صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 7 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بسیج پدیده‌ شگفت‌آور دوران انقلاب بود و امام خمینی از طرف پروردگار ملهم شده بود این پدیده را به وجود بیاورد. بدین معنا که سرنوشت انقلاب را بسپارد به دست جوان‌ها.(95/9/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
وفای بی‌وفایان!

«بیگانه اگر وفا کند، خویش من است»؛ این ضرب‌المثلی است که در فرهنگ فارسی ایرانیان به کار می‌رود و در دیپلماسی و سیاست خارجی چند سال اخیر نیز به منزله یکی از دستاوردهای دولت مانور زیادی بر روی آن داده شده است، به گونه‌ای که دولت حاضر شده بسیاری از مناسبات خود را با جناح‌ها، گروه‌های سیاسی و حتی شخصیت‌های داخل کشور به هم بزند تا به رسم باوفایی به بیگانه آسیبی نرساند، اما بی‌وفایی بیگانه هر روز برای دولت هزینه‌بردار می‌شود؛ زیرا بی‌وفایی و عهدشکنی کشورهای غربی در ده ماه گذشته پس از برجام آنقدر زیاد شده که دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی توان ظرفیت‌سازی برای غرب را از دست داده‌اند و اکنون تز برجام در حال تبدیل شدن به آنتی‌تز است؛ یعنی برجام (تز) که به مثابه عملکرد بین‌المللی می‌توانست سبب ایجاد اعتماد مردم ایران نسبت به آمریکا و تقویت گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل کشور شود، اکنون پس از بدعهدی آمریکایی‌ها و دبه درآوردن‌های متعدد و خواسته‌های فراپروتکلی به ضد خودش تبدیل شده است، به گونه‌ای که نظرسنجی طرف‌های غربی نشان می‌دهد، اعتماد مردم ایران پس از برجام نسبت به آمریکا و گفتمان حامی مذاکره کمتر شده است(آنتی‌تز).
در این شرایط شاهد هستیم که توافق‌نامه برجام با روی کار آمدن ترامپ در حال ایجاد معضلاتی بزرگ‌تر برای کشورمان است و شئون استقلال، اقتصاد و حیثیت سیاسی کشورمان را هدف قرار داده است.
آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش برای حفظ توافق هسته‌ای از ایران خواسته‌اند که ذخیره اورانیوم غنی‌شده‌اش را کاهش دهد تا دونالد ترامپ بتواند به برجام وفادار بماند. این در حالی است که سقف اورانیوم غنی‌شده ایران در برجام 300 کیلوگرم است و طبق طرح جدید آمریکایی‌ها و غرب از این هم کمتر خواهد بود. مذاکره پلکانی آمریکا پس از برجام ممکن است به شرایط بدتری نیز ختم شود؛ اما آنها به دنبال این نیستند که چراغ برجام را به یکباره خاموش کنند؛ زیرا آنها اهرمی را برای فشار به ایران نیاز دارند که راحت‌تر بتوانند رفتار و ادراک ایرانیان را مدیریت کنند.

▼ گزارش روز
اثبات جرم!

پاریس، پایتخت همان کشوری که بیشترین کارشکنیها را در جریان مذاکرات هستهای انجام داد، اما پس از توافق به سرعت شرکتهای بزرگ این کشور، چون پژو که سابقه سیاهی نیز در مراوده با کشورمان داشتند، با آغوش باز مسئولان روبهرو شدند، چند ماه پس از برگزاری نشست منافقین با حضور مریم رجوی و سران سعودی و اروپایی، بار دیگر میزبان نشست این گروهک بود.
اما این نشست فارغ از مکان برگزاری‌اش و حضور برخی مقامات اروپایی با نکته جالب توجهی همراه بود و آن، سخنرانی فردی به نام «شبنم مددزاده» بود. فردی که ضد انقلاب از وی به عنوان «فعال دانشجویی» یاد می‌کرد و مدتها در مقام نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت فعالیت داشت و رسانههای بیگانه و ضد انقلاب هرگونه وابستگی وی به منافقین را انکار میکردند. چنانچه پس از دستگیری و محکوم شدن وی به همکاری با منافقین در سال 1387، پایگاه «رادیو زمانه» در اینباره مینویسد: «اتهامی که به ایشان زده شده، همکاری با گروهک مجاهدین خلق است که این اتهام هیچ‏گونه پشتوانه حقوقی و مبنای صدقی هم ندارد.» اما مددزاده که سابقه همکاری با احمد شهید در پروندهسازیهای دروغین در حوزه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی را دارد، حالا در پاریس، در نشست منافقین شرکت میکند و با متهم کردن ایران به «شکنجه زندانیان» و نقض حقوق بشر در ادعایی مضحک میگوید، «مردم ایران» امیدوارند که گروهک منافقین نظام ایران را تغییر دهد!
این اتفاق در حالی روی می‌دهد که در داخل کشور برخی مسئولان و شخصیت‌های مطرح با خوش‌بینی مفرط یا ضعف در شناخت تحرکات دشمن، موضوعاتی چون نفوذ یا وابستگی برخی نیروهای سیاسی به غرب و ضد انقلاب را زیر سؤال می‌برند و با ژست حق به جانب مدعی می‌شوند که نباید به هر بهانه‌ای افراد را به ارتباط با دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی متهم کرد.

▼ خبر ویژه
انتقال شورای رهبری طالبان از پاکستان به افغانستان

رسانه آمریکایی به نقل از سخنگوی طالبان مدعی شد، شورای رهبری طالبان پس از پیشرفت‌های جنگی اخیر این گروه و تصرف اراضی وسیعی در افغانستان از پاکستان به ولایت جنوبی هلمند این کشور نقل مکان کرده است. به گزارش «نیویورک‌تایمز»، رهبر طالبان افغانستان به همراه هیئت رهبری این گروه، با حضور در افغانستان درصدد تحکیم مواضع طالبان در این کشور است. در صورتی که این گزارش تأیید شود، این موضوع نشان‌دهنده اعتماد به نفس طالبان در جنگ با دولت افغانستان و تلاش برای فاصله گرفتن از پاکستان خواهد بود. این در حالی است که رهبران طالبان معمولاً در شهرهای کویته، کراچی و پیشاور در پاکستان به سر می‌برند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان چند ماه پیش اعلام کرده بود، شورای رهبری کویته طالبان و رهبران این گروه از پاکستان به افغانستان نقل مکان کرده‌اند، ولی توضیحی درباره جزئیات موقعیت آنها ارائه نداده بود. گفتنی است، به موازات انتشار این گزارش، برخی از منابع در طالبان اعلام کرده‌اند کمیسیون‌های جلب و جذب، ارشاد و دادگستری گروه طالبان نیز به ولایت‌های جنوبی افغانستان نقل مکان کرده‌اند.
 
▼ اخبار
1- ترامپ: کاسترو «دیکتاتوری بی‌رحم» بود!

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در بیانیه‌ای شدیدالحن و غیر دیپلماتیک، «فیدل کاسترو» رهبر درگذشته انقلاب کوبا را «دیکتاتوری بی‌رحم» خواند. وی در این بیانیه میراث کاسترو را «جوخه‌های آتش، تاراج، درد و رنج تصورناپذیر، فقر و فقدان حقوق بشر» توصیف کرد و نوشت: کوبا همچنان «جزیره‌ای تمامیت‌خواه» باقی مانده است. ترامپ درگذشت کاسترو را گامی به سمت «زندگی آزاد» مردم کوبا توصیف کرد و وعده داد، در دولتش برای حرکت مردم کوبا به سمت «شکوفایی و آزادی» تلاش کند. این در حالی است که «اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که روابط واشنگتن با هاوانا را برقرار کرد، بیانیه‌ای با لحنی بسیار مثبت‌تر منتشر کرده و آمریکا را دوست مردم کوبا خوانده است.

2- دولت ۲۰ درصد بودجه امسال نیروهای مسلح را پرداخت کرده است!
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بیش از نیمی از سال گذشته، اما دولت ۲۰ درصد بودجه امسال نیروهای مسلح را پرداخت کرده است. سردار سرلشکر محمد باقری تصریح کرد: کشور گرفتار تحریم و فروش نفت و دریافت پول آن است و در پسابرجام که تحریم‌های فروش نفت تا حدودی برداشته شده، پول فروش نفت به کشور بازنگشته است. باقری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه اطلاعات کارهای خوبی در نیروی دریایی ارتش شده است، گفت: هم‌اکنون ناو شیراز در حال ساخت است و با عملیاتی شدن آن، حرکت بزرگی در حوزه اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

3- فتاح: سپاه بدون چشم‌داشت به کمک محرومان آمده است
رئیس کمیته امداد با تقدیر از همکاری سپاه برای بهبود معیشت محرومان و ساخت مسکن برای مددجویان در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: سپاه نه تنها بابت این همکاری هیچ پولی از ما مطالبه نکرده، بلکه هزینه‌های اجرایی را نیز متقبل شده و کمک‌هایی را نیز در این دو بخش به ما ارائه داده است. پرویز فتاح اظهار داشت: افزون بر ساخت مسکن برای مددجویان، بر اساس قرارداد منعقد شده بین سپاه و کمیته امداد قرار است سپاه پاسداران به تهیه جهیزیه مددجویان نیز ورود کرده و امید است با بهره‌مندی از تولیدات ساخت داخل، شاهد تحول عظیمی در این بخش باشیم.

4- مذاکرات سرّی تل‌آویو با دمشق و عمان
پایگاه خبری صهیونیستی «دبکا فایل» مدعی شد، سوریه، اردن و اسرائیل مذاکرات سه‌جانبه محرمانه‌ای را با هدف تأمین بیش از پیش امنیت مرزهای جنوبی سوریه آغاز کرده‌اند. در ادامه این گزارش با اشاره به اظهارات منابع آگاه روسی و آمریکایی آمده است، دمشق، تل‌آویو و عمان توافق کرده‌اند وضعیت مرزهای جنوبی سوریه که در نقاطی با اردن و سرزمین‌های اشغالی و از جمله بلندی‌های اشغالی جولان مشترک است، به وضعیت سابق آن، یعنی پیش از آغاز بحران سوریه در 15 مارس سال 2011 میلادی بازگردد.

5- نگرانی اصلاح‌طلبان از آسیب‌پذیری در انتخابات
رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب با بیان اینکه «فعلاً بر سر روحانی اجماع داریم»، گفت: اگر از ابتدا اعلام شود که نامزد دیگری در ۹۶ نداریم، آسیب‌پذیری ما بالا می‌رود و ممکن است مشکلی پیش بیاید و دست ما در انتخابات خالی شود. محسن رهامی افزود: درباره ریاست‌جمهوری قرار نیست این دو مرجع (شورای سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی) دخالت کنند؛ بلکه شخصیت‌های مؤثرتری، همچون برخی علمای قم و شخصیت‌های ملی صاحب‌نظر هستند و در این راستا نگرانی از بابت ایجاد شکاف موضوعیت ندارد.

▼ اخبار کوتاه

«عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن در سایه تدابیر شدید امنیتی وارد عدن شد. پیشتر روزنامه الشرق الاوسط گزارش داده بود، هادی پس از ناامیدی از راهکار سیاسی، به منظور تأیید ادامه جنگ در یمن راهی عدن می‌شود. شماری از فرماندهان وابسته به هادی و تعدادی از وزرای دولت مستعفی او نیز در عدن حضور دارند. گفتنی است، این شهر با نا‌امنی و هرج‌ومرج شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند و روزبه‌روز شاهد رشد گروهک‌های تروریستی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: دستور داريم كه دزدان دريايي را دنبال نكنيم، چون همان چندباری كه آنها را دستگير کرديم با مشكلاتی همراه بود؛ اما آنها را دور می‌كنيم. دریادار سياری افزود: فرمانده پنتاگون گفته بود ايرانی‌ها نمی‌توانند عرض اطلس را طی كنند و به سواحل قاره آمريكا برسند؛ اما بدانيد ما به دنبال اين هستيم. با تغييراتی كه در ناو خارك ايجاد كرديم، قطعاً عرض اقيانوس اطلس را طی خواهيم كرد.
«دُر تی‌وی» شبکه تلویزیونی که نقش سخنگویی گروهک منافقین و اعضای فرقه ضاله بهائیت را دارد، با انتشار گزارشی دروغین، اتهاماتی را به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی منتسب کرد. گفتنی است، فائزه هاشمی رفسنجانی نیز در مصاحبه با همین شبکه حمایت خود را از انتشار این گزارش و روند دروغ‌پردازی علیه ارکان نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده است!
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان، گفت: مایه تأسف است که هنوز شبکه حمل‌ونقل کشورمان آنقدر ایمنی ندارد که هموطنان با خیال آسوده به مسافرت بروند. وی همچنین با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی، افزود: مسئولان هم همواره در حال توجیه نواقص موجود هستند.
«ویکتور اوزرف» رئیس کمیته دفاعی مجلس اعلای روسیه به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: در صورتی که ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسوف» که از آن برای حملات علیه تروریست‌های سوریه استفاده می‌شد، از مرزهای سوریه برای یک مأموریت جدید خارج شود، احتمالاً روسیه از پایگاه هوایی همدان استفاده خواهد کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم با اشاره به برخی مصوبات این کمیسیون، گفت: این کمیسیون مصوب کرد پاداش پایان خدمت کارمندان هفت برابر حداقل حقوق باشد و این رقم از سال ۹۶ اجرایی می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات