صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۹۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 9 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله‌ مهم رسیدگی به حقوق‌های نجومی برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند. ناتمام ماندن کارها، سؤال ایجاد می‌کند و متأسفانه اکنون این وضعیت در بعضی بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود.(95/9/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز           
قانون؛ فصل‌الخطاب

قانون در هر نظام سياسي معيار اصلي براي تنظيم امور است که با تعريف و تحديد حدود و اختيارات مي‌تواند امور را در مجاري خود جاري کند. هر چقدر قوانين موجود دقيق، صريح و متقن باشد، به همان اندازه مي‌توان انتظار داشت که از مناقشات کاسته و اختلافات و سوءبرداشت‌ها مرتفع شود و براي اين امر دستگاه‌هاي نظارتي و قضايي نقش کليدي و بازدارندگي بر عهده دارند و اگر به درستي به وظايف خود عمل کنند، تا حد زيادي خواهند توانست متضمن اجراي قانون باشند.
با توجه به این مقدمه، می‌توان به ماجرای صدور حکم جلب برای آقای محمود صادقی، نماینده مردم تهران پرداخت که در روزهای گذشته جنجال‌آفرین شده است. اولین نکته برداشت‌های مختلف از قانون است. آقای صادقی و همراهان وی با تأکید بر اصول 84 و 86 قانون اساسی، اقدامات وی را در چارچوب قانون و مبتنی بر وظایف نمایندگی تحلیل می‌کنند و در مقابل، دستگاه قضا و منتقدان بر این باورند که رفتارهای وی خارج از وظایف و اختیارات نمایندگی است و حکم جلب وی به دلیل وجود شاکیان متعدد خصوصی صادر شده است. مواردی از این قبیل که محصول تفسیرهای مختلف از قانون و اختلاف نظر در تطبیق مصادیق است، پیش از این نیز سابقه داشته که باید حل شود و از موضوعی برای مناقشه بیرون آید. اما نکته مهم در این میان آنکه آقای صادقی که خود نماینده مردم در جایگاه قانون‌گذاری است، باید بیش از همه خود را ملزم به رعایت قانون بداند. حضور نیافتن در دادسرا برای پاسخگویی به اتهامات وارده از سوی شاکیان، استنکاف از پذیرش حکم قضایی، پاسخگو نبودن در برابر ضابط قانونی قوه قضائیه، تماس با رسانه‌ها و جنجال‌آفرینی، بهره‌برداری از فضای مجازی برای تخریب قوه قضائیه، کشاندن پای مردم به درب منزل و... رفتاری نیست که از یک واضع قانون انتظار می‌رود. صادقی به خوبی می‌داند که در نهایت برای پاسخ به پرسش‌های دستگاه قضایی باید در دادسرا حاضر شود؛ اما این شانتاژ و جوسازی، اقدامی غیر اخلاقی و خلاف قانون است که دون شأن جایگاه نمایندگی بوده و تنها فرصت را برای بهره‌برداری بیگانگان و ایجاد اختلاف بین قوا فراهم می‌آورد.

▼ گزارش روز
نه بزرگ عراق به غرب و سران عرب

پارلمان عراق به تازگی قانونی را تصویب کرده است که رسانه‌های مختلف منطقه و بین‌المللی از آن به عنوان «نه بزرگ عراق به آمریکا، غرب و سران عرب» یاد کرده‌اند. بر اساس این مصوبه پارلمان، «حشد الشعبی» به مجموعه نیروهای امنیتی و نظامی عراق پیوست؛ موضوعی که اگرچه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آن را کمترین کار در حق جانفشانی‌های بسیج مردمی این کشور دانست و مردم عراق نیز از آن استقبال کردند؛ اما نگرانی و عصبانیت آمریکا و متحدانش را در پی داشت تا جایی که تلویزیون صدای آمریکا تلاش کرد حشد الشعبی را یک گروه صرفاً شیعی و این طرح را در راستای طایفه‌گرایی در عراق نشان دهد و مدعی مخالفت اهل سنت عراق با این گروه شود. در ادامه این عصبانیت بخش فارسی رسانه سلطنتی انگلیس، بی‌بی‌سی با تلاش برای دامن زدن به اختلافات مذهبی در عراق می‌گوید: «مجلس عراق قانونی تصویب کرد که به موجب آن، شبه‌نظامیان حشد الشعبی که بیشترشان شیعه هستند، به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق به رسمیت شناخته می‌شوند. طرح این قانون که از مدت‌ها پیش در دستور کار مجلس عراق بود، با وجود انتقادهای شدید و تحریم‌های نمایندگان سنی تصویب شد!»
اینکه رسانه‌های غربی به دنبال آن هستند که تفاوت‌های مذهبی و قومی را در کشورهای مختلف، از جمله عراق تحریک کنند، اتفاق تازه‌ای نیست؛ اما واقعیت این است که حشد الشعبی تاکنون در تمام فعالیت‌های خود دوشادوش اهل سنت عراق به مبارزه با داعش پرداخته است و علت خشم و فضاسازی این رسانه‌ها نه دلسوزی با حمایت از بخشی از مردم این کشور، بلکه نگرانی آنها از قدرت گرفتن نیروهای مردمی عراق و پایان رویای تسلط‌شان بر این کشور است.

▼ خبر ویژه
یانکی‌های هراسان از قايق سپاه

نقش قدرتمند نیروی دریایی سپاه در رویارویی با نیروی دریایی آمریکا سبب شده است، رسانه‌های آمریکایی روز به روز در حال آزمایش فنی با گشت‌زنی‌های غیر عادی و خبرسازی رسانه‌ای علیه قایق‌های تندرو سپاه پاسداران باشند. روز گذشته خبرگزاری «رویترز» نوشت: دو مقام دفاعی آمریکا گفتند، یک قایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز شنبه در تنگه هرمز سلاح‌های خود را به سمت یک بالگرد نیروی دریایی آمریکا نشانه گرفت که این اقدام «خطرناک و غیر حرفه‌ای» تلقی می‌شود. این دو مقام که نخواستند نام‌شان فاش شود افزودند این حادثه زمانی روی داد که یک بالگرد اس‌اچ60 نیروی دریایی آمریکا در آب‌های بین‌المللی از فاصله 800 متری دو قایق ایرانی پرواز می‌کرد که یکی از قایق‌ها سلاح‌های خود را به سمت بالگرد آمریکایی نشانه رفت. این مقامات اظهار داشتند: خدمه بالگرد در هیچ زمانی از این رویداد احساس نکردند که مورد تهدید قرار گرفته‌اند؛ اما چنین کاری خطرناک بود، چون می‌توانست به تشدید تنش‌ها منجر شود. این در حالی است رسانه‌های آمریکایی با این خبرسازی‌ها و بیان جمله «اقدام خطرناک و غیر حرفه‌ای» به دنبال منفعل کردن نیروی دریایی سپاه از وظایف ذاتی خود هستند؛ البته نیروی دریایی سپاه این ادعای آمریکایی‌ها را تأیید نکرده است و آمریکایی‌ها نیز نباید این را از یاد ببرند که نیروهای سپاه در دفاع میلیمتری از کیان اسلامی هیچ‌گاه تردید و انفعال به خود راه نمی‌دهند.
 
▼ اخبار
1- نگاه رژیم صهیونیستی به انتخابات آینده ایران!

ژنرال «هرتزی هالیوی» رئیس بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در سخنرانی مفصل در باشگاه اقتصادی دانشگاه «تل‌آویو» پیش‌بینی کرد، حسن روحانی پیروز انتخابات آتی ایران است. هالیوی پیروزی احتمالی روحانی را مایه تداوم فرایند تدریجی «معتدل» شدن سیاست‌های داخلی ایران دانست و ادعا کرد: طی پنج یا شش سال آینده با ایران متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد. وی درباره وضعیت داعش نیز هشدار داد و تضعیف این گروه در منطقه را به معنای قدرت گرفتن ایران و حزب‌الله در سوریه دانست که خبر خوبی برای اسرائیل نیست و این در حالی است که حزب‌الله تلاش می‌کند نیروهایش را برای مقابله با تل‌آویو تقویت کند. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، وی درباره بهبود روابط با کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی طی سال‌های آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: «ما منافع مشترکی با کشورهای عربی داریم. آنچه رخ خواهد داد، سؤال دیگری است... اما فرصت بزرگ اسرائیل برای سال‌های آتی است.»

2- برخورد با اعضای یک حلقه انحرافی
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان با اشاره به گزارش منابع محلی از فعالیت گروه‌های انحرافی در این شهرستان، گفت: پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم و با هماهنگی دستگاه قضایی در عملیاتی ویژه، یکی از سرتیم‌های گروه انحرافی عرفان حلقه در لنجان دستگیر شد. حجت‌الله صفرپور افزود: با دستگیری این فرد، بقیه اعضای این گروه انحرافی نیز، که 18 زن و مرد بودند، دستگیر شدند. وی گفت: در مخفیگاه متهمان مقادیری مشروبات الکلی، کتاب و جزوات انحرافی کشف شد. شایان ذکر است، غربی‌ها از محمدعلی طاهری، سرکرده این حلقه که به اعدام محکوم شده است. حمایت همه‌جانبه‌ای می‌کنند. یکی از اصول عرفان کیهانی یا حلقه جواز اعتقاد نداشتن به هیچ دین و مکتبی است؛ لیدر این حلقه قرآن را زیر سؤال می‌برد و مدعی می‌شود که قرآن ناقص و نوشته پیامبر است! همچنین تلاش دارد با ایجاد یک شبکه هرمی این موضوعات را در جامعه مطرح کند.

3- تمدید تحریم‌ها قطعاً نقض برجام است

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در مراسم بزرگداشت شهادت شهید شهریاری در پاسخ به پرسشی درباره تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، گفت: الآن این موضوع در کنگره تصویب شده و باید به سنا برود و بعد به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. اگر همه این مراحل را طی کند و عملیاتی و اجرا شود، قطعاً نقض برجام است و خودشان نیز این را قبول دارند. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جلسه‌ای به ریاست آقای روحانی برای بررسی این موضوع برگزار شد، گفت: پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است و در زمان مقرر با ارزیابی، رصد و تحلیلی که از سیر تحول این موضوع صورت می‌گیرد، نظر کمیته نظارت بر برجام اعلام می‌شود.

4- حد و مرز جلسه اضطراری
طی شش ماه گذشته که مجلس دهم کار خود را آغاز کرده، دو بار اعلام شده است که «فراکسیون امید» جلسه اضطراری و فوق‌العاده برگزار کرده است؛ نوبت اول پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و نوبت دوم پس از تلاش دادستانی برای بازداشت محمود صادقی. این در حالی است که اختلاس 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، کشته شدن ده‌ها ایرانی در سانحه تلخ برخورد دو قطار با یکدیگر، افزایش معوقات بانکی، افزایش بیکاری و نزدیک شدن نرخ دلار به 4000 تومان! هیچ‌یک برای فراکسیون امید عامل تشکیل جلسه اضطراری نبوده است.

▼ اخبار کوتاه
محمدعلی صدیقی، عضو شورای هیئات مذهبی تبریز با بیان اینکه مسافران قطار، اعضای هیئات مذهبی بودند که برای شرکت در مراسم‌های 28 صفر و شهادت امام رضا(ع) به مشهد می‌رفتند و نمی‌توان برای زائران امام رضا(ع) خونبها تعریف کرد و جای آنها را پر کرد، گفت: «سخن وزیر راه درباره بیمه بودن مسافران قطار توهینی آشکار به مردم آذربایجان و ایران بود. استعفا و محاکمه وزیر راه و شهرسازی کمترین اقدام در برابر توهین وی است.»
سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: انتخابات 25 فرآیند دارد که اکنون با موافقت شورای نگهبان 24 مرحله آن به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد و تنها یک گام که اخذ رأی و شمارش آراست، الکترونیکی برگزار نمی‌شود که ان‌شاالله با کسب نظر مساعد شورای نگهبان در انتخابات‌های آینده  آن را هم محقق خواهیم کرد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 در برنامه‌ای با بیان این خبر که کنترل شمال شرق حلب از دست شورشیان خارج شد، اعلام کرد: به محض اینکه شهرهای ادلب و حلب به دست ارتش سوریه آزاد شوند، نظام بشار اسد می‌تواند کشور را در اختیار خود در آورد، حتی اگر همچنان مناطقی در دست شورشیان باقی بماند.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با انتقاد از بی‌انضباطی مالی دولت و با اشاره به درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵، گفت: حدود ۳۵ هزار میلیارد از این رقم به مردم بازپرداخت شده و سرنوشت مابقی این مبلغ نامشخص است.
به دنبال اخبار منتشر شده مبنی بر صدور حکم جلب محمود صادقی، سعید صادقی پسر وی در صفحه توئیتری خود در روزهای اخیر ده‌ها توهین و افترا به مسئولان نظام و عالی‌ترین مسئول دستگاه قضایی منتشر کرده است!

«مراسم تودیع و معارفه»

مراسم تودیع و معارفه مسئول دفتر تأیید شرعی ضوابط و برنامه‌های حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برگزار شد؛ در این مراسم با صدور حکمی از سوی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی به سِمت مسئول دفتر تأیید شرعی ضوابط منصوب و از تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رازینی همدانی، مسئول سابق این دفتر تشکر و قدردانی به عمل آمد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات