فرهنگی >>  اندیشه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۹۹
حجت‌الاسلام صدیقی در مراسم ترحیم آیت‌الله واعظ‌زاده:

آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی جزو خط شکنان عرصه تقریب بود

امام جمعه موقت تهران گفت: آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی از نظر علمی از جمله شاگردان آیت‌الله بروجردی بوده، از محضر حضرت امام استفاده کرده و در مسأله تقریب جزو پیشگامان و روشن‌بینان و خط‌شکنان عرصه تقریب بوده است.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مراسم ترحیم آیت‌الله محمد واعظ‌ زاده خراسانی از شخصیت‌های برجسته تقریبی جهان اسلام با حضور آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام  حامد واعظ‌زاده، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، آیت الله اراکی و ... عصر روز چهارشنبه یکم دی‌ماه در مسجد نور تهران برگزار شد. 

حجت‌الاسلام صدیقی در ابتدا، گفت: خداوند متعال، آیات خویش را نازل می‌کند تا ما را از ظلمات برهاند؛ در قرآن کریم صحبت از ظلمت نیست بلکه ظلمات است یعنی کثرت در ظلمات داریم اما نور،‌ واحد است «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ»؛ هر کس ارتباطی با خدا داشته آینه خدا می‌شود و جز خدا در آن نیست لذا منادی وحدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه انبیای گرامی اختلافی در میانشان واقع نشده است، اظهار داشت: وجود حضرت عیسی(ع) بر حسب نقل سوره مبارکه «صف» و تمام انبیا همگی یک سلسله به هم پیوسته هستند که هریک، وعده انبیای قبلی را تصدیق، کار او را تکمیل و سپس راه بعد از خویش را هموار کرده است و این راه، راه وحدت و بندگی است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر انسان‌ها الهی شوند و هدف خدا باشد، راه سبیل‌الله باشد، انگیزه و مبدأ کار خدا باشد در واقع می‌توان گفت «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». بنابراین در این زمان است که انسجام،‌ الفت و «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی» حاصل می‌شود. 

وی با بیان اینکه مبدأ اختلاف، هواهای نفسانی است، گفت: با وجود انگیزه‌های مادی و شائبه‌دار که جوامع را دچار اختلاف می‌کند خدای متعال انبیاء را مأمور کرده تا در راستای ایجاد وحدت در میان صفوف مؤمنین، دارای ظرفیت و تحمل باشند و ایثار کنند و جامعه توحیدی را از پراکندگی، تشتت و تضعیف نگه دارند. 

صدیقی اظهار داشت: مسأله وحدت آنقدر مهم است که هارون، گوساله‌پرستی را برای پیشگیری از اختلاف میان امت حضرت موسی(ع) قبول کرد. تا این حد یک پیامبر معصوم، خود را مکلف می‌داند جامعه را در مسیر وحدت حفظ کند. 

وی ادامه داد: بالاترین شرایطی که از ایجاد جنگ داخلی دوری کرده امیرمؤمنان علی(ع) است؛ ایشان اولین شخصیت بعد از پیامبر اکرم(ص)، مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی و از نظر تشیع هم حق حکومت به امیرالمؤمنین(ع) سپرده شده است اما شرایطی پیش آمد که حضرت گوشه‌نشین شود که نه شمشیرش کُنْد بود و نه بازویش شل شده بود اما شرایط را تحمل کرد. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه بر دانایان و اهل بصیرت، تأسی انبیاء و امیرمؤمنان کافی است، گفت: باید نسبت به اتحاد مؤمنان و تمرکز جهان اسلام و مقابله با دشمن واحد، توجه به مشترکات در جوامع اسلامی دقت کرد چرا که در این مسیر علمای ما همگی به آن توجه داشته‌اند. 

وی ابراز داشت: مرحوم سیدمرتضی اهتمام بسیاری داشت تا شیعه را در عالم اسلام بگنجاند و فقه شیعه به رسمیت شناخته شود و اولین کسی که در تقریب مذاهب، مدال‌دار و رکورددار بوده آیت‌الله بروجردی است؛ ایشان در مساعدت تقریب با شیخ شلتوت مکاتباتی داشته و نتیجه حمایت از تقریب مذاهب این شد که در دانشگاه الازهر مصر برای شیعه کرسی پذیرفته شود.

صدیقی با اشاره به شخصیت مرحوم واعظ‌ زاده خراسانی عنوان کرد: در بیانیه تسلیتی مقام معظم رهبری، مقامات آیت‌الله واعظ‌ زاده خراسانی از نظر علمی از جمله شاگردان آیت‌الله بروجردی بوده، از محضر حضرت امام استفاده کرده و در مسأْله تقریب جزو پیشگامان و روشن‌بینان و خط‌شکنان عرصه تقریب بوده است. همچنین ایشان مورد توجه رهبری و آثار قلمی خوبی از خود به یادگار گذاشته است. 

وی تصریح کرد: امروز که مجمع جهانی تقریب مذاهب برای تجلیل از مجاهدت‌های مرحوم واعظ زاده این محفل را تشکیل داده، مغتنم است که همه ما متوجه توطئه‌های ظریف دشمن خصوصاً استعمار پیر، انگلیس باشیم که از ابتدا دریافته‌اند می‌توانند با اختلاف مذاهبی، دامن زدن به اختلافات و تفرقه موجب شکاف بین مسلمانان شوند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ» عنوان کرد: خدا و رسول شما را به زندگی، عزت، قدرت دعوت می‌کند که حیات شما در گرو وحدت شما بوده و مرگ شما معلول اختلاف و جدایی شما است.

وی گفت: ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم (ص) عملاً با برادران اهل سنت مهربان بودند؛ امام صادق (ع) شبانه آذوقه به دوش می‌کشیدند همچنین امام صادق و امام عسگری هر دو عبارات واحدی در توجه به اهل تسنن دارند. از جمله اینکه در صفوف جماعت آنها وارد شده، از بیماران آنها عیادت و در تشییع جنازه آنها شرکت کنیم. 

صدیقی ابراز داشت: مقام معظم رهبری اهانت به مقدسات اهل تسنن را حرام اعلام کرده است. درگذشت یک پرچمداری از پرچمداران منادی وحدت را به مرجع تقلید و اعزه حاضر تسلیت عرض می‌کنم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات