بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۴۲

بازي اف بي آي با افکار عمومي آمريکا

اقدام اف بی آی در هفته انتخاباتی آمریکا نشان می دهد بین مردم آمریکا با سرنوشت سیاسی آنان یک سپر امنیتی مستحکمی وجود دارد که بزنگاه های تاریخی مانع از نقش مردم در انتخابات می شود؛ انتخاباتی که بسیاری آن را غیردموکراتیک و مبهم می دانند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
بازي اف بي آي با افکار عمومي آمريکادر حالي که تنها يک روز تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا زمان باقي مانده بود، مقامات اف بي آي پرونده ايمیل هاي هيلاري کلينتون را مختومه اعلام کردند؛ موضوعي که با اعتراض شديد حزب جمهوريخواه و شخص دونالد ترامپ همراه شد. از سوي ديگر، اگر چه سخنگوي ستاد انتخاباتي هيلاري کلينتون از حکم اف بي آي مبني بر مختومه شدن پرونده کلينتون و تشخيص بي گناهي وي در اين پرونده استقبال کرده است، اما بسياري از دموکرات ها معتقدند که اف بي آي با بازي نامتوازن و در عين حال هدفمند خود، منجر به کاهش آراي هيلاري کلينتون شده است. به عبارت بهتر، هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا نسبت به نقش آفريني اف بي آي در انتخابات رياست جمهوري به شدت ناراضي هستند، هر چند که ميزان نارضايتي ترامپ از کلينتون بيشتر است!
صورت مسئله اين است که جيمز کومي، رئيس پليس فدرال آمريکا، طي يک نامه به نمايندگان کنگره آمريکا گفته است که بررسي مجدد پرونده ايميل هاي هيلاري کلينتون تغييري در تصميم قبلي اين سازمان مبني بر تعقيب قضايي نامزد دموکرات ها ايجاد نکرده است. جيمز کومي همچنين گفته است که بررسي مجدد این پرونده در ارتباط با لپ تاپ  آنتوني وينر معاون کلينتون در زمان صدارت در وزارت خارجه، انجام شده و چيز خاصي در آن يافت نشده است. بنابراين کلينتون تحت تعقيب قضايي قرار نخواهد گرفت.
با اين حال، انتشار چنين خبري با استقبال دونالد ترامپ همراه نشد! نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا در اين خصوص مي گويد:
"قبلا گفته بودم که اين سيستم ناسالم است. خودتان الان درک کرديد که هيلاري کلينتون تحت حمايت قرار دارد و محافظت شده است."
ترامپ با انتقاد از عملکرد پليس فدرال، همچنين گفت که چگونه مي‌توانيد 650 هزار ايميل را در عرض 8 روز مورد بررسي و تحقيق قرار بدهيد...."
ترامپ به هواداراي خود توصيه کرده است که مراقب همه چيز! باشند. منظور ترامپ، تقلب سازمان يافته در انتخابات رياست جمهوري آمريکاست؛ موضوعي که در جريان مناظره هاي انتخاباتي نيز نسبت به آن اشاره کرده بود. 
اين اقدام اف بي آي درست در زماني صورت گرفت که زمان بسيار اندکي تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريکا زمان باقي مانده بود. هفته گذشته، زماني که اف بي آي اعلام کرد که قصد تحقيق دوباره در خصوص ايميل هاي هيلاري کلينتون را دارد، آراي وي در نظرسنجي ها افت کرد و در مقابل، بر آراي ترامپ افزوده شد. هم اکنون اين اقدام اف بي آي سبب شده است تا ترامپ يکي از اصلي ترين برگ برنده هاي خود در مقابل هيلاري کلينتون را از دست بدهد. با اين حال برخي از تحليلگران مسائل آمريکا معتقدند که فارغ از انتشار اخبار مربوط به ايميل هاي هيلاري کلينتون و تبرئه وي توسط اف .بي .آي، شهروندان آمريکايي نامزد نهايي خود را تاکنون تعيين کرده و بعيد است طي 24 ساعت آينده شرايط به سود يا ضرر يکي از نامزدها برگردد. 
آنچه بايد در برهه زماني فعلي مدنظر قرار داد، رصد بازي اف بي آي در انتخابات رياست جمهوري آمريکاست. به راستي هدف مقامات اف بي آي از انتشار خبر بازرسي دوباره از ايميل هاي هيلاري کلينتون، آن هم در فاصله يک هفته تا انتخابات رياست جمهوري چه بود؟ همچنين مقامات اف بي آي چه هدفي از تبرئه کلينتون و رسيدگي غير طبيعي و سريع به پرونده وي داشتند؟ اين دو سوالاتي هستند که مقامات اف بي آي لازم در خصوص آن به افکار عمومي آمريکا پاسخ دهند، اما تجربه نشان داده است بازي هاي پيچيده و پشت پرده مقامات امنيتي آمريکا بدون اقناع افکار عمومي صورت مي گيرد!
در نهايت اينکه ترامپ در صورت شکست در انتخابات رياست جمهوري آمريکا، بيش از زمان فعلي اف بي آي را به جهت دخالت هدفمند در انتخابات آمريکا متهم می کند. اين قاعده در خصوص هيلاري کلينتون نيز صادق است. کلينتون کاهش محبوبيت خود در نظرسنجي هاي يک هفته گذشته را معلول اعلام مواضع مقامات اف بي آي مبني بر تحقيق دوباره از پرونده خود مي داند. از اين رو پس از برگزاري انتخابات آمريکا، شاهد جدال علني تر بازنده انتخابات آمريکا با اف بي آي خواهيم بود. اقدام اف بی آی در هفته انتخاباتی آمریکا نشان می دهد بین مردم آمریکا با سرنوشت سیاسی آنان یک سپر امنیتی مستحکمی وجود دارد که بزنگاه های تاریخی مانع از نقش مردم در انتخابات می شود؛ انتخاباتی که بسیاری آن را غیردموکراتیک و مبهم می دانند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات