسیست‌ها! بازی دیگر تمام شده است.

5- تأیید اختلاس ۱۲۰۰ میلیاردی بانک‌های ملی و ملت
دادستان کل کشور گفت: همان‌طور که پیشتر گفتم، اختلاس 1200 میلیارد تومانی مربوط به دو بانک ملی و ملت است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور درباره تخلف انجام شده در این بانک‌ها گفت: اقداماتی در این دو بانک صورت گرفته که از نظر قانونی مجاز نبوده است و نوعی اختلاس تلقی می‌شود. وی ادامه داد: در این پرونده یکی از بدهکاران اصلی بانکی که متأسفانه فراری و خارج از کشور است، از طریق دادستان تهران تحت تعقیب است.

▼ اخبار کوتاه
به گزارش راشاتودی، بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا تعداد کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری در این کشور اقدام کردند، در هفته منتهی به 29 اکتبر به 265 هزار نفر رسید. گفتنی است تنها در این هفته تعداد افراد بیکار شده در آمریکا به هفت هزار نفر افزایش یافته و رقم آن به بیشترین میزان آن در سه ماه گذشته رسیده است. بر اساس گزارش این وزارتخانه، این رقم بالاترین میزان از اوایل ماه آگوست تاکنون در آمریکا بوده است.
نادر قاضی‌پور با انتقاد شدید از کوتاهی دولت، به ویژه دو مجموعه وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه حفظ حیات دریاچه رو به مرگ ارومیه، وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را قاتلان این دریاچه ملی و جهانی نامید و گفت: طی سه سال گذشته، فصل جدیدی بر درد این دریاچه ملی اضافه شده و سرریز فاضلاب‌های شهری و پساب‌های صنعتی احیای این دریاچه را تقریباً ناممکن کرده است.
معاون رئیس شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان (سوکار) اعلام کرد، در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی، بیش از ١٦٧ میلیون مترمکعب گاز به ایران منتقل شده است. وی افزود: انتقال گاز آذربایجان به ایران در قالب قرارداد سواپ انجام می‌گیرد که بر اساس آن، ایران در قبال دریافت 15 درصد از آن گاز، به جمهوری خودمختار نخجوان گاز صادر می‌کند.
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا، نظام حاکم این کشور را نظامی «فاسد» توصیف کرد که مردم خواستار تغییر آن هستند. وی افزود: در رأس این نظام فساد، رسانه‌های فاسد  قرار دارند که باید این مسئله اصلاح شود. ما باید کشور خود را از چنگ منافع شخصی محدود خارج کنیم و گریزی جز پیروزی در این انتخابات نداریم.
نشریه فوروارد اعلام کرد، دیوید پیمان یک ایرانی‌تبار است که در سمت مشاور «دونالد ترامپ» مشغول به فعالیت است. این نشریه افزود: مشاور جدید دونالد ترامپ مهاجری ارتدوکسی و ایرانی است. وی در ایران متولد شده و به زبان فارسی مسلط است، او عرقچین بر سر می‌گذارد.
شبکه خبری «المیادین» گزارش داد، «سعد حریری» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله پیامی داده است. بر اساس این خبر، پیام سعد حریری از طریق فراکسیون نمایندگان حزب‌الله لبنان با عنوان فراکسیون «الوفاء للمقاومه» به سیدحسن نصرالله انتقال داده شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات