بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۰۰
تحلیل گر آمریکایی در گفتگو با بخش انگلیسی بصیرت:

غرایز انزواگرایانه ترامپ بر امپریالیسم آمریکا چیره نمی شود

اگر نومحافظه‌کاران پرچم حادثه اشتباه دیگری را مانند حملات 11 سپتامبر و یا واقعه‌ای شدیدتر از آن برافرازند تا ترامپ را مجبور به آغاز جنگی کنند که خود می‌خواهند، و سپس به وی ابزار پلیسی و سرکوب را برای سرکوب و مقاومت در برابر اعتراضات بدهند تا شرایط برای ریاست‌جمهوری وی سخت‌تر شود، من تعجب نخواهم کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
غزایر انزواگرایانه ترامپ بر امپریالیسم موجود در آمریکا چیره نمی شودکوین برت (Kevin Barrett) معتقد است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا استراتژی خاصی در زمینه سیاست خارجی ندارد و بخش عمده‌ای از فعالیت خود را معطوف مسائل داخلی خواهد کرد. وی همچنین باور دارد که ممکن است نزدیکی نومحافظه‌کاران آمریکایی به ترامپ منجر به بروز واقعه دیگری مشابه حادثه 11 سپتامبر شود که در نتیجه آن ترامپ مجبور به ورود به جنگ اشتباه دیگری شود.
در پی انتخاب غیرقابل انتظار دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، تظاهرات گسترده‌ای در سرتاسر آمریکا برگزار شد که در نوع خود بی‌سابقه بود. در عین حال انتصاب‌های اخیر ترامپ و گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره گزینه‌های وی برای مناصبی چون وزارت امور خارجه، نگرانی‌ها در رابطه با احتمال تکرار تندروی‌های دوران جرج بوش پسر را در میان محافل سیاسی دنیا افزایش داده است. از سوی دیگر در دوران مبارزات انتخاباتی، مواضع وی در قبال برجام، رابطه با روسیه، مسئله سوریه و اوکراین و دیگر اظهارات وی باعث نگرانی بسیاری از محافل داخلی آمریکا و محافل بین‌المللی شد که انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور این نگرانی‌ها را تشدید کرد، به گونه‌ای که از هم‌اکنون اعتراضات بسیاری نسبت به انتخاب وی و صحبت‌های مطرح‌شده توسط او در سرتاسر دنیا مطرح شده است. این مسائل ما را بر آن داشت که با کوین برت، فعال سیاسی و مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا گفتگویی داشته باشیم که به شرح زیر است:

بصیرت: لطفا خودتان را معرفی کنید.
من استاد دانشگاه در رشته ادبیات و مطالعات اسلامی هستم،‌ اما از سال 2006 و زمانی که از دانشگاه ویسکانسین مدیسون و همچنین آکادمی علوم آمریکا به دلیل انجام تحقیقات درباره حملات 11 سپتامبر و حمایت از این ایده که این حملات حاصل کودتای نومحافظه‌کاران آمریکایی و یک اقدام داخلی بوده است اخراج شدم، در زمینه تحلیل و تفسیر مسائل سیاسی فعالیت داشته‌ام. هم‌اکنون نیز مجری یک برنامه رادیویی و یک برنامه تلویزیونی اینترنتی هستم که پنج ساعت در هفته پخش می‌شود و تاکنون چندین کتاب را در زمینه انتقاد از طرح جنگ علیه تروریسم نوشته و یا ویرایش کرده‌ام. 

بصیرت: آیا مردم آمریکا به سمت محافظه‌کاری گرایش دارند و یا انتخاب دونالد ترامپ به دلیل شعارهایی بود که وی مطرح کرد و باعث محبوبیتش شد؟
مردم آمریکا همانند مردم بسیاری از کشورهای دیگر اساسا محافظه‌کار هستند. اما حمایت از دونالد ترامپ نتیجه محافظه‌کاری وی نیست، بلکه نتیجه اظهارات ضد نخبه‌گری و ضد خارجی وی بود. ترامپ رسانه‌ها، احزاب سیاسی، مهاجران، مسلمانان، و کشورهای مختلف خارجی از جمله چین (که وی مدعی است از توافق‌نامه‌های تجاری با آمریکا سود می‌برد)، ایران (که ترامپ مدعی است اسرائیل را تهدید می‌کند و توافق هسته‌ای به سود این کشور بوده است) و کشورهای اروپایی و ژاپن (که وی مدعی است به اندازه کافی به آمریکا به دلیل اشغال این کشورها پول پرداخت نمی‌کنند) را مورد انتقاد شدید خود قرار داد. بسیاری از افراد طبقه کارگر جامعه آمریکا شاهد این بوده‌اند که در طول دو دهه گذشته وضعیت استاندارهای زندگی آنان بدتر و وخیم‌تر شده است و در عین حال به دنبال افرادی هستند که از این وضعیت انتقاد می‌کنند. ترامپ با مهارت بالایی که داشت لیستی بلندبالا از سپرهای بلا برای حل این مسائل ارائه داد. اما ما باید این مسئله را در ذهن داشته باشیم که ترامپ محبوب نیست. وی البته حلقه اصلی حامیان خود را دارد، اما در عین حال بالاترین نرح منفور بودن را در میان روسای جمهور تاریخ آمریکا از آن خود کرده است. بنابراین وی قطعا بر یک آمریکای داری شکاف و اختلافات عمیق حکومت خواهد کرد. 

بصیرت: آیا ما باید انتظار این را داشته باشیم که ترامپ به وعده‌های خود درباره مهاجران و مسلمانان عمل کند، و یا اینکه وی پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور، به فردی متفاوت تبدیل خواهد شد؟
ترامپ قادر به حفظ و اجرای وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر اخراج بیش از 10 میلیون مهاجر غیرقانونی نخواهد بود. عواقب لجستیکی چنین اقدامی بسیار پرهزینه خواهد بود، و اینکه عواقب آن بسیار شدید خواهد بود، به ویژه با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ به شدت به نیروی کار ارزان از میان مهاجرین غیرقانونی وابسته هستند.

غزایر انزواگرایانه ترامپ بر امپریالیسم موجود در آمریکا چیره نمی شود

 اما در رابطه با برافراشتن پرچم یک جنگ بزرگ غلط دیگر باید بگویم که شاید وی قادر به تقویت اسلام‌هراسی به بالاترین میزان باشد و مسلمانان را بسیار بدتر از شرایطی که الان دارند تحت تعقیب قرار دهد، مسئله‌ای که درباره وی قابل تصور است. چرا که هم‌اکنون نیز ناکامی مسلمانان آمریکا در مقابله موثر در برابر تبلیغات ضد اسلامی در دوران پس از حادثه 11 سپتامبر و طرح به اصطلاح جنگ علیه تروریسم باعث شده است مسلمانان آمریکایی به شدت آسیب‌پذیر باشند.

بصیرت: راهبرد سیاست خارجی ترامپ چه خواهد بود؟
فکر نمی‌کنم که ترامپ شخصا راهبردی در این زمینه داشته باشد، زیرا وی درک عمیق و یا گسترده‌ای درباره مسائل جهانی ندارد. وی واکنش‌های احساسی، متعصبانه و غریزی نسبت به وقایع دارد، با این وجود هیچ تحلیل و یا تفسیر سیاسی واقعی در ذهن وی وجود ندارد. خبر خوب این است که غرایز وی انزواگرایانه هستند، به این معنا که وی علاقه‌ای به سیاست‌گذاری در قبال دنیا و به سود امپراتوری ایالات متحده ندارد؛ ترجیح وی این است که در جهت بهبود شرایط آمریکا در زمینه مسائل داخلی فعالیت کند. خبر بد نیز این است که در اطراف وی نومحافظه‌کارانی وجود دارند که در زمینه فریب افکار عمومی آمریکا برای جلب حمایت آنان در جهت انچام جنگ‌های نومحافظه‌کارانه ید طولایی دارند. اگر نومحافظه‌کاران پرچم حادثه اشتباه دیگری را مانند حملات 11 سپتامبر و یا واقعه‌ای شدیدتر از آن برافرازند تا ترامپ را مجبور به آغاز جنگی کنند که خود می‌خواهند، و سپس به وی ابزار پلیسی و سرکوب را برای سرکوب و مقاومت در برابر اعتراضات بدهند تا شرایط برای ریاست‌جمهوری وی سخت‌تر شود، من تعجب نخواهم کرد. نتیجه این اقدام می‌تواند چیزی مشابه وقایع پس از 11 سپتامبر باشد که در آن جرج دبلیو بوش که به دلیل نوع رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری، با نرخ محبوبیت بسیار پایینی سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد، اما در ادامه توانست روند جلب حمایت تمامی گروه‌ها را برای اجرای سیاست‌های خود با موفقیت طی کند، و حتی موافقت افرادی را که دشمن وی بودند نیز به دست آورد؛ مسئله‌ای که علت آن برافراشتن پرچم دروغین جنگ در پی حادثه 11 سپتامبر بود.

بصیرت: سیاست وی در قبال توافق هسته‌ای ایران و 1+5 چه خواهد بود؟
وی مدعی است که آن را پاره خواهد کرد، اگرچه اکنون موضع خود را تغییر داده و اعلام کرده که آن را بازبینی خواهد کرد. من نمی‌توانم بررسی کنم که احتمال بازبینی آن به شیوه‌ای که برای هر دو طرف ایران و نومحافظه‌کاران متحد با نتانیاهو قابل قبول باشد، تا چه حد ممکن است. بنابراین احتمال آن هست که ترامپ توافق‌نامه را لغو کند. نتیجه این اقدام در روابط آمریکا و ایران نامشخص است، اما احتمالا ایران در این زمینه محتاط خواهد بود و خود را برای تمامی احتمالات به خوبی آماده خواهد کرد.

بصیرت: گفته شده است که آمریکای تحت زمامداری ترامپ منزوی خواهد شد. شما در این‌باره چه فکر می‌کنید؟
من تردید دارم که غرایز انزواگرایانه درونی ترامپ بر امپریالیسم موجود در آمریکا چیره شود. ترامپ تاکنون نومحافظه‌کاران و خودی‌ها را در پست‌های کلیدی و مهم به کار گمارده است. اگرچه ممکن است که آمریکا در قبال سوریه و اوکراین با روسیه به توافقاتی دست یابد، اما در تمامی مسائل دیگر باید در انتظار سیاست تهاجمانه‌تری در دوران دونالد ترامپ باشیم، نه سیاست انزواگرایانه‌تر. تنها راهی که ایالات متحده دست از سیاست‌های امپریالیستی خود دست بردارد، این است که این کشور مجبور به این کار شود، و این تنها در صورتی رخ خواهد داد که یک بحران اقتصادی عظیم در این کشور رخ دهد و این مسئله منجر به بروز ناآرامی‌های گسترده اجتماعی در آمریکا شود. چنین سناریویی می‌تواند در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تحقق یابد،‌ اما نمی‌توان تحقق آن را به هر وسیله‌ای تضمین کرد. نگهبانان برگزیده شده توسط امپراتوری آمریکا هر کاری انجام می‌دهند تا جلوی تحقق این مسئله را بگیرند.

بصیرت: ناآرامی‌های عمومی اخیر پس از انتخابات در آمریکا تا چه حد و با چه شدتی در وقایع این کشور تاثیرگذار خواهد بود؟
تظاهراتی در سرتاسر آمریکا در اعتراض به انتخاب دونالد ترامپ برگزار شده است. در تاریخ آمریکا هرگز هیچ رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده‌ای نبوده که با این حجم از مخالفت شدید روبرو باشد. من انتظار این را دارم که این تظاهرات ادامه یابد، و به خصوص سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها و حامیان آن‌ها در راس این تظاهرات‌ها باشند. ترامپ یک خودشیفته است، بنابراین از این تظاهرات‌ها خشمگین خواهد شد و درصدد پیدا کردن راهی برای سرکوب این تظاهرات‌ها برخواهد آمد. یک اشتباه بزرگ دیگر احتمالی نومحافظه‌کاران این خواهد بود که وی را به ابزار پلیسی برای این کار مجهز کنند. در بدترین حالت ما باید در انتظار این باشیم که جمهوریت آمریکا از بین برود و دیکتاتوری فاشیستی آشکار در این کشور ظهور کند./

از جناب کوین برت که در این گفتگو شرکت کردند تشکر می کنیم.
بخش انگلیسی پایگاه بصیرت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات