اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۴۶
محسن رضایی درگفت وگو با بصیرت مطرح کرد:

به هیچ قدرتی به تنهایی نمی توان تکیه و اعتماد کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران به بصیرت، گفت: اقتصاد مهمترین عاملی است که می تواند همه ما را به وحدت برساند. اگر همه ما به یک کلمه مشترک در خصوص رفع مشکلات، توسعه اقتصادی و کاهش فقر متمرکز شویم می توان شاهد وحدت بخشی بود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
سند چشم انداز را می توان نقطه عطفی در اسناد بالادستی و رسمی جمهوری اسلامی ایران در مورد تاکید بر اهمیت منطقه دانست. در این سند برای نخستین بار از جغرافیای مشخصی به عنوان منطقه هدف نام برده شده است؛ آسیای جنوب غربی که به صورت یک محدوده پنج ضلعی و متشکل از 25 کشور ( هند، چین، روسیه، اروپا، ترکیه، عربستان، مصر و..) شکل یافته که برخی معتقدند می توان آنرا به جای واژه غرب آسیا به کار برد.
از سویی دیگر دولت یازدهم پس از عدم دستیابی به برخی از مفاد برجام در تلاش است تا روابط اقتصادی و سیاسی خود را با کشورهای شرقی و قدرت های نوظهور اقتصادی توسعه دهد.
از این رو در حاشیه همایش بین المللی نظم امنیتی منطقه ای غرب آسیا که یکشنبه 21 آذرماه در سالن اجلاس تهران برگزار شد در گفت وگو با دکتر محسن رضایی به بررسی این موضوع پرداخته ایم:
  دولت یازدهم که بیشتر به سمت غرب معطوف شده در توسعه روابط اقتصادی چندان موفق نبوده است، اما چرا اخیرا به این نتیجه رسیده که بهتر است روابط اقتصادی و سیاسی خود را با قدرت های شرقی(هند و چین) توسعه دهد؟
تجربه تاریخی نشان می دهد که به هیچ  قدرتی به تنهایی نمی توان تکیه و اعتماد کرد. ما باید به یک رابطه چند جانبه بین المللی داشته باشیم. چین و هند می توانند در این توازن به ما کمک کنند.
ما باید از همه فرصت های بین المللی استفاده کنیم و بالاخره کشوری چون هند و چین در توسعه و موازنه روابط بین الملل ما هستند .
هر چند در برجام مدل جدیدی از گفتگو را درست کردیم و همگرایی ایجاد شد اما نبود تیم اقتصادی در تیم برجام باعث  شد تا به نتایج مطلوب اقتصادی دست پیدا نکنیم. تیم دیپلمات و هسته ای خوب دیده شدند اما نبود تیم اقتصادی در کنار این دو تیم باعث شد تا مشکلاتی در عرصه اقتصادی به وجود آید. پیشنهاد می کنیم تا در مذاکرات بین المللی تیم اقتصادی هم حضور داشته باشند و گرنه آسیب جدی خواهیم دید.
اقتصاد مهمترین عاملی است که می تواند همه ما را به وحدت برساند. اگر همه ما به یک کلمه مشترک در خصوص رفع مشکلات، توسعه اقتصادی و کاهش فقر متمرکز شویم می توان شاهد وحدت بخشی همه گروهها در کشور بود.
 
در نشست اخیر اوپک در وین شاهد افزایش سطح تولید نفت ایران تا میزان 4 میلیون بشکه در روز و گران شدن بهای نفت تا سقف 50 دلار شدیم؛ آیا افزایش 5 پنج دلاری بهای نفت جای خوشحالی برای دولتمردان ما دارد؟
بستگی دارد تا از این دلارها چطور استفاده کنیم. میزان 700 میلیارد دلار درآمد ارزی در دولت گذشته داشتیم، حتی از ابتدای انقلاب اسلامی هزاران میلیارد دلار ارز آوری داشتیم مهم این است که چگونه این منابع ارزی مورد استفاده قرار گیرند.
آیا به کار بردن واژه «آسیای جنوب غرب» در معادلات جدید سیاسی، به منزله شکست از  به کار بردن واژه « غرب آسیا» است که در سخنانتان در این همایش به آن اشاره کردید، یا خیر؟  
خیر اینگونه نیست؛ واژه آسیای جنوب غربی زودتر از غرب آسیا استفاده شده است و حتی در سند چشم انداز هم بر آن تاکید شده است.
اظهارات مداخله جویانه ضد ایرانی نخست وزیر انگلیس که اخیرا در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین حضور یافت را چگونه ارزیابی می کنید؟
دل نکندن اروپایی ها از انرژی منطقه و ژئوپولتیک آن نشان می دهد که انگلستان پس از 40 سال قصد دارد مستقر شود. بازارهای مالی و سیاست خارجی در اتحادیه اروپا ضعیف شدند. دولت انگلیس در بحران اقتصادی به سر می‌برد و آنها برای خروج از این بحران دست به هر کاری می‌زنند، علاوه بر بحران اقتصادی، بحران هویتی نیز از جمله مشکلات انگلیسی‌ها است. انگلیسی‌ها می‌خواهند با تسلط بر کشورهای کوچک منطقه از قبیل کویت، بحرین، امارات و عمان از بحران اقتصادی و هویتی فرار کنند./
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات