بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۳۷

تولید مازاد آب سنگین، نقض برجام نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، سوالات مهم کنفرانس هفتگی «جان کربی» را مواردی همچون تحولات افغانستان و انفجار روز گذشته در این کشور، همکاری های آمریکا با روسیه و گزارش های منتشر شده در خصوص تولید آب سنگین مازاد در ایران و انتقال آن به عمان تشکیل می دادند.

کربی در مورد همکاری های آمریکا با روسیه گفت: من به اظهارات باراک اوباما اشاره می کنم که گفتند در موارد متعددی می توان با روسیه همکاری کرد که توافق ایران یکی از آن موارد است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد تولید آب سنگین مازاد در ایران و اینکه آیا تهران محدودیت های در نظر گرفته شده در برجام را نادیده گرفته است، گفت: ایران در این رابطه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تصمیم ایران به ارسال مازاد آب سنگین خود به عمان گفت: از طریق گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای، از این تصمیم مطلع شده است و چنین تولید مازادی را نمی توان به منزله نقض مفاد برجام تعبیر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدامی زمینه و مقدمه ای برای تکرار تولید مازاد در توافقنامه هسته ای یعنی ۱۳۰ تُن را فراهم نمی کند، اظهار کرد: این اقدام با توجه به مفاد برجام و اینکه ایران به منظور حفظ محدوده تعیین شده در برجام، تولید مازاد خود را به خارج از کشور می فرستد به معنی پایبند نبودن به برجام نیست.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات