بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۷۵

آیا "تب ترامپ "به پاریس می رسد؟

مارین لوپن پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، مصمم تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد و با صراحت بیشتری در خصوص تحولات جاری در کشورش سخن می گوید.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه به شدّت از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خوشحال است. در حالی که مقامات دو  جریان راست میانه و سوسیالیست در فرانسه، امیدوار بودند که دموکرات ها و هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر امسال به پیروزی برسند، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از محاسبات احزاب سنتی فرانسه را بر هم زده است.
فرانسه هم اکنون در شرایط سیاسی حساسی قرار دارد. قرار است سال آینده (2017) انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شود. از سوی دیگر، بر همگان تقریبا مسجل است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالست فعلی فرانسه، عملا قدرت پیروزی دوباره در انتخابات را نخواهد داشت. در این میان، رهبران و سران جریان راست میانه در تلاشند به هر نحو ممکن به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه پیدا کنند. نکته قابل تامل دیگر در خصوص انتخابات سال 2017 فرانسه، وضعیت مساعد مارین لوپن، رهبر جریان راست افراطی، یا همان جبهه ملی فرانسه در نظرسنجی هاست. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل فرانسه معتقدند که لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا خواهد کرد، اما در آنجا، رقابت سختی را در مقابل نامزد احتمالی جریان راست میانه (سارکوزی یا آلن ژوپه) خواهد داشت.
کلیت این فرضیه درست به نظر می رسد. آنچه مسلم است اینکه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، طرفداران دو جریان راست میانه و سوسیالیست در راستای جلوگیری از پیروزی لوپن و جبهه ملی، با یکدیگر متحد خواهند شد. با این حال نگرانی اصلی راستگرایان و چپگرایان میانه در فرانسه، موفقیت لوپن در جلب آرای خاموش و خاکستری در انتخابات است.
هم اکنون مقامات فرانسوی نمی توانند نگرانی خود را از پیروزی احتمالی لوپن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در فرانسه کتمان کنند. مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه، در یک کنفرانس اقتصادی در برلین، تاکید کرده است که مارین لوپن این شانس را دارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به پیروزی برسد.
با این حال مارین لوپن پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، مصمم تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. لوپن هم اکنون با صراحت بیشتری در خصوص تحولات جاری در کشورش سخن می گوید. رهبر حزب راستگرای افراطی جبهه ملی فرانسه در سخنانی تاکید کرده است:
" انتخاب من به عنوان رئیس جمهور در انتخابات سال آینده، سه گانه‌ای را همراه با دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تشکیل خواهد داد که در نهایت برای صلح جهانی خوب خواهد بود. این یک جنبش جهانی است. یک جنبش جهانی که جهانی سازی بررسی نشده و لیبرالیسم افراطی مخرب و حذف دولت های ملی و از بین رفتن مرزها را رد می کند."
در نهایت این که تحلیلگران فرانسوی هم اکنون در صدد سنجش نحوه و شیوه تاثیرگذاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه خواهند بود. اگر مارین لوپن بتواند آرای خاکستری و سفید را به سود خود جلب کند و در جبهه حامیان دو حزب سوسیالیست و راست میانه شکاف بیندازد، خواهد توانست در دور دوم انتخابات بر رقیب خود غلبه پیدا کرده و راهی کاخ الیزه شود. بنابراین، نگرانی مقامات سیاسی و سران احزاب سنتی فرانسه نسبت به تحولات سیاسی این کشور در سال 2017 میلادی بی دلیل نیست./

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات