تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۹۳

در کنفرانس امنیتی مونیخ چه گذشت

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1394/12/20 – شماره 10550 – صفحه 6)

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «چیزی که همه بر سر آن توافق داریم، نابود کردن داعش است. استفاده از نیروی زمینی از سوی هر کدام از طرفین، موجب برافروخته‌شدن بیشتر آتش درگیری‌ها و وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد.»

به گزارش مشرق - «کنفرانس امنیتی مونیخ» که به‌ظاهر توسط بخش خصوصی آلمان و در اصل، با حمایت سردمداران فراماسونری جهان در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی برگزار می‌شود، هر ساله در ماه فوریه (بهمن‌ماه) میهمانان خود از سرتاسر جهان را در هتل «بایریشرهوف» در مونیخ آلمان پذیرا می‌گردد.

روش‌کار و قاعده این کنفرانس بدین گونه است که اصولا در آن تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و اختصاص به اظهارنظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی دارد. در کنفرانس مونیخ، هر سال به‌ طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود. امروزه، کنفرانس مونیخ را به عنوان یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی می‌شناسند و به دلیل شباهت کمی و کیفی هویت و بازتاب‌ آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داووس امنیتی نیز شهرت دارد.

این کنفرانس که به طیفی از مسایل مهم امنیت جهانی می‌پردازد و امسال تحولات سوریه و بحران مهاجران در دستور کار ویژه آن قرار دارد در فاصله روزهای 12 تا 14 فوریه (23 تا 25 بهمن) برگزار شد. ریاست این اجلاس که پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ است، بر عهده «ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات آلمانی است. در کنفرانس مونیخ امسال، به موضوعات مختلفی پرداخته شد که بحث سوریه و توافق بر سر راه حل جهت آتش‌بس، محور اصلی این اجلاس و این گزارش است.

تاریخچه کنفرانس امنیتی مونیخ

کنفرانس مونیخ در سال 1962 (40ش) توسط «اوالد هاینریش فون کلایست اشمانزین» نظامی سرشناس آلمانی، بنیانگذاری شد و در آغاز راه، کار خود را اسامی «کنفرانس امنیتی بین‌المللی» و «کنگره دفاع‌شناسی» شروع کرد. وی تا سال 1997 (75ش) ریاست کنفرانس را بر عهده داشت از آن پس تا سال 2008(86ش)، «هورست تچلیک» جانشین او شد و از آن زمان تاکنون «ولفگانگ ایشینگر» مسئولیت برگزاری کنفرانس را بر عهده دارد. این کنفرانس همه ساله به جز سال 1991 (69ش) یعنی زمان جنگ خلیج‌فارس و 1997 (75ش) که ریاست آن تغییر کرد، به طور منظم برگزار شده است.

بودجه کنفرانس چگونه تامین می‌شود؟

طبق گزارش 31 دسامبر 2014 (10دی 1393) روزنامه «زود دویچه سایتونگ» آلمان، وزارت دفاع و بخش مطبوعاتی دفتر صدراعظم آلمان، هر سال مبلغ بیش از یک میلیون یورو برای برگزاری این کنفرانس تحت پوششِ بخش خصوصی، به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌کند. گذشته از این، تعدادی از سازمان‌های تجاری از حامیان مالی این کنفرانس هستند، که می‌توان از میان آنها به شرکت‌های تولید صنایع نظامی «کراوس مافای»، «EADS»، و «لینده» اشاره کرد. همچنین «دویچه بانک» به عنوان بزرگترین بانک آلمان و شرکت نفت «سوکار» جمهوری آذربایجان، حامیان مالی این کنفرانس هستند. طبق ادعای روزنامه زوددویچه، هدف این حامیان، حضور فعال در برنامه‌ریزی دفاعی کشورهاست تا بدین طریق بتوانند جدای از کار لابی‌گری و تاثیرگذاری، در بهترین زمان ممکن محصولات، روش‌های بازاریابی و فروش خود را با خواسته‌های بازار تطبیق دهند.

شرکت‌کنندگان

در کنفرانس مونیخ، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی (وزیران امور خارجه و دفاع و مدیران سازمان‌های اطلاعاتی)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند.

شرکت‌کنندگان مهم امسال کنفرانس مونیخ شامل «فرانک اشتاین مایر» (وزیر خارجه آلمان)، «محمدجواد ظریف» (وزیر امور خارجه ایران)، «جان کری» (وزیر خارجه آمریکا)، «سرگئی لاوروف» (وزیر خارجه روسیه)، «ملک عبدالله دوم» (پادشاه اردن)، «پترو پروشنکو» (رئیس جمهور اوکراین)، «آندرژی دودا» (رئیس جمهور لهستان)، «استفان دی میستورا» (فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه)، «اورسولا فان درلین» (وزیر دفاع آلمان)، «ژان ایو لودریان» (وزیر دفاع فرانسه)، «مایکل فالون» (وزیر دفاع انگلیس)، «لوران فابیوس» (وزیر خارجه مستعفی فرانسه)، «مانوئل والس» (نخست وزیر فرانسه)، «دیمیتری مدودف» (نخست وزیر روسیه) و «مولود چاوش اوغلو» (وزیر خارجه ترکیه) بودند.

مذاکرات بر سر آتش‌بس در سوریه

نمایندگان «گروه حمایت سوریه» متشکل از کری، لاوروف، و دی‌میستورا سرانجام در ساعات عصرگاهی 12 فوریه (23 فروردین) اعلام کردند که پس از نشست سه جانبه، به توافق نهایی برای ایجاد آتش‌بس در سوریه رسیدند. جان کری، اعلام کرد که این توافق بر روی کاغذ است و عیار تعهد طرفین، در مقام عمل در «آزمون واقعی» در مراحل بعدی سنجیده می‌شود. پیشروی ارتش سوریه برای پایان جنگ کافی نیست و لذا باید توافق آتش‌بس و مصالحه بین طرفین صورت گیرد اما از گروه‌های تروریستی غافل نخواهیم شد. ما بر سر پایان خصومت‌ها، ارسال کمک‌های بشردوستانه هوایی، و مذاکرات صلح توافق کردیم. وزیر خارجه آمریکا، همچنین به توافق همه طرفین بر سر انتقال صلح‌آمیز قدرت در کمال احترام به آزادی مردم سوریه در انتخاب سرنوشت خود اشاره کرد.

لاوروف، نیز ابراز داشت که روسیه بر روی قول مساعدت آمریکا و گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) در مسیر همکاری با سازمان ملل برای اعمال فشار بر گروه‌های مخالف اسد جهت نیل به صلح حساب باز کرده است. وزیر خارجه روسیه، افزود: «چیزی که همه بر سر آن توافق داریم، نابود کردن داعش است. استفاده از نیروی زمینی از سوی هر کدام از طرفین، موجب برافروخته شدن بیشتر آتش درگیری‌ها و وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد. هدف اصلی و تنها راه موفقیت،‌ مذاکره بین دولت سوریه و مخالفان بدون هر گونه پیش‌شرط است. مذاکرات طرفین، پیش از این به خاطر موضع غیرسازنده مخالفین و پیش‌شرط‌های آنها ناکام ماند که البته در جلسه سه نفره ما، این موضوع قید شد که مذاکرات باید در اسرع وقت و در مطابقت کامل با قطعنامه 2254 سازمان ملل بدون هر گونه پیش‌شرط و اولتیماتوم صورت گیرد. پایان بحران سوریه، پایان تروریسم نخواهد بود و این ائتلاف با ریشه‌کن کردن داعش و جبهه‌النصره پیش خواهد رفت. تنها، شبه‌نظامیان از حلب گریخته‌اند و آنها هم مورد حمایت ترکیه بودند».

مهم‌ترین رخدادهای کنفرانس امسال

* روسیه، آمریکا بر سر پایان بخشیدن به خصومت‌ها در سوریه طی یک هفته به توافق رسیدند اما تعهد مشخصی در قبال پایان بخشی به حملات هوایی روسیه ارائه نگردید. البته روسیه، اطمینان داده که هدف این کشور فقط نیروهای تروریست هستند.

* طبق توافق اعضای گروه حمایت از سوریه، به طرفین مذاکره (دولت سوریه و مخالفین) مهلت داده شد که بر سر انتقال صلح‌آمیز قدرت و تشکیل دولت موقت کاملا بیطرف طی یک فرایند 6 ماهه، و ارائه قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل با مشارکت تمامی سوری‌ها اعم از داخلی و مخالفان برون مرزی طی یک فرایند 18 ماهه، به توافق برسند.

* طی چند روز آتی، کمک‌های بشردوستانه به تمامی نقاط مورد نیاز سوریه ارسال می‌گردد.

* گروهی برای نظارت بر نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه معین گردید، همچنین کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، بر لزوم ارسال این کمک‌ها بسیار تاکید کرد.

*«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در حالی که همتای عربستانی وی در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به ایران نکرد، از سعودی‌ها با عنوان «برادران سعودی» نام برد و حل مشکل و بحران سوریه را نیازمند همکاری عربستان با ایران دانست. ظریف گفت: «هیچ مانعی وجود ندارد که ما و برادران سعودی‌مان را از کار برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر در منطقه بازدارد. اما به هیچ وجه نمی‌توان به قیمت ناامن کردن اوضاع برای دیگران، به امنیت رسید. ما و برادران سعودی‌مان، با تهدید و چالش‌هایی مشترک در منطقه مواجه هستیم. این تهدیدی است که برادرانمان در ترکیه نیز با آن مواجه هستند. تهدیدی که حتی کشورهای غربی با آن مواجه هستند.»

«پیتر فورد» -سفیر سابق انگلیس در سوریه- توافق گروه حمایت از سوریه را توافق برای ایجاد فاصله بین گروه‌های مخالف اسد و جدا کردن نیروهای به اصطلاح میانه‌رو از گروه تروریستی ‌النصره دانست.

* «مولود چاوش اوغلو» -وزیر خارجه ترکیه در حالیکه کشورش اقدام به تجاوز زمینی وهوایی به سوریه کرده خواستار توقف حملات هوایی روسیه در سوریه شد و شرط وصول کمک‌های بشردوستانه به سوریه را همین امر دانست. «ینس استولتنبرگ» -دبیر کل ناتو- نیز در موضعی جانبدارانه و در حمایت از دولت ترکیه، روسیه را به حمله به گروه‌های مخالف اسد متهم کرد.

* «دیمیتری مدودف» -نخست وزیر روسیه- اخطار داد که در صورت استفاده هر کدام از کشورهای منطقه از نیروی زمینی، جنگ جهانی بروز خواهد کرد. در مقابل، «عادل الجبیر» -وزیر خارجه عربستان- از آمادگی ریاض برای لشکرکشی و تجاوز به سوریه سخن گفت.

* «فیلیپ هاموند» -وزیر خارجه انگلیس- هم در حمایت از تروریستهای مخالف دولت سوریه تحقق توافق را در گرو توقف حملات هوایی روسیه به مخالفین اسد دانست.

موگرینی در ادامه به سفر خود به تهران اشاره و با تاکید بر لزوم از سرگیری روابط تجاری اتحادیه و ایران گفت: «در بهار، هیئت بزرگی را به ایران خواهم برد. آماده سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در روابط دوجانبه هستیم.»

پاسخ ظریف به رئیس اسبق اطلاعات سعودی

«ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان در هنگام سخنرانی دکتر ظریف از میان جمعیت برخاست و پرسید که ایران برای تغییر نگاه عراق و عربستان نسبت به خود چه می‌کند؟

وزیر خارجه کشورمان ابتدا به وی گوشزد کرد که عراقی‌ها موضع و رویکردی متفاوت از ریاض را نسبت به ایران دارند.

وی ادامه داد: «مشکل اینجا بود که عربستان رویکرد حذف ایران را در پیش گرفت و حتی تلاش کرد که تهران را از مذاکرات سوریه کنار بگذارد.»

وزیر خارجه ایران در مقایسه سیاست خارجی ایران و عربستان در قبال همسایگان بزرگ خود گفت: «نزدیک به 500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند، اما ما روابط خود را قطع نکردیم، حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم.»

عربستان پس از حمله معترضین به اعدام ناعادلانه شیخ «نمر باقر النمر» به سفارت خود در تهران، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد؛ در این حادثه به هیچ‌یک از نمایندگان دیپلماتیک عربستان آسیبی نرسیده بود.

وزیر امور خارجه در نشست‌های جانبی این اجلاس به اعلام مواضع اصولی ایران در قبال بحران‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله بحران سوریه پرداخت.

اما بحران در اوکراین و اتحادیه اروپا هم از دیگر موضوعاتی بود که در این کنفرانس، طرف‌های درگیر مواضع خود را بیان کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی شد روسیه بر خلاف خواست جامعه بین‌الملل در شرق اوکراین حضور دارد و با دخالت نظامی در سوریه، اوضاع را پیچیده‌تر از پیش کرده است. این سخنان در شرایطی ابراز شد که ساعاتی پیش از آن مدودف نخست‌وزیر روسیه در خصوص رابطه روسیه با ناتو گفته بود، با تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، سطح روابط به حد دوران جنگ سرد نزول کرده است.

کری در سخنان خود از اتحادیه اروپا به دلیل همراهی با آمریکا واعمال تحریم علیه روسیه تقدیر و تشکر کرد. آمریکا به نمایندگی از جبهه عربی-‌اسرائیلی متحد آن که به شدت از پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه و مقاومت در جبهه‌های مختلف نبرد با تروریست‌ها برآشفته‌اند با فشار بر روسیه از این کشور خواست تا هر چه زودتر اقدامات خود را در سوریه متوقف کند تا این کشور سریع‌تر به مسیر آتش‌بس برسد. کری همچنین از دیوید کامرون خواست تا بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=84381

ش.د9405931

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات