صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۱۵

اخبار ویژه روزنامه های 13 آذر 1395

کیهان

وکیل الدوله های متوهم که خیال می کنند«مورینیو» هستند.

ویژگی مشترک چند نماینده مجلس که بازیچه مدیریت اشرافی و بازوهای رسانه آنها قرار گرفته‌اند، شهرت‌طلبی آمیخته به توهم است.
در همین زمینه محمود صادقی عضو فراکسیون امید، دوشنبه اول آذر ضمن مصاحبه‌ای دوصفحه‌ای با روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد می‌گوید: همکاران با من شوخی می‌کنند و به من می‌گویند آقای خاص! لقب خوزه مورینیو [مربی پرتغالی فوتبال] را به من می‌دهند و می‌گویند چرا تو خاص شده‌ای؟!
وی در عین حال با تحقیر دیگر اعضای فراکسیون گفت: برخی اشخاص در فراکسیون امید بیش از آنکه دنبال کار باشند، دنبال «عنوان» هستند.
صادقی اخیرا در راستای عنوان در کردن به دروغ مدعی شد رئیس قوه قضائیه 1000 میلیارد تومان را به حساب شخصی خود واریز کرده است؛ و این در حالی است که وزیر اقتصاد با رد این ادعا تصریح کرد از 20 سال پیش، با هماهنگی خزانه کل کشور و بانک مرکزی، مجموعه مبالغی با رعایت حدود قانونی و موازین شرعی به نام قوه قضائیه به صورت سپرده در سیستم بانکی کشور قرار می‌گیرد و سود حاصله از آن در هزینه‌های مشخص در قوه قضائیه استفاده می‌شود.
اخیرا امید معماریان از همکاران فراری نشریات زنجیره‌ای ضمن متنی تحمیق‌آمیز مدعی شده بود اگر به سیاق فرار مغزها، امکان فراهم بود برخی پارلمان‌های غربی صادقی را جذب می‌کردند(!)
فرد شهرت‌طلب دیگر علی مطهری است که اسفند 93 گفته بود به جای اینکه بگویند علی مطهری فرزند شهید مطهری است، برعکس آن را خواهند گفت! وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و در پاسخ این سوال که به نظر خودتان علی مطهری از کی علی مطهری شد و در منظر افکار عمومی صرفا فرزند شهید مطهری نبود؟ گفت: فکر نمی‌کنم علی مطهری چیزی شده باشد که شما این سوال را مطرح می‌کنید. در عین حال پاسخ این‌گونه سوال‌ها یک مقداری مستلزم تعریف از خود است.
وی ادامه می‌دهد: یکی از دوستان به شوخی می‌گفت کم‌کم دارد طوری می‌شود که به جای اینکه بگویند علی مطهری فرزند شهید مطهری، خواهند گفت شهید مطهری پدر علی مطهری.
یادآور می‌شود جنجال‌های برخی نمایندگان فراهم آمده از فهرست‌بندی دولت، عملا موجب به حاشیه رفتن سوء مدیریت‌ها و قصور و تقصیرهای مدیران دولتی و وعده‌های بر زمین مانده آنها و نهایتا ایجاد حاشیه امنیت برای مدیریت اشرافی و نجومی است. سند این ادعا آن است که وکیل‌الدوله‌هایی از این دست، در سانحه جان باختن 50 نفر یا قطع چند روزه آب و برق و گاز در شمال کشور یا در موضوع حقوق‌های گزاف مدیران اشرافی وام‌خوار و فساد 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان سکوت اختیار کرده‌اند.
اکنون فهرستی از سوء تدبیرها و نقض وعده‌های دولتی وجود دارد که وکیل‌الدوله‌ها متعرض آن نمی‌شوند. اکنون خبری از ادعای عایدی روزانه 170 میلیون دلاری برای کشور در پسابرجام که حالا باید بالغ بر 54 میلیارد دلار شده باشد نیست؛ همچنان‌که از وعده افزایش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم. برعکس، نرخ دلار سیر صعودی به خود گرفته و در حال نزدیک شدن به 3900 تومان است. افزایش نرخ بیکاری به 7/12 درصد، رکورد 3 ساله را شکسته است. رتبه کسب و کار ایران در همین یک سال، دو پله سقوط کرده؛ برخلاف ادعای رشد 4 درصدی رکود اقتصادی شدت گرفته و 15 هزار واحد تولیدی تعطیل شده‌اند. به تصریح روزنامه اعتماد، طرح‌های دولت، رکود را حتی زخمی هم نکرده چه رسد به این که کاهش دهد. رکود سنگین بر بازار مسکن حاکم است اما روزنامه دولت خبر می‌دهد که 20 درصد بر قیمت مسکن در سال 96 و در همین رکود فعلی افزوده خواهد شد!
هزینه‌های جاری دولت در همین دوره سه ساله، 3 برابر افزایش یافته است. بدهی دولت به شبکه بانکی در همین یک سال اخیر، افزایش 26 درصدی را نشان می‌دهد. اما مدیران نجومی حرامخوار در همین دوره رکود و ریاضت اقتصادی، سور و ساتشان برقرار بوده و 7 ماه پس از افشای فیش‌های نجومی همچنان در حاشیه امنیت دولت قرار دارند.
دولت از نرخ تورم 8 درصدی می‌گوید اما حتی برخی مطبوعات حامی دولت مجبورند اذعان کنند تورم 28 درصد است که یک دلیل آن، میل وزارتخانه‌ها به سیاست تعدیل و گران کردن بی‌حد و مرز قیمت حامل‌های انرژی و خدمات است.

چالش رکورد شکنی دلار با ادعای تورم 8 درصد و رونق پسابرجام

روزنامه‌های حامی دولت می‌گویند عبور دلار از 3800 تومان، بازگشت به اوج قیمت دلار در دولت سابق است.
روزنامه اعتماد در گزارشی، با عنوان جهش ناگهانی دلار نوشت: دلار در آستانه ثبت رکود جدید قیمتی است؛ اگرچه تا امروز دولت دهم پرچم‌دار بیشترین نرخ برای دلار با قیمت سه هزار و 845 تومان بود اما دولت یازدهم هم با نزدیک شدن به این رقم، به زودی جای همتای سابقش را خواهد گرفت.
روز یکشنبه، در حالی نرخ دلار به سه هزار و 850 تومان رسید که این امر از افزایش 300 تومانی ارزش دلار خبر می‌دهد.
(گزارش اعتماد در حالی بود که قیمت دلار تا 3900 تومان هم صعود کرد) اعتماد در ادامه مسائلی چون کسری بودجه دولت را علت افزایش قیمت دلار می‌داند و از قول غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌نویسد: حتی یک ساعت بروز نوسان در بازار ارز می‌تواند میلیاردها دلار ثروت خلق کند و در عین حال زیان هنگفتی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.
در همین حال روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه «دلار 3800 تومانی ، دستاوردهای دولت را حذف می‌کند» از قول مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نوشت: ما باید یک واقعیت را بپذیریم و آن این است که بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار، بانک مرکزی است پس تمام اتفاقاتی که در بازار ارز می‌افتد باید سرنخ آن را در رفتار بانک مرکزی جست‌وجو کرد. در این خصوص چند احتمال و فرض وجود دارد. یک احتمال این است که بانک مرکزی منابع ارزی که پیش‌بینی می‌کرد را به دست نیاورده و یک احتمال دیگر این است که به خاطر اینکه می‌خواهد ارز را تک نرخی کند بازار ارز چنین وضعیتی را به خود گرفته است.
روزنامه وقایع‌اتفاقیه نیز خاطر نشان کرد: چهار راه استانبول به فکر رکوردشکنی است. روز یکشنبه، دلار سه هزار و 800 تومانی بازار را شوکه کرد؛ صرافی‌ها در این روز، دست از معاملات دلاری کشیدند و خریداران هم هیجان‌زده نوسانات نرخ ارز را دنبال کردند و تا پایان روز، نرخ دلار از سه هزار و 800 تومان هم فراتر رفت. با وجود آنکه بانک مرکزی مدتی است سیاست‌های پولی خود را روی کنترل بازار ارز و تعیین نرخ منطقی و مناسب با نیاز بازار متمرکز کرده اما هر بار یک تکانه سیاسی یا واکنش به یک سیاست اقتصادی، بازار ارز را شوکه می‌کند. مهم‌ترین نگرانی از ادامه چنین نوساناتی در بازار ارز، جذاب شدن دوباره این بازار برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد و خانگی است که موجب رونق بخشیدن به این بازار واسطه‌گری می‌شود.
این روزنامه نیز احتمال داده که دولت احتمالا می‌خواهد کسری بودجه را با افزایش قیمت دلار تامین کند.
اما روزنامه شهروند می‌نویسد: دلار قیمت 3 هزار و 800 تومان را رد کرد. حالا درست در شرایطی که بازار ایران در هفته‌ای که نیمه تعطیل بوده است، نرخ اسکناس‌های سبز آمریکایی بدون وقفه جابه‌جا می‌شود و رکوردهای تازه‌ای به جا می‌گذارد. این بی‌ثباتی قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که دوباره تب و تاب به چهار راه استانبول تهران بازگشته است و صرافی‌ها قیمت دلار را از تابلوهایشان پاک کرده‌اند و دلال‌ها در پیاده‌رو‌های سنگفرش منطقه معاملات داغی راه‌ انداخته‌اند. درباره این که چرا دوباره دلار سرکش شده است، اظهارنظرهای متعددی وجود دارد. این اظهارنظرها از داغ‌ شدن بازار مسافرت‌های سال نو میلادی و ابهام ترامپ برای ایرانی‌ها را در برمی‌گیرد تا موضوع ارز تک نرخی و کسری بودجه دولت.
ربیعی، فعال بازار ارز با اشاره به دستکاری بازار توسط دست‌های پشت پرده به «شهروند»  می‌گوید: دلار درست پس از پایان راهپیمایی اربعین و بازگشت زائران کربلا به ایران، صعود‌های عجیب و غریب را تجربه کرده است. این در حالی است که با بازگشت زائران تقاضا در بازار ارز به شدت کاهش یافته بود و طبیعی است که قیمت دلار باید روند نزولی را دنبال می‌کرد.
امامی‌فر، دیگر فعال‌ بازار ارز به «شهروند» می‌گوید: عده‌ای بحث سال نو میلادی و کریسمس را عامل افزایش قیمت دلار می‌دانند و رشد تقاضا برای سفر به خارج از ایران را مطرح می‌کنند. این در حالی است که میزان تقاضا آن قدر بالا نبوده است که دلار را تا این اندازه پرنوسان کند.
با این حال، برخی دیگر معتقدند با عبور دو ماهه از نیمه دوم سال دولت ناچار شده است بازار را دستکاری و کسری بودجه خود را از بازار ارز تامین کند.
در همین حال روزنامه دولتی ایران در گزارشی نوشت: یک بار دیگر نوسان به تابلوی صرافی‌ها بازگشته است. در حالی که مدت‌ها نرخ دلار بر روی کانال 3500 تومانی متوقف مانده بود، اما از آبان ماه شرایط در بازار ارز تغییر کرد و در نخستین روزهای آبان دلار مرز 3600 تومان را پشت سرگذاشت و پس از گذشت 20 روز این ارز جهانی کانال 3700 تومانی را تجربه کرد. اما این پایان نوسانات رو به صعود نبود و از روز یکشنبه هفته جاری دلار خودرا به میانه کانال 3800 تومان رساند.
این روزنامه می‌افزاید: با وجودی که برخی از کارشناسان این رشد قیمتی ارزهای معتبر را در بازار ایران یک نوع حباب می‌دانند، اما عده‌ای از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که به هر روی یک روز قیمت ارز در کشور ما باید به نرخ واقعی خود برسد چرا که هم‌اکنون ارز در ایران نرخی غیرواقعی دارد که اگر واقعی شود باید با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر روبه‌رو شویم.
ادعای «ایران»  درباره واقعی کردن نرخ ارز در حالی است که دولت ادعا می‌کند نرخ تورم را از 40 درصد به 8 درصد رسانده اما در عمل خلاف همین ادعای خود عمل می‌کند. در واقع نرخ دلار در دولت یازدهم بالغ بر 700 تومان افزایش داشته است.

سوالات بی پاسخ مردم 7 ماه پس از افشای فیش های نجومی

روزنامه صبح نو در تحلیلی به قلم مهدی فضائیلی نوشت: از آفت‌های بزرگ مدیران نجومی و اشرافی، فاصله انداختن بین مردم و مسئولان و دلسرد کردن مردم از همراهی با مسئولان نظام است. مدیرانی که به بهانه‌ها و توجیهات مختلف، سهمی ولو ظاهراً قانونی اما غیر متعارف، از بیت‌المال برای خود قائل هستند!
موضوعی که پس از افشا شدن، شوکی به جامعه وارد کرد و افکار عمومی را به طرز بی‌سابقه‌ای آزرد!
در وهله اول همه مسئولان، البته با شدت و ضعف متفاوت، نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و با افکار عمومی همراه شدند؛ لیکن متأسفانه و به تدریج، حساسیت برخی دولتمردان فروکاست و درصدد توجیه دریافت‌های نجومی و مبرا دانستن این مدیران از خطا و حتی تجلیل از آنان برآمدند!
رهبر انقلاب، ائمه جمعه و دیگر دلسوزان نظام چند بار در این باره تذکر دادند و مسئولان قوه قضائیه هم بارها اعلام کردند از سوی دولت اقدامی برای رسیدگی به این مسئله صورت نگرفته است؛ اما نه آن تذکرات و نه این اعلام‌ها، هیچ یک دولتمردان و به خصوص رئیس جمهور را به اقدامی در خور و مورد انتظار وا نداشت تا اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی یک بار دیگر، با اشاره به این موضوع آن را از مصادیق کارهای ابتر دانستند و به درستی فرمودند: «ناتمام ماندن کارها، ‌اشکال ایجاد می‌کند که از جمله موضوع حقوق‌های نجومی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی مانده.»
برخی سؤالات باقی مانده در ذهن مردم عبارتند از:
علت پرداخت حقوق‌های نجومی به برخی مدیران چه بوده؟
آیا این افراد کار فوق‌العاده‌ای نسبت به بقیه مدیران انجام می‌دادند یا صرفاً به خاطر جایگاهی مانند مدیرعاملی بانک از چنین حقوق‌هایی برخوردار بوده‌اند؟
این مدیران علاوه بر حقوق، از چه مزایای دیگری بهره‌مند بوده‌اند و چرا؟
مبنای دریافت چنین حقوق‌ها و مزایایی چه بوده است؟
چرا پس از برملا شدن این موضوع و غیرقانونی یا غیرمتعارف بودن این حقوق‌ها و به رغم مواضع اولیه، تاکنون اقدام جدی در این باره نشده است؟ و...

کورکر:تمدید تحریم های جدید مقدمه زیرپا گذاشتن برجام است

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی که از نامزدهای ترامپ برای تصدی وزارت خارجه محسوب می‌شود گفته است خواستار مذاکره دوباره در مورد توافق هسته‌ای است.
ای‌بی‌سی‌نیوز به نقل از کورکر نوشت: تمدید قانون تحریم‌های ده ساله ایران این تضمین را می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را که اوباما برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران از میان برداشته بود، بار دیگر احیا کند.
کورکر می‌افزاید: طرفدار انتصاب مقامی است که با قدرت،‌ توافق هسته‌ای را به اجرا بگذارد.
وی همچنین بر این احتمال نیز پای می‌فشارد که امکان دارد بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری اوباما، این توافق بار دیگر به مذاکره گذاشته شود.
کورکر: گمان من این است که اگر همکاری نتواند اجرای واقعی آن را ممکن سازد، تغییرات عمده بسیار سریع روی خواهند داد.

وطن امروز

تمدید تحریم سنگی بر جام «برجام» است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: برجام تجربه‌ای بود که در آن منطق و عقلانیت ایران و زورگویی آمریکا بار دیگر اثبات شد. غلامعلی حدادعادل در واکنش به تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: تمدید تحریم‌ها علیه ایران سنگی است بر جام «برجام» که می‌تواند آن را بشکند. حدادعادل گفت: برجام تجربه‌ای بود که در آن منطق و عقلانیت ایران و زورگویی آمریکا بار دیگر اثبات شد. آمریکایی‌ها نشان دادند همان کودتاگران 28 مرداد 32 هستند.وی با اشاره به راه پیش روی ملت و دولت ایران افزود: این تجربه حاصل شده باید اعتماد ما را به توانایی‌ها و نیروهای داخلی‌مان بیش از بیش افزایش دهد و با توکل به خدا راه خود را محکم‌تر از گذشته ادامه دهیم.

ایران در برابر نقض برجام بسته عملیاتی پیش‌بینی کرده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خـارجی مجلس گفت: ایران در برابر نقض برجام بسته‌های عملیاتی طراحی کرده که متناسب زمان آنها را اجرایی می‌کند. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تصویب طرح تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران از سوی مجلس سنای آمریکا گفت: این طرح پیش از این نیز در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود و به دلیل اینکه اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز نمی‌تواند آن را وتو کند، این طرح  به قانون تبدیل می‌شود و قطعا این قانون نقض برجام است. وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در نخستین جلسه به این موضوع می‌پردازد، ادامه داد: هفته آینده از تیم مذاکره‌کننده و رئیس دستگاه دیپلماسی دعوت می‌کنیم برای پاسخ و بررسی این موضوع به کمیسیون بیایند.

برجام نقض شد؛ باید به حالت سابق بازگردیم

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید با مصوبه مجلس سنای آمریکا برجام رسما نقض شده است و ما باید طبق قانون به حالت قبل از برجام بازگردیم. منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با مهر افزود: برای مقابله با این اقدام خصمانه آنها قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام را در اختیار داریم.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که برجام در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شد، همه می‌دانستیم جنس آمریکا از نوع خباثت است و نمی‌شود به آن اعتماد کرد. به همین دلیل در مصوبه خود آوردیم اگر قاعده را بشکنند، ظرف 2 سال باید به ظرفیت 190 هزارسو غنی‌سازی اورانیوم برسیم.
وی اظهار داشت: اکنون که شرایط برجام محقق نشده باید به وضعیت قبل از اجرای برجام بازگردیم و اجازه ترددها و نظارت‌های فراتر از پادمان آژانس نیز به ماموران آژانس داده نشود.

دولت آمریکا راهی جز وتوی مصوبه سنا ندارد

رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه دولت آمریکا راهی جز وتوی مصوبه سنا ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران واکنش جدی به مصوبه تمدید 10 ساله تحریم‌ها نشان می‌دهد.
محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی درباره رأی سنای آمریکا به تمدید 10 ساله تحریم آمریکا علیه ایران، به جماران گفت: اقدام سنای آمریکا در تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اعتماد به این کشور را در نظام بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تبعات زیادی برای آمریکا در پی خواهد داشت.  وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به تعهدات بین‌المللی مطمئناً واکنش جدی را در برابر این اقدام سنای آمریکا نشان خواهد داد و مانند گذشته راه خود را با توجه به منافع ملی ادامه می‌دهد.  عارف گفت: دولت ایالات متحده آمریکا باید بداند اگر بخواهد در نظام بین‌الملل اعتماد به کشورش را زیر سوال نبرد، راهی جز وتوی مصوبه سنای آمریکا ندارد.

برای حذف یارانه جلسه می‌گذارید  و برای حقوق‌ نجومی دست روی دست

امام‌جمعه موقت تهران گفت: برای قطع یارانه 45هزار تومانی ده‌ها جلسه و کمیسیون برگزار کرده‌اید اما در حقوق‌های نجومی دست روی دست می‌گذارید، شاید فکر می‌کنید 40 هزار تومان زیاد است اما 50 میلیون کم است(!) آقایان قدری روی کارهای‌تان دقت کنید. به گزارش تسنیم، آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی  در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه گویا حقوق‌های نجومی کاملاً به فراموشی سپرده شده، گفت: اگر موضوع پیگیری شده، چرا اطلاع‌رسانی نشده؟ گویا مقام معظم رهبری باید مبحثی را مطرح کنند و کسانی که مدعی پیروی از رهبری هستند به آن توجه کنند و در آخر آن را پیگیری نکنند. وی تصریح کرد: نتیجه رسیدگی به حقوق‌های نجومی برای مردم روشن نشد و سوالات همچنان در ذهن مردم باقی مانده است. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: متأسفانه وقتی از حقوق‌های نجومی بحث می‌شود، بعضی‌ها می‌گویند «اینها قانونی گرفته‌اند»، آقایان حرمت قانون را حفظ کنید و مردم را به قانون بدبین نکنید؛ اگر قانونی بوده، چرا عده‌ای این پول‌ها را برمی‌گردانند و شما قبول می‌کنید؟ چرا عذرخواهی می‌کنید؟ مگر عمل به قانون عذرخواهی دارد؟

با حضور گسترده مردم تبریز و اهواز برگزار شد
تشییع شهدای حله و جانباختگان قطار مشهد ـ  تبریز


پیکرهای مطهر شهدای عملیات تروریستی حله عراق و جانباختگان حادثه قطار مشهد - تبریز روز چهارشنبه در اهواز و تبریز با حضور گسترده مردم عزادار تشییع شد. به گزارش «وطن‌امروز» اگر چه 2 حادثه انفجار تروریستی عراق و قطار مشهد - تبریز، ایران را در غم از دست دادن هموطنان‌مان سیاهپوش کرد اما اوج این عزاداری چهارشنبه در سالروز شهادت امام رضا (ع) در اهواز و تبریز، در مراسم تشییع پیکر جانباختگان این دو حادثه، برگزار شد. براساس این گزارش، حسینیه ثارالله اهواز نقطه آغاز تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی حله بود. مردم اهواز برای وداع با پیکر 37 شهید احراز هویت شده، از ساعت‌ها پیش از آغاز مراسم، در خیابان‌های منتهی به محل برگزاری مراسم تشییع حضور پیدا کردند. در مراسم تشییع شهدای حله که حجت‌الاسلام تقوی،
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نماینده رهبر معظم انقلاب، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، آیت‌الله موسوی‌جزایری نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان، نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از مردم اهواز حضور داشتند، پیکرهای شهدا پس از تشییع در گلزار شهدای اهواز، حمیدیه و کارون به خاک سپرده شد. در حمیدیه که طبق اعلام قبلی قرار بر تدفین پیکر 10 تن از شهدا بود، ازدحام هزاران نفر از مردم حمیدیه برای شرکت در این مراسم باعث شد مراسم تدفین به کندی انجام شود.
اما علاوه بر جنوب غرب ایران، مردم در شمال غرب ایران نیز حضور باشکوهی در مراسم تشییع حادثه‌دیدگان قطار مشهد- تبریز را ثبت کردند. مردم تبریز همچون مردم اهواز از ساعت‌ها قبل به خیابان‌ها آمدند تا مراسمی با شکوه و در خور شأن زوار امام رضا (ع) برگزار کنند. در این مراسم علاوه بر مردم و مسؤولان کشوری همچون وزیر بهداشت و درمان، وزیر راه و شهرسازی و معاونان رئیس‌جمهوری، هیاتی از خادمان امام رضا (ع) نیز حضور داشتند. پس از تشییع پیکر جانباختگان، شرکت‌کنندگان به سمت وادی رحمت رفتند تا در مراسم تدفین نیز شرکت کنند. مردم با سینه‌‌زنی و دادن ندای یا امام‌حسین(ع) و یا امام رضا(ع) شور و حال خاصی را به این مراسم بخشیده بودند.

فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل:
روحانی پیروز انتخابات آتی ایران است


فرمانده اطلاعات ارتش اسرائیل پیش‌بینی کرد حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 در ایران پیروز خواهد شد و سیاست‌های داخلی ایران رو به میانه‌روی خواهد رفت.  به گزارش فارس، ژنرال «هرتزی هالیوی» طی سخنرانی مفصل در باشگاه اقتصادی دانشگاه «تل‌آویو» با پیش‌بینی اینکه حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 در ایران پیروز خواهد شد، آن را مایه تداوم فرآیند تدریجی میانه‌رو شدن سیاست‌های داخلی ایران دانسته و ادعا کرد: «طی 5 یا 6 سال آینده ما با ایران متفاوتی مواجه خواهیم شد. ایرانیان در بخش مهندسی قوی هستند و در مسابقات ریاضی پیروز می‌شوند اما آنها در ایران نمی‌مانند. شاید دولت بعدی آنها را به ماندن ترغیب کند».

ایران

متن تلگرامی دفتر رهبر معظم انقلاب درپی تمدید تحریم‌ها

کانال تلگرامی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران در سنای امریکا واکنش نشان داد. در این کانال تلگرامی فیلمی از سخنان اخیر رهبر انقلاب در جمع بسیجیان منتشر شده است که رهبری معظم در آن دیدار با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های 10 ساله در کنگره امریکا، خاطرنشان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

روحانی روز ملی جمهوری رومانی را تبریک گفت

رئیس‌ جمهوری در پیامی به «کلائوس یوهانیس» رئیس‌ جمهوری رومانی، فرا رسیدن روز ملی این کشور را تبریک کرد. به گزارش ایرنا، در پیام روحانی آمده است: فرا رسیدن روز ملی جمهوری رومانی را به جنابعالی، دولت و مردم آن کشور صمیمانه تبریک می‌گویم. امیدوارم با توجه به سابقه خوب روابط و اراده سیاسی موجود، شاهد توسعه روزافزون مناسبات دوجانبه در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم. از خداوند متعال، سلامتی و موفقیت آن جناب و پیشرفت و سربلندی مردم آن کشور را مسألت می‌نمایم.

ارزیابی خطیب جمعه تهران از استعفای مدیرعامل راه‌آهن

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از امریکا جز دشمنی انتظار نمی‌رود، با اشاره به تصویب تمدید 10 ساله تحریم ایران (داماتو) در سنای امریکا گفت: اگر شما به سوی پاره کردن برجام می‌روید طبق بیان رهبر معظم انقلاب، ما قبل از شما آن را می‌سوزانیم. به گزارش ایرنا، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود:‌ فعلاً حکم قرآن‌مان را برای حکام امریکایی می‌خوانم و آنچه دستور العمل ما است، اینکه ما با صدای رسا فریاد می‌زنیم امریکا؛ ما از حکومت ننگین شما و از شما عناصر پیمان‌شکن، دروغگو و حیله‌گر و از رویه شما که ظلم و خونریزی است و از ستمگران با تمام وجود بیزاریم. خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به مسأله حقوق‌های نجومی گفت: موضوع دیگری که اخیراً رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، حقوق‌های نجومی است که گویا به طور کامل به فراموشی سپرده شده است. برای حذف یارانه 40 هزار تومانی ده‌ها جلسه گذاشته می‌شود اما وقتی به حقوق‌های نجومی می‌رسید، دست روی دست می‌گذارید. می‌گویید ماهی 40 هزار تومان زیاد است اما آیا ماهی 50 میلیون تومان کم است؟ امام جمعه موقت تهران در سخنان خود با اشاره به حادثه برخورد دو قطار گفت: استعفای مدیرعامل راه آهن جای تعجب است؛ آقا شما چرا استعفا دادید؟ اگر مقصرید، باید عزل و محاکمه شوید و اگر مقصر نیستید چرا استعفا دادید؟ چرا به تقلید از بیگانگان به محض وقوع حادثه استعفا می‌دهید. شنیده‌ام که گفته شده خدا را شکر که همه جانباختگان بیمه بوده‌اند و از این بابت جای نگرانی نیست، این هم سخن عجیبی است.

نیروی دریایی تمام تحرکات کشورهای منطقه و فرامنطقه را رصد می‌کند

فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه  تهران گفت: نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران به اتفاق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام تحرکات را در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند و همچنین کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای رصد می‌کند. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری با اشاره به اینکه تمام کشورهای قدرتمند و ثروتمند تکیه به دریاها دارند، گفت: ایران یک کشور دریایی است زیرا در شمال، خلیج فارس و سواحل مکران (یعنی از بندرعباس تا آخرین بندر ما با پاکستان) سواحل مناسب داریم. مهم‌ترین سواحل ما سواحل مکران است زیرا ما از آنجا به دریاهای آزاد راه داریم و به قول رهبر معظم  انقلاب، ما از سواحل مکران با چهار گوشه جهان ارتباط داریم.

پیگیری بازداشت دو ایرانی در کنیا


سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشره درخصوص بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا  توضیح داد که پس از دعوت سفیر کنیا به وزارت امور خارجه، وی در این ملاقات قول داد موضوع را به سرعت پیگیری و نتیجه اقدامات خود را به وزارت امور خارجه اطلاع دهد. به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی اظهار داشت: عبدالحسین صفایی و سید نصرالله ابراهیمی از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه که از سوی خانواده دو زندانی ایرانی در کنیا به منظور پیگیری و مشاوره حقوقی زندانیان مذکور به نایروبی رفته‌اند، روز سه‌شنبه در بازگشت از دیدار با زندانیان، با بروز یک سوء تفاهم، از سوی پلیس مورد سؤال قرار گرفتند که با پیگیری‌های به عمل آمده و رفع سوء تفاهم آزاد شدند؛ اما متأسفانه سوء استفاده و ورود برخی طرف‌های ثالث به این موضوع، منجر به بازداشت مجدد دو وکیل مزبور از سوی پلیس کنیا در روز پنجشنبه شد. وی افزود: در پی این رویداد، علاوه بر پیگیری‌های سفارت کشورمان در نایروبی، با وزارت خارجه و پلیس محل، سفیر کنیا در تهران نیز عصر پنجشنبه به وزارت امور خارجه دعوت شد و ضمن اعتراض به مداخله مغرضانه «طرف ثالث» در یک موضوع خاتمه یافته که بدون تردید با قصد تخریب روابط خوب ایران و کنیا صورت گرفته،  بر پیگیری جدی موضوع درخواست و ضرورت آزادی فوری این دو شهروند ایرانی تأکید کرد.

 اعاده دادرسی متهم پرونده 3 هزار میلیاردی رد شد


اعاده دادرسی رئیس پیشین بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز (متهم ردیف چهارم پرونده موسوم به اختلاس سه‌ هزار میلیارد تومانی که یکی از چهار محکوم به اعدام این پرونده هم محسوب می‌شود)، برای سومین بار  در دیوان عالی کشور رد شد. به گزارش تسنیم، رسول رازی وکیل مدافع «سعید کیانی رضازاده» گفت: براساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری، مجدداً اعاده دادرسی کردیم که متأسفانه شعبه 13 دیوان عالی کشور این بار نیز مانند دو مورد قبلی، دیوان عالی کشور، تقاضای اعاده دادرسی موکل من را  نپذیرفت. وی افزود: هم‌اکنون 6 سال است که موکلم در زندان به سر می‌برد و همه موارد مربوط به رد مال و جزای نقدی را هم پرداخت کرده است. مه‌آفرید امیرخسروی متهم ردیف اول پرونده فساد سه ‌هزار میلیاردی، سوم خرداد ماه 93 در زندان اوین  اعدام شد.

ادعای ضد ایرانی جدید امارات


نماینده امارات در سازمان ملل متحد طی ادعایی واهی ایران را به ارسال سلاح به یمن و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت متهم کرد. به گزارش مهر، «لانا نسیبه» سفیر امارات در سازمان ملل متحد که کشورش از مهم‌ترین کشورهای همراهی کننده سعودی‌ها در تجاوز به یمن است، مدعی شد که این اقدام ایران نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت به شمار می‌رود. وی بدون اشاره به حضور امارات در ائتلاف سعودی متجاوز به یمن از شورای امنیت خواست تدابیر لازم را برای درخواست از ایران به منظور پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت اتخاذ کند.سید قاسم جاسمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به ادعای امارات مبنی بر ارسال سلاح از ایران به یمن، آن را فرار رو به جلو خواند و گفت: دروغ‌های امارات جنایات عربستان را مخفی نمی‌کند و این گونه ادعاها به هیچ وجه نمی‌تواند اذهان و افکار عمومی را از حمله نظامی به یمن منحرف سازد.

آرمان

سفر نماینده پوتین به تهران

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توئیتی درباره نتیجه اجلاس اوپک و همکاری تهران و مسکو نوشت که گفت‌وگوی مفصل تلفنی روحانی و پوتین، یک روز پیش از اجلاس اوپک، نشان داد زمانی که قدرت‌های بزرگ توافق می‌کنند، می‌توان شاهد تحولات بزرگی بود. حمید ابوطالبی خاطرنشان کرد: اولین نماد این تحول در اجلاس اوپک اتفاق افتاد و ایران و روسیه توانستند با توافق منصفانه بر میزان تولید و رضایت اعضا گام بلندی در بازار نفت بردارند. ‏ابوطالبی دومین تحول را در زمینه حل و فصل معضلات منطقه‌ای برشمرد و افزود: از عراق و سوریه تا یمن، ایران و روسیه مصمم‌اند پیش از آنکه واقعا دیر شود منطقه را سامان دهند، لذا پس از سفر اخیر وزیر خارجه و مقامات امنیتی ترکیه، پوتین هم به زودی نماینده‌ای ویژه به تهران خواهد فرستاد؛ گامی بلنددرهماهنگی سیاسی ـ امنیتی منطقه. وی تصریح کرد: اما سومین تحول می‌بایست در سیاست و امنیت در خلیج فارس صورت پذیرد که درایت در اجلاس هفته آینده کشورهای جنوب خلیج فارس می‌تواند راهگشای آن باشد. ابوطالبی اضافه کرد: اجلاس می‌تواند پس از توافق نفتی، گام بعدی را در عرصه سیاسی با پذیرش اصل گفت‌وگو، دیپلماسی دوجانبه و اعزام هیات بردارد؛ این واقع‌بینی مبارکی خواهد بود.

موفقیت دیپلماسی نفتی زنگنه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: معتقدم آنچه باعث موفقیت ایران در سازمان اوپک شد، وابسته به نقش محوری جمهوری اسلامی و دیپلماسی نفتی آقای زنگنه بود.حشمت‌ا... فلاحت پیشه با اشاره به موفقیت ایران در اوپک اظهار کرد: یکی از محسوس‌ترین موفقیت‌های ایران پس از برجام در حوزه نفت، تحریم‌زدایی و نیز اثرگذاری و اثربخشی ایران در اوپک طی روزهای اخیر بود که نشان داد ایران توان افزایش تولید نفت را دارد و در عین حال می‌تواند اوپک را به گونه‌ای مدیریت کند که سایر کشورهای عضو آن نیز با کاهش تولید نفت موافقت کنند. وی با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در اوپک ارتقاء بخشیده شده است، اظهار کرد: نباید از نظر دور داشت که دیپلماسی نفتی آقای زنگنه به گونه‌ای پیش رفت که جایگاه ایران را در اوپک به موقعیت قبلی و بالایمان بازگرداند و نشان داد ما همچنان می‌توانیم در اوپک اثرگذار باشیم و قطعا آنچه این امکان را فراهم آورد نقش محوری جمهوری اسلامی و دیپلماسی نفتی آقای زنگنه بود.

گزینه‌جامعه روحانیت و موتلفه

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: ذهنی در اصولگرایان انتخابات آینده را مهندسی می‌کند؛ برای همین هم به نظر می‌رسد انتخابات آینده ریاست جمهوری، انتخابات پیچیده‌ای باشد. صادق خرازی گفت: دبیرکل حزب ندا در جلسات شورای عالی سیاستگذاری شرکت می‌کند و از طریق ایشان با این شورا هم در ارتباط هستیم. وی خاطرنشان کرد: درباره انتخابات شورا‌ها هر حزب و گروهی دنبال این است که افرادی را با دیدگاه‌های خودش معرفی و در لیست‌ها قرار دهد. کسی هم با این موضوع مخالف نیست. البته اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به یک لیست واحد برسند، خیلی بهتر است در این زمینه هم تلاش می‌کنند و امیدواریم موفق شوند. او درباره وضعیت حمایت از روحانی میان گروه‌های اصولگرا عنوان کرد: درباره حمایت از روحانی اصولگرایان چند دسته هستند؛ برخی از آنها قطعا برای انتخابات ریاست‌جمهوری به آقای روحانی روی خواهند آورد؛ مثل طیف روحانیت مبارز و بخشی از موتلفه که چاره و گزینه دیگری جز انتخاب آقای روحانی ندارند.

دلیل سفر ظریف به هند، چین و ژاپن

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به کشورهای هند، چین و ژاپن اظهار کرد: این سفر در راستای دیپلماسی فعال و پویای ایران جهت متوازن کردن ارتباطات و تعاملات با کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان است. بهرام قاسمی با بیان اینکه وزیر خارجه روز شنبه برای شرکت در اجلاس قلب آسیا که از سال ۲۰۱۱ شکل گرفته به هند سفر خواهند کرد، تصریح کرد: در این اجلاس برخی از همسایگان افغانستان و کشورهای حامی آن حضور دارند و نمایندگانی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و سازمان شانگ‌های نیز شرکت خواهند کرد. او ادامه داد: آقای ظریف طبق برنامه پیش‌بینی شده در این اجلاس دو روزه درباره مسائل افغانستان تحولات مربوط به آن و تصمیماتی که در اجلاس‌های قبلی در حوزه‌های مختلف درباره این کشور گرفته شده سخنرانی خواهند کرد.

کنفرانس امنیتی تهران در هفته آینده

کنفرانس امنیتی تهران با شعار گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل بین کشورهای منطقه غرب آسیا جهت نیل به امنیت و پیشرفت جمعی هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد. رئیس کنفرانس امنیتی تهران با اعلام این مطلب اظهار کرد: از منظر جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که خداوند سبحان مسلمانان بلکه کل بشریت را به « تعاونوا علی البر و التقوی ...» دستور داده‌اند، بزرگ‌ترین «بر» در حال حاضر « امنیت پایدار» و مقابله هوشمندانه با ناامنی‌های منطقه که اصولا ریشه‌های آن در خارج از منطقه قرار دارد، می‌باشد و متاسفانه دورنمای روشنی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

کنایه معاون سپاه به اردوغان

معاون سیاسی سپاه در پاسخ به اظهارات اخیر اردوغان مبنی بر اینکه برای نابودی بشار اسد وارد سوریه شده است، گفت: اگر ترکیه چنین توانی را داشت، در گذشته در تشکیل منطقه حائل موفق می‌شد. سردار رسول سنایی‌راد درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه که گفته بود ما برای سرنگونی بشار اسد وارد سوریه شده‌ایم، اظهار داشت: منشا بیرونی حوادث سوریه پررنگ‌تر از منشا داخلی‌اش است، به گونه‌ای که معمولا اگر اعتراضات داخلی باشد، مرکز یا پایتخت باید محور عمده تحولات باشد اما از ابتدای آغاز بحران در سوریه دیدیم که در دمشق اتفاق خاصی رخ نداد و معمولا بیشترین اتفاقات در مناطقی بود که عقبه مرزی داشتند.

احمدی‌نژاد در اقامتگاه سفیر کوبا در تهران

رئیس جمهور سابق با حضور در اقامتگاه سفیر کوبا در تهران، دفتر یادبود فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا را امضا کرد. محمود احمدی‌نژاد با حضور در اقامتگاه سفیر کوبا در تهران، دفتر یادبود فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا را امضا کرد. در این دیدار سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد، مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهوری سابق، حمید بقایی معاون اجرایی دولت قبل و علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس جمهوری در دولت‌های نهم و دهم احمدی نژاد را در این مراسم همراهی می‌کردند.

سقوط برای یک فروند جایروپلن

بر اثر سقوط یک فروند جایروپلن در سیستان و بلوچستان، خلبان این هواگرد به شهادت رسید. بر اثر سانحه سقوط برای یک فروند هواگرد جایروپلن متعلق به سپاه در سیستان و بلوچستان، خلبان این هواگرد به نام بهمن مصائبی به شهادت رسید. این سانحه در منطقه سراوان رخ داده است.


جمهوری اسلامی

حاضری: سران قوا دنبال یافتن راهکار قانونی برای حل اختلافات باشند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تفاوت دیدگاه سران قوا در یک موضوع ابتدا باید به درستی بررسی و ابعاد مختلف آن شکافته شود و سپس دنبال یافتن راهکار قانونی حل این موضوع بود.
علی محمد حاضری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تفاوت دیدگاه سران قوا در موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد اظهار کرد: نباید نگران مردمی شدن موضوعات در جامعه باشیم. مردمی شدن این مسائل موجب می‌شود ابعاد مختلف چنین موضوعاتی بیشتر شکافته شود و مردم متوجه مواضع طرفین شوند.
وی در ادامه افزود: لازمه حل کردن اختلافات این است که تفاوت دیدگاه‌ها صریح‌تر بیان شود و بعد از ایجاد شفافیت دنبال پیدا کردن راهکار قانونی برای حل مساله باشیم. یعنی ابتدا مواضع طرفین صریحا بیان شود و سپس با تفاهم دنبال یافتن راه حل قانونی و حقوقی باشیم.
این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین تصریح کرد: در این شرایط ابعاد مختلف موضوع به خوبی شکافته و راه حل ریشه‌ای پیدا می‌شود، اما اگر موضوع مورد بحث به خوبی شناخته نشود، ممکن است طرفین اختلاف مصالحه کنند و بنابراین موضوع ریشه‌ای حل نشود.
حاضری در پایان تاکید کرد: باید ابتدا مواضع اختلافی صریحا بیان شود و بعد از شفاف شدن موضوع، دنبال راهکار قانونی برای حل اختلاف بود.

عضو سابق حزب اعتدال و توسعه: اعتدال ظرفیت تبدیل به گفتمان را ندارد

عضو سابق حزب اعتدال و توسعه می‌گوید این حزب به حیاط خلوت و ویترین انتخاباتی یک حلقه تبدیل شده و برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه «اتوبوسی» به دولت رفتند.
به گزارش تسنیم امین روغنی مسئول سازمان کارگروه‌های تخصصی حزب اعتدال و توسعه و مسئول مناطق استان تهران ستاد روحانی در سال 92 به تازگی از مسئولیت و عضویت در این حزب استعفا داده است.
روغنی در گفت‌وگوئی درباره دلایل جدایی خود از حزب اعتدال و توسعه، اظهار کرد: آشنایی من با حزب اعتدال و توسعه از زمان انتخابات 92 شروع شد و زمانی که مسئولیت مناطق استان تهران ستاد روحانی را برعهده داشتم و با محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب همکاری می‌کردم. بعد انتخابات نوبخت تیمی تشکیل داد تا حزب را ترمیم کند اما به مرور برخی اعضای حزب تبدیل به اتوبوسی شدند که به دولت رفتند و بدنه زیادی از حامیان بدون فریادرس روحانی به سمت ما گلایه می‌کردند.
مسئول ستاد حامی روحانی در سال 92 دلیل اصلی جدایی خود از حزب را برخوردی برشمرد که با افراد صورت می‌گرفت و خاطرنشان کرد: افراد بسیاری پیش من آمدند و گفتند می‌خواهیم عضو رسمی حزب اعتدال و توسعه بشویم اما امکانش را پیدا نکردیم. متاسفانه حزبی که مطابق قانون ملک شخصی هیچ کس نباید باشد به حیاط خلوت و ویترین انتخاباتی یک حلقه تبدیل شد.
وی افزود: حزب اعتدال و توسعه 11 سال است توان برگزاری کنگره را ندارد. حزبی که 11 سال است کنگره نداشته شورای مرکزی‌اش چه مشروعیتی دارد؟ با چه صلاحیتی برای حامیان بی‌تقصیر خود، فهرست‌های انتخاباتی تدوین می‌کند؟ آیا موسسین این حزب برای خدمت به مردم دور هم جمع شده‌اند؟
مسئول سازمان کارگروه‌های تخصصی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه جلسات اعتدال و توسعه در مراکز دولتی مثل سازمان نقشه‌برداری و وزارت ارتباطات برگزار می‌شود، تصریح کرد: هیچ‌گاه یک نفر خارج از حلقه اصلی وارد حزب نشده است. برخی اعضای شورای مرکزی اعتدال و توسعه در زمان انتخابات حتی ایران نبودند و در ستاد روحانی هم فعالیتی نکردند چون امیدی به پیروزی آقای روحانی نداشتند اما اکنون در دولت سمت دارند.

اسدالله بادامچیان: راه خروج از بن‌بست، سپردن کار بدست عناصری با بینش «احمدی‌نژادی» نیست

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: قطعا راه خروج از بن‌بست، سپردن کار بدست عناصری با بینش‌ احمدی‌نژادی نیست؛ چراکه آن‌ها فقط اهل بریدن بودند در حالی‌که در مذاکرات باید به نتیجه اندیشید و همه تدبیر، توان و فرصت‌ها را برای دستیابی به آرمان خود بکار گرفت.
به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی برجام را پدیده‌ای پیچیده دانست و اظهار کرد: امروز با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا و مسائل اتحادیه اروپا، برجام دچار تردید شده است.
وی با تاکید بر این‌که «اکنون سئوال داخلی و خارجی این است که سرانجام برجام چه می‌شود؟»، تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها نمی‌دانند با برجام چه کنند؟
نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اوباما هم که آبروی امریکا را برده است، در برابر عدم اجرای تعهداتش از یک طرف حرف از اجرایی شدن برجام می‌زند و از طرف دیگر تحریم ایران را امضا می‌کند.
بادامچیان اظهار کرد: اروپایی‌ها به اجرای برجام مایل هستند اما از عکس‌العمل‌های آمریکایی‌ها نگرانی دارند. آنها در قبال موضع‌گیری برابر ایران با یکدیگر به وحدت نظری نرسیده‌اند.

حضور محسن رضایی در انتخابات 96؟

رئوفیان با اشاره به احتمال حضور محسن رضایی در انتخابات سال آینده، گفت: ما از هیچ احتمالی غفلت نمی‌کنیم و جبهه ایستادگی باید نسبت به ایشان هم توجه داشته باشد و با توجه به اینکه آقای رضایی در کسوت نظامی‌گری ورود کردند بررسی ایشان بسیار بعید است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احمد نبوی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی پیش از این در نشست خبری درباره معرفی کاندیدا توسط جبهه ایستادگی گفته بود: ما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای مستقل خود را داریم. این کاندیدا اکنون در دولت است اما در جریان اصولگراست ولی هیچ کس درباره‌اش موضوعی نمی‌داند و ظرف یکی دو ماه آینده مطرح خواهیم کرد و با کاندیدای خودمان در جلسات اصولگرایان شرکت می‌کنیم.

صادق خرازی:موتلفه وجامعه روحانیت چاره‌ای جز انتخاب روحانی ندارند

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: ذهنی در اصولگرایان انتخابات آینده را مهندسی می‌کند؛ برای همین هم به نظر می‌رسد انتخابات آینده ریاست جمهوری، انتخابات پیچیده‌ای باشد.
به گزارش ایلنا صادق خرازی در مورد فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان برای انتخابات سال آینده عنوان کرد: ما یک حزب اصلاح‌طلب هستیم و نمی‌توانیم خود را از روند سیاست‌گذاری جامع و کاملی که وجود دارد، جدا بدانیم. منتهی با سلیقه‌های مختلف باید در نحله‌های اصلاح‌طلبی فعال باشیم.
او با بیان اینکه فعالیت‌های ما در چارچوب مصالح ملی و دیدگاه‌هایی که خود حزب دارد، ساماندهی خواهد شد، گفت: آقای فراهانی دبیرکل حزب ندا در جلسات شورای عالی سیاست‌گذاری شرکت می‌کند و از طریق ایشان با این شورا هم در ارتباط هستیم.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: در مورد انتخابات شورا‌ها هر حزب و گروهی دنبال این است که افرادی را با دیدگاه‌های خودش معرفی و در لیست‌ها قرار دهد. کسی هم با این موضوع مخالف نیست. البته اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به یک لیست واحد برسند، خیلی بهتر است در این زمینه هم تلاش می‌کنند و امیدواریم موفق شوند.
او در مورد وضعیت حمایت از روحانی میان گروه‌های اصولگرا عنوان کرد: در مورد حمایت از روحانی اصولگرایان چند دسته هستند؛ برخی از آن‌ها قطعا برای انتخابات ریاست‌جمهوری به آقای روحانی روی خواهند آورد؛ مثل طیف روحانیت مبارز و بخشی از موتلفه که چاره و گزینه دیگری جز انتخاب آقای روحانی ندارند.
خرازی تاکید کرد: فکر می‌کنم ذهنی در اصولگرایان انتخابات آینده را مهندسی می‌کند برای همین هم به نظر می‌رسد انتخابات آینده ریاست جمهوری انتخابات پیچیده‌ای باشد.
غفوری‌فرد: در دیگر کشورها مردم آنقدر برای نماینده و رئیس‌جمهور شدن احساس وظیفه شرعی نمی‌کنند

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری از نهایی شدن لیست انتخاباتی این تشکل سیاسی برای انتخابات سال آینده در اواسط آذرماه خبر داد.

به گزارش انتخاب حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به روند وحدت در بین اصولگرایان، اظهارداشت: تلاش خوبی برای «وحدت» در حال انجام است، اما کار مشکل است.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که داریم و کشورهای دیگر ندارند این است که مردم ما بسیار زیاد احساس وظیفه شرعی می‌کنند! هیچ کس احساس وظیفه شرعی نمی‌کند که دست یک پیرمرد را بگیرد و به آن طرف خیابان ببرد، ولی برای نماینده شدن و رئیس‌جمهور شدن بسیاری احساس وظیفه شرعی می‌کنند و اگر یک نفر واقعا احساس وظیفه شرعی کند دیگر نمی‌توان با حرف و نصیحت کاری از پیش برد.
عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه در امور سیاسی دنیا یک توافق صورت می‌گیرد و وقتی که جمعی به توافق برسند همه آن را می‌پذیرند، اظهار کرد: در تلاشیم اصولگرایان با محوریت روحانیت در انتخابات آتی به وحدت برسند و در این زمینه تلاش خوبی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.
غفوری‌فرد در عین حال با اشاره به سال 92 یادآورشد: رسیدن به اجماع و وحدت کار ساده‌ای نیست. در دوره قبل برخی کاندیداها معتقد بودند تنها فردی هستند که برنامه دارند و وقتی شخصی به این نتیجه برسد خواهش از او برای کنار رفتن بسیار مشکل است البته امیدواریم مسیر وحدت در سال 96 به گونه دیگری باشد.
دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های تشکل متبوعش برای ورود به عرصه انتخابات سال 96، گفت: جامعه اسلامی ورزشکاران زیرمجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری است، ما لیست خودمان را به آنها می‌دهیم ولی در نهایت هرچه جبهه پیروان تصمیم بگیرند ما هم تبعیت می‌کنیم.
وی افزود: اکنون لیست‌های احزاب عضو جبهه پیروان آماده شده و تا اواسط این ماه به لیست ابتدایی جبهه می‌رسیم. پس از آن جبهه هم باید با سایر اصولگرایان به توافق برسد.

کنعانی‌مقدم: برای انتخابات 96 به دنبال وحدت اصولگرایان هستیم

عضو جبهه ایستادگی گفت: در حال حاضر به دنبال وحدت اصولگرایان و انتخاب تک نامزد خود برای ورود به عرصه انتخابات هستیم.
حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با استراتژی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اظهار داشت: در حال حاضر به مصادیق نرسیده‌ایم و دنبال وحدت اصولگرایان و انتخاب تک نامزد خود برای ورود به این عرصه هستیم.
کنعانی مقدم پیرامون اعطای مجوز به احزاب در آستانه انتخابات، اظهار داشت: اعطای مجوز به احزاب دو مرحله‌ای شده است، از این رو باید برای دریافت مجوز در یک مرحله، مجوز تاسیس بگیرند و در مرحله بعد نام اعضای خود را به کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه احزاب دولت‌ساخته آفت تحزب در ایران هستند، تصریح کرد: روی کار آمدن احزاب با رانت‌های دولتی و حاکمیتی و ورودشان به این شیوه در انتخابات، خلاف تحزب است.
کنعانی‌مقدم با تاکید بر اینکه احزاب باید دولت‌ساز باشند نه اینکه دولت‌ها حزب‌ساز باشند، بیان داشت: متاسفانه در کشور ما برخی از احزاب با دولت‌ها ظهور کرده و با دولت‌ها نیز سقوط می‌کنند و این مسئله منجر به عدم پایداری احزاب در کشورمان می‌شود.

شرق

نماینده ویژه پوتین دوشنبه در تهران


ايسنا: ميخائيل بوگدانف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، روز دوشنبه، ١٥ آذر به دعوت معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان به تهران خواهد آمد. او در اين سفر به تهران، با حسین جابری‌انصاری، همتای ایرانی خود، درباره آخرین تحولات منطقه از جمله بحران سوریه، گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد.


سخنگوی سپاه:
حال جسمانی حجت‌الاسلام سعیدی رو به بهبودی است


ایسنا: سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه، درباره آخرین وضعیت جسمانی نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: با انجام مراحل درمانی، حال جسمانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی رو به بهبودی است. او درباره آخرین وضعیت جسمانی نماینده ولی‌فقیه در سپاه اظهار کرد: به دنبال تماس‌ها و پیگیری‌های مکرر درخصوص وضعیت سلامتی حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، در عیادتی که همراه جمعی از فرماندهان و مسئولان سپاه از ایشان صورت گرفت، بحمدالله با انجام مراحل درمانی، حال جسمانی او رو به بهبودی است. او افزود: هیچ‌گونه نگرانی درخصوص سلامتی نماینده ولی‌فقیه در سپاه وجود ندارد و به‌زودی پس از پایان مراحل درمانی از بیمارستان مرخص می‌شوند. چند روز گذشته حجت‌الاسلام سعیدی، بر اثر زمین‌خوردگی حین شرکت در جلسه دفاعیه دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی دچار مصدومیت شد.


واكنش حدادعادل به اعتراض‌هاي توييتري


تسنیم: غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به حاشیه‌های اخیر مطلبش در فضای مجازی واکنش نشان داد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار چند مطلب در فضای مجازی به حمایت از آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه پرداخت که البته با حاشیه‌هایی همراه بود. حدادعادل درباره حاشیه‌های اخیر مطلبش در فضای مجازی، گفت: بنده در پاسخ به سؤالی که از من پرسیده شده بود؛ فرق سؤال و تهمت چیست مثالی زدم تا معلوم شود چگونه می‌توان بدترین تهمت‌ها را در قالب یک سؤال عرضه کرد. بعضی مثال مرا در فضای مجازی دستاویز تفاسیری کردند که دربردارنده نسبت‌هایی ناروا به اشخاص می‌شد و با مسلم‌گرفتن برداشت‌های غلط خود به این موضوع شاخ و برگ دادند. حدادعادل افزود: حقیقت این است که این نوع برداشت‌ها و تفاسیر به‌هیچ‌وجه از متن مثالی که من زدم فهمیده نمی‌شود. در دل مقصود من توهین به شخص خاصی نبود و تنها خواستم بگویم «در قالب سؤال تهمت نزنید»! اما برخی با تحریف مثال من به خیال خود حاشیه‌سازی کرده و تلاش دارند افکارعمومی را از مسئله اصلی منحرف کنند.

حضور  وزرای کشور  و اطلاعات در تشییع شهدای اربعین


ایسنا: وزرای کشور و اطلاعات در مراسم تشییع پیکر شهدای اربعین حسینی در اهواز حضور یافتند. حجت‌الاسلام علوی و عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح چهارشنبه در مراسمی که برای تشییع پیکر شهدای اربعین حسینی و ادای احترام به آنها در اهواز برگزار شد، شرکت کردند. روز پنجشنبه چهارم آذر ماه در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در یک پمپ بنزین در منطقه «الشوملی» شهر «الحله» (مرکز استان بابل)، واقع در جنوب بغداد، حداقل ٨٠ نفر شهید و بیش از ٢٠ نفر دیگر زخمی شدند. تعداد زیادی از شهدای «حلّه» ایرانی هستند.

واکنش   امام‌  جمعه   تهران   به   استعفای  مدیرعامل رجا
چرا به تقلید از بیگانگان استعفا داده


شرق: آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به استعفای مدیرعامل راه‌آهن پس از سانحه برخورد قطار در سمنان، گفت: «واقعا جای تعجب دارد؛ اگر این مدیر مقصر بوده باید عزل و محاکمه می‌شده است، اگر مقصر نبوده، چرا به‌تقلید از بیگانگان استعفا داده است؟». او به اظهارات وزیر راه هم که گفته بود «کشته‌شدگان در سانحه برخورد دو قطار بیمه بوده‌اند و از این بابت جای نگرانی نیست» واکنش نشان داده و گفته است: «این هم سخن عجیبی است». امام‌جمعه موقت تهران در حالی از استعفای مدیرعامل راه‌آهن انتقاد کرده است که این اتفاق نادر، یعنی استعفای یک مقام مسئول در برابر یک فاجعه انسانی یا حادثه‌ای که در محدوده تحت مدیریت او رخ داده است، از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با استقبال روبه‌رو شده بود. از سویی دیگر رئیس‌جمهوری، هفته گذشته اقدام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را سنجیده و مسئولانه دانسته بود که با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مردم، استعفا داد. یک روز پس از تصادف دو قطار مسافربری در استان سمنان و کشته‌شدن بیش از ۴۰ نفر در این حادثه، مدیرعامل راه‌آهن ایران استعفا داد.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات