صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۵۱

اخبار ویژه روزنامه های 23 آذر 1395

کیهان

اخراج سفیر انگلیس پاسخ گستاخی چندباره روبها پیر

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض گفت: تهدید ایران، ما را نیز نگران می‌کند.
در حالی که عربستان بیش از یک سال است مرتکب تجاوز نظامی و جنایت جنگی فراگیر علیه مردم مظلوم یمن شده، وزیر خارجه انگلیس گفت: ما از حمله به عربستان با موشک‌های بالستیک که منشأ آن یمن است نگران هستیم. تهدید بزرگی را که عربستان به علت شلیک‌های مرزی با آن روبه‌روست درک می‌کنیم.
وزیر خارجه انگلیس گفت: دوستی انگلیس با سعودی بیش از صد سال قدمت دارد. روابط بین ملت‌های دو کشور مستحکم است و بر پایه‌های تجاری یا امنیتی نیست.
جانسون افزود: تهدید ایران در منطقه همچنانکه سعودی را نگران می‌کند ما را نیز نگران می‌کند. برای برقراری روابط با ایران باید تلاش شود اما درمورد نقش آن باید مراقب بود.
وزیر خارجه انگلیس افزود: به شدت نگران درد و رنج مردم یمن است و در عین حال خطر بزرگی را که عربستان سعودی در این مناقشه با آن روبه‌رو است درک می‌کند.
چند روز پیش ترزامی نخست‌وزیر انگلیس ضمن سفر به منطقه مدعی شد ایران تهدیدی برای همه منطقه است.
همان روز شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای با شرکت انگلیسی شل امضاء کرد که اعتراض صاحب‌نظران را برانگیخت.
انگلیس سالانه چند ده میلیارد دلار سلاح به برخی شیخ‌نشین‌های مرتجع منطقه صادر می‌کند که بخش عمده‌ای از این سلاح‌ها برای تأمین تسلیحات تروریست‌ها یا قتل‌عام ملت‌هایی نظیر مردم یمن و سوریه و بحرین می‌شود.
به نظر می‌رسد با عنایت به تکرار گستاخی‌های رژیم فرتوت و روباه‌صفت انگلیس، اخراج سفیر این کشور از تهران باید هر چه زودتر انجام شود. نیکلاس‌ هامپتون سفیر انگلیس، از مقامات امنیتی انگلیس است که قبلاً در یمن سفیر بود.

نجات شرکت کره ای از ورشکستگی با سفارش ساخت 10 فروند کشتی


قرارداد با شرکت کره‌ای هیوندای با اعتراض محافل داخلی و شرکت‌های تولید‌کننده مواجه شده بود که تصریح می‌کردند قدرت تولید این کشتی‌ها در داخل وجود دارد اما دولت فرصت‌های شغلی را در کشور نابود کرده و در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به موضوع قرارداد کشتی‌سازی با شرکت کره‌ای، خاطرنشان کرد: این قرارداد مربوط به سال 2008 است. در آن زمان بیش از 25 درصد از مبلغ قرارداد به شرکت کره‌ای پرداخت شد و پس از آن به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت مابقی مبلغ قرارداد فراهم نشد و چون این شرکت کره‌ای، ساخت کشتی را آغاز کرده بود علیه ایران شکایت و ادعای خسارت کرد و اخیرا پس از توافق برجام مذاکرات جدیدی با این شرکت انجام شد و مقرر گردید این شرکت از شکایت خود صرف‌نظر کند و خوشبختانه پذیرفته شد که با کاهش 25 درصدی در مبلغ اجرا شود.
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال از قول شرکت هیوندای نوشت: اولین ثبت سفارش ایران از زمان برچیده شدن تحریم‌های ایران است. این قرارداد 700 میلیون دلاری به منظور ساخت 10 فروند کشتی برای ایران است.
وال استریت ژورنال افزود: این قرارداد بسیار مورد استقبال شرکت «هیوندای» و سایر کارخانه‌های کشتی‌سازی کره قرار گرفته است که با مشکل جدی افت تقاضا روبرو هستند. این معضل برای شرکت هیوندای بس عظیم‌تر است و عرضه آن 30 درصد بیشتر از تقاضاست. بر همین اساس این شرکت به چاره‌اندیشی برای رفع مشکل برآمده است.

وزیر اقتصاد:دلار 3900 تومانی موفقیت یک بزرگ است!

وزیر اقتصاد می‌گوید مردم به زودی نتیجه رشد اقتصادی را می‌بینند. علی طیب‌نیا در مصاحبه با ایسنا و درباره تردیدهای مردم و کارشناسان نسبت به کارنامه دولت، در چندین نوبت به تخطئه دولت قبل بسنده کرد تا از این طریق عملکرد دولت یازدهم را مطلوب نشان دهد.
خبرنگار در این مصاحبه می‌پرسد «کارشناسان مهم‌ترین معضل را رکود اقتصادی می‌دانند که شما گفته‌اید بیش از یک سال است از رکود خارج شده‌ایم؛ با این همه بسیاری از صنایع خوابیده‌اند و چرخ تولید نمی‌چرخد. این تناقض را چگونه توضیح می‌دهید؟» و «کارشناسان می‌گویند اولویت شما بین تورم و رکود، کنترل تورم بود و شما برای کنترل تورم ابزارهایی را به کار بستید که به رکود دامن زد» و «چرا رشد اقتصادی در سال 94 آن طور که پیش‌بینی می‌شد، محقق نشد؟» و «چرا مردم هنوز رشد اقتصادی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند؟»
وزیر اقتصاد در پاسخ این پرسش‌ها به تخطئه و سیاه‌نمایی عملکرد دولت قبل پرداخت. وی همچنین ادعا کرد: در آن دوره پیش‌بینی می‌شد که به مرحله نفت در برابر غذا برسیم... روزی نگران بودیم که نکند به جایی برسیم که مجبور باشیم در ازای نفت، غذا دریافت کنیم.
وی درباره گران شدن 600-700 تومانی دلار در چند ماه اخیر و رسیدن دلار به 3920 تومان گفت: در 3 سال گذشته رشد قیمت دلار در حدود سه تا چهار درصد بوده و هنوز نه تنها به قیمت تورم نرسیده، بلکه به ماکسیمم قیمت دلار در قبل نیز نرسیده‌ایم این یعنی یک موفقیت بزرگ(!)
درباره این اظهارات گفتنی است که قیمت دلار در شروع به کار دولت یازدهم 3300 تومان بود و اکنون به بالای 3900 تومان رسیده است. از سوی دیگر بیچاره‌نمایی کشور با ادعای رسیدن به مرحله غذا در برابر نفت، و ادعای مشابه «خزانه خالی است» در حالی عنوان شده که در همین دوره دولت یازدهم، از حقوق‌های نجومی تا فساد 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و...؟ بوده است و عجیب اینکه امثال وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت، حقوق‌های نجومی را عادی و طبیعی وانمود کرده‌اند؛ همچنان که بنابر اذعان خود، از یک سال پیش از این حقوق‌ها مطلع شده اما جلو آن رانگرفته‌اند.

بی تدبیری دولت بانک مرکزی را هم غافلگیر کرد!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: انتشار خبر موافقت هیئت وزیران با تغییر نام واحد پول ملی کشور از ریال به تومان، موجی از اظهارنظرها و تحلیل‌ها را به دنبال داشت که همچنان ادامه دارد. چرایی اتخاذ چنین تصمیمی توسط دولت و منطق اقتصادی که قاعدتا باید مبنای این تصمیم باشد، مقوله‌ای است که باید به تفصیل به آن پرداخت و قطعا دیدگاه‌های مختلفی نیز درباره آن وجود دارد اما گذشته از این مسائل به نظر می‌رسد باید به چند نکته درباره نحوه اعلام این خبر، رفتار مسئولان دولتی درباره این تصمیم و شیوه اطلاع‌رسانی دولت خصوصا بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین دستگاه مرتبط با این تصمیم توجه کرد چرا که مرور آنچه در این حوزه‌ها طی روزهای اخیر شاهدش بودیم، ایراداتی جدی را نشان می‌دهد.
خبر موافقت دولت با تغییر نام پول ملی از ریال به تومان برای اولین بار توسط پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) منتشر شد. در خبری که روی خروجی پاد قرار گرفت به اعلام همین نکته بسنده شده بود که دولت با تغییر نام واحد پول ملی از ریال به تومان موافقت کرده است و هر ده ریال یک تومان خواهد بود. این خبر درباره حذف صفر یا صفرهایی از پول ملی ساکت بود ولی بعضی رسانه‌ها بر مبنای اعلام محاسبه هر تومان ده ریال، دو موضوع حذف صفر از پول و تغییر نام واحد پول را با یکدیگر خلط کردند.
حال سوال اینجاست که دلیل انتشار چنین خبری از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت چیست؟ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، یک رسانه به معنای معمول نیست بلکه همان‌گونه که از نامش پیداست بولتن دولت است. آیا انتشار خبر موافقت دولت با چنین موضوعی نباید حساب‌ شده‌تر و پس از آمادگی لازم برای ارائه توضیحات کافی به جامعه منتشر شود؟
نکته مهم‌تر اینکه رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او در توضیحات جداگانه‌ای تصریح و تاکید کرده‌اند که تغییر نام واحد پول موضوعی جدا از حذف صفر از پول ملی است و نباید این دو را با هم خلط کرد. حال پرسش این است که آیا بانک مرکزی تصمیمی برای حذف صفر یا صفرهایی از پول ملی دارد یا خیر؟ اگر چنین تصمیمی دارد چرا تغییر نام پول را تا زمان حذف صفر به تعویق نمی‌اندازد؟
این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که در صورت تغییر نام واحد پول از ریال به تومان باید اسکناس‌ها‌ و سکه‌ها هم تعویض شوند که هزینه‌های فراوانی خواهد داشت و در صورتی که قرار باشد صفری در آینده از پول ملی حذف شود همین هزینه‌ها مجددا باید پرداخت شود.
از مجموع موضع‌گیری‌های مسئولان بانک مرکزی طی روزهای اخیر به نظر می‌رسد مسئولان این بانک هم از تصمیم دولت غافلگیر شده‌اند چرا که هیچ توجیهی برای این تصمیم ارائه نکرده‌اند جز «احترام به عرف جامعه»!
اینکه چرا دولت ناگهان و در حالی که لوایح پیشنهادی برای بانک‌های کشور هم اشاره‌ای به تغییر نام پول ملی نشده، تصمیم گرفته ریال را به تومان تبدیل کند؟ چرا چنین تصمیمی را بدون در نظر گرفتن الزامات آن از جمله تعویض اسکناس‌ها گرفته است از جمله پرسش‌هایی است که نشان می‌دهد، تامل و تدبیر لازم برای این اقدام صورت نگرفته است. با این حال متاسفانه تدابیر درستی برای تشریح و توضیح ابعاد مختلف این تصمیم به افکار عمومی توسط بانک مرکزی اتخاذ نشده و تنها به یک نوشته تلگرامی به نام رئیس کل بانک مرکزی و مصاحبه‌ای که روابط عمومی با قائم مقام بانک مرکزی انجام داده، اکتفا شده است در حالی که مردم پرسش‌های متعددی در این‌باره دارند که قاعدتا باید توسط رسانه‌ها با مسئولان بانک مرکزی مطرح و پاسخ آنها منتشر شود ولی غفلت مسئولان بانک مرکزی از اصول اطلاع‌رسانی باعث شده است «تک‌گویی‌های تلگرامی» و «مصاحبه با کارمندان روابط عمومی» جایگزین پاسخگویی به رسانه‌ها شود!

سایت حامی دولت:برجام موجب رکود اقتصادی شد!


«عصر ایران» نوشت: روحانی یک اشتباه استراتژیک انجام داد. «شیخ دیپلمات» یک اشتباه راهبردی کرد و آن‌هم اینکه روحانی تمام تخم‌مرغ‌های خود در سیاست داخلی و خارجی را در سبد برجام قرار داد.
این سخنان روحانی باعث شد نه تنها دولت بلکه مردم و بازار اقتصادی ایران هم چشم به برجام دوختند. همه نشسته بودند تا ببینند مذاکرات هسته‌ای به چه سرانجامی خواهد رسید. تقریباً پاسخ اکثر مردم به فعالیت‌های اقتصادی در دوران مذاکره این بود که بگذار ببینیم برجام چه خواهد شد؟ این باور در ذهن مردم نهادینه شده بود در صورت امضا شدن توافق هسته‌ای ایران، دلار به هزار تومان می‌رسد. انتظار برجامی باعث شد تا کشور شاهد یک رکود شود. توافق هسته‌ای قطعاً ثمرات بی‌شماری برای کشور دارد...
زندگی عادی مردم باید ادامه پیدا می‌کرد و در کنار آن برجام اتفاق می‌افتاد. این مسئله شاید مهم‌ترین نقدی است که بر دولت روحانی وارد است. به خاطر همین است که امروز همه نگران آمدن ترامپ و رفتار او با برجام هستند.

حذف صفر از پول ملی پر هزینه و بی فایده است!

«حذف یک صفر از پول ملی نه تنها هیچ تاثیری بر شاخص‌های اقتصادی کشور چون رکود، تورم، اشتغال و رونق ندارد بلکه هزینه هنگفتی را برای از بین بردن اسکناس‌های موجود و تغییر نرم‌افزارهای بانکی از ریال به تومان به دولت تحمیل می‌کند.»
روزنامه فرهیختگان با انتشار این تحلیل نوشت: حذف یک صفر از پول ملی هیچ منفعتی ندارد. این در حالی است که چند سال گذشته بحث بر سر حذف سه تا چهار صفر از پول ملی بوده بدون اینکه اسم آن تغییر کند. این موضوع در کشور ترکیه هم انجام شد اما اسم لیر تغییر پیدا نکرد. حذف صفر از پول ملی زمانی باید انجام شود که تورم انباشته 50 ساله از گزارش‌های مالی حذف شود. وقتی دولت بودجه و گزارش‌های مالی می‌نویسد رقم‌ها نجومی است. برای همین هم اعداد به میلیون ریال نوشته می‌شود. بنابراین حذف صفرها نحوه گزارش‌های مالی را خوانا می‌کند اما تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی ندارد. ضمن اینکه با هزینه‌های هنگفت این کار صرفه اقتصادی ندارد. از طرفی هم دو سال بعد تصمیم به حذف دو صفر دیگر از آن می‌گیرند. بنابراین بهتر است حذف صفرها در یک زمان انجام شود.
نکته دیگر این است که بانک مرکزی در ماده دو لایحه‌ای که به هیئت دولت ارسال کرده واحد پولی را ریال ذکر کرده است و در جلسه هیئت دولت فردی اعلام کرده که نگویید ریال برای همین هم واحد پول ملی به تومان تغییر کرده است. در صورتی که نماینده بانک مرکزی باید اعلام می‌کرد که تغییر واحد پول ملی باید کارشناسی شود و اگر به صلاح بود انجام شود. به هر حال چنین تصمیمی بدون کار عمیق علمی صحیح نیست و انتظار نمی‌رفت این‌طور تصمیم‌گیری شود چرا که این تصمیم احتمالا پیشنهاد بانک مرکزی نبوده و تصویب هم نخواهد شد.

وطن امروز


نامه آیت‌الله جنتی به رحمانی‌فضلی درباره انتخابات 96

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نامه‌ای به وزیر کشور، اسامی اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس را اعلام کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، متن نامه شورای نگهبان به رحمانی‌فضلی به این شرح است:
جناب آقای رحمانی‌فضلی
وزیر محترم کشور
سلام علیکم
در اجرای ماده 2 قانون نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و ماده 2 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، اسامی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اعلام می‌گردد:
1- حضرت آیت‌الله احمد جنتی
2- حضرت آیت‌الله محمد یزدی
3- حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدابراهیم رئیسی
4- جناب آقای محمدرضا علیزاده
5- جناب آقای دکتر عباسعلی کدخدایی
6- جناب آقای دکتر محسن اسماعیلی
7- جناب آقای دکتر سیامک ره‌پیک

مهرداد بذرپاش:
چه کسی باید بگوید  اشتغال چه شد؟


عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم گفت: برخی ژنرال‌های خسته که در حلقه‌های بسته در حال اداره به اصطلاح امور هستند، کشور را خیلی گران و با مدل مدیریت ده‌ها سال پیش اداره می‌کنند.  مهرداد بذرپاش که به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به قزوین سفر کرده است، در نشستی با دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: باور عمیق دارم راه‌حل بسیاری از مشکلات کشور را می‌توان نزد این جریان پویا و فکور یافت. برای حل مشکلاتی مزمن که خیلی از بزرگ‌ترها در حل آنها مانده‌اند، باید دست یاری به سوی این جنبش دراز کرد. وی خاطرنشان کرد: سرزنده بودن حیات دانشجویی فقط سیاسی نیست؛ احساس تعهد اجتماعی دانشجو را زنده‌تر نگه می‏دارد. اقتضای اداها و ادعاها و نمایش‎های سیاسی لایک و اشتراک‌گذاری و کامنت‌گذاری است اما دردهای اجتماعی آستین بالازدن می‌خواهد. بذرپاش همچنین با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی گفت: دانشجویان انقلابی و حزب‌اللهی جلودار جهاد اجتماعی‌اند. به قول شهید بهشتی دانشجو موذن جامعه است؛ بیایید با صدای بلند و نیت خالص، این بار «اذان اجتماعی» بگوییم. جامعه را برای حل این مسائل بیدار کنیم. خیریه‌ها و تشکل‌های دانشجویی اجتماعی زیادی فعالند اما کافی نیستند. معدود تصمیم‌گیرانی که به کارآمدی و انگیزه جوانان باور دارند بیایند و از این تشکل‌ها حمایت کنند. نماینده سابق مجلس گفت: امروز کسانی که از اول انقلاب بر سر سفره انقلاب نشسته‌اند و کلیدی‌ترین مناصب را تصرف کرده‌اند، به‌جای پاسخگویی، مدعی وضع موجود شده‌اند و از ادوات استفهام در سخنرانی‌های‌شان بهره می‌برند. چه کسی باید بگوید اشتغال چه شد؟ مسکن به چه سرنوشتی افتاده است؟  وی خاطرنشان کرد: برخی ژنرال‌های خسته که در حلقه‌های بسته در حال اداره به اصطلاح امور هستند، کشور را خیلی گران و با مدل مدیریت ده‌ها سال پیش اداره می‌کنند. به جای اینکه بودجه مراکز مصلحت و منفعت را افزایش دهید، بودجه واقعیات جامعه را زیاد کنید. بودجه را صرف حقیقت کنید نه مصلحت. واقعیت، مشکلات عظیم پیش روی دانشجویی است که بی‌آینده است، واقعیت، حاشیه‌نشینی است، واقعیت، مسکن زوج‌های جوان است.

سفر نتانیاهو به باکو سرآغاز فتنه جدید در منطقه است

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین گفت: انتشار خبر سفر هفته جاری نتانیاهو به باکو از سوی مقامات رژیم اشغالگر قدس، سرآغاز فتنه جدید در منطقه است. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به مطرح شدن سفر نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: انتشار خبر سفر هفته جاری نتانیاهو به باکو از سوی مقامات رژیم اشغالگر قدس، سرآغاز فتنه جدید در منطقه است. وی افزود: اظهارات مداخله‌جویانه نتانیاهو در آستانه سفرش به باکو، تحریک‌کننده و با هدف بر افروختن آتش فتنه در حوزه آسیای میانه و قفقاز است.

تأکید آیت‌الله وحیدخراسانی بر حفاظت از جمهوری اسلامی
آیت‌الله وحید: با وجود سید خیال‌مان راحت است


حضرت آیت‌الله وحیدخراسانی در دیداری که شماری از اعضای شاخص جامعه مدرسین با وی داشتند، ضمن تاکید بر اینکه تضعیف نظام جایز نیست، تاکید کرد با وجود این سید(رهبر انقلاب) خیال‌مان راحت است. به گزارش رسا، آیت‌الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین و نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در میزگرد علمی سی‌ودومین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: روشنفکران ضددین امروز نیز در حال تلاشند با نفوذ در روحانیت، از آنها علیه اسلام و انقلاب استفاده کنند. لذا هرگز هیچ جریان حوزوی، نمی‌تواند براساس مبنای خودش مخالف انقلاب باشد اما به خاطر در صحنه نبودن و بصیرت نداشتن به آلت دست دشمن تبدیل می‌شود. آیت‌الله کعبی ادامه داد: امروز علاوه بر تمرکز بر اسلام منهای روحانیت،‌ تز روحانیت علیه روحانیت نیز توسط دشمن پیگیری می‌شود. آیت‌الله کعبی ادامه داد: برخی علما که در گذشته هرچند نظرشان بر ولایت‌مطلقه فقیه است اما گمان می‌کردند هرگز علما مبسوط‌الید نمی‌شوند تا حکومت تشکیل دهند. امام(ره) این امید را ایجاد کرد که می‌توان نظام اسلامی را ایجاد کرد و لذا اقدام کرد. وی با اشاره به برخی شائبه‌ها و شایعات درباره مراجع تقلید گفت: هیچ یک از مراجع، با نظام اسلامی مخالف نیستند؛ بنده با آیت‌الله مؤمن، آیت‌الله شب‌زنده‌دار و آیت‌الله مقتدایی خدمت حضرت آیت‌الله‌العظمی وحیدخراسانی رسیدیم. ایشان گفت:‌ امروز حفظ نظام اوجب واجبات است و تضعیف آن جایز نیست و ما با وجود این سید (رهبری) خیال‌مان راحت است و نگرانی ما نسبت به آینده- یعنی 100 سال دیگر- است.

دستور رهبر انقلاب برای اختصاص ۵۰۰میلیون دلار به سیستان‌وبلوچستان


رئیس مجلس با بیان اینکه اقدامات سپاه در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم کشور قابل تقدیر است، گفت: اخیراً رهبر معظم انقلاب دستور دادند ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص پیدا کند. به گزارش  تسنیم، علی لاریجانی در مراسم افتتاح 12 بیمارستان صحرایی جنوب شرق کشور در زاهدان گفت: با وجود اینکه وظیفه اصلی سپاه به عنوان نیروی نظامی ایجاد امنیت است بویژه مقابل دشمنان خارجی اما این نهاد با روحیه انقلابی و مجاهدانه با توجه به استعداد خود در دورترین نقاط کشور بستر خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان را فراهم کرده است. وی با اشاره به مشکل کم‌آبی موجود در سطح کشور عنوان کرد: مشکل کم‌آبی از مشکلات مهم سیستان‌وبلوچستان است، بنابراین تلاش می‌شود در برنامه ششم سهم مناسبی برای حل این مشکل در استان دیده شود. وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به استان سیستان‌وبلوچستان، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جلسات متعدد تاکید دارند مسؤولان کشور به این استان توجه بیشتری داشته باشند. ایشان اخیراً دستور دادند 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان سیستان‌وبلوچستان اختصاص پیدا کند.


جزئیات انهدام یک تیم تروریستی در لحظه ورود به کشور

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: 3 شب قبل[شنبه‌شب] یک تیم تروریستی که قصد عملیات انتحاری در کشور را داشت در لحظه ورود به مرزهای ایران نابود شد. علاءالدین بروجردی در دوازدهمین گردهمایی مسؤولان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: خوشبختانه اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در مقابله با تیم‌های تروریستی آمادگی بسیار خوبی دارند که بارها شاهد خنثی‌سازی عملیات‌های تروریستی بوده‌ایم. وی افزود: دشمن با ایجاد و حمایت از گروهک‌های تروریستی و تکفیری، برخی کشورهای منطقه را نا امن کرد تا در نتیجه به ملت ایران آسیب وارد کند، حال آنکه بعد از گذشت سال‌ها حضور گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، اکنون رفته رفته آنها طعم شکست را می‌چشند و برای شان بسیار سخت است در چنین شرایطی، ملت ایران از امنیت و آرامش بالایی برخوردار است.

ایران

پیام هاشمی رفسنجانی به مراسم وحدت در «آق قلا»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی به مراسم وحدت در آق قلا استان گلستان تأکید کرد: «امه واحده» تأکید شده در قرآن کریم، متأسفانه در حال حاضر، به چنان بلای خانمانسوز تفرقه‌ای دچار شده‌اند که به‌عنوان مسلمان، حتی از شنیدن اخبار آن نیز باید شرمگین باشیم.به گزارش ایرنا، آیت‌الله هاشمی افزوده است: در این زمانه‌ آشفته که متأسفانه تندروهای مذهبی در برخی مناطق و بلاد اسلامی، افسار سیاست و فرهنگ و اخلاق را به دست گرفته‌اند و در رسانه‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به نام «حکومت اسلامی» جولان می‌دهند، برگزاری مراسمی با نام وحدت به مناسبت میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت و مودت، چون کیمیا عزیز و چون گنج گرانبهاست که انگار در ویرانه‌های اختلاف گم شده‌ است. در ادامه این پیام آمده است: برادران اهل سنت منطقه ترکمن صحرا، آق قلا، مینودشت و شهرها و روستاهای دیگر در استان گلستان، هرساله مراسمی با شکوه، پرمعنا و وحدت بخش را با محوریت علمای آن منطقه برگزار می‌کنند که چون نوری در دل تاریکی‌های اختلافات شیعه و سنی به حساب می‌آید و امیدواریم شعاع این نور سال به سال گسترده‌تر گردد.

انتقاد رئیس دستگاه قضا از مواضع مشاور ترامپ و نخست وزیر انگلیس

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم تلاش هر چه بیشتر در جهت حفظ وحدت میان مسلمانان، در واکنش به اظهارات مشاور دونالد ترامپ گفت: امروز دینی که پیامبر آن رحمت‌للعالمین و تعالیمش سراسر دعوت به معنویت، توحید، صلح و آرامش و البته ایستادگی در مقابل زورگویان و طواغیت است، از سوی ابوجهل‌های زمان به مانعی در برابر رشد بشریت متهم می‌شود. به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی  روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی، با اشاره به اظهارات اخیر مشاور ترامپ مبنی بر اینکه اسلام و قرآن مانع مدرنیته و رشد انسان‌ها در کشورهای اسلامی است، این سخنان را در راستای پروژه بیهوده و کهنه اسلام هراسی و اسلام‌ستیزی ارزیابی کرد و گفت: چنین سخنانی تنها جهل جدید حاکم بر دولتمردان امریکا را نشان می‌دهد. این فرد ادعا کرده که پیامبر(ص)، تعالیم الهی اسلام و قرآن کریم جلوی پیشرفت کشورهای اسلامی را گرفته و بر همین اساس دعوت به مقابله با آن کرده است. وی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر «ترزا می» نخست وزیر انگلستان در جریان سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، این اظهارات را سخیف توصیف کرد و گفت: شاید این اظهارات برای کسی که چیزی از تاریخ انگلستان نمی‌داند، قابل پذیرش باشد رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: گرچه وزیر محترم امور خارجه پاسخ محکمی به این گزافه‌گویی‌ها داده‌اند اما انتظار می‌رود که دولت در مقام عمل نیز پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به این هتاکی بدهند تا انگلیس بداند که تنها یک جزیره کوچک است و توهم دوران امپراتوری مبتنی بر جهل مردم به پایان رسیده است.

رونمایی از جدیدترین پهپاد در رزمایش ارتش

دردومین روز رزمایش محمد رسول‌الله(ص)4، موشک‌های رهگیر «طوفان» ساخت صنایع دفاعی با ایجاد تغییراتی در برد، سامانه پرتاب، اثرگذاری و دقت بالاتر دراصابت به‌ اهداف توسط خلبانان هوانیروز ارتش با موفقیت به سمت اهداف مورد نظر شلیک شدند. به گزارش روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، چهار فروند جنگنده میراژ با حضور در منطقه عمومی رزمایش ضمن اجرای عملیات پشتیبانی، عملیات پدافند ساحلی را با انهدام اهداف از پیش تعیین شده اجرا کردند.   همچنین در ادامه شوک غافلگیرکننده‌ای با اجرای پدافند در ساحل، حجم آتش انبوه، اجرای کمین با قابلیت انعطاف و اجرای عملیات توسط یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی، آتش‌های ضد زره و هدایت نیروهای متجاوز به‌ مناطق آسیب‌پذیر دراین‌مرحله از رزمایش علیه دشمن فرضی صورت گرفت. سرهنگ یوسف‌وند معاون عملیات هوانیروز درحاشیه این رزمایش در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  انهدام چندین فروند شناور سطحی دشمن فرضی از سوی 2 فروند بالگرد هوانیروز در دریای عمان و سواحل مکران از دیگر ویژگی‌های اجرا شده در دومین روز از برگزاری این رزمایش سه روزه است، که بالگردهای رزمی 209 کبری و 214 با پرواز بر فراز آب‌های سرزمینی با شلیک چندین فروند راکت  اقدام به انهدام چند شناور سطحی دشمن فرضی در دریا کردند. رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش نیزدر جمع خبرنگاران گفت: دراین رزمایش پهپاد «فرپاد» همچنین جدیدترین اسلحه تک تیرانداز نیروی زمینی ارتش با برد 1200 مترکه به دست متخصصان سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده، رونمایی عملیاتی شد.

سخنگوی حماس: رابطه مان با ایران هر روز بهتر می شود


نماینده جنبش حماس در تهران گفت: رابطه بین جنبش مقاومت اسلامی حماس و ایران هر روز بهتر می‌شود. خالد قدومی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پیوند مشترک میان ایران و حماس، فلسطین است، اظهار کرد: طی سنوات اخیر اختلافاتی در مورد برخی مسائل بین ایران و حماس وجود داشته ولی من میزان آن را کم‌تر از 5 درصد می‌دانم. به گفته وی ملاقات‌ها و تماس‌ها بین ایران و حماس هر موقع که لازم باشد برقرار است و در روزهای آتی گفت‌وگوها و ملاقات‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

انعکاس متفاوت دو خبر ملی در روزنامه‌ها

انعکاس خبرهای مهم روز یکشنبه کشور در شماره‌های دوشنبه روزنامه‌ها متفاوت بود. امضای قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای بوئینگ به شرکت «ایران ایر» و دیدار جمعی از علما و بزرگان اهل سنت کشور با رئیس جمهوری به مناسبت آغاز هفته وحدت از جمله خبرهای مهم و البته ملی بود که در رسانه‌های منتقد دولت برجسته نشد.
روزنامه کیهان بدون اشاره‌ای به دیدار علمای اهل سنت با روحانی در صفحه اول خود، به انتشار خبری کوتاه در صفحه 10 بسنده کرده و خبر فروش هواپیما را اصلاً منتشر نکرده است. وطن امروز هم خبر دیدار علمای اهل سنت با روحانی را اصلاً کار نکرده و خبر مربوط به خرید هواپیما را بدون برجسته کردن در صفحه اول، در صفحه اقتصادی کار کرده است.روزنامه جوان هم اگر چه در صفحه اول خود خرید هواپیما از امریکا را با تیتر درشت انتقادی منتشر کرده اما خبر دیدار روحانی به مناسبت هفته وحدت را واجد اهمیت ندانسته که در میان تیترهای صفحه اول بیاورد.در میان تیترهای صفحه اول همشهری هم نشانی از خبر دیدار اهل سنت با رئیس جمهوری نیست و این روزنامه هم به انتشار خبر کوتاهی از این دیدار در صفحه 31 خود بسنده کرده است آنچنانکه جام جم هم بدون اشاره در صفحه اول، خبر کوتاهی در صفحه دو منتشر کرده است.

امیدواری عارف  برای رفع محدودیت از یاران انقلاب

رئیس فراکسیون امید مجلس در یادداشتی به مناسبت هفته وحدت، اظهار امیدواری کرد که شاهد رفع محدودیت‌ها برای برخی یاران انقلاب باشیم.
به گزارش جماران، در بخشی از یادداشت اینستاگرامی محمدرضا عارف آمده است:  متأسفانه در مقاطعی از دوران ٣٨ ساله انقلاب اسلامی به خاطر برخی سوء تفاهم‌ها بین یاران انقلاب فاصله افتاد که مطمئناً شکاف بین یاران اصیل انقلاب فرصت را برای شیطنت‌های دشمنان نظام فراهم می‌کند به همین دلیل امیدوارم در برهه حساس کنونی با تدبیر نظام اسلامی و حل برخی از چالش‌هایی که تداوم آن هیچ سودی برای کشور ندارد، شاهد رفع محدودیت‌ها از برخی دوستان و یاران انقلاب باشیم که حضور همه چهره‌های انقلابی مؤمن در جشن وحدت خواست قلبی پیر جماران، امام خمینی(ره) است.

شرق

توصيه وكيل مطهري


ایسنا: وکیل‌مدافع علی مطهری گفت: پرونده مقام قضائي متخلف در مشهد که مانع از حضور و اقامت موکلم در محل دعوت شده بود، در حال پیگیری و رسیدگی قضائی در دادسرای کارکنان دولت است. مصطفی ترک‌‌همدانی افزود: انتظار می‌رود مسئولان بلندپایه از اظهارنظر دراین‌درباره و به‌ویژه دفاع از فرد متهم خودداری کنند تا رسیدگی به پرونده اتهامی بدون فشار بر بازپرس به سرانجام رسد.

سردار عراقی: با شیوه «بسیجی» در برابر داعش جنگیدیم‌


شرق: جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه در تجمع ٢٠هزارنفری بسیجیان با عنوان «یاوران ولایت، مدافعین حرم» در زاهدان گفت: «این تجمع نمادی از قدرت بسیج و وحدت و انسجام قومیت‌ها، قبایل و مذاهب است». سردار عبدالله عراقی، عنوان کرد: «در یک دهه اخیر بحثی با عنوان جنگ ناهم‌تراز، نامتقارن یا تهدیدهای نوظهور در دنیا مطرح شده که گفتمانی جدید در بحث امنیت ملی کشورها، منطقه و بین‌الملل است». او افزود: «سپاه پاسداران چون نوپا و کم‌تجربه بود و آموزش کاملی نداشت و ارتش چون دارای سازمانی وابسته به غرب بود و ابزار و تانک‌هایشان زمین‌گیر شده بود توان مقابله با صدام را نداشتند و تنها معیاری که جبهه ما را معنا و مفهوم بخشید حضور بسیجی‌ها بود. سردار عراقی با بیان اینکه ما با شیوه بسیجی توانستیم در برابر داعش بجنگیم، افزود: «با شیوه کلاسیک و مدرن امکان جنگیدن نبود و امروز این روحیه بسیجی در بین اهل سنت و جوانان سوریه نیز رسوخ پیدا کرده است». 

تشکیل شورای اصلاح‌طلبان در استان‌ها و شهرستان‌ها


ایسنا: در جلسه آخر شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با شکل‌گیری شورای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها موافقت شد. ژاله فرامرزیان در‌این‌باره گفت: رابطین استان‌ها از درون شورای‌عالی یا از اعضای کارگروه استان‌ها هستند که برای ایجاد شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت خواهند کرد.

جمهوری اسلامی


معرفی کاندیدای جبهه پیروان تا بهمن

سخنگوی جبهه پیروان از برگزاری مجمع عمومی جبهه پیروان با سخنرانی باهنر در دی‌ماه خبر داد و گفت: کاندیدای جبهه پیروان برای انتخابات 96 تا بهمن معرفی می‌شود.
سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ما هنوز در انتظار دعوت جامعه روحانیت برای تشکیل مجمع اصولگرایان هستیم، اظهار داشت: مکانیزم این مجمع توسط آقای مصباحی‌مقدم در حال بررسی است و جامعه روحانیت در صدد برگزاری این نشست مشترک است.
سجادی از جمع‌آوری 40 اسم از سوی احزاب و تشکل‌های جبهه پیروان برای انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: ما از بین آنها به 21 نفر می‌رسیم و با اصولگرایان رایزنی خواهیم کرد.
سخنگوی جبهه پیروان یادآور شد: ما در این زمینه با جامعه روحانیت مبارز رایزنی داریم تا وحدت اصولگرایان شکل بگیرد.
وی از برگزاری مجمع عمومی جبهه پیروان در دی ماه خبر داد و گفت: این همایش سراسری با حضور دبیران کل استانی و سخنرانی دبیرکل جبهه به زودی برگزار می‌شود.
سجادی درباره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر با انبوه کاندیداها مواجهیم و هنوز کسانی که در مظان کاندیداتوری هستند می‌توانند برای جبهه پیروان مطرح باشند اما ان‌شاءالله تا بهمن ماه گزینه جبهه برای انتخابات 96 معرفی می‌شود هرچند که مکانیزم پیچیده‌ای برای انتخابات وجود دارد.

اعتراض رئیس خانه احزاب به نوبخت درباره عدم یارانه به احزاب

رئیس خانه احزاب ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه وبودجه، نسبت به عدم یارانه و بودجه اختصاصی به خانه احزاب از سوی دولت اعتراض کرد.
به گزارش تسنیم قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران طی نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه وبودجه، نسبت به عدم یارانه و بودجه اختصاصی به خانه احزاب از سوی دولت اعتراض کرد.
در این نامه امده است: خانه احزاب ایران با همدلی و همراهی سه جریان اصولگرایان، اصلاح طلبان، مستقلین و اعتدال‌گرایان سال‌هاست به نمایندگی از احزاب سراسر کشور که همانا نمایندگان ملت عزیز ایران هستند شکل گرفته و به‌صورت قانونی برای پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی تلاش می‌نماید و جنابعالی و حزب اعتدال و توسعه نیز یکی از 186 عضو خانه احزاب ایران هستید و سال‌ها در شورای مرکزی فعالیت داشته‌اید.
خود نیز خوب می‌دانید که احزاب کشور جزء آن دسته از احزاب وابسته به دولت‌ها هیچ‌گونه وابستگی اقتصادی به نهادهای قدرت نداشته و ندارند و بیشتر با حق عضویت ناچیز اعضاء اداره می‌شوند که در مقایسه با احزاب جهانی و به‌ویژه احزاب آسیایی (ایکاپ) وضعیت ناهمگونی دارند.
در دولت اصلاحات برای رفع این‌گونه مشکلات احزاب یارانه‌ای هرچند ناچیز برای تامین بخشی از هزینه همایش‌ها و کنگره‌ها و غیره در نظر گرفته‌شده بود که در دولت‌های دهم و یازدهم به لحاظ اینکه اعتقادی به وجود احزاب نبود، کلاً حذف شد.
اکنون‌ که دولت یازدهم نیز مرتباً شعار حمایت از احزاب را می‌دهد ولی در عمل و اجرا، کم لفظی و بی‌توجهی دولتمردان مشهود است، متاسفانه اطلاع پیدا کردیم که دولت محترم علی‌رغم صراحت در قانون احزاب درلایحه پیشنهادی دولت ردیفی برای کمک به احزاب به‌ عنوان یارانه منظور ننموده، درصورتی‌که برای اکثر نهادها و بنیادها و... رقم‌های بالایی منظور شده، که مورد اعتراض احزاب سراسر کشور است و این حرکت را نوعی دیگر از بی‌عدالتی دولت محترم و بی‌توجهی شخص جنابعالی که خود از دبیران کل احزاب عضو خانه احزاب بوده‌اید، می‌دانند.
لذا خواهشمند است تا قبل از تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و همچنین صحن مجلس شورای اسلامی چاره‌ای اندیشیده شود و ردیفی در بودجه سال 1396 برای احزاب منظور شود.


تاجرنیا: غیر مشروط از روحانی حمایت خواهیم کرد

علی تاجرنیا عضو سابق دفتر تحکیم وحدت به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید دارد که حمایت اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات آینده غیر مشروط خوهد بود.
علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چرایی انتخاب روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات سال 92 اظهار کرد: من فکر می‌کنم دولت آقای روحانی محصول شرایط خاص کشور بویژه بعد از انتخابات سال 88 است. اگر آن شرایط برای کشور پیش نمی‌آمد، در حالت طبیعی باید به جای اقبال عمومی به حسن روحانی شاهد رقابت کاندیداهای مطرح دو جناح اصلی سیاسی کشورمان می‌بودیم.
تاجرنیا در ادامه خاطرنشان کرد: نباید یادمان برود که در آن زمان شرایط کشور چگونه بود؛ لذا من به آن بخش از اصلاح طلبانی که بدون در نظر گرفتن شرایطی که پیش از سال 92 تجربه کردیم نسبت به دولت انتقادات بی‌رحمانه‌ای مطرح می‌کنند، نقد دارم.
این فعال سیاسی همچنین گفت: من انتقاد بی‌رحمانه به دولت را به هیچ عنوان صحیح نمی‌دانم. چه اصلاح‌طلبان و چه نیروهایی که خارج از جریان اصلاح طلبی وجود دارند و معمولا انتقادات تندی را نسبت به عملکرد دولت ارائه می‌دهند، باید وضعیت ایجاد شده توسط دولت قبل را به یادآورند و بر اساس منافع ملی انتقادات خود را بیان کنند.
وی در ارتباط با استراتژی اصلاح طلبان برای دو انتخابات آینده اظهار کرد:من فکر می‌کنم که تا اطلاع ثانوی اصلاح طلبان باید به صورت جبهه‌ای حرکت کنند.متاسفانه فضای سیاسی کشور، سیستم تحزب را بر نمی‌تابد،چراکه در غیر این صورت با توجه به رویکردی که مردم به نهادهای سیاسی داشتند مثل خیلی از کشورهای دنیا وارد فعالیت دو حزبی می‌شدیم.
تاجرنیا همچنین خاطرنشان کرد:جدا از اینکه آقای روحانی یک چهره حاضر در اردوگاه اصولگرایان بوده است، اما با توجه به عملکردش که کارنامه قابل دفاعی دارد مورد اقبال اصلاح طلبان قرار گرفته است. به نظر من آقای روحانی سخت‌ترین دولت پس از پیروزی انقلاب را مدیریت کردند. نوع و حجم مخالفت‌های صورت گرفته بسیار متفاوت از دولت‌های پیش از خودش بوده است.

آغاز فعالیت کمیته انتخاباتی حزب اعتماد ملی در استانها تا 20 روز آینده

رئیس کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی آخرین فعالیتهای انتخاباتی حزب متبوعش برای انتخابات سال آینده را تشریح کرد.
مهدی رسول پناه رئیس کمیته انتخابات حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه اعضای کمیته انتخابات حزب این هفته اولین جلسه خود را خواهند داشت، گفت: اعضای کمیته انتخابات حزب اعضای باسابقه کار انتخاباتی هستند و این کمیته از این هفته رسماً فعال می‌شود و تا دو هفته دیگر ارکان کمیته مشخص می‌شود.همچنین ستادهای انتخاباتی حزب در استانها تا 20 روز دیگر فعال می‌شود.
رسول‌پناه با اشاره به جلسه شورای مرکزی این حزب در آبان ماه و تشکیل کمیته تعامل حزب به ریاست حجت‌الاسلام منتجب‌نیا گفت: این کمیته ماموریت دارد ضمن حفظ هویت حزب، با شورای هماهنگی و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تعامل کند. اگر خواسته‌های حزبی ما برآورده شد لیست مشترک می‌دهیم و اگر به توافق نرسیم حزب مستقلاً وارد می‌شود.
رئیس کمیته انتخابات اعتماد ملی با بیان اینکه نظر شخصی من بر تعامل است، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان اصلاح‌طلبان حزب اعتماد ملی است و در انتخابات مجلس هم اکثر ستادها برعهده حزب اعتماد ملی بود و یکی از ارکان اجرایی در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم ما بودیم.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره زمان اعلام نتیجه کمیته تعامل حزب اعتماد ملی گفت: تاکنون تعاملی برقرار شده اما درباره نحوه تعامل و چگونگی آن هنوز در حال گفـت‌وگو هستند و احتمالاً تا یکی دو هفته آینده نتیجه آن توسط سخنگوی حزب اعلام می‌شود.

نشست مشترک زنان حزبی و سیاسی با وزیر کشور امروز برگزار می‌شود

نشست مشترک 80 نفر از زنان حزبی و سیاسی امروز با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ نشست نخبگان، فعالان حزبی و سیاسی زن با حضور 17 دبیرکل زن، اعضای فراکسیون زنان ادوار، فراکسیون زنان مجلس دهم و برخی از بانوان اساتید دانشگاه‌ها سه شنبه 23 آذرماه برگزار می‌شود.
این همایش که با حضور 80 نفر از فعالان حزبی و سیاسی خواهد بود، با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور و با موضوع «بررسی مشارکت سیاسی زنان و موانع این مشارکت» از ساعت 8 صبح در محل وزارت کشور برگزار می‌شود.

شجاعی: اعتدال و توسعه تصمیمی برای همکاری با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ندارد

شجاعی گفت: ما در انتخابات مجلس دهم عضو شورای سیاست‌گذاری نبودیم و تنها با اصلاح‌طلبان ائتلاف کردیم و تصمیم جدیدی هنوز برای همکاری با این شورا اتخاذ نکردیم.
اسماعیل شجاعی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با تسنیم درباره فعالیتهای انتخاباتی حزب متبوعش گفت: ما در استانها مدام جلساتی برگزار می‌کنیم و مشغول توسعه دفاتر استانی هستیم اما هنوز فعالیت انتخاباتی شروع نکردیم.
شجاعی درباره ادامه فعالیت حزب اعتدال و توسعه با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیم جدیدی برای همکاری با شورای سیاست‌گذاری نگرفتیم و اتفاق جدیدی نیفتاده است.
وی افزود: ما در انتخابات مجلس دهم عضو شورای سیاست‌گذاری نبودیم و تنها با اصلاح‌طلبان ائتلاف کردیم. ارتباط ما با شورای سیاست‌گذاری برای انتخابات بود و تصمیم جدیدی اتخاذ نکردیم چراکه هنوز فصل انتخابات نشده است.
سخنگوی اعتدال و توسعه درباره زمان برگزاری کنگره سراسری اعتدال و توسعه، گفت: قرار بود این کنگره در آذرماه برگزار شود که تاریخ آن به دی ماه موکول شد.

افتخاری: اصولگرایان هنوز به گزینه‌های نهایی خود نرسیدند

عضو حزب موتلفه گفت: حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی چندین نفر را مدنظر دارد که در زمان مقتضی آنان را معرفی می‌کند.
لاله افتخاری، عضو حزب موتلفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه اصولگرایان برای انتخابات 96 کاندیدا خواهند داشت، گفت: هنوز نامزد یا نامزدهای نهایی اصولگرایان برای انتخابات آتی مشخص نشده است.
عضو حزب موتلفه با بیان اینکه در حال حاضر تبلیغات برای انتخابات 96 آزاد نیست و بر این اساس اصولگرایان نامی از کاندیدای خود نمی‌برند، ادامه داد: هنوز اصولگرایان به گزینه‌های نهایی خود برای انتخابات 96 نرسیدند و تنها بر اساس احتمالات از برخی افراد به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری 96 یاد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان در وهله اول و پیش از رسیدن به گزینه‌ای خاص برای انتخابات ریاست جمهوری اولویت‌های اصلی کشور را مدنظر قرار می‌دهند، اظهار داشت: اصولگرایان گزینه‌های خود را بر اساس توانایی آنان در حل مشکلات کشور انتخاب می‌کنند و با چنین نگاهی در عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند.
افتخاری در رابطه با خبرهایی مبنی بر اینکه حزب موتلفه به کاندیدای نهایی خود برای انتخابات 96 رسیده است، بیان داشت: حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آتی چندین نفر را مدنظر دارد که در زمان مقتضی آنان را معرفی می‌کند.

آرمان

 فتواي آيت‌ا... مكارم درباره ازدواج در سن پايين

آيت‌ا... مكارم شيرازي در ديدار اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس و در پاسخ به استفسا عضو هيات رئيسه كميسيون فتوايي درباره ازدواج دختران در سنين پايين صادر كرد. ايسنا نوشت؛«سيده فاطمه ذوالقدر» در حاشيه ديدار اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس با آيت‌ا... مكارم شيرازي، درباره ازدواج دختران در سنين پايين سوال كرد و گفت: در حال حاضر طبق قانون ازدواج دختران از سن ۱۳سال به بالا امكان‌پذير است. تبصره‌اي در قانون وجود دارد كه با اذن ولي، امكان ازدواج دختران زير ۱۳سال هم وجود دارد؛ اين در حالي است كه ما ۴۲هزار ازدواج زير سن ۱۳سال داريم و اين مشكلات زيادي را ايجاد مي‌كند. آيت‌ا... مكارم شيرازي در پاسخ به استفساي عضو كميسيون فرهنگي گفت: من از نظر فتوا اين اجازه را نداده و نمي‌دهم. ممكن است در گذشته چنين چيزي جايز بوده؛ اما اكنون به خاطر مفاسدي كه دارد تا زماني‌كه دختر به بلوغ عقلي نرسد و قدرت تصميم‌گيري نداشته باشد، اجازه ازدواج ندارد و حكم باطل بودن چنين ازدواجي را مي‌دهم.

آخرین تحولات انتخاباتی اصولگرایان

غلامعلی حداد عادل در حاشیه مراسم ختم والده رئیس کمیسیون آموزش مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به روند ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت: فرآیند ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات در حال شکل گیری است و اخبار آن در آینده اعلام خواهد شد.وی افزود: مصادیق هنوز مشخص نشده‌اند و در زمان مشخص گزینه‌ها معرفی خواهند شد.حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زمان بندی برای تعیین معرفی کاندیدای اصولگرا برای انتخابات ۹۶ مشخص شده یا خیر گفت: زمان بندی خاصی مطرح نیست و در زمان خاص گزینه‌ها مشخص می‌شوند.
 
ديدار ظريف با رمضان عبدا...

در ديدار رمضان عبدا... دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين با وزير امور خارجه كشورمان آخرين وضعيت فلسطين و گروه‌هاي فلسطيني، تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستي و ادامه شهرك‌سازي‌ها مورد تبادل نظر قرار گرفت. محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اعلام حمايت قاطع جمهوري اسلامي ايران از آرمان فلسطين افزود: در دنياي جديد هيچ كشور و قدرتي قادر نيست اقدامي را به تنهايي به پيش ببرد و رژيم اسرائيل هم چه به تنهايي و چه با كمك ديگر قدرت‌ها كاري از پيش نخواهد برد. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار شما بوده و خواهد بود و همواره براي تقويت صفوف مقاومت و همبستگي ملت فلسطين تلاش مي‌كنيم.
 
 شكايت فريدون از زاكاني به دادسرا بازگشت

نخستين جلسه محاكمه عليرضا زاكاني نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي و دبيركل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي، ۲۳ آبان ماه با شكايت نهاد رياست‌جمهوري، وزارت اطلاعات، حسين فريدون و رسول دانيال‌زاده در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه كاركنان دولت برگزار شد. با توجه به اينكه اظهارات زاكاني مربوط به دوران نمايندگي وي بوده و هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس به استعلام دادسرا پاسخ نداده بود، پرونده با اشكال تشريفات قانوني مواجه شد و براي طي تشريفات به دادسرا بازگشت. حال بايد هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس به استعلام دادسرا پاسخ بدهد كه آيا اظهارات زاكاني در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي‌اش بوده است يا خير؟ روز يكشنبه نيز با شكايت نهاد رياست‌جمهوري، وزارت نفت و سيد احمد موسوي (شاكي خصوصي) به پرونده عليرضا زاكاني مديرمسئول سابق هفته‌نامه پنجره در شعبه نهم دادگاه كيفري يك استان تهران به رياست قاضي محمدي كشكولي و به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع رسيدگي شد كه هيات منصفه مطبوعات، زاكاني را در ارتباط با عنوان اتهامي منتسبه، مجرم نشناخت.
 
امنيت عراق، امنيت ايران است

سيد عمار حكيم رئيس ائتلاف ملي شيعيان عراق با محمدجواد ظريف ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين ديدار سيد عمار حكيم ضمن ارائه گزارشي از شرايط جاري در عراق در صحنه‌هاي ميداني و سياسي از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از ملت و دولت عراق قدرداني كرد. وزير امور خارجه كشورمان هم گفت: اقدام تحالف وطني در ارائه طرح آشتي ملي بسيار ارزنده و براي آينده سياسي عراق بسيار مهم است. وزير امور خارجه كشورمان افزود: امكان همكاري ميان همه گروه‌ها در داخل عراق وجود دارد و لازم است برخي كشورهاي منطقه مشكلات‌شان را به عراق منتقل نكنند. ظريف با اشاره به طرح آشتي ملي در عراق افزود: سازمان‌ملل هم طرح شما را طرح معقول و مطلوبي مي‌داند كه اين هم دستاورد مهمي است. وزير امور خارجه، امنيت عراق را امنيت ايران خواند و اظهار داشت: هر كمك و امكاني داشته باشيم در خدمت دولت و ملت عراق براي برقراري ثبات و امنيت به‌كار مي‌بريم و لازم است همه اقوام، طوايف و گروه‌هاي عراقي نيز در همين راستا گام بردارند.
 
تقدير فرمانده سپاه از قرارگاه خاتم‌

فرمانده كل سپاه گفت: توجه به توليد و خودكفايي داخلي از سوي قرارگاه ستودني است. سردار سرلشكر پاسدار محمدعلي جعفري اظهار كرد: قرارگاه خاتم الانبيا (ص)، مبارزه و جهادي همه‌جانبه در عرصه اقتصادي را به منصه ظهور رسانده كه اميدواريم اين تلاش‌ها نزد خداوند ماجور باشد. وي افزود: افتخار مي‌كنيم كه قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) با محاسن بسيار و عيوب كم، با پويايي و نشاط به مسير خود ادامه مي‌دهد و سهم مهمي در سازندگي كشور دارد. سرلشكر جعفري با بيان اينكه قرارگاه نقشي بي‌بديل در آباداني كشور ايفا مي‌كند، گفت: تنها هدف مديران و پرسنل قرارگاه، كمك به نظام اسلامي و خدمت به مردم، با اتكا به ظرفيت‌ها، توانمندي‌ها و توليدات داخلي با كمترين توقع است و همين مساله، رمز موفقيت روزافزون قرارگاه نيز خواهد بود. وي حفظ وضعيت موجود را نوعي فاصله گرفتن از نقطه مطلوب دانست و تصريح كرد: بر اين اساس بايد هر روز بهتر از گذشته رفتار كنيم و به سمت تعالي و تكامل در حركت باشيم. فرمانده كل سپاه با بيان اينكه بايد توجه داشت هر يك از اقدامات با كدام‌يك از اصول و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي منطبق است، گفت: تطبيق دادن فعاليت‌ها بر اصول اقتصاد مقاومتي، نيازمند نگاه عميق‌تر به جهتگيري اقدامات است؛ پرهيز از تصدي‌گري و حركت در مسير مردمي شدن اقتصاد براي توانمندسازي بر اساس تجربيات گذشته يا به عبارتي برون‌سپاري، يكي از نكات حائز اهميت در اين زمينه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات