تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۹۵
مناظره معاونان نامزدهاي رياست‌جمهوري آمريكا برگزار شد

جدال منطقي مردان شماره يك

پایگاه بصیرت / ميثم سليماني
(روزنامه اعتماد - 1395/07/15 - شماره 3643 - صفحه 11)

در رقابت‌هاي انتخاباتي رياست‌جمهوري آمريكا تنها دو نامزد اصلي در اين رقابت زير ذره بين راي‌دهندگان قرار ندارند، بلكه شخصي كه به عنوان معاون اول نامزد رياست‌جمهوري آمريكا تعيين مي‌شود نيز براي راي‌دهندگان بسيار پراهميت است و مي‌تواند در راي نامزد اصلي حزب نقشي تعيين‌كننده را ايفا كند. از طرفي معاون اول شخصي است كه هرچند در چارچوب قدرت سياسي آمريكا نقش برجسته‌اي را ايفا نمي‌كند اما هرلحظه بايد آمادگي آن را داشته باشد تا در شرايط بحراني و حساس جانشين رييس‌جمهور شود. معاونان رياست‌جمهوري آمريكا در دوره‌هاي گذشته هر كدام افرادي بودند كه شخصيتي برابر با رياست‌جمهوري آمريكا را داشتند و حتي اين شانس را داشتند بتوانند در جايگاه رياست جمهور آمريكا خدمت كنند.

ليندن جانسون پس از ترور كندي به عنوان رييس‌جمهور در آمريكا خدمت كرد، جرالد فورد پس از استعفاي نيكسون جانشين او شد، جورج بوش پدر توانست يك دوره پس از ريگان به عنوان رييس‌جمهور منتخب بر مسند قدرت بنشيند، الگور اين شانس را داشت تا جانشين بيل كلينتون در كاخ سفيد شود، ديك چيني به عنوان معاون اول جورج بوش پسر، شخصيتي همتراز با رييس‌جمهور بود و حتي جو بايدن، معاون اول اوباما نيز از جمله گزينه‌هاي حضور در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري بود كه خود از اين كار منصرف شد. حالا تيم كين سناتور و مايك پينس فرماندار هركدام به ترتيب به عنوان معاونان اول هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ معرفي شده‌اند دو فردي كه در صورت ورود به كاخ سفيد در صورت بروز هرگونه اتفاق بر صندلي رياست‌جمهوري آمريكا تكيه خواهند زد و اداره امور را تا پايان دوره رياست‌جمهوري در دست خواهند گرفت.

سه‌شنبه شب به وقت ايالات متحده و بامداد روز چهارشنبه به وقت ايران، معاونان دو نامزد اصلي رقابت‌هاي انتخاباتي آمريكا براي نخستين و آخرين بار رودرروي هم قرار گرفتند تا در مناظره‌اي حساس و نفسگير از مواضع روساي خود در طول كمپين انتخاباتي دفاع كنند. اين مناظره كه در دانشگاه لانگ وود ويرجينيا برگزار شد، موضوعات فراواني را در بر گرفت كه دو طرف به آن پرداختند. مايك پينس آرام و مصمم در برابر تيم كين آماده و بشاش قرار گرفت كه دو طرف در طول اين مناظره نشان دادند تا چه حد در سياست آمريكا كهنه كار شده‌اند. نكته قابل توجه اين مناظره تفاوت معناداري بود كه ميان مايك پينس و دونالد ترامپ بود. پينس هرچند به عنوان معاون اول دونالد ترامپ در طول مناظره عنوان كرد كه من خوشحالم كه از دونالد ترامپ دفاع مي‌كنم اما به ندرت سعي كرد تا از مواضع دونالد ترامپ دفاع كند و تلاش داشت تا بسياري از سخنان ترامپ را تكذيب كند يا به گونه‌اي ديگر پاسخگوي صحبت‌هايي باشد كه ترامپ پيش از آن ارايه داده بود.

او بارها در طول مناظره زماني كه سخناني از ترامپ نقل مي‌شد به سادگي سرش را تكان مي‌داد و از آن گذر مي‌كرد. در طرف مقابل اما اين تيم كين بود كه جملات خود را به دقت انتخاب كرده بود و حالت تهاجمي‌تري را در اين مناظره از خود نشان داد و راه هيلاري‌كلينتون را در پيش گرفت و حتي تند‌تر از او به سياست‌هاي دونالد ترامپ تاخت. اما اين حالت تهاجمي به سود تيم كين تمام نشد و پريدن در وسط صحبت‌هاي مايك‌پينس هنگام توضيح دادن مسائل باعث شد تا آمادگي بيش از حد او مناظره را در اذهان عمومي به نفع پينس پيش ببرد و پينس با آرامش هميشگي خود بتواند به نوعي افكار عمومي را در مناظره به سمت خود جذب كند و نظرسنجي‌هايي كه پس از اين مناظره منتشر شد نشان داد كه در انتهاي اين رقابت مايك پينس بوده كه توانسته از اين مناظره سربلند خارج شود. اما مناظره سه‌شنبه شب را مي‌توان در چند محور كلي خلاصه كرد:

ولاديمير پوتين روس‌ها

بحث روسيه را يكي از داغ‌ترين و جذاب‌ترين موضوعات رقابت‌هاي انتخاباتي اخير آمريكا مي‌توان اشاره كرد. اما خود روسيه در اين بين مطرح نيست بلكه رييس‌جمهور اين كشور ولاديمير پوتين است كه به عنوان بحث جدي در رقابت‌هاي اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا مطرح است. تيم كين در مناظره به‌شدت از ستايش ولاديمير پوتين توسط دونالد ترامپ انتقاد كرد و وي را متهم كرد كه او پوتين را رهبر بزرگ مي‌نامد اما در طرف مقابل پينس اين موضوع را تكذيب كرد و گفت پوتين رهبري كوچك و قلدر است. اما اين پاسخ در حالي داده شد كه ترامپ بارها و بارها پوتين را مورد ستايش قرار داده است. تيم كين همچنين يكي از گفته‌هاي دونالد ترامپ را نقل كرد كه گفته بود پوتين وارد اوكراين نمي‌شود اما پينس اين موضوع را نيز دوباره تكذيب كرد. اين در حالي است كه ترامپ در دوره‌اي گفته بود كه پوتين به اوكراين نمي‌رود اما پوتين شبه جزيره كريمه را در سال ٢٠١٤ضميمه خود كرد.

با اين وجود پينس در دفاع از تعريف‌هاي آقاي ترامپ از رهبر روسيه گفت: اينكه رهبر كوچك و زورگوي روسيه از دولت ما در صحنه جهاني قوي‌تر است فقط بيان واقعيت است. تاييد ولاديمير پوتين نيست؛ محكوميت رهبري ضعيف و بي‌احتياط هيلاري كلينتون و باراك اوباماست. او اضافه كرد: آمريكا بايد با قدرت با اقدامات تحريك‌آميز روسيه برخورد كند. اگر روسيه بخواهد به اين حملات وحشيانه‌اش در حلب ادامه دهد آمريكا بايد آماده باشد كه اهداف نظامي حكومت اسد را هدف قرار دهد تا اين بحران انساني كه در حلب در جريان است را متوقف كند. با اين وجود حضور روسيه در انتخابات آمريكا نيز اين كشور را به واكنش واداشته است به گونه‌اي كه سخنگوي كرملين اعلام كرد: از اينكه بحث روسيه و رييس‌جمهور پوتين به بخش جدايي ناپذير از كمپين انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا تبديل شده است، متاسفم.

سلاح‌هاي هسته‌اي امنيت مي‌آورند؟

يكي از مباحث ديگري كه در اين مناظره مطرح شد موضوع سلاح‌هاي اتمي بود. تيم كين نظر ترامپ مبني بر توزيع سلاح اتمي در برخي از كشورها مانند عربستان سعودي را مطرح كرد، او در اين مناظره عنوان كرد كه دونالد ترامپ معتقد است كه اگر سلاح اتمي به ديگر كشورها بدهيم امنيت بيشتري در جهان حاكم خواهد شد. ترامپ پيشتر عنوان كرده بود كه بايد به عربستان و ژاپن سلاح اتمي داد، موضوعي كه مي‌تواند جهان را با يك جنگ اتمي درگير كند. اما مايك پينس در پاسخ به اين موضوع طفره رفت و به نوعي آن را تكذيب كرد و در طرف مقابل به انتقاد از سياست خارجي هيلاري كلينتون و شكست آن پرداخت اما در نهايت گفت هرگز اين اتفاق رخ نخواهد داد.

معاف از ماليات يا فراري؟

اما ديگر موضوع داغ اين مناظره بحث ماليات‌هاي دونالد ترامپ بود. عدم انتشار اظهارنامه مالياتي توسط ترامپ اگرچه تا چند روز پيش بحث داغي به حساب مي‌آمد اما انتشار اسنادي توسط نيويورك تايمز از اظهارنامه مالياتي دونالد ترامپ كه اورا حدود بيست سال از پرداخت ماليات مبرا كرده كه اين موضوع را پيچيده‌تر از گذشته كرده است. تيم كين در اين مناظره با پافشاري روي بحث ماليات‌هاي ترامپ و با اشاره به گزارش‌هاي نيويورك تايمز عنوان كرد كه دونالد ترامپ نزديك به بيست سال است كه ماليات فدرال خود را پرداخت نكرده است. آقاي ترامپ كه زماني عمدتا در كار معامله يا احداث ساختمان‌هاي تجاري مثل هتل بود روز دوشنبه در واكنش به گزارش نيويورك‌تايمز گفت كه او با مهارت كامل از سيستم مالياتي پيچيده آمريكا گذر كرده است. آقاي پينس در اين مناظره گفت كه دونالد ترامپ يك كاسبكار است نه سياستمدار حرفه‌اي و برگه مالياتي او نشان مي‌دهد كه ۲۰ سال قبل با شرايط خيلي سختي روبه‌رو بود و با مهارتي عالي از مقررات مالياتي بهره گرفت.

او در پاسخ به اين سوال تيم كين كه چرا آقاي ترامپ برگه‌هاي مالياتي‌اش را منتشر نمي‌كند گفت: «آقاي ترامپ كسب و كاري به ارزش ميلياردها دلار ايجاد كرد و ده‌ها هزار شغل ايجاد كرده است.» آقاي كين در اشاره به برنامه پرطرفدار تلويزيوني دونالد ترامپ «اپرنتيس» گفت كه آمريكا به رييس‌جمهوري با شعار «شما استخدام شديد» نياز دارد نه رييس‌جمهوري كه مي‌گويد «شما اخراج شديد». تكه‌كلام آقاي ترامپ در آن شوي تلويزيوني عبارت «شما اخراجيد» است. اما با اين وجود هنگامي كه تيم كين سوال كرد كه آقاي ترامپ چه زماني اظهارنامه مالياتي خود را منتشر مي‌كند جواب داد او اين كار را مي‌كند. اين در حالي است كه ترامپ بارها و بارها وعده داده تا اظهارنامه مالياتي خود را پس از اتمام حسابرسي منتشر كند كه تاكنون برخلاف سنت‌هاي پيشين اين كار را انجام نداده در صورتي كه منع قانوني براي اين كار او وجود ندارد. دونالد جونيور ترامپ پسر دونالدترامپ با اين حال اذعان كرده است كه عدم انتشار اظهارنامه به دلايل سياسي است كه انجام نمي‌شود چرا كه اين موضوع مي‌تواند با توجه به سوال‌هايي كه در آن به وجود مي‌آيد، مسير كمپين را تغيير دهد.

تكرار مكررات

مايك پينس، هم‌چون دونالد ترامپ توافق اتمي با ايران را يك قرارداد بد خواند و از دولت اوباما در اين رابطه به‌شدت انتقاد كرد. به گفته پينس توافق اتمي قادر نيست كه امنيت آمريكا را تامين كند. تيم كين در مقابل از برجام پشتيباني كرد و تصريح كرد كه با اين توافق امنيت بين‌المللي و داخلي آمريكا افزايش يافته است. به گفته كين شش كشور قدرتمند جهاني در اين مذاكرات موفق شدند بدون به‌كارگيري اقدامات نظامي به برنامه اتمي ايران پايان دهند. پينس در مقابل امضاي برجام را دستاوردي قابل تقدير براي آمريكا ندانست و دولت اوباما را متهم كرد كه براي آزادي شهروندان آمريكايي به ايران ۷/۱ ميليارد دلار باج داده است. اوباما پيشتر گفته بود كه اين پول در رابطه با يك دعواي حقوقي بوده كه به خريد سلاح در دوران پيش از انقلاب ايران مربوط مي‌شود. به گفته اوباما اين پول باج نبوده و بنا به توصيه وكلاي آمريكايي براي حل اين اختلاف مالي به ايران پرداخت شده است. پينس همچنين تاكيد كرد: اين توافق تبديل شدن ايران به يك قدرت هسته‌اي را حتمي مي‌كند، چراكه وقتي دوره اعتبار آن تمام شود، هيچ محدوديتي بر برنامه هسته‌اي ايران وجود نخواهد داشت.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=56596

ش.د9502387

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات