صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۴۵

اخبار ویژه روزنامه های 30 آذر ۱۳۹۵

کیهان

یک غارت 2 میلیارد دلاری دیگر این بار به بهانه معامله با بوئینگ!


دولت آمریکا چند ماه پیش با بهانه واهی شکایت چند جاسوس عضو جاسوسخانه خود در تهران، 2 میلیارد دلار از اموال سرمایه‌گذاری شده ایران را غارت کرد. هر چند این سرمایه‌گذاری عجیب در دولت اصلاحات صورت گرفته بود، اما بزک کنندگان آمریکا، ماجرا را به دولت قبلی نسبت دادند.
اکنون این پرسش مطرح است که آیا مشابه این غارتگری، توسط شیطان بزرگ و در ماجرای خرید هواپیما از بوئینگ تکرار نمی‌شود؟
اولین نشانه‌ها را صدای آمریکا بروز داده است. وبسایت صدای آمریکا در گزارشی نوشت: یک شرکت اسرائیلی (صهیونیستی) با طرح این موضوع که «تهران اول باید غرامت قربانیان حملاتی که از سوی شبه نظامیان تحت حمایتش کشته یا زخمی شده‌اند را بپردازد»، با ارجاع به یک پرونده به دادگاه فدرال آمریکا می‌خواهد مانع اجرای قرارداد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران شود.
به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان حقوقی «شورات هادین» در نامه‌ای که روز پنجشنبه به دادگاه منطقه شمال ایالت ایلینوی ارسال کرده، می‌گوید به دنبال دستیابی به «حق تصرف قانونی» علیه شرکت بوئینگ، تا زمان جبران خسارات از سوی ایران، است.
نیتسانا دارشان لایتنر مدیر این گروه می‌گوید: «قصد داریم همه 100 هواپیما را تصرف کنیم. اگر بوئینگ فکر می‌کند به سادگی می‌تواند به ایران ایر که 60 درصد آن متعلق به دولت ایران است (هواپیما) بفروشد و وانمود کند که به یک نهاد غیر دولتی کمک انسان دوستانه می‌کند، آنوقت ما حقیقت را برملا می‌کنیم.»
شرکت آمریکایی بوئینگ به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداده است.
مقام‌های ایران ایر و شرکت بوئینگ روز 21 آذر از امضای یک توافق 16 میلیارد و 600 میلیون دلاری برای فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری خبر دادند.
دارشان لایتنر، می‌گوید براساس 10 حکمی که به نفع موکلان او صادر شده، ایران باید مبلغی معادل 2 میلیارد دلار پرداخت کند. به گفته او، تاکنون حدود 200 میلیون دلار از محل دارایی‌ها و حساب‌های بانکی مسدود شده ایران در داخل ایالات متحده جمع‌آوری شده است.

رشد اقتصادی به همان شیوه که از رکود خارج شدیم


وبسایت مشرق درباره ادعای جدید رشد اقتصادی 7/4 درصدی نوشت: اطلاعیه کوتاه بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی فاقد هرگونه آمار و ارقام درباره تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی کشور است.
تأکید بانک مرکزی بر محاسبات مقدماتی و آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط و عدم انتشار مشروح آمارهای تولید ناخالص داخلی، قابل تأمل است.
به نظر می‌رسد اطلاعیه بانک مرکزی با عجله و شتاب تنظیم شده که دلیل آن را باید سخنان روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر انقلاب دانست. روحانی در این دیدار گفت: «براساس گزارش بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول سال به 7/4 درصد رسیده است.»
رشد 7/4 درصدی اقتصاد کشور در نیمه اول امسال، با توجه به شرایط رکود حاکم بر اکثر بازارها، محیرالعقول به نظر می‌رسد و کمتر فعال اقتصادی و اقتصاددانی آن را می‌پذیرد.
این سؤال از بانک مرکزی مطرح است که اگر گزارش کاملی درباره رشد اقتصادی دارد، چرا جزئیات آن را منتشر نمی‌کند و به روزهای آینده حواله می‌دهد؟ آیا بانک مرکزی قصد دارد در فرصت باقی مانده،  آمارها و ارقام را بالا و پایین کند تا به رشد اعلام شده از سوی روحانی دست یابد؟
پیش از این نیز در اواسط سال 93 آقای روحانی برمبنای آمار و اطلاعاتی که به وی داده شده بود از خروج اقتصاد کشور از رکود خبر داد. پس از آن بانک مرکزی برای تأیید سخنان روحانی مجبور شد گزارش عجولانه‌ای از رشد اقتصادی کشور در بهار سال 93 تهیه کند. در همان مقطع، مرکز آمار از ارائه گزارش رشد اقتصادی استنکاف کرد که نشان از عدم تأیید آمار و ارقام روحانی توسط این مرکز داشت.
در سال 94، اوضاع معکوس شد. بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را سانسور کرد و مرکز آمار آن را به طور فصلی منتشر می‌کرد. آمار رشد سه ماهه اول امسال را هم بانک مرکزی سانسور کرد و مرکز آمار اعلام کرد. اکنون این بازی دوباره وارونه شده است. بانک مرکزی رشد اقتصادی نیمه اول را اعلام کرده و مرکز آمار سکوت کرده است.
به نظر می‌رسد بازی بانک مرکزی و مرکز آمار با رشد اقتصادی با هدف دستاوردسازی برای دولت باشد. سانسور یکی در میان آمار رشد اقتصادی از سوی نهادهای آماری دولت، امکان بررسی واقعیات درباره این شاخص مهم را از کارشناسان و اقتصاددانان می‌گیرد.

برجام نقض شده/آقای روحانی پاسخ شما چیست؟


روحانی در دیدار آمانو برجام را توافقی بزرگ و تجربه‌ای مثبت دانست که در سایه تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده حاصل شده است و افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند و نیز براساس اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی، ما به تعهدات خود پایبند بوده و آغازگر نقض آن تعهدات نخواهیم بود.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اقدامات اخیر آمریکا به ویژه تمدید قانون «آیسا»، مغایر با برجام است. مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت آمریکا خواهد شد.
این سخنان درحالی است که رهبر معظم انقلاب، هر دو وجه ماجرا را تبیین کرده و شرط وفاداری به برجام، را عدم نقض آن از سوی طرف مقابل دانسته بودند؛ اما اکنون که برجام صراحتاً- به تصریح آقایان روحانی، ظریف و صالحی و...- مورد نقض از طرف آمریکا قرار گرفته، گفتن این سخن که «ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود»، نوعی انفعال در قبال نقض انجام گرفته است. در حقیقت این سخن زمانی شنیدنی و معقول بود که طرف مقابل، برجام را نقض نکرده باشد نه اینکه پیاپی بر نقض آن بپردازد.

3 برابر کردن هزینه های جاری دولت با وجود افزایش 20% بدهی به بانکها!


در همین زمینه خبرآن‌لاین (از سایت‌های حامی دولت) نوشت: آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌ها همچنان در حال افزایش است؛ روندی که استمرار آن طی سال‌های اخیر شبکه بانکی را از نفس انداخته و ساختار اقتصاد کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است. بدهی دولت به بانک‌ها باز هم رشد کرد، رقمی که تا 204 هزار میلیارد تومان تا پایان مهرماه امسال ثبت شده تا همچنان دولت بزرگترین بدهکار بانکی باشد.
آن گونه که گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، مجموع بدهی بخش دولتی در پایان مهر ماه سال جاری حدود 204 هزار میلیارد تومان شده که رشد بیش از 20 درصدی را نسبت به رقم حدود 173 هزار میلیاردی پایان سال قبل نشان می‌دهد.
از حدود 204 هزار میلیارد بدهی دولت به شبکه بانکی تا 173 هزار میلیارد تومان متعلق به خود دولت و حدود 31 هزار میلیارد تومان نیز برای شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است.
بدهی دولت به بانک مرکزی در مهر ماه تا بیش از 40 درصد نسبت به اسفند ماه سال قبل که 24 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود، افزایش یافت که تا 10 هزار میلیارد تومان رشد دارد.
دولت در سال جاری 10 هزار و 50 میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرد و در حالی که باید تا پایان سال این تنخواه به حساب بانک مرکزی بازگردد، در مهر ماه فقط 1100 میلیارد تومان از این تنخواه تسویه شده است.
دولت از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه 10 هزار و 50 میلیارد تومان تنخواه دریافت کرده و در مهر ماه 1100 میلیارد تومان از این تنخواه را تسویه کرده است، بنابراین 8 هزار و 950 میلیارد تومان از تنخواه دریافت شده از بانک مرکزی در سال جاری هنوز تسویه نشده است.
گزارش خبرآن‌لاین در حالی است که چندی پیش اعلام شد هزینه‌های جاری دولت برای سال آینده 320 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های عمرانی 60 هزار میلیارد تومان (یک پنجم هزینه‌های جاری) پیش‌بینی شده است. بدین‌ترتیب هزینه‌های جاری در 3 سال گذشته 3/2 برابر شده است. هزینه جاری دولت یازدهم در اولین سال فعالیت 104 هزار میلیارد تومان بود. بودجه هزینه‌های جاری در سال گذشته 204 هزار میلیارد بود.

نامه روحانی نقض برجام را جبران نمی کند

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: ماده 3 قانون اقدام مناسب و متقابل دولت در اجرای برجام مصوب مهرماه 1394 می‌گوید «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را سامان دهد، به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد.»
این ماده تکلیف دولت در برابر نقض عهد آمریکایی‌ها را مشخص کرده است و آن‌قدر وضوح دارد که نیاز به تفسیر و تبیین نیست.
مقامات رسمی از جمله رئیس‌جمهور به دنبال مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر وضع تحریم‌های جدید موسوم به «آیسا» همگی اعلام کردند این اقدام، نقض صریح برجام است و در اعلام علنی آن تردیدی هم نکردند.
قانون می‌گوید؛‌ این اقدامات باید صورت بگیرد:
1- همکاری‌های داوطلبانه متوقف شود.
2- برای رسیدن ظرفیت 190 هزار سو، سریعا اقدام شود.
3- رصد بدعهدی‌های آمریکا با دقت بیشتری صورت گیرد.
ظاهرا تصمیمی که گرفته شده و رئیس‌جمهور در نامه‌‌های جداگانه به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرده است، هیچ تناسبی با اقدامات قانونی که باید صورت می‌گرفته، ندارد. اولین واکنش رسمی ایران بر اساس دو نامه رئیس‌جمهور این است:
1- وزیر خارجه برای رسیدگی به موارد نقض، پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی انجام دهد.
2- سازمان انرژی اتمی، برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌برداری در حوزه حمل و نقل دریایی را در دستور کار قرار دهد.
اولین دستور را نمی‌شود یک اقدام متقابل تلقی کرد. به هر حال رئيس دیپلماسی کشور باید کاری بکند،‌ نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و بدعهدی آمریکا را تماشا کند. یعنی باید موارد نقض و پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی را تاکنون انجام می‌داده و نتیجه را به اطلاع ملت می‌رسانده است. همچنین سازمان انرژی اتمی وفق قانون مصوب مهرماه سال 94 که مشتمل بر 9 ماده و 2 تبصره است، تکالیفی در موضوع هسته‌ای به عهده گرفته است، قرار بوده بر اساس مصوبه «ساخت پیشران‌ها» باتری‌های هسته‌ای و... را با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کند. لذا 14 ماه پیش باید دولت این کار را انجام می‌داده است.
در متن نامه رئیس‌جمهور، «برنامه‌ریزی» برای طراحی و ساخت تاکید شده، نه اقدام به طراحی و ساخت پیشرانه.
همچنین در مورد سوخت به مطالعه و طراحی اشاره شده است نه ساخت!
به نظر می‌رسد این موضع رئیس‌جمهور محترم را نه می‌شود «کنش» و نه «واکنش» در مورد اقدامات منافقانه آمریکا تلقی کرد.
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش نسبت به اقدام رئیس‌جمهور صریحا گفت «برنامه ایران برای توسعه پیشران هسته‌ای ناقض برجام نیست» مفهوم این سخن آن است که اصلا ما واکنشی نشان نداده‌ایم.
سوال بعدی این است که چرا دولت مصوبه مجلس در خصوص ساخت پیشران‌ها را 14 ماه است به تاخیر انداخته است؟

وطن امروز

استراتژی آمریکا بازگرداندن تحریم‌ها و حمایت از غربگراهای ایرانی است

رئیس قوه‌قضائیه گفت: استراتژی درازمدت آمریکایی‌ها علیه ایران بازگرداندن تحریم‌ها و حمایت از غربگراهای داخلی است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به رفتار غرب با ایران در دوران پسابرجام اظهار کرد: آنها می‌خواهند با کمرنگ کردن تاثیرات برجام و به حداقل رساندن فواید آن برای ایران، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند و به همین دلیل می‌بینیم که تحریم برجامی را برمی‌دارند و به جای آن در پی تشدید تحریم حقوق بشری هستند. رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه چنین رفتاری از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، به اظهارات مقامات رسمی و تحلیلگران نزدیک به دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: استراتژی درازمدت آمریکا این است که با وارد آوردن فشار به بهانه مقابله با تروریسم و نقض حقوق بشر، تحریم‌ها را برگرداند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی افزود: برخی از آنها پا را فراتر گذاشته‌ و گفته‌اند برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی باید از درون به ایران فشار وارد کنیم. بر همین مبنا تلاش آنها این است که با ایجاد تفرقه و حمایت از جریان‌های غربگرا منفذی به داخل کشور بیابند لذا همان نقشه‌هایی را که در دوران فتنه دنبال می‌کردند امروز به نحو دیگری طرح می‌کنند.  

گفت‌وگوی ظریف و کری درباره تحریم‌های ISA

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوی تلفنی محمدجواد ظریف و جان کری درباره تمدید تحریم‌های ISA علیه ایران را تایید کرد. بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران درباره اقدامات وزارت امور خارجه درباره نقض برجام گفت: در مقطع کنونی نشست کمیسیون  مشترک برجام در سطح معاونان برگزار می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده به‌تازگی آقایان کری و ظریف گفت‌وگوی تلفنی درباره بحث برجام و همچنین قانون ISA داشته‌اند، گفت: با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمده و مصوبه سنا درباره قانون داماتو تماس‌هایی وجود داشته و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.

امروز؛ نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و ترکیه در مسکو

نشست سه‌جانبه سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه امروز در مسکو برگزار می‌شود. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، به دنبال گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه وزرای دفاع ایران و روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و اوضاع میدانی شهر حلب، نشست سه‌جانبه‌ای با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه امروز در مسکو برگزار می‌شود.

نوع واکنش اروپایی‌ها درباره نقض برجام به رفتار ایران بستگی دارد

کارشناس مسائل سیاسی درباره میزان پایبندی اروپا به برجام گفت: این مساله بستگی به خود ما دارد؛ اگر نسبت به نقض برجام اعتراض جدی نداشته باشیم یا به نوعی نقض را توجیه کنیم یعنی کاری که تا چند ماه پیش انجام می‌دادیم، اروپایی‌ها نیز اعتراضی نخواهند داشت، چون خود ایران را همراه با این وضعیت می‌دانند. به گزارش رادیو گفت‌وگو، فواد ایزدی درباره واکنش اروپایی‌ها به نقض برجام، گفت: برجام هم توافق خوبی برای اروپایی‌ها و هم توافق خوبی برای آمریکایی‌هاست. حرف آقای ترامپ در انتخابات جنبه تبلیغاتی داشت و در آمریکا یک نوع اجماعی درباره برجام وجود دارد و حتی گروه‌هایی که مخالف برجام بودند نیز پاره کردن برجام را تایید نمی‌کنند، زیرا اگر این اتفاق بیفتد، مقصر شکست برجام آمریکایی‌ها شناخته می‌شوند و ایران برای برجام حرفی برای گفتن دارد و در این صورت تهدید ایران نیز سخت می‌شود. کارشناس مسائل سیاسی درباره مسیر اروپایی‌ها نیز بیان داشت: آنها می‌دانند اگر به ایران زیاد فشار بیاید، طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند و وضعیت اقتصادی کشور سخت‌تر شود، ممکن است به برجام صدمه بزند و به همین جهت آنها نگران این وضعیت هستند.

برخی توجیه می‌کنند پرداخت‌های نجومی غیرقانونی نبوده است


دبیر شورای نگهبان گفت: من تعجب می‌کنم چطور مقامات مافوق از فیش‌های نجومی خبر نداشتند. البته با دفاعی که از این پرداخت‌ها می‌شود، ظاهراً خبر داشتند و به این پرداخت‌ها هم راضی بودند! به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی در آیین افتتاح «مسجد حضرت امام سجاد(ع)» در محله صادقیه تهران با بیان اینکه دنیاگرایی، اشرافیت‌گرایی، ترجیح دادن فرزندان بر قانون و حاکمیت پول بر مناسبات موجب شده است باز هم فرهنگ غرب در این کشور رخنه کند، گفت: برخی جرأت می‌کنند از صندوق ذخیره فرهنگیان یعنی از جیب معلم، هزارها میلیارد تومان پول بالا بکشند. وی با ابراز تأسف از پدیده فیش‌های نجومی گفت: مساله صنار و سه شاهی
نیست؛ ظاهراً حقوق‌های 50 میلیونی فقط پرداخت‌های رسمی است و برخی افراد به طور غیررسمی در قالب وام یا پاداش، دریافت‌های کلان بسیاری داشته‌اند و اکنون هم متأسفانه برخی توجیه می‌کنند که این پرداخت‌ها غیرقانونی نبوده است! آیت‌الله جنتی افزود: کجای این دریافت‌ها، با تعالیم اسلام، با قانون، با منویات امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری سازگاری دارد؟! من تعجب می‌کنم چطور مقامات مافوق از این پدیده خبر نداشتند البته با دفاعی که از این پرداخت‌ها می‌شود، ظاهراً خبر داشتند و به این پرداخت‌ها هم
راضی بودند!

مقدم‌فر: وابسته‌سازی کشور به دشمن خیانت به مکتب امام(ره) است

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: وابسته‌سازی کشور به دشمن به اسم عقل گرایی
خیانت به مکتب امام(ره) است. به گزارش تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر در مراسم رونمایی از کتاب منظومه فکری امام خمینی(ره) با بیان اینکه «دشمن به خوبی دریافته‌ است راه شکست انقلاب اسلامی از رهگذر شکست مکتب فکری امام خمینی(ره) میسر است و تا این مکتب زنده است و راهنمای عمل انقلابیون است، شکست انقلاب ناممکن خواهد بود» به مروری بر روش‌ها و تکنیک‌های دشمن برای مقابله با مکتب فکری امام(ره) پرداخت و گفت: «برخورد گزینشی با مکتب امام و ناهمگون و ناسازوار نشان دادن»، «تشکیک در مبانی و مؤلفه‌های این مکتب»، «تخریب اصول و مبانی مکتب»، «تحریف»، «انکار برخی مبانی و اصول» و «کتمان» آنها از جمله روش‌های اصلی دشمن در این زمینه است. وی تحریف را مهم‌ترین روش دشمن برای ضربه زدن به مکتب امام(ره) توصیف کرد و گفت: اگر کسی یا جریانی بخواهد به نام عقل‌گرایی، از ارزش‌های اسلامی و انقلابی عدول کند، این انحراف است. اگر کسی بخواهد به وسیله‌ عقل‌گرایی در مقابل دشمن بی‌تقوایی به خرج بدهد، وابستگی به وجود بیاورد، این انحراف و  خیانت است.
 
ایران

اعتراض تأمین اجتماعی به حکم مرتضوی

سازمان تأمین اجتماعی به حکم دادگاه کارکنان دولت مبنی بر محکومیت سعید مرتضوی به ۱۳۵ ضربه شلاق، اعتراض کرد. مجتبی نظری، وکیل مدافع سازمان تأمین اجتماعی به تسنیم گفت: شلاق خوردن مرتضوی به درد سازمان تأمین اجتماعی نمی‌خورد؛ اگر اعتقاد به اختلاس بودن اقدامات آقای مرتضوی نداشتیم، سه سال دنبال این پرونده نمی‌رفتیم. وی افزود: ماده 104 قانون سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید که هر برداشتی از وجوه این سازمان به منزله برداشت از وجوه دولت و در نتیجه اختلاس است اما متأسفانه این مسأله در دادگاه بدوی نادیده گرفته شده است.

رئیس دیوان محاسبات: گزارش‌های صدا و سیما کاریکاتوری شده است

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه گزارش‌های صدا و سیما کاریکاتوری شده‌اند، گفت: متأسفانه صدا و سیما در گزارش‌های خود یک بخش را که می‌تواند معضل یا ویژگی مثبت مورد پسند یک جریان باشد، با درشت‌نمایی به تصویر می‌کشد. به گزارش ایلنا، عادل آذر روز گذشته در همایش ملی «نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری» افزود: به عنوان مثال اگر گزارشی از وضعیت اشتغال در کشور می‌دهد، آمار شهرهایی که سطح اشتغال آنها پایین‌تر است را همچون بخش‌هایی از یک کاریکاتور درشت‌تر کرده و روی آن تأکید می‌کند.  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در سخنانی گفت: امروزه با قوانین متعدد مواجه هستیم و این فراوانی قوانین مشکل جدیدی برای کشور شده است.

ادعای «کری » و «جبیر» علیه ایران

وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفرش به ریاض و در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای سعودی خود گفت که امریکا نسبت به نفوذ ایران در یمن معترض است. به گزارش ایسنا، جان کری افزود: در گفت‌وگوهایی که با ایران داشتیم، آنها تأکید کردند که جنگ در یمن باید به پایان برسد و باید حوثی‌ها نقشی در دولت آتی یمن داشته باشند. ما امیدواریم این ادعا صحیح باشد و از آن برای بهبود وضعیت بحران یمن استفاده کنیم. وی تأکید کرد: ما برای دستیابی به سازش سیاسی در یمن تلاش می‌کنیم. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی هم در ادامه ادعاهای واهی خود، ایران را به حمایت از تروریسم، ایجاد ناامنی در منطقه و تعلیق روند داد و ستد دریایی در تنگه هرمز متهم کرد!  

دیدار محرمانه رئیس موساد با «ترامپ» درباره ایران

«آحارانوث» روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت: تیمی از مقامات موساد به رهبری «یوسی کوهن» رئیس موساد با سفر به امریکا، دیداری محرمانه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب این کشور داشته‌اند.  به گزارش مهر، موضوع اصلی این دیدار، دادن اطلاعات به ترامپ درباره ایران، جنگ سوریه و نحوه مقابله رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی بود. «واشنگتن اگزماینر» هم نوشته که یوسی کوهن از طرف «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مأمور دیدار با ترامپ شده بود.
 
جمهوری اسلامی

حشمتیان: مسئولان باید در مقابل احزاب پاسخگو باشند

رئیس خانه احزاب گفت: مسئولان باید در مقابل احزاب پاسخگو باشند؛این احزاب هستند که می‌توانند از حقوق مردم در مقابل حکومت دفاع کنند.
به گزارش ایرنا قدرتعلی حشمتیان در آیین افتتاح دفتر مرکزی جمعیت حامیان انقلاب اسلامی با تبیین کارکرد و جایگاه احزاب در توسعه کشور جمعیت حامیان انقلاب اسلامی را یکی از احزاب فعال کشور دانست و گفت: این جمعیت تعامل خوبی با خانه احزاب دارد که این همکاری شایسته تقدیر است.
دبیرکل جمعیت حامیان انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با یادآوری تاریخچه و اهداف شکل گیری این حزب گفت: به دنبال تاسیس و راه اندازی دفاتر مختلف جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در سراسر کشور هستیم و تاکنون در برخی از استان‌ها دفاتر این حزب راه اندازی شده است.
علی کیهانیان افزود: فعالیت جمعیت حامیان انقلاب اسلامی موسمی و فصلی نیست بلکه ما در تمامی ایام و مناسبت‌ها حضور فعال داریم و جلسات کارگروه‌ها و بخش‌های تخصصی این حزب به طور منظم تشکیل می‌شود.

28 بهمن؛ برگزاری پانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری

سخنگوی حزب مردم‌سالاری از برگزاری پانزدهمین کنگره این حزب در تاریخ 28 بهمن 95 خبر داد.
میرزابابا مطهری‌نژاد سخنگوی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری پانزدهمین کنگره سالانه این حزب در 28 بهمن‌ماه 95 خبر داد.
وی با اشاره به محور این کنگره اظهار داشت: محور کار این کنگره، انتخابات شورای مرکزی و تعیین دبیرکل جدید است. همچنین در این کنگره، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، بحث و تبادل‌نظر انجام می‌شود.
مطهری‌نژاد با بیان اینکه حسن روحانی، گزینه اصلی حزب مردم‌سالاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است تصریح کرد: برای پیش‌بینی حوادثی که ممکن است اتفاق بیفتد، در پی این هستیم که گزینه مناسبی را از درون یا خارج از حزب پیشنهاد کنیم.
سخنگوی حزب مردم‌سالاری افزود: ما شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. در حال هماهنگی با شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هستیم تا گزینه پیشنهادی مشترکی با این شورا معرفی کنیم. این گزینه در کنگره پانزدهم معرفی می‌شود.

سبحانی نیا: اولین نشست ائتلاف اصولگرایان برگزار می‌شود


یک فعال اصولگرا از برگزاری اولین نشست ائتلاف اصولگرایان طی دو هفته آینده خبر داد.
حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ضمن اعلام این خبر گفت:‌ تاریخ دقیق برگزاری این نشست هنوز مشخص نشده و دعوت از احزاب و گروه‌های اصولگرا صورت نگرفته است اما قطعا طی دو هفته آینده این نشست برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: بنا است در این نشست گروه‌های علاقه‌مند به اجتماع و وحدت اصولگرایان حضور پیدا کرده و روی مسائل کلی اتفاق نظر صورت گیرد. بعد از برگزاری اولین نشست و رسیدن به جمع بندی، ائتلاف اصولگرایان وارد بررسی مصادیق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

کریمی اصفهانی: از انتخاب باهنر به عنوان گزینه جبهه پیروان برای انتخابات بی‌اطلاعم

یک عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری از انتخاب محمدرضا باهنر به عنوان گزینه نهایی این تشکل سیاسی اصولگرا برای انتخابات 96 اظهار بی‌اطلاعی کرد.
احمد کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا دبیرکل جبهه پیروان به عنوان گزینه نهایی این تشکل برای انتخابات 96 برگزیده شده است یا خیر، اظهار کرد: من در این‌باره اطلاعی ندارم و نمی‌دانم این خبر درست است یا نه.

کواکبیان: پس از دیدار با روحانی درباره حمایت از وی تصمیم می‌گیریم

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه در چند روز آینده با حجت‌الاسلام روحانی دیدار داریم، گفت: پس از این دیدار درباره حمایت از وی در 96 تصمیم گیری می‌کنیم.
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با تسنیم از دیدار اعضای شورای مرکزی حزب متبوع خود با رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: نامه‌ای به حسن روحانی واصل شده تا دیداری با وی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه پس از دیدار با رئیس‌جمهور درباره حمایت از وی تصمیم‌گیری می‌کنیم، ادامه داد: در چند روز آینده این دیدار انجام و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.
دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: نقدهایی به دولت یازدهم داریم که باید در جلسه با رئیس‌جمهور آنها را مطرح کنیم و پاسخ‌های روحانی را دریافت کنیم تا تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم.
کواکبیان با بیان اینکه رویکرد حزب مردم سالاری در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کاندیدای مستقل است، از پاسخ به این پرسش که آیا خود شما کاندیدای حزب مردم سالاری برای انتخابات آتی هستید، خودداری کرد.
حزب مردم‌سالاری یکی از احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به دبیرکلی مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس دهم است.
مصطفی کواکبیان در انتخابات سال 84 و انتخابات سال 92 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

فروزنده: گزینه ما برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز مشخص نشده است


عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران گفت: تصمیمی نسبت به انتخاب گزینه جمعیت برای انتخابات ریاست جمهوری نگرفته‌ایم و هنوز مشخص نشده است.
لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون برنامه‌های جمعیت ایثارگران اظهار داشت: تصمیمی نسبت به انتخاب گزینه جمعیت برای انتخابات ریاست جمهوری نگرفته‌ایم و هنوز مشخص نشده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صحبتی درباره همایش سراسری احزاب اصولگرا با جمعیت شده است، گفت: هنوز صحبتی با ما درباره این موضوع انجام نشده است.
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به اینکه مصادیق جمعیت ایثارگران در حال بررسی هستند، تاکید کرد: در جریان انتخابات حتما با اصولگرایان ائتلاف می‌کنیم.
فروزنده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزینه مورد نظرتان را به ائتلاف اصولگرایان معرفی می‌کنید، خاطر نشان کرد: هنوز مشخص نیست و باید صبر کنیم.

زاکانی: از جریان انقلاب و اصولگرا باید یک نفر در صحنه انتخابات بماند

نماینده سابق مجلس گفت: بنده معتقدم از جریان انقلاب و اصولگرا در کشور نهایتا باید یک فرد در صحنه انتخابات بماند.
به گزارش مهر؛ علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام نام شما برای ریاست جمهوری آیا کاندید می‌شوید گفت: بنده معتقدم از جریان انقلاب و اصولگرا در کشور نهایتا باید یک فرد در صحنه بماند و هر کسی که بخواهد خودش را دعوت کند و بگوید که بنده می‌آیم و تا آخر نیز می‌ایستم و برنامه جبهه انقلاب را برهم زند حتماً کار نادرستی انجام داده و فرش قرمز برای طرف مقابل پهن کرده است.
وی ادامه داد: لذا ممکن است که دیگران اسم از بنده و یا دیگری بیاورند ولی در نهایت معتقد هستم که یک نفر باید بماند و آن فردی که می‌ماند باید بیشترین اقبال مردمی را به خود داشته باشد.
زاکانی افزود: بنده معتقدم که خودم و دیگران باید دست در دست هم دهیم تا جریان انقلاب یک نفر را معرفی کند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: امیدوارم وحدتی که بین نیروهای انقلابی در حال شکل گیری است از امروز نیز بیشتر شود.

مصباحی‌مقدم: اصولگرایان در انتخابات 96 به گزینه واحد می‌رسند


سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: وحدت اصولگرایان را کاملا مثبت پیش‌بینی می‌کنم و فکر می‌کنم در نهایت به گزینه واحدی برسیم.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون استقبال اصولگرایان از ائتلاف اظهار داشت: نشانه‌های جدی وجود دارد که احزاب اصولگرایان از ائتلاف استقبال می‌کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اعلام خبر برگزاری همایش سراسری اصولگرایان، چرا احزاب اصولگرا از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، گفت: تاریخ برگزاری همایش سراسری اصولگرایان هنوز مشخص نشده است و به همین دلیل این موضوع را با احزاب اصولگرا در میان نگذاشته‌ایم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معرفی کاندید از سوی احزاب اصولگرا در جریان انتخابات 96 را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: ضرری در معرفی گزینه برای انتخابات 96 از سوی احزاب اصولگرا نمی‌بینم.
مصباحی مقدم ادامه داد: این اقدامات درون حزبی است و مشکلی ندارد. مهم این است که آنها پذیرفته‌اند که در نهایت این حرکت همراه با وحدت باشد.
وی درباره وحدت اصولگرایان در جریان انتخابات 96 اظهار داشت: وحدت اصولگرایان را کاملا مثبت پیش‌بینی می‌کنم و فکر می‌کنم در نهایت به گزینه واحدی برسیم.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان بهتر است از چهره‌های جدید استفاده کنند و یا از شخصیت‌هایی که در گذشته در انتخابات شرکت کردند، گفت: الان نمی‌توانم به صورت دقیق و مشخص بگویم چرا که وارد مصادیق نشده‌ایم و الان نمی‌توانم توصیه‌ای کنم زیرا معنی‌دار خواهد بود.
مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان گزینه‌ای برای رقابت با روحانی دارند، خاطر نشان کرد: قطعا اصولگرایان گزینه‌ای که ظرفیت رقابت با روحانی را دارد، معرفی می‌کنند.

عبدالله ناصری: صداو سیما در برخورد با دولت در نقش اپوزیسیون ظاهر شده است

عضو بنیاد باران گفت: صدا و سیما در 8 سالی که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود، مشکلات کشور را پنهان و سعی کرد نشان دهد کشور در آرامش کامل به سر می‌برد.
عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره افزایش چشمگیر هجمه‌های صدا و سیما علیه دولت تدبیر و امید گفت: رفتار صدا و سیما جدید نیست و این سازمان در برابر دولت مطبوعش سکوت پیشه کرد، معضلات و دردهای مردم را علاوه بر اینکه انعکاس نداد بلکه سعی کرد نشان دهد کشور در آرامش کامل به سر می‌برد و هیچ مشکلی وجود ندارد و آن‌ها را پنهان کرد.
او یادآور شد: در زمان دولت اصلاحات نیز هجمه‌ها و تخریب‌هایی مانند آنچه امروز برابر دولت تدبیر و امید شکل می‌گیرد، ایجاد شد آن زمان نیز صدا و سیما در مقابل دولت غیرهمسو، جناحی و حزبی رفتار کرد و به منتقد اول دولت تبدیل شد.
عضو بنیاد باران خاطرنشان کرد: در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مخدوش کردن چهره دولت و افزایش انتقادها از سوی صدا وسیما طبیعی خواهد بود.
او تاکید کرد: عملکرد صدا وسیما به قدری یک سویه و جانب‌دارانه است که وزیر بهداشت نیز در برنامه زنده اعلام کرد که صدا وسیما با این‌گونه رفتار‌ها اعتماد مردم را از دست خواهد.
ناصری گفت: هنگامی که مدیران ارشد وابسته به یک جناح سیاسی و ضددولت باشند؛ رویکرد آن چیزی می‌شود که امروز شاهد آن هستیم. در جریان برجام مشاهد کردیم که چه موج تخریبی را علیه این سند به راه انداختند و در حال حاضر نیز درصدد هستند‌‌ همان رفتار گذشته خود را تکرار و مردم را نا‌امید کنند.
او در پاسخ به این سوال که صدا و سیما در برخی از جریان‌ها مانند واگذاری املاک نجومی سکوت پیشه کرد اما در برخی از مسائل دولت را تحت شدید‌ترین انتقادها قرار می‌دهد، عنوان کرد: صدا وسیما در گذشته نشان داده است که حامی چه نوع تفکری است؛ در زمان دولت احمدی‌نژاد در برابر آن حجم گسترده از فساد‌ها و مشکلات سکوت و جانب‌دارانه رفتار کرد.
ناصری با بیان اینکه این رفتار‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: امروز صداو سیما در مقابل دولت در نقش یک اپوزیسیون ظاهر شده و قصد به چالش کشیدن دولت را دارد.

شرق

نشست سه‌جانبه وزیران دفاع ایران  روسیه و ترکیه امروز در مسکو


اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع: در پی گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه وزرای دفاع ایران و روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و اوضاع میدانی شهر حلب، نشست سه‌جانبه‌ای با حضور سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه و فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه، امروز (سه‌شنبه) در مسکو برگزار می‌شود.  سردار دهقان در این نشست سه‌جانبه با همتایان روسی و ترکیه‌اي خود پیرامون آخرین تحولات منطقه و اوضاع سوریه، به‌ویژه شهر حلب، رایزنی خواهد کرد.  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز هم‌زمان با سردار دهقان، صبح سه‌شنبه وارد مسکو می‌شود و با همتایان خود مذاکرات سه‌جانبه خواهد داشت. 

جان کری: برجام به قوت خود باقی می‌ماند


ایلنا: جان کری، وزیرخارجه آمریکا، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، گفت به اعتقاد وی این توافق مؤثر بوده و همچنان بر اصول و منطق خود پابرجاست.  به گزارش خبرگزاری فرانسه، او با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت: این توافق مانع دستیابی ایران به بمب و سلاح هسته‌ای شده است.  کری که تا چند روز آینده از سمت وزارت خارجه آمریکا کنار می‌رود، گفت قصد دارد بعد از پایان فعالیت خود در این سمت، به بوستون بازگشته و به فعالیت خصوصی ادامه دهد.

تجمع حزب‌الله مشهد مقابل کنسولگری ترکیه


عصر دیروز با وجود اعلام رسمی فرمانداری شهر مشهد در رابطه با ممنوعیت هرگونه تجمع در مقابل کنسولگری ترکیه، تجمعی اعتراضی در مقابل این کنسولگری شکل گرفت. حزب‌الله مشهد یک روز قبل از آن اعلام کرده بود که در تاریخ ٢٩ آذر در مقابل کنسولگری ترکیه در این شهر تجمعی را برگزار خواهد کرد. البته حمید استاد گفته بود «مکان این تجمع در خیابان خیام مشهد است که زمان آن، پس از صدور مجوز اعلام می‌شود». بااین‌حال ظاهرا با وجود مخالفت فرمانداری مشهد با این تجمع، انصار حزب‌الله مقابل کنسولگری ترکیه جمع شدند. 

آرمان

پيكر آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني
به خاك سپرده شد

پيكر آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني پس از تشييع و اقامه نماز توسط آيت‌ا... علم‌الهدي، امام جمعه مشهد و نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي در دارالعباده حرم مطهر امام هشتم(ع) به خاك سپرده شد. به مناسبت درگذشت آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني، مراسم بزرگداشت و ترحيم اين روحاني عالي‌قدر روز دوشنبه ۲۹ آبان پس از نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوي و رواق كوثر برگزار ‌شد.«آيت‌ا... علم‌الهدي»، امام جمعه مشهد و نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي در حرم مطهر رضوي بر پيكر آيت‌ا... واعظ‌زاده خراساني نماز اقامه كرد. علامه«واعظ‌زاده خراساني» صبح روز يكشنبه در سن ۹۴ سالگي دعوت حق را لبيك گفت.

گفت‌وگوي تلفني پوتين و روحاني درباره سوريه

روساي‌جمهور روسيه و ايران درباره ازسرگيري مذاكرات احتمالي ميان جناح‌هاي سوري به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند. حسن روحاني در اين تماس تلفني، با تاكيد بر ضرورت تداوم حمايت دولت‌هاي ايران و روسيه از مردم سوريه در اين دوران سخت گفت: «بسيار مهم است كه مردم سوريه احساس كنند در مبارزه عليه تروريست‌ها تنها نيستند.» روحاني ضمن انتقاد از بي‌توجهي غربي‌ها نسبت به مردم بي‌گناهي كه در شرايط بسيار دشوار و تحت ستم تروريست‌ها در شهرهاي مختلف سوريه گرفتار آمده‌اند، تقويت همفكري و همكاري ميان تهران و مسكو و تداوم كمك‌هاي دارويي و غذايي براي مردم سوريه و ترغيب ديگر كشورها به ارسال اين كمك‌ها را ضروري برشمرد. رئيس‌جمهور ايران همچنين از نشست وزيران خارجه ايران، تركيه و روسيه در مسكو استقبال كرد و گفت كه اين نشست مي‌تواند به هماهنگي بيشتر سه كشور در كمك به مردم سوريه ياري برساند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، نيز در اين تماس تلفني، بيرون راندن تروريست‌ها از شهر حلب و حاكميت دولت سوريه بر اين شهر را موفقيت آميز دانست و بر ضرورت تداوم همفكري و همكاري تهران- مسكو در اين عرصه تاكيد كرد. پوتين گفت:«وظيفه جامعه بين‌المللي و از جمله ايران و روسيه در دوره كنوني، حفاظت از مردم سوريه و تداوم كمك‌رساني به آنان در اين شرايط دشوار است.»

واكنش آسوشتيد پرس به سخنان روحانی

خبرگزاري آسوشتيد پرس سخنان ديروز رئيس‌جمهور كشورمان را تلاشي براي جلب حمايت ليبرال‌ها در ايران توصيف كرد. اين خبرگزاري نوشت: ‌اظهارات آقاي روحاني ظاهرا تلاشي است براي جلب حمايت ليبرال‌ها در ميان قشر متوسط ايران پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ماه مه در اين كشور. وي در سخنراني خود در مراسم رونمايي از منشور حقوق شهروندي بدون اشاره به فردي خاص گفت كه برخي افراد نمي‌خواهند درباره بعضي از قوانين چيزي بشنوند و نسبت به بند سوم قانون اساسي كه حقوق شهروندان را تضمين مي‌كند، بي‌توجهند. روحاني كه در ابتداي رياست‌جمهوري‌اش وعده جامعه‌اي آزادتر را داده بود، در سخنان خود تاكيد كرد كه منشور حقوق شهروندي يكي از روياهاي وي بوده و پاسخي است به برخي كشورهاي غربي كه ايران به دليل مسائل حقوق بشري مورد انتقاد قرار مي‌دهند. وي همچنين گفت كه تمام تلاش خود را براي تحقق وعده‌هاي انتخاباتي‌اش به جوانان زنان و اقليت‌ها تا پايان دوره رياست‌جمهوري اش در ماه اوت به‌كار مي‌گيرد. هر چند انتظار مي‌رود كه حسن روحاني براي يك دوره ديگر نيز به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شود.

انتقاد به تنزل جايگاه دانشگاه‌ها
در بودجه۹۶

نمايندگان مجلس در ‌نامه‌اي به رئيس‌جمهور از وزارت علوم به دليل تنزل جايگاه و عنوان مجتمع‌هاي آموزش عالي و دانشكده‌ها و دانشگاه‌ها در لايحه بودجه ۹۶ انتقاد كردند. در نامه ۱۴۶ نماينده به رئيس‌جمهور آمده است:«نظر به اينكه داوطلبان و دانشجويان دانشگاه‌ها به اعتبار و رتبه دانشگاه‌ها تعيين و انتخاب رشته و واحد دانشگاهي كرده‌اند، اين اقدام باعث دلسردي و ياس و نااميدي جامعه دانشگاهي شده است. لذا از محضر حضرتعالي تقاضامنديم دستور فرماييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان برنامه و بودجه نسبت به اصلاح و اعاده عنوان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و ايجاد رديف در لايحه بودجه سال ۹۶ اقدام لازم را انجام داده و نمايندگان را از نتيجه مطلع كنند.»

برجام به قوت خود باقي مي‌ماند

وزير خارجه آمريكا تاكيد كرد كه توافق هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ به قوت خود باقي خواهد ماند. «جان كري» با اشاره به توافق هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵، گفت كه به اعتقاد وي اين توافق موثر بوده و همچنان بر اصول و منطق خود پابرجاست. وي با تكرار برخي ادعاهاي بي‌اساس درباره ماهيت برنامه هسته‌اي ايران، گفت كه اين توافق مانع دستيابي ايران به بمب و سلاح هسته‌اي شده است. كري كه تا چند روز آينده از سمت وزارت خارجه آمريكا كنار مي‌رود، گفت كه قصد دارد بعد از پايان فعاليت خود در اين سمت به بوستون بازگشته و به فعاليت خصوصي ادامه دهد.

دولت مكلف به كاهش ۸درصدي بيكاري

تا پايان اجراي برنامه ششم توسعه و بر اساس بند ۱۳ تبصره چهار دولت مكلف است سالانه ۸دهم درصد نرخ بيكاري را كاهش دهد. نمايندگان مجلس در جريان بررسي لايحه برنامه ششم توسعه كل كشور بررسي ماده‌ ۴ لايحه برنامه ششم توسعه را به پايان رساندند كه به موجب آن بندهاي ۷ تا ۱۳ مصوب شد كه اين مصوبات به شرح ذيل است: ۷- تدوين سازوكار لازم و كارآمد براي كاهش فاصله بين نرخ سود تسهيلات و سپرده‌هاي بانكي با هدف افزايش كارآمدي و رقابت‌پذيري نظام بانكي در جذب و تجهيز منابع و اعطاي تسهيلات به نحوي كه در هر سال از برنامه فاصله نرخ سود تسهيلات و سپرده‌هاي بانكي حداقل ۱۰ درصد نسبت به سال قبل كاهش يابد.

تصميمات كلي آمريكا را

«كينگ ميكرها» مي‌گيرند

يك فعال سياسي اصولگرا بابيان مشاهدات خود از يكي از انتخابات آمريكا، گفت: ترامپ ممكن است ايده‌هاي ديگري داشته باشد اما درنهايت در سيستم سياسي آمريكا حل خواهد شد. حسن غفوري فرد درباره انتخابات آمريكا و رابطه ايران و آمريكا در دوران رياست‌جمهوري ترامپ افزود: سياست‌هاي آمريكا را معمولا يك نفر تعيين نمي‌كند. مي‌گويند يك نفر در آمريكا «كينگ» است و يك گروهي «كينگ ميكر»، اين گروه شامل ۱۰ هزار نفر مي‌شوند كه تصميمات كلي را در آمريكا مي‌گيرند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات