اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۰۱
لاریجانی در نشست خبری عنوان کرد:

تجدیدتحریم‌های‌ده ‌ساله، مکاری‌آمریکا است

بله شورای هسته‌ای یعنی همان شورای نظارت بر برجام و البته باز هم تأکید می‌کنم که قانون و مصوبه مجلس برای موارد خاصی به وجود آمد و در بند (3) و (7) قانون برجام تأکید شده است که باید چگونه عمل کنند بنابراین ما خلاء قانونی تصمیم‌گیری در این زمینه نداریم اما از نظر اجرای این ساز و کارها باید شورای هسته‌ای یا همان شورای نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسی قرار دهد از سوی دیگر این اقدام آمریکا نوعی مکاری بود و آنها به دنبال این هستند که چکشی را بالای سر قانون برجام نگه دارند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه خلاء قانونی در برابر مقابله با تحریم‌های ضدایرانی نداریم؛ گفت: اقدام آمریکا در تجدید تحریم‌های ده‌ساله، مکاری بود.
 به گزارش خبرنگار پارلمانی بصیرت؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سه شنبه، 16 آذر ماه در نشست خبری خود که به منظور گرامیداشت روز مجلس برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بودجه سال جدید، گفت: بودجه سال 96 تقدیم مجلس شده و این در حالی است که هنوز لایحه برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف نشده است. در حالی که باید بودجه سالانه براساس قوانین بالادستی تنظیم شود. برنامه ریزی برای این موضوع چگونه قرار است مدیریت شود.
لاریجانی ادامه داد: تلاش ما این است لایحه برنامه ششم در روزهای آینده برای رسیدگی، وارد صحن علنی مجلس شود تا در مورد آن تصمیم گیری صورت گیرد. اکنون کمیسیون تلفیق قرار است در 3 شیفت کاری این لایحه را به نتیجه برساند تا از هفته آینده بتوانیم لایحه برنامه ششم را در مجلس بررسی کنیم. این در حالی است که در این پروسه زمانی لایحه بودجه نیز در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون های تخصصی بررسی خواهد شد و سپس جهت تصویب در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد که در این فاصله می توان مواد برنامه ششم را نیز در صحن به اتمام برسانیم، تا جایی که فرصت برای اظهارنظر شورای نگهبان نیز باقی خواهد ماند.از سوی دیگر مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه ششم را ابلاغ کرده اند که می توان آن را در بودجه سال آینده لحاظ کرد.
در ادامه، یکی از خبرنگاران دغدغه های امروز اقتصادی را عنوان کرد که لاریجانی در خصوص تمهیدات برای رفع این معضل گفت: باید تصویر درستی از وضعیت اقتصادی در نظر گرفت تا توقعات بر اساس این تصویر شکل گیرد. بدون شک بیش از 90 درصد بودجه کشور صرف مسائل جاری می شود و نمی توان آن را حذف کرد، زیرا به حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.
آنچه که برای فعالیت های عمرانی باقی می ماند، حدود 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است که در هر صورت به ثمر نرسیدن پروژه‌های عمرانی، خود عامل رکود است که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.
در این زمینه به نظر می رسد دو کار ضروری است؛ نخست سیاست های اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاع کرده اند که به دو موضوع مهم اشاره دارد: اول، رونق تولید در داخل و دوم، سرعت در صادرات که باید این را در کشور مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر باید زمینه برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را فراهم کرد و با توجه به این وضعیت بودجه عمرانی، باید بررسی شود که چه کارهایی می توان انجام داد.
در ادامه، خبرنگار واحد مرکزی خبری پرسید: با توجه به تصمیمات کنگره و سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌ها علیه ایران به مدت 10 سال، جنابعالی روز گذشته در مجلس بر اجرای مصوبه قوه مقننه تأکید داشته‌اید و اشاره کردید که باید شورای هسته‌ای تشکیل شود، آیا منظور جنابعالی از این شورا همان شورای نظارت بر برجام است؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: بله شورای هسته‌ای یعنی همان شورای نظارت بر برجام و البته باز هم تأکید می‌کنم که قانون و مصوبه مجلس برای موارد خاصی به وجود آمد و در بند (3) و (7) قانون برجام تأکید شده است که باید چگونه عمل کنند بنابراین ما خلاء قانونی تصمیم‌گیری در این زمینه نداریم اما از نظر اجرای این ساز و کارها باید شورای هسته‌ای یا همان شورای نظارت بر برجام مسائل را مورد بررسی قرار دهد از سوی دیگر این اقدام آمریکا نوعی مکاری بود و آنها به دنبال این هستند که چکشی را بالای سر قانون برجام نگه دارند.
در ادامه، خبرنگار واحد مرکزی خبر پرسید: طبق گزارش دیوان محاسبات برخی از افرادی که حقوق‌های نجومی و خارج از عرف دریافت کردند این مبالغ را برگردانده‌اند؛ آیا این اقدام به تنهایی کافی است؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: البته 2 یا 3 سنخ کار باید در این زمینه انجام شود، اول آنکه باید جلوی تکرار اینگونه اقدامات گرفته شود هرچند که در این خصوص پیشنهادی در مجلس مطرح شد اما به دلایلی رأی کافی به دست نیاورد بنابراین در حال حاضر یک پیشنهاد دیگر در مجلس در این خصوص مطرح است؛ ضمن اینکه اقدام دیوان محاسبات تنها مربوط به یک قوه یا نهاد نبود بلکه همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از قوه قضاییه تا مجمع تشخیص و شورای نگهبان و دستگاه‌های دیگر را تحت نظر قرار داد بنابراین گزارش دیوان محاسبات در خصوص حقوق‌های نجومی بسیار کامل بود و طبق گفته دیوان محاسبات از 96 تا 97 هزار مدیر تنها 387 نفر دریافتی خارج از عرف داشتند.
بازکردن پرونده برای گیرندگان حقوق‌های نجومی در دادگاه و دادسرا، اقدام مهم دیوان محاسبات است
بنابراین گام بعدی در این خصوص به 2 قسمت تقسیم می‌شود؛ یک، آنهایی که به صورت ظاهری از قانون استفاده کرده ولی تخلف کرده‌اند که گفته می‌شود این افراد دریافتی‌های خود را بازگرداندند و چند نفر دیگر هم که باقی مانده‌اند نیز باید اقدامات قانونی برای آنها انجام شود. دوم اینکه باید تأکید کرد دیوان محاسبات در این زمینه به خوبی اقدام کرد و برخی پرونده‌های افراد متخلف در خصوص حقوق‌های نجومی در دادگاه و دادسرا باز و مطرح است.
وی همچنین در خصوص برجام، پاسخ داد: اینکه این مذاکرات طی مدت یک سال و نیم جمع بندی شد، امر ساده ای نبود، زیرا ابعاد پرونده طی 12 سال ایجاد و مطرح شده بود و باید یک زمانی حل می شد، از این رو آقایان تلاش می کردند که زودتر به نتیجه برسند. البته در رابطه با نکات مبهم در برجام در زمان مذاکرات، اشاراتی صورت می‌گرفت که شاید تفسیرهای متنوعی در این حوزه پیش بیاید، که امروز نیز شاهد همین مسئله هستیم، اما به نظر ما قطعاً اقدام کنگره و سنا در آمریکا با چند بند از برجام در تضاد است و این اقدامات آنها نقض توافق نامه است. در جریان مذاکرات با 5+1، درباره قانون ده‌ساله ضدایرانی امریکا تفاسیر متفاوتی وجود داشت
از طرف دیگر به خاطر دارم که در مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان اعلام می کرد که تمدید قانون 10 ساله پس از آنکه تمام شود، نقض برجام است، اما هیات آمریکایی این مسئله را قبول نمی کرد و می گفت که این مسئله امتداد است و قانون نویسی جدید نیست، اما ما می گفتیم که این اقدام یک وضع قانون جدید است. البته وزیر امور خارجه در این رابطه گفت که جان کری در مذاکرات تاکید کرده که حق با ایران است. در این رابطه برخی اروپاییان تفاسیر متفاوتی داشتند، که در نهایت شاهدیم این ابهامات دچار بروز مشکلات شده است. البته در توافق هسته ای در یک نقطه به این عنوان اشاره شده و اسم آن آمده است.
به نظر من در شرایط کنونی راهکار در برجام تعریف شده؛ به طوری که اگر کشوری از طرف های مذاکره کننده برجام را نقض کردند این مسئله به شورای کارشناسی طی اعتراضی ارائه می شود و پس از آن در شورای وزرا و سپس در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار می گیرد. حال به نظر من تصمیم مجلس آمریکا یک کار ایذایی بود و حتی در این مسیر هم اظهارات حاشیه ای را مطرح کردند، به طوری که نمایندگان آمریکایی اعلام کرده اند که ما باید ابزاری در دست داشته باشیم تا رفتار ایران در سایر شمول طبق نظر ما انجام شود که به طور حتم این امر یک گستاخی بزرگ است.
در ادامه، خبرنگار طوفان نیوز پرسید: در زمانی که برجام تصویب شد مقام معظم رهبری اعلام کردند که بروید مذاکره کنید اما من خوش بین نیستم. من سوالم از شما این است آیا درد امروز مردم بیکاری، معیشت و مسکن نیست؟ چرا به آن رسیدگی نمی شود؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: دغدغه شما بسیار درست و ما باید نسبت به مسایل اصلی کشور متمرکز شویم و برای آن وقت بگذاریم از جمله بحث اقتصاد مقاومتی و تولید است که در راستای آن شغل ایجاد شود در این میان باید موانع را یک به یک برداشت و تلاش برای تولید داخل و سرمایه گذاری در این زمینه انجام داد.
در مورد برجام نیز باید گفت که این اقدام برای آن بود تا زمینه برای سرمایه گذاری بیشتر را فراهم کند تا بتوانیم از این فضا عبور کنیم حال باید تلاش کنیم تا بتوان این دغدغه ها را رفع کرد.
در ادامه، خبرنگار المنار پرسید: در صورت نقض برجام گفته شده واکنش ایران قاطع خواهد بود. این قطعیت به چه معناست؟ آیا گزینه‌های جدیدی روی میز است؟ سخنگوی کاخ سفید گفته است تمدید تحریم‌ها برخلاف برجام نیست بلکه به خاطر رفتار ایران در منطقه و حمایت آن از کشورهایی چون عراق و فلسطین و محور مقاومت است. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا این مسئله به خاطر انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا است؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: نمی‌توان قضاوت روشنی در این زمینه داشت چرا که این رفتار موذیانه به ترامپ رسیده است و در زمان ریاست جمهوری فعلی انجام گرفته است؛ بنابراین نمی‌توان آن را قضاوت کرد. موضوعاتی که ترامپ تاکنون مطرح کرده است، بسیار متنوع است. وی در مورد مسائل مختلفی مانند مسئله کشور چین و سرمایه‌گذاری و واردات و صادرات آن، در مورد مسائل منطقه، امنیت منطقه، ناتو، رابطه با مکزیک و کانادا و حتی مسائل داخلی چون سرمایه‌گذاری آمریکا، اظهارات متفاوتی را مطرح کرده است.
ضمناً در مورد مسائل هسته‌ای و توافقی که ایرانیان با کشورهای 1+5 و آمریکا داشتند که توسط خود آنها هم نقض شده است. در مورد مسائل منطقه‌ای نیز عاقلانه‌تر از موضوعات قبل صحبت شده است. آنها گفته اند که قرار نیست 6 هزار میلیارد دلار هزینه شود و دستاورد آن کشته شدن 5 – 6 هزار نفر آمریکایی باشد یا در مبارزه با داعش نیز به صراحت صحبت کرده‌اند که البته همین مسائل را محقق کند نسبت به رئیس جمهور قبلی عاقلانه‌تر رفتار کرده است. در مورد مسائل هسته‌ای همان طور که پیش از این ذکر شد، راهکارهایی برای مقابله از جمله بخش ایذایی وجود دارد و در سند برجام در بند 70 تصویب شده که دولت باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند و در زمینه موشکی نیز استعداد موشکی جمهوری اسلامی ایران را بالا ببرد.
اما ما در مورد مسائل منطقه‌ای حرف‌هایی داریم چرا که آمریکا به داعش کمک می‌کند. استفاده داعش از سلاح‌های مدرن چه توجیهی دارد؟ این آمریکایی‌ها هستند که در منطقه آشفتگی ایجاد کرده‌اند. در واقع ما در منطقه لنگرگاه امنیت هستیم و از عراق و نیروهای مقاومت که مورد تعرض قرار گرفته‌اند، حمایت کردیم. در واقع ما از روی احساس مسئولیت این کارها را انجام داده‌ایم و کشورهایی که خود را به خواب زده‌اند، باید هوشیار شوند.
نباید با شتاب در مورد چگونگی مقابله با تجدید تحریم‌های ده‌ساله امریکا علیه ایران، تصمیم گرفت
در ادامه خبرنگار ایرنا پرسید: با توجه به سابقه آمریکا، در صورت نقض برجام بین مجلس آمریکا و 1+5 شکافی ایجاد خواهد شد؟ همچنین مواضع روسیه و چین به نظر شما چه خواهد بود؟ آیا در مورد برجام مجدداً از ایران حمایت خواهند کرد؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: اینکه این دسته‌بندی به وجود خواهد آمد یا خیر، تا حدی بستگی به رفتار ما دارد که سعی خواهیم کرد این همراهی را حفظ کنیم. در واقع در این مورد باید با حوصله و دقت رسیدگی شود و نباید با شتاب به این مسئله پرداخت.

چندین راهکار وجود دارد. مواضع چین از سوی وزیر خارجه چین به روشنی مطرح شده است. روس‌ها نیز با ما همفکری دارند و با دیگر اعضا نیز گفت وگو خواهیم کرد اما باید دقت داشت که این توافق هسته‌ای، توافق ایران و آمریکا نیست بلکه این یک توافق در سطح بین‌المللی است چرا که در سازمان ملل تصویب شد و بر اساس آن قطعنامه‌ای نیز صادر کردند و قرار نیست در داخل یک کشور در مورد آن تصمیم‌گیری کرده و آن را بر هم زنند. ایران مدعی خواهد شد و ساز و کارهای حل آن را فراهم می‌کند در واقع این یکی از چالش‌هایی است که به وجود آمده و باید آن را بررسی و حل کرد.
در ادامه خبرنگار روزنامه ابتکار پرسید: با توجه به اینکه در سیستم قانونگذاری آمریکا، رئیس جمهور این کشور می‌تواند از وتو برای نقض برخی از طرح‌های نمایندگان این کشور استفاده کند، آیا در داخل کشور ما نیز با توجه به اینکه برخی از طرح‌ها در مجلس برای مقابله با تحریم‌های آمریکا وضع می‌شود، دست رئیس جمهور باز است که با توجه به شرایط بین‌المللی این طرح‌ها را اجرا یا رد کند؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: در طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود نکاتی در این خصوص مد نظر قرار می‌گیرد و نوع مقابله با اقدامات آمریکا مطرح می‌شود بنابراین جای تصمیم‌گیری متناسب با شرایط بین‌المللی وجود دارد.

در ادامه خبرنگار پرس تی‌وی پرسید: خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی طی روزهای گذشته اعلام کردند که ایرانی‌ها از برجام تفسیر متفاوتی داشته و به همین دلیل تحریم‌های جدید را نقض برجام اعلام کردند. به نظر شما آیا برجام دارای تفسیر مختلف است؟ ضمن اینکه جناب آقای صالحی طی روزهای گذشته تأکید کردند که ما بسته‌ای از اقدامات برای اجرا در خصوص این تحریم‌ها داریم، آیا این بسته را می‌توان اجرا کرد؟
دکتر لاریجانی پاسخ داد: در مورد بحث اول شما باید گفت که برخی موارد را باید در برجام با دقت بیشتری می نوشتند تا تفسیرهای مختلف از آن صورت نگیرد و ممکن است که برجام نیز مانند هر توافق و قرارداد دیگری دارای نقاط ضعفی باشد. ضمن اینکه پیشنهاد آقای صالحی و افراد دیگر در دولت در خصوص مقابله با این اقدام آمریکا باید در شورای نظارت بر برجام بررسی شود و باید جلساتی را در این خصوص برگزار کرد البته 2 یا 3 سنخ پاسخ را در این خصوص در نظر گرفت که برخی از آنها اقدامات ایذایی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات