سیاسی >>  دولت >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۴۳

چرا وزیرعلوم در ریل استیضاح افتاد؟

کاهش شتاب علمی کشور، عدم اجرای سند دانشگاه اسلامی، عدم مدیریت صحیح، عدم رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه، عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی، فساد مدیران فاقد صلاحیت لازم، بازنشستگی اجباری برخی اساتید، برگزاری اردوهای مختلط، انتشار نشریات با محتوای لائیک، تشدید موضوعات قوم گرایی بین دانشجویان، تفرقه افکنی بین حوزه و دانشگاه، تبلیغ رژیم طاغوت و منافقین و استاد سالاری نامتعارف، از محورهای استیضاح وزیر علوم است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی بصیرت/ زینب زارعی

چرا وزیرعلوم در ریل استیضاح افتاد؟یکی از ارگان هایی که از آسیب فرهنگی در امان نمانده، دانشگاه ها هستند. محلی که باید سرآغاز نهادینه کردن فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و تولید و افزایش علم باشد، در اغلب شهرهای کشورمان، تبدیل به مکانی برای تاخت و تاز سیاسی برخی احزاب و همینطور کانونی برای آسیب رساندن به فرهنگ اسلامی گردیده است. همین نگرانی، برخی از نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا وزیر علوم را برای پاسخگویی به مجلس فرا بخوانند.

طرح استیضاح وزیر علوم پس از جمع آوری 25 امضا، به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده و امضا کنندگان در هشت بند دلائل خود را اعلام کرده اند.

کاهش شتاب علمی کشور، عدم اجرای سند دانشگاه اسلامی، عدم مدیریت صحیح، عدم رسیدگی به وضعیت دانشجویان بورسیه، عدم پرداخت کمک هزینه تحصیلی، فساد مدیران فاقد صلاحیت لازم، بازنشستگی اجباری برخی اساتید، برگزاری اردوهای مختلط، انتشار نشریات با محتوای لائیک، تشدید موضوعات قوم گرایی بین دانشجویان، تفرقه افکنی بین حوزه و دانشگاه، تبلیغ رژیم طاغوت و منافقین و استاد سالاری نامتعارف، از محورهای استیضاح وزیر علوم است.

فرایند اسلامی سازی دانشگاهها بیش از یک دهه پیشینه دارد و جزء اولین اسناد مدون در راستای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی است."سند دانشگاه اسلامی" پیرو بیانات مقام معظم رهبری درسال 76 بر اساس مصوبه ای به منظور تدوین راهبردی و نظارت بر حسن اجرای سیاست های لازم برای اسلامی شدن دانشگاهها، فراهم شد و وزرای علوم در هر دوره ای موظف به عملی کردن این سند، در سطح دانشگاهها بوده اند واین سند بر اساس شرایط معاصر به روز رسانی هم شده است.

حاکمیت اصول اعتقادی، احکام و اخلاق اسلامی در تمامی ابعاد دانشگاه، ارتقای اعتماد به نفس ملی و تولید علم نافع و چشم اندازهای آموزشی، فرهنگی تربیتی، پژوهش و فناوری، مدیریتی و اهداف کلان، که در سند دانشگاه اسلامی تعریف شده بود و ظاهرا لابه لای اوراق، باقی مانده و اجرایی نشده است، فقط بخشی از اتفاقاتی است که در دانشگاه ها رقم می خورد.

اما انکار اتفاقاتی که در دانشگاهها واقع میشود، از طرف مسئولین مربوطه، شیوه ای شده است برای لاپوشانی و از زیر بار مسئولیت در رفتن. این در حالی است که ظاهرا معاونان و مدیران فرهنگی وزارت علوم، بر ممنوعیت کارهای خلاف مقررات دانشگاهها تاکید می کنند و وقتی مسائلی مانند اجرای کنسرت ها و اردوهای مختلط پیش می آید اظهار بی اطلاعی کرده و اعلام می کنند این کار دانشجوها بوده است.

برگزاری کنسرت های متعدد به بهانه شاد شدن دانشجویان، در برخی ایام سال مثل شب یلدا و جشن فارغ التحصیلی و عید نوروز همراه با نوازندگان موسیقی و رقص و پایکوبی با حضور دختران و پسران دانشجو همچنان سرفصل مراسمات برخی دانشگاه هاست که این موضوع سال گذشته به اوج بی احترامی خود رسید و در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، جشنی همراه با رقص و نوازندگی و یک مقدمه عجیب که دور از شأن فضای علمی دانشگاه بود، صورت گرفت. به طوریکه برگزار کنندگان، خود را مفتخر به ابداع رقص نشسته که سال ها برای آن تلاش کرده اند، دانستند و رونمایی از نوعی پیام جدید تبریک با عنوان دابسمش یا همان تصویر گذاری روی صدا که آن را هم به عنوان ابتکار دیگری از خود ارئه کردند.

برگزاری اردوهای مختلط با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر عدم برگزاری این نوع اردوها، نه تنها خاتمه نیافته بلکه پر رنگ تر هم شده است. برگزاری حداقل 12 اردوی مختلط دانشجویی طی سال گذشته، با نگاهی به اخبار دانشگاهها، به این حقیقت رهنمون می شود که دست هایی سعی درنهادینه کردن فرهنگ منحط غربی در دانشگاهها دارند و هر راه در رویی را برای عدم اجرای قانون و البته اجرایی کردن نقشه هایشان، بر می گزینند.

ادامه سریال اردوهای مختلط، مدیران فرهنگی وزارت علوم را بر آن داشت که بگویند تا زمانیکه در سرفصل درسی! به برگزاری اردوی مختلط اشاره نشده باشد، این گردش ها ممنوع است و دختران و پسران دانشجو نباید همراه یکدیگر به یک مکان تفریحی و اردوی علمی برده شوند. بعضی از دانشگاهها هم برای اینکه در معرض اتهام و پاسخگویی قرار نگیرند، همزمان اتوبوس های جداگانه ای برای دانشجویان آماده کرده و به راه می اندازند اما پس از طی مسافتی، اتوبوس ها سر از یک مکان در می آورند. مانند آنچه در دانشگاه هنر اصفهان اتفاق افتاد و دانشجویان رشته هنر دیدار یک روزه ای از خانه هنرمندان به همین صورت داشتند و نمونه دیگرش اردوهای کویری دسته جمعی و شب نشینی های مختلط دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در کویر مصر بوده است.

انتقاد به جذب نیروهای فاقد صلاحیت علمی و سیاسی که دارای گرایش های سیاسی خاص هستند و دانشگاه را محل تاخت وتاز سیاست های خود قرار داده اند، موجبات بازنشستگی اجباری برخی اساتید را فراهم کرده است. جذب اساتیدی که دارای صلاحیت لازم اخلاقی نیستند و در فتنه 88 با نقش داشتن در فتنه مجبور به استعفا شده اند نیز از نکاتی است که توجه نمایندگان مجلس را به خود جلب کرده است.

تذکرات پیاپی رهبر حکیم انقلاب در خصوص لزوم افزایش رشد علمی کشور، و هشدارهای ایشان مبنی بر کاهش رشد علمی موضوع مهم دیگری است که توسط وزارت علوم نادیده انگاشته شده و با وجود اینکه نام علم زیاد برده می شود، عملا شاهد کاهش رشد علمی هستیم. میتوان گفت دلیل بی توجهی این نهادها به حوزه علم و فناوری گرایش های سیاسی و حزبی و پرداختن مدیران به مسائل حاشیه ای است این در حالی است که اولویت مباحث علمی در دانشگاهها نادیده گرفته شده.

به تمام اینها اضافه کنید استقبال از دانشجویان در سال تحصیلی جدید. در ویژه نامه ای دانشگاه های صنعتی کشور در اقدامی عجیب با تبلیغ منافقین و منتشر کردن عکس مریم رجوی، سرکرده منافقین، پذیرای دانشجویان جدیدالورود شدند. این ویژه نامه به کمک مسئولین دانشگاه صنعتی شریف و همراهی تعدادی از فارغ التحصیلان منتشر شد ومشابه همین در دانشگاه علم و صنعت با بها دادن به سران فتنه از دانشجویان جدیدالورود استقبال صورت پذیرفت و غرفه های انجمن اسلامی رشد و آرمان با نصب عکس هایی از سران فتنه و تزئین غرفه به رنگ سبز پذیرای دانشجویان شدند.

اگرچه احتمالا استیضاح وزیر علوم در چند ماه پایانی دولت یازدهم به نهایت نرسد و شاید اصلا در صحن علنی هم مطرح نشود ولی اولا حد اقل بررسی دلایل این استیضاح برای نمایندگانی که می خواهند در کمتر از 10 ماه دیگر به وزیر علوم آینده رأی دهند خالی از لطف نیست و دوما عملکرد نمایندگان مجلس در این ماجرا یکی از امتحانات مهم مجلس دهم در مقابل مردمی است که به آنها رأی داده اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات