صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۵۴

اخبار ویژه روزنامه های 5 دی 1395

کیهان

تجلیل از منکر عیسی مسیح (ع)در سالرووز تولد مسیح(ع)


در حالی مراسم بزرگداشت احمد شاملو و اهدای جوایز دومین دوره جایزه شعر شاملو با عنوان «نوروزی در زمستان» با مشارکت پژوهشکده انجمن ادبیات نمایشی دانشکده هنر تهران و خانه-موزه بامداد در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود که سوابق سوء و کارنامه سیاه این شاعر بر کسی پوشیده نیست.
متأسفانه این بار بیت‌المال مسلمین در سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) برای کسی هزینه می‌شود که وجود مبارک ایشان را انکار کرد و در اهانت به مقدسات دینی هیچ ابایی نداشت.
در حالی مجامع به اصطلاح هنری و دانشگاهی سعی در چهره‌سازی از شاملو را دارند که نظریات او در حوزه ادبیات از کمترین قوام و دوامی برخوردار نبود و حتی اعتراض شخصیت‌های ادبی چون «مهدی اخوان ثالث»، «هوشنگ ابتهاج»، «بهاءالدین خرمشاهی» و ... را نیز برمی‌انگیخت. شاملو در نظریه‌ای منحصر به فرد کاوه آهنگر را یک لمپن معرفی کرد و معتقد بود: «ضحاک ماردوش یک مصلح اجتماعی و یک ایرانی نیکوکار بود!»
پژوهشکده انجمن ادبیات دانشکده هنر تهران قصد الگوسازی از چهره‌ای فاسد را برای جوانان و دانشجویان دارد که یدالله رویایی (از شاعران فراری که دوستی دیرینه‌ای با شاملو داشت) در توصیف سفر مشترکش با شاملو به ایتالیا می‌نویسد: «روزها و شب‌های ما در کوچه‌های رم و بارهای ونیز به مستی و بی‌خبری می‌گذشت؛ با ویسکی و آذوقه‌ای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع علیایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین.»
احمد شاملو که قرار است با همکاری مسئولان دانشگاه هنر تهران طی برنامه‌ای ویژه به اسطوره‌ای برای نسل آینده کشورمان تبدیل شود، علنا از مردم ایران ابراز تنفر می‌کرد و در گفتگو با مجله فردوسی وصیت کرد: «دست‌کم پس از مرگ آرزوی من برای به دور ماندن از مردم و پلیدی‌های‌شان برآید؛‌ مردمی که از ایشان متنفرم. من وظیفه‌ای برای خود در قبال این مردم نمی‌شناسم... من یک لاکی دارم و خزیده‌ام توش. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم.»
نظرات شاملو در حوزه سیاسی نیز دست کمی از حوزه‌های دیگر نداشت و حاکی از ذهن بیمار و مشوش‌اش بود. شاملو در توصیف انقلاب اسلامی مردم ایران در دانشگاه برکلی گفت: «حرکت انقلابی مردم در سال 1357 مانند حرکت گاوها بود.» او که به گفته خودش سابقه همکاری با نازی‌ها را داشت در دوران پهلوی دوم به مهره دربار پهلوی تبدیل شد و همزمان از 10 مؤسسه و نهاد مختلف دولتی و سلطنتی حقوق دریافت می‌کرد و دست آخر 9 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ژست مبارز و چریک به خود گرفت و به حمایت از سازمان مجاهدین خلق(منافقین) پرداخت. شاملو در اوج اقدامات تروریستی منافقین در نامه‌ای به «مسعود رجوی» حمایت تمام قد خود از این سازمان تروریستی را اعلام کرد.
حال باید از مسئولان دانشگاه هنر پرسید چگونه اجازه مراسم بزرگداشت این عنصر بدنام و فاسد را در دانشگاه هنر می‌دهند و از متولیان فرهنگی کشور که وظیفه نظارت بر فضای فرهنگی را برعهده دارند سؤال کرد با چه استدلال و منطقی برگزاری چنین مراسم و چهره‌سازی از این عنصر معلوم‌الحال را برای جوانان و دانشجویان توجیه می‌کنند!

نه به آن قهرمان بازی خیالی نه به این اظهار شرمندگی محرمانه!


کجای اعتراف ظریف به اشتباه در اعتماد به آمریکا محرمانه است که حامیان دولت می‌گویند محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد؟!



داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در تحلیلی نوشت: جنجال بر سر افشای اظهارات محرمانه دکتر ظریف نزد برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بعد از 24 ساعت خالی از ابهام شد و مشخص گردید دکتر در آن جلسه ابراز داشته‌اند که اشتباه کرده‌اند تعهدات طرف آمریکایی در ازای تمدید تحریم‌های ‌ISA را باور کرده و اعتراف کرده‌اند باید در برجام راه‌های مقابله با این مسئله را پیش‌بینی می‌کردند!
قبل از ورود یا مناقشه بابت همین بی‌مبالاتی نکته اساسی‌تر آن است که اساسا چنین اظهاراتی چقدر حائز اهمیت بود که لازم باشد دکتر ظریف به شرط «محرمانه ماندن جلسه مزبور» چنان اعترافی را ابراز نمایند؟!
تنها توجیه قابل فهم پیرامون اصرار بر محرمانه نگاه داشتن این جلسه «شرمندگی نزد افکار عمومی بابت این بی‌مبالاتی است»! در آن صورت جایز است دکتر ظریف به این واقعیت ولو تلخ تن دهند که مقدرات کشور تعارف‌بردار نیست که بی‌مبالاتی نسبت به آن را بتوان هزینه آبروداری افراد کرد!
اصولا و از ابتدا مشکل دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آن بود که فاقد درک درستی از محرمانگی بودند و ریزترین مسائل مربوط به پرونده اتمی ایران را به صورت محرمانه با اصلی‌ترین دشمنان کشور پشت درهای بسته به رایزنی می‌گذاشتند و در این میان مردم ایران و نهادهای مشروع داخلی مانند مجلس را نامحرم تشخیص داده و از ارائه اطلاعات به ایشان استنکاف می‌ورزیدند.
همین اختفا و پرده‌پوشی‌های بی‌دلیل اگر لحاظ نشده بود و جناب ظریف در همان طول مذاکرات چنانچه جزئیات توافقات را با داخلی‌ها نیز به رایزنی می‌گذاشتند قطعا دیگران نیز می‌توانستند به موقع راهکار لازم را به ایشان بدهند تا امروز مواجه با چنین بی‌مبالاتی نباشند.
علی ایحال اکنون قبل از دکتر ظریف آنهایی باید نسبت به این بی‌مبالاتی پاسخگو باشند که در طول مذاکرات مبتلا به جوگرفتگی شدند و هرگونه انتقادی از ظریف و شیوه مذاکرات ایشان را برنتابیده و از ایشان ابرمردی نشسته بر قلل رفیع دیپلماسی ساختند.
شوربختانه دکتر ظریف به شکلی افراطی و ناخواسته مبتلا به عنصر قهرمان‌زدگی شد.
قهرمان‌سازی یک بیزینس است و چون میزان تقاضایش بالا است بالتبع تولیدش نیز صرف کرده و خط تولیدش نیز توجیه اقتصادی دارد و در این میان قربانی اصلی عنصر قهرمانی است که به صورتی انفجاری برخوردار از دانش و توانش و سگالشی با ابعادی عظیم خواهد شد که نه آن قهرمان مصنوع ادعایش را و نه توانش را داشته و دارد و بالتبع به همان سرعت که تولید و عظیم می‌شود به همان سرعت هم حذف و تحقیر می‌شود.
ظریف برخلاف شیدائیان نه یک استراتژیست است که استراتژیست مانند افرادی نظیر کیسینجر‌اند که برخوردار از تعریف‌اند و دکتر در این زمینه کمترین استعداد یا کارنامه یا استراتژی طراحی و تدوین شده‌ای برای ارائه ندارند. هم‌چنان که ایشان سیاستمداری زبده نیز نیستند و زبدگان سیاسی مشاهری نظیر چرچیل یا گرومیکو و قوام‌السلطنه‌اند که صاحب سبک و برخوردار از شخصیتی سیاسی و پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بوده‌اند و دکتر تنها نشان دادند و اثبات کردند برخوردار از روابط عمومی خوب بوده و مناسب قرار گرفتن در چنین کسوت و مسئولیتی می‌باشند و سقف پروازشان برخلاف انتظار در تراز وزیر خارجه متوقع در جمهوری اسلامی احراز و اثبات نشد.

بانک مرکزی در صعود نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان مقصر است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت، گفت: دولت و بانک مرکزی فقط و حتما نظاره‌گر بازار هستند و قصد دخالت ندارند و این افزایش قیمت، آثار تورمی خواهد داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با الف در مورد افزایش قیمت دلار گفت:  دولت و بانک مرکزی که بزرگترین دارنده ارز خارجی است، کوششی برای کاهش قیمت نمی‌کند. دولت ذخایر ارزی دارد و می‌تواند این ذخایر را برای تعادل عرضه و تقاضا روانه بازار کند که این اقدام و سعی را انجام نداد یا نخواست و یا امکان این اقدام را نداشت، اما به هر حال دولت و بانک مرکزی وارد نشده و این عدم حضور به افزایش گرانی دلار دامن زد تا قیمت‌ها بیشتر بالا برود.
دانشمند با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت، بیان کرد: دولت تلاش می‌کند، ارز خود را نگه‌ داشته و از طرفی دیگر تقاضا برای دلار در بازار وجود دارد؛ همچنین فشار وارد شد تا بهره بانکی کاهش یابد و این امر باعث شد مقداری پول در دست مردم باشد که احساس می‌کنند با خرید دلار، می‌توان سود بیشتری ببرند. همه این عوامل باعث افزایش قیمت دلار شد.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی فقط نظاره‌گر بازار است، گفت: اگر بانک مرکزی در بازار دخالت می‌کرد؛ این افزایش قیمت رخ نمی‌داد. البته افزایش قیمت دلار با یک فاصله زمانی بر روی قیمت تمام شده کالاهای صادراتی اثر خواهد گذاشت برای این که باید پروسه‌ای طی شود تا مواد اولیه وارد و به کالای تولید شده تبدیل شود؛ همچنین کالاهای مصرف داخل هم با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و این افزایش نرخ دلار آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

نیویورک تایمز:ایران تعیین کرد که تخلیه حلب چگونه باشد

آزادی حلب و نشست 3 جانبه ایران و روسیه و ترکیه، بدون حضور آمریکا انجام گرفت و این به معنای آن است که اوباما اهرم قدرت قابل ملاحظه‌ای در بحران سوریه ندارد.



روزنامه نیویورک تایمز با انتشار تحلیل فوق نوشت: دیپلماسی سه جانبه روسیه و ایران و ترکیه برای سوریه، تأمین منافع سه کشور و بشار اسد بدون نقش داشتن آمریکاست. وزیران خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با هم در مسکو دیدار کردند تا در مورد رسیدن به یک توافق سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ شش ساله سوریه با هم کار کنند، اما آمریکا در حاشیه نگاه داشته شد، چرا که هدف سه کشور یاد شده این است که ستیز سوریه را به مسیری هدایت کنند که تأمین کننده منافعشان باشد.
نه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به این نشست دعوت شده بود و نه با سازمان ملل در مورد آن مشورت شده بود. در این نشست، روسیه، ایران و ترکیه موافقت خود را با «اعلامیه مسکو» اعلام کردند.
سه کشور نه با آمریکا مشورت کردند و نه «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه را به نشستشان دعوت کردند.
در مجموع با توجه به موفقیت‌های مهمی که نیروهای طرفدار حکومت سوریه در بعد میدانی به دست آورده‌اند، این صف‌بندی جدید که بدون حضور قدرت‌های غربی تشکیل شده است، تضمین می‌دهد که در هر توافقی که از این نشست بیرون آید، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه همچنان به حکومتش بر سوریه ادامه دهد.
این نتیجه برخلاف اعلانی است که «اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بیش از پنج سال پیش مطرح کرد و گفت که اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید از میان برداشته شود.
جنگ سوریه شدت می‌گیرد و واشنگتن اهرم قدرت قابل ملاحظه‌ای در این بحران ژئوپولیتیک در دست ندارد.
«اندرو جی. تابلر» از اعضای مؤسسه «سیاست خاور نزدیک» در واشنگتن که در مورد سوریه مطالعه می‌کند، می‌گوید «روسیه خوب این مفهوم را درک می‌کند که کسی چیزی به شما نمی‌دهد و این خود شمایید که باید این چیز را به دست آورید.»
تابلر اضافه می‌کند «وقتی ترکها، ایرانی‌ها و روسها همگی با هم بر سر فرآیندی توافق می‌کنند بدون آنکه آمریکا هم در میان باشد، نشان می‌دهد که در اینجا مشکلی برای ما وجود دارد.»
روسها ناراحتی خود را از تلاشهای دیپلماتیک آمریکا مخفی نکرده‌اند. هفته گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی گفت که کار کردن با ترکیه بر سر موضوع توافق برای تخلیه شهر «حلب» بسیار مؤثرتر است از «همراه شدن بی ثمر با آمریکا».
«آرون اشتاین» از کارشناسان «شورای آتلانتیک» آمریکا که در موضوع ترکیه مطالعه می‌کند، می‌گوید «تحولات اخیر نشان می‌دهد که سیاست اسد باید برود، دیگر سیاست ترکیه در قبال سوریه نیست.»
نکته مهم دیگر درباره این نشست حضور ایران است. توافق اصلی تخلیه میان روسیه و ترکیه بود و فقط مربوط به شهر «حلب» می‌شد. اما شبه نظامیان شیعه وفادار به ایران که در جبهه اسد می‌جنگیدند، جلوی حرکت اتوبوسهای اولیه از حلب را گرفتند و تقاضا کردندکه توافق مجدداً به مذاکره گذاشته شود و تخلیه شهر شامل اهالی دهکده‌های شیعه‌نشین در استان «ادلب» هم بشود.
«یحیی رحیم صفوی» مشاور نظامی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران هفته گذشته گفت «روسیه متحد ایران در منطقه است و این ائتلاف ایران- روسیه- حزب‌الله است که حلب را آزاد کرد و بزودی هم «موصل» آزاد خواهد شد».
وطن امروز

فشار ناشی از ناکامی‌ها موجب عصبانیت دولتمردان شده است

کارشناس مسائل سیاسی فشار ناشی از ناکامی‌ها‌ را علت عصبانیت دولت روحانی و برخورد تند با منتقدان دانست. شهریار زرشناس در گفت‌وگو با نسیم، درباره دستور روحانی پس از نقض برجام گفت: شکست رویکرد دولت آنچنان آشکار شده و نگرانی از ریزش رأی و کاهش اقبال عمومی آنچنان جدی است که دولت مجبور شده حرکت‌هایی را انجام ‌دهد تا بتواند وضعیت بحرانی را مدیریت کند و در انتخابات آینده نتیجه بگیرد. وی با بیان اینکه الان دیگر چه کسی است که نداند برجام شکست خورده یا آمریکا به وعده‌هایش عمل نکرده است، گفت: چه کسی است نداند تمام شعارهایی که درباره چرخیدن سانتریفیوژها و چرخیدن چرخ زندگی مردم داده شده بود همه وعده‌هایی بی‌پایه‌ بوده است؟ کارشناس مسائل سیاسی افزود: فشار ناشی از این ناکامی‌ها خیلی اوقات موجب عصبانیت می‌شود و این عصبانیت خودش را نشان می‌دهد که ما اکنون به وضوح آن را می‌بینیم؛ وقتی شما می‌گویید منتقدان من بی‌سواد و بی‌شناسنامه هستند یا می‌گویید به جهنم بروند یا بلرزند نشانه عصبانیت است و این عصبانیت از آنجا نشأت می‌گیرد که منطقی برای پاسخگویی ندارید یا بشدت احساس استیصال می‌کنید. زرشناس تصریح کرد: زمانی تنها یک نفر نماینده این عصبانیت بود ولی الان این مساله تسری پیدا کرده زیرا خودشان از کارنامه‌شان آگاهند. کارشناس مسائل سیاسی افزود: در دولت‌های جمهوری اسلامی سابقه نداشته دولتی اینگونه بی‌کارنامه داشته باشیم که خیلی حرف زده باشد، خیلی شعار داده باشد و دائما دولت‌های قبل از خودش را به همه چیز متهم کند و خودش همه این اتهامات را داشته باشد؛ این وضعیت استیصال ایجاد می‌کند و عصبانیت به وجود می‌آورد و این عصبانیت در فحش دادن و حمله به منتقدان نشان داده می‌شود.

برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: باید فاتحه برجام را خواند زیرا برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است. لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با بسیج، اظهار داشت: بیشتر مواضع و اظهارات رئیس‌جمهور واقع‌بینانه نیست؛ امروز نیز همه ناظران می‎دانند در مساله برجام آمریکا بدعهدی کرده و برجام یک هزینه‎  و شکست محض برای ما شده است و اینکه آقای روحانی معتقد است در برجام پیروز شدیم؛ این سوال مطرح است که کجای برجام پیروزی بود؟ در حالی که باید واقع‌بین بود و فاتحه برجام را خواند و برجام یک پروژه شکست خورده و یک مرده بی‌جان است. فروزنده ادامه داد: به نظر می‎رسد آقای روحانی توجهی به این مساله ندارد و باید گفت خرید هواپیما که پیروزی نیست، در مساله اوپک نیز اتفاقی نیفتاده که ما احساس پیروزی کنیم. سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی درباره چرایی این نوع اظهارات رئیس‌جمهور بیان داشت: این حرف‎ها بیشتر جنبه انتخاباتی دارد و می‎خواهند به‎نوعی به جامعه القا کنند دولت عملکرد مثبت و موفقی داشته اما عموم مردم به دولت نمره منفی خواهند داد و این عملکرد را قبول ندارند. وی  یادآور شد: امروز نیز رئیس دولتی که تمام وعده و قول او به مردم این بود که اگر مساله مذاکره و برجام را دنبال کند مساله اقتصادی حل می‎شود، این برنامه با شکست مواجه شده لذا به نوعی فرافکنی می‎کند و فضای تبلیغی درست می‎کند.

وین 21 دی‌ماه میزبان کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان

نشست کمیسیون مشترک برجام متشکل از ایران و کشورهای 1+5 و نماینده عالی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ‌کننده، ۲۱ دی‌ماه/ 10 ژانویه در سطح معاونان در وین برگزار خواهد شد. این جلسه به منظور بررسی مسائل مطروحه در نامه مورخ ١٦ دسامبر وزیر امور خارجه کشورمان به خانم موگرینی در پی تمدید قانون آیسا توسط کنگره آمریکا تشکیل می‌شود. پیش از جلسه کمیسیون مشترک، جلسه گروه کاری تحریم‌ها در سطح کارشناسان تشکیل و گزارش آن به کمیسیون ارائه خواهد شد. گفتنی است در پی اقدام اخیر در آمریکا در تمدید قانون آیسا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران 27 آذرماه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به این اقدام، خواستار برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام شد.

توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شریف
پنجمین سالگرد شهادت مصطفی احمدی روشن برگزار شد

پنجمین سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن عصر دیروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. به گزارش تسنیم، در این مراسم که تحت عنوان همایش «راه‌روشن» برگزار شد، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین سخنرانی کرد. پس از آن میزگرد ظرفیت‌های صنعت هسته‌ای و نقش کلیدی شهید احمدی‌روشن با حضور آقایان ذوالفقاری رئیس مجتمع واحد غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن و مهدی‌زاده، مدیرعامل پیشین سایت هسته‌ای نطنز برگزار شد. همچنین در پایان از تابلوی جدید خوابگاه زنجان با عنوان شهید احمدی‌روشن رونمایی و به بهروز افخمی کارگردان فیلم «روباه» توسط پدر شهید احمدی روشن یادبودی اهدا و از وی  تجلیل شد.

احضار مسؤولان نجومی‌بگیر صندوق توسعه ملی به دادسرا

سخنگوی قوه قضائیه از احضار 20 نفر درباره پرونده فیش‌های نجومی خبر داد و گفت: از مسؤولان صندوق توسعه ملی هم بین این مسؤولان وجود دارد. به گزارش فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران درباره فیش‌های نجومی گفت: در این زمینه بیش از 20 نفر دعوت یا احضار شده‌اند که ممکن است برخی احضاریه‌ها رسمی نباشد، از اعضای صندوق توسعه ملی در بین احضارشدگان بوده و موضوع در حال بررسی است. وی افزود: سازمان بازرسی یکسری لیست‌هایی را داده و سایر دستگاه‌ها هم لیست‌هایی را ارائه دادند که در حال راستی‌آزمایی این لیست‌ها هستیم زیرا برخی از آنها خوداظهاری افراد بوده است و ما در حال انطباق با قانون و واقعیت هستیم.

اقدامات دیپلماتیک در تراز توفیقات میدانی ما باشد

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: دیپلماسی ما باید در تراز موقعیت میدانی‌مان باشد، امروز موقعیت میدانی متحدان دولت سوریه کاملا برتر است و باید با رعایت تمام ابعاد حقوق سوری‌ها تامین شود. سردار یدالله جوانی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو افزود: امروز مقاومت و متحدان ارتش سوریه و دولت این کشور در یک موضع برتر قرار دارند و جمهوری اسلامی به هر حال در این حوزه نقش‌آفرین بوده است. مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه تاکید کرد: دیپلماسی ما باید در تراز موقعیت میدانی ما باشد، امروز اوضاع میدانی متحدان سوریه از جمله جمهوری اسلامی ایران موقعیت کاملا برتر است و باید با رعایت تمام ابعاد قضیه و موضوع، حقوق ملت سوریه تامین شود. سردار جوانی تصریح کرد: همانطور که در بخش دفاعی، جمهوری اسلامی مقتدرانه در صحنه ظاهر شد، اقتدار دیپلماسی ما نیز باید در تراز قدرت دفاعی برای همگان آشکار شود.

سفر سردار سلیمانی به سوریه نقض قطعنامه 2231 نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفر سردار قاسم سلیمانی به سوریه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل نیست. سیدحسین نقوی‌حسینی درباره ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه سفر سردار سلیمانی به سوریه نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل است، اظهار کرد: این ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر سردار سلیمانی به سوریه بی‌اساس است و این سفر هیچ ارتباطی به قطعنامه 2231 سازمان ملل ندارد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مطابق مراودات نظامی که با دولت رسمی و قانونی سوریه دارد در ارائه کمک‌های مستشاری به این کشور اقدام می‌کند و سفر سردار سلیمانی نیز در این چارچوب صورت گرفته است. نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه ادعاهای آمریکایی‌ها بی‌اساس و بی‌پایه است، گفت: من فکر می‌کنم این نوع اظهارنظرها از عصانیت غربی‌ها به‌خاطر آزادی حلب نشأت می‌گیرد. وی تصریح کرد: غربی‌ها و در رأس آنها آمریکا بشدت نسبت به شکست در حلب عصبانی هستند از این رو نمی‌دانند چکار کنند و تقصیر را گردن چه کسی بیندازند.

ایران

انتشار بخشی از اسناد برجام از سوی «آژانس»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرمنتظره، اسناد جدیدی را در مورد برجام منتشر کرد که تاکنون حالت محرمانه داشته است.  به گزارش «ایران» به نقل از آسوشیتدپرس، از محتوای این اسناد چنین برمی‌آید که ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر سر راه غنی‌سازی اورانیوم قرار داده عبور نکرده و هم‌اینک در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد برای ساخت سلاح اتمی اقدامی کند.  اسناد جدیدی که منتشر شده، اعلام می‌کند بر اساس برجام، ایران تنها اجازه دارد اورانیومی با غنای پایین که برای ساخت سلاح هسته‌ای مناسب نیست در اختیار داشته باشد و مقدار همین اورانیوم ضعیف نیز در ایران نباید هیچ گاه از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.  برای ساخت سلاح هسته‌ای، به حجمی بسیار بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز است و ایران حتی اگر همین ۳۰۰ کیلوگرم را تا سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتم غنی‌سازی کند، باز هم با مسأله کم بودن مقدار اورانیوم مواجه خواهد بود. در زمان دستیابی ایران
و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای، ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم مایع
و جامد با غنای پایین در دست داشت که این ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم نیز از نوعی است که «قابل بازیابی» نیست و هیچ استفاده‌ای برای یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای برای آن نمی‌توان متصور بود.

اظهارنظر یک عضو ارشد حماس درباره ایران

«محمود الزهار» از اعضای ارشد حماس با انتقاد از سیاست‌های خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش و اسماعیل هنیه معاون وی، آن سیاست‌ها را تابع قطر دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پشتوانه‌ای حقیقی برای فلسطینی‌هاست و تهران با پول و سلاح، مقاومت را علیه دشمن صهیونیستی یاری می‌کند. به گزارش فارس، الزهار با بیان اینکه حضور ایران در سوریه برای تضمین توازن قوا در منطقه لازم است، افزود: رهبران حماس با محور قطر و ترکیه در ارتباط هستند. تأکید می‌کنم حماس همچنان بر عهد خود مبنی بر تأیید جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

فهرست اولیه اصلاح‌طلبان برای شورای شهر


سایت انتخاب خبر داده که فهرست ۲۱ نفره و ۳۵ نفره اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تهران برای انتخابات شوراها تقریباً در آستانه تکمیل شدن است. فهرست مذکور با مشورتی اندک با جریان‌های سیاسی اصلاحات و اعتدال و با چراغ سبز برخی بزرگان جریان اصلاحات آماده شده است. فهرست مذکور که متوسط سنی اعضای آن ۶۵ سال است، متشکل از چهره‌های تراز اول دولت اصلاحات و کارگزاران شامل برخی معاونین رؤسای جمهور، (۸ وزیر) و (۱۲ معاون وزیر) است و بقیه نیز از مشاهیر این جریان هستند.

اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی  کشور

سید محمود علیزاده‌ طباطبایی، وکیل مدافع مهدی هاشمی درخصوص درخواست  اعاده دادرسی موکلش  به تسنیم گفت: ما درخواست اعاده دادرسی  به دیوان عالی کشور داده‌ایم، اما هنوز  شعبه اول دیوان عالی که مسئولیت آن با رئیس دیوان است، درباره پذیرش یا رد درخواست اعاده دادرسی، تصمیم‌گیری نکرده است.

جمهوری اسلامی

تقوی: برای پیوستن جبهه پایداری به وحدت اصولگرایان تلاش می‌کنیم

قائم مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: در درون جریان اصولگرایی اکثر نیروها با ائتلاف موافقند اما اینکه چه کسی به عنوان کاندیدای نهایی ما معرفی شود محل بحث است.
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی با اشاره به انتقادات مسعود زریبافان، دبیرکل این تشکل سیاسی اصولگرا از روند پیگیری موضوع ائتلاف در جریان اصولگرایی، اظهار کرد: بهرحال در هر انتخاباتی برنامه‌ریزی‌ها و مهندسی‌هایی برای رسیدن به موفقیت توسط جناح‌های سیاسی انجام می‌شود که در جریان اصولگرایی نیز افرادی نسبت به برخی از تصمیم‌ها انتقاداتی دارند که ایرادی هم ندارد و مشکلی نیست که عده‌ای نسبت به تصمیمات درون جناحی اصولگرایان انتقاداتی داشته باشند.
وی همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره زمان قطعی دعوت جامعه روحانیت مبارز از احزاب اصولگرا برای رسیدن به ائتلاف، گفت: قرار بود که این دعوت پس از ماه محرم و صفر انجام شود که در حال حاضر نیز پیگیر برگزاری این نشست هستیم اما هنوز زمان قطعی و دقیقی مشخص نشده است.
تقوی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به ائتلاف، زمینه ذهنی خوبی در جریان اصولگرایی وجود دارد، اظهار کرد: تقریباً در میان اصولگرایان، همه می‌گویند که جز وحدت راه دیگری برای حضور در انتخابات وجود ندارد اما اینکه چه کسی از دل این ائتلاف به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود، محل بحث است.
قائم مقام جامعه روحانیت مبارز همچنین با اشاره به برگزاری جلساتی با محمد یزدی برای انتخابات، افزود: در زمینه انتخابات با شخص آیت‌الله یزدی جلساتی برگزار شده است اما هنوز با جامعه مدرسین جلسه‌ای برگزار نکرده ایم.
وی در پایان تاکید کرد: نظر آیت‌الله مصباح یزدی نیز بر این است که اصولگرایان باید به نتیجه مشخصی برای حضور در انتخابات برسند و تلاش می‌کنیم که جبهه پایداری نیز به وحدت اصولگرایان بپیوندد.

خانجانی: بزرگ‌ترین رقیب روحانی عملکردش است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است روحانی در انتخابات سال آینده یک رقیب بزرگ دارد و آن عملکرد دولت اوست.
جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با تسنیم در تحلیل انتخابات سال آینده اظهار کرد: برآیند من از وضعیت جریان اصلاحات خوب است اما معتقدم روحانی یک رقیب بزرگ دارد و آن عملکرد خود دولت است. فراموش نکنیم مردم ما حزبی تمام عیار نیستند و عملکرد را می‌بینند.
وی افزود: اگر جریان احمدی‌نژاد در سال 92 مقبول واقع نشد بخاطر عملکرد بد او بود و اگر جریان اصلاحات سال 84 شکست خورد بخاطر عملکرد خودشان بود و هیچ‌کس جز خود اصلاح‌طلبها در شکست سال 84 نقش نداشت.
خانجانی افزود: برخی جناحهای سیاسی در تحلیل پیروزی و یا شکست خودشان رقیب را جدی نمی‌گیرند در حالی‌که ما باید کاری کنیم که رقیب هم به کار عقلانی وادار شود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه در انتخابات پیش ‌رو برآیند من از وضعیت روحانی خوب است، تاکید کرد: در ماه‌های باقی‌مانده روحانی و تیم اقتصادی باید بهتر کار کنند. مردم می‌خواهند زندگی‌شان بهتر شود و از بی‌نظمی دولت قبل رها شوند. مردم می‌خواهند نان شب‌شان تامین شود. طبقات پایین جامعه باید احساس کنند دولت برای آنها تلاش می‌کند.
خانجانی سپس اظهار داشت: وزارت کشور باید آموزش احزاب را در دستور کار قرار دهد چراکه تحزب بدون پشتوانه فکری به منافع ملی آسیب می‌زند. اگر اصولگرایان و اصلاح‌طلبان عقلای خودشان را جمع کنند و یک حزب درست کنند آنوقت تصمیمات عاقلانه می‌شود و در آینده باید به این سمت برویم که قانون مداری و مردم سالاری را از طریق احزاب پی‌جویی کنیم.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره نظر برخی اصلاح‌طلبها مبنی بر معرفی آلترناتیو در کنار روحانی، گفت: طرح این بحث از سوی رقبای اصلاح طلبان برای انشقاق در درون پایگاه مردمی آقای روحانی دامن زده می‌شود اما درعین حال اصلاح طلبان به دلیل تجارب گذشته باید تاکتیک‌ها واستراتژی‌های مناسب را به کار گیرند.

سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی: احترام ما به مجموعه انقلاب، نافی انتقاداتمان نیست

سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی گفت: این روزها مد شده است که احزاب اگر انتقادی دارند، آن را معامله می‌کنند اما ما به همه مجموعه انقلاب احترام می‌گذاریم و در عین حال چنین رفتاری، نافی انتقاداتمان نیست.
به گزارش خبرنگار ایسنا، امیررضا واعظ آشتیانی با اشاره به سابقه فعالیت این تشکل سیاسی اصولگرا، گفت: بیش از سه سال است که این تشکل کار خود را آغاز کرده است و همواره تلاشش بر این بوده است که یار نظام باشد، نه بار نظام و این در حالی است که برخی تشکلها را می‌بینیم که نه تنها یار نظام نیستند، بلکه بار نظامند و مشکلاتی را خواسته یا ناخواسته ایجاد می‌کنند.
وی افزود: ما همواره تلاشمان این بوده که صداقت در گفتار، اخلاص در عمل و بصیرت در تفکر و تصمیم را در رفتارمان رعایت کنیم.
سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی با بیان اینکه باورمان این است که باید ادب سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، اظهار کرد: ما باورمان این است که رعایت ادب سیاسی و پرهیز از دروغ گویی و بداخلاقی سیاسی را باید سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.
واعظ آشتیانی افزود: ما رعایت احترام همه تشکلهای سیاسی داخل نظام را بر خود واجب می‌دانیم، به آرمان‌های نظام و انقلاب باور داریم، معتقد به ولایت مطلقه فقیه هستیم و تدبیر را نیز در تصمیم گیری هایمان همواره مورد توجه قرار می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه برخی تشکلها انتقادات خودشان نسبت به مسائل روز را مورد معامله قرار می‌دهند، گفت: این روزها مد شده است که احزاب و گروهای سیاسی اگر انتقادی دارند، آن را معامله می‌کنند و به تعبیری دوست دارند «وسط لحاف» بخوابند تا به هر سمتی چرخیدند، سرما نخورند اما ما به همه مجموعه‌های انقلاب احترام می‌گذاریم و در عین حال چنین رفتاری نافی انتقاداتمان نیست.
سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی در پایان تاکید کرد: ما به پشتوانه مردمی تشکلمان اعتقاد داریم و باور داریم که زنان می‌توانند در جامعه تاثیر گذار باشند و هستند، بنابراین بانوان نیز در تشکل ما جایگاه ویژه‌ای دارند و به نقش آفرینی آنها در فعالیت‌های سیاسی توجه بخصوصی داریم.

تکذیب کاندیداتوری وزیر احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری

سخنگوی جبهه یکتا گفت: رستم قاسمی از جمله گزینه‌های مورد بررسی یکتا است و تصمیمی برای معرفی او به عنوان گزینه نهایی گرفته نشده است.
به گزارش ایلنا سید محمد حسینی ضمن تکذیب خبر انتخاب "رستم قاسمی"، وزیر نفت دولت دهم، به عنوان نامزدنهایی "جبهه یکتا" در انتخابات ریاست جمهوری 96، گفت: همچنان در حال بررسی گزینه‌ها هستیم و به کاندیدای نهایی نرسیده‌ایم.
رئیس کمیته اطلاع رسانی یکتا تاکید کرد:آقای رستم قاسمی از جمله گزینه‌های مورد بررسی جبهه یکتا است، اما هنوز تصمیمی برای معرفی او به عنوان گزینه نهایی گرفته نشده است.

برنامه‌های حزب اتحاد ملت برای انتخابات 96

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری آینده از روحانی حمایت می‌کنیم.
"ولی‌الله شجاع‌ پوریان" عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون برنامه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی عنوان داشت: ما جلسات هفتگی را برگزار می‌کنیم و در استان‌های مختلف فعالیت داریم. برای انتخابات در ذیل مجموعه کامل اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان که به ریاست عارف است، فعالیت می‌کنیم.
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ادامه داد: در بحث انتخابات ریاست جمهوری تکلیف ما مشخص است و از روحانی حمایت می‌کنیم. قرار است در بحث انتخابات شوراها با هماهنگی لازم و تحت اشراف شورای عالی سیاست‌گذاری لیست‌های قوی در کلان شهرها و مراکز استان‌ها و مهم‌تر از همه تهران داشته باشیم.
وی در پاسخ به آخرین وضعیت رسیدگی به املاک نجومی عنوان داشت: در روند واگذاری برخی املاک تخلفاتی صورت گرفته بود و اصل این اتفاق را که املاک واگذار شده است شهرداری قبول کرده ولی شهرداری از عملکرد خود دفاع می‌کند اما با گزارشی که دادستان کل داده است تخلف‌هایی در بحث واگذاری‌ها صورت گرفته است و مجلس شورای اسلامی موضوع تحقیق و تفحص را پیش می‌برد و ما در شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که این موضوع را بررسی کنیم.

دبیرکل حزب موتلفه: هر تشکل اصولگرا می‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا داشته باشد

دبیرکل حزب موتلفه با بیان اینکه اصولگرایان باید با یک نامزد وارد میدان رقابت شوند، گفت: احزاب می‌توانند نامزد داشته باشند اما بعداز ائتلاف باید به عقل جمعی برای انتخاب نامزد نهایی تمکین کنند.
به گزارش مهر محمد نبی حبیبی با اشاره به برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم تشکل‌های اصول گرا حق دارند یک نامزد برای انتخابات 96 داشته باشند و تا اینجا من عیبی به این اقدام تشکل‌های اصول گرا نمی‌بینیم.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، تاکید کرد: معتقدیم که اصولگرایان باید با یک نامزد وارد میدان رقابت و انتخابات 96 شوند و طبیعتا لازمه کار این است که اصول گرایان به وحدت و ائتلاف کامل برسند.
وی افزود: هر تشکلی می‌تواند نامزد داشته باشد ولی این نامزد را باید در آن ائتلاف احتمالی آینده اصول گرایان مطرح کنند و در آن ائتلاف یک شاخص‌هایی را در نظر بگیرند که بر اساس آن شاخص‌ها به گزینه نهایی برسند.
حبیبی خاطرنشان کرد: تشکل‌ها تا این مرحله می‌تواند نامزد داشته باشد به شرط آنکه به ائتلاف بپیوندند و به عقل جمعی برای انتخاب نامزد نهایی تمکین کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا ساز و کار این ائتلاف مشخص شده است، گفت: تاکنون ساز و کار آن نهایی نشده ولی مذاکراتی بین اصولگرایان هم داخل خودشان و هم خارج خودشان در حال شکل گرفتن است.

دلار 4 هزارتومانی و پیام غلط کنترل قیمت

 جواد غیاثی در خراسان نوشت:
دلار در مرز روانی 4 هزار تومان قرار گرفته و فعلا در این نرخ پایدار مانده است. در این رابطه 3 سوال اساسی راجع به علل، آثار و نحوه مواجهه با این پدیده مطرح است: «چرا دلار در یک ماه (آذرماه) به یک باره 400 تومان معادل 11 درصد رشد کرد؟»، «آثار این جهش بر بخش واقعی اقتصاد و نرخ تورم چیست؟» و نهایتا «سیاست بهینه سیاست گذار در مواجهه با این شرایط چیست؟» دولت بیش از این نتوانست در برابر نیرو های واقعی مقاومت کند

علل این جهش، نه تنها اکنون روشن است بلکه از مدت ها قبل اظهر من الشمس بود. نگارنده در گزارش تحلیلی مورخ 11 آبان ماه[1] (یعنی 20 روز قبل از شروع جهش دلار) تاکید کرد که نرخ دلار به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است. اندازه این سرکوب هم حداقل 22 هزار تومان محاسبه شد. یعنی اگر دولت یازدهم می خواست تجربه تلخ دولت قبل را تکرار نکند و بر اساس قانون و منطق اقتصادی عمل کند باید پیش و بیش از این اجازه رشد «تدریجی» و منطقی دلار را می داد اما دولت، به دلایلی که شاید فضای روانی ثبات دلار و آثار تورمی آن مهمترینش باشد، بر این سیاست نادرست اصرار کرد. نه تنها اجازه رشد منطقی و تدریجی نرخ ها داده نشد بلکه حتی رئیس جمهور از مسئولان بانک مرکزی به خاطر خودداری از کاهش قیمت دلار انتقاد می کرد[2]! لذا دلیل این جهش روشن است؛ فنر نرخ ارز کاملا فشرده شده بود و منتظر یک تکانه بود تا به سطح آزاد خود نزدیک شود؛ این تکانه هم با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، رشد ارزش جهانی دلار در برابر سایر ارز ها و افزایش نگرانی ها از آینده برجام ایجاد شد.
غول تورم زایی افسارگسیخته رشد دلار، توهم است
در مورد آثار رشد نرخ دلار، مهمترین شاخص های اقتصادی، تولید (مشخصا تجارت خارجی) و سطح عمومی قیمت ها (نرخ تورم)، باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد بخش واقعی مجموعا رشد دلار به نفع اقتصاد است؛ دلار ارزان به واردات (و البته قاچاق) کمک می کند و قدرت رقابت کالای داخلی را به شدت تضعیف می کند. مخصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد از ضعف تقاضا (مخصوصا تقاضای داخلی) رنج می برد و به اعتقاد برخی از کارشناسان، راهی جز تقویت تقاضای خارجی برای خروج از رکود وجود ندارد. در این حوزه رشد دلار نه تنها نگران کننده نیست بلکه حتی به عنوان یک سیاست ضدرکودی توصیه می شود؛ چنانچه پیش از این نیز در گزارش های مختلف[3] به دولت توصیه شده بود.
اما در حوزه دوم یعنی تورم حساسیت ها بیشتر است. آثار تورمی افزایش نرخ ارز از سه کانال منتقل می شود. کانال اول افزایش قیمت کالا های وارداتی نهایی و واسطه ای است. کانال دوم آثار روانی و انتظارات است و کانال سوم، توسعه صادرات و ضعف عرضه کالا در داخل است.
اثر تورمی منتقل شده از کانال اول قطعی و گریزناپذیر است اما مقدار آن اصلا نگران کننده نیست. طبق آخرین گزارش مرکز آمار از تولید ناخالص داخلی، واردات کمتر از 10 درصد (8.9 درصد در سال 94) GDP ایران را به خود اختصاص می دهد (کل ارزش واردات سالانه کشور حدود 40 میلیارد دلار است که چنانچه تمام آن کالای نهایی باشد با فرض تولید ناخالص داخلی 400 میلیون دلاری کشور، همین 10 درصد را نتیجه می دهد). یعنی افزایش 10 درصدی دلار، نهایتا یک درصد تورم ایجاد می کند و افزایش 11 درصدی اخیر، فقط 1.1 درصد.
اما ممکن است کانال دوم، یعنی آثار روانی و انتظاری به این موضوع دامن بزند. موضوعی که مستقیما به رفتار سیاست گذار بستگی دارد و قابل کنترل است و در بخش بعد به آن می پردازیم. کانال سوم هم در شرایط فعلی اقتصاد کشور، یعنی ضعف تقاضا، موضوعیت ندارد و نمی تواند بر آثار تورمی اندک رشد دلار بیفزاید.
دولت سیگنال درست به بازار بدهد
با همه این ها اما در این شرایط رفتار سیاست گذار بسیار مهم است. متاسفانه رویکرد غلط پیشین همچنان ادامه دارد و بانک مرکزی با وجود ناتوانی در کنترل نرخ ارز در برابر نیرو های تجمیع شده بازار، وعده کاهش نرخ می دهد. این یعنی تقابل دولت با این نیرو ها و منافع اقتصادی بلندمدت جامعه. این تقابل چند اثر مخرب دارد؛ اول این که فضای التهاب و نااطمینانی را زنده نگه داشته و فرصت را به سفته بازان می دهد تا از هر خبری برای ایجاد نوسان و کسب سود از آب گل آلود استفاده کنند. مثلا با هر اظهارنظر مقامات دولتی مبنی بر این که «نرخ فعلی ارز را کاذب می دانیم»، نرخ مقداری تضعیف می شود و به خاطر وجود نیرو های بالقوه، در اثر هر خبر مخالفی، مثل رشد دلار جهانی یا نگرانی از روابط سیاسی، به شدت رشد می کند. اثر مخرب دیگر هم تشدید فضای روانی و افزایش غیرواقعی آثار تورمی جهش دلار است. علاوه بر آن رفتار دولت، معلق ماندن اقتصاد و احتمالا تشدید رکود را نتیجه می دهد؛ چنانچه با وعده کاهش نرخ، فعالان اقتصادی دست از خرید بر می دارند تا شاید نرخ ها تعدیل شود و این خود به تشدید رکود می انجامد.
اما در مقابل، دولت می تواند یک سیگنال درست به بازار بدهد. از نرخ های فعلی حمایت کند و اجازه ایجاد نوسانات التهاب زا توسط سفته بازان را ندهد. با تبیین واقعیت های اقتصادی برای مردم از آثار روانی و غیرواقعی این اتفاق جلوگیری می شود و بخش حقیقی اقتصاد نیز منافع خود را خواهد برد. اگرچه شاید از نظر سیاسی و در آستانه انتخابات، اصرار بیشتر بر کنترل مصنوعی دلار، برای بخشی از دولت مهم تلقی شود اما منفعت بلندمدت اقتصاد در این موضوع نیست. علاوه بر تمام منافع ذکرشده، منفعت مهم دیگر رشد ارزی اخیر، پیشگیری از یک جهش ویرانگر - مثل آنچه در سال 90 رخ داد- است. جهش ویرانگری که در صورت اصرار بر این سیاست غلط به صورت بالقوه وجود خواهد داشت و اقتصاد کشور و دولت را سایه به سایه تعقیب خواهد کرد تا با بروز کوچک ترین تکانه، خود را نمایان کند. البته در شرایط فعلی با توجه به جهش یکباره در یک ماه اخیر دولت باید نرخ ها را کمی تعدیل کرده و در قیمت های منطقی حمایت کند.
در مورد رفتار سیاست گذار در مواجهه با این مسئله، یک نکته جانبی هم مربوط به سیاست تک نرخی کردن ارز است. موضوعی که با وجود وعده های مکرر (از جمله وعده شخص رئیس جمهور برای تک نرخی شدن ارز در نیمه دوم امسال) عملا، حتی قبل از جهش دلار، از آن عقب نشینی شد. حتی اگر این عقب نشینی رخ نداده بود، دولت نمی توانست بیش از این به بهانه تک نرخی کردن ارز، دلار آزاد را سرکوب کند. حالا که دولت عملا اجرای این سیاست را تا زمان نامعینی به تعویق انداخته، قطعا نمی توان نرخ ارز و نیرو های واقعی بازار را منتظر نگه داشت. سیاست بهینه سیاست گذار در این شرایط می تواند دست کشیدن از تک نرخی کردن عمومی ارز و کاستن از تعداد کالا های مشمول ارز مبادله ای باشد.
[1] این گزارش در صفحه 8 روزنامه خراسان در آن تاریخ چاپ شده است.
[2] اظهارات رئیس جمهور، مورخ 24بهمن 94 در مجمع بانک مرکزی
[3] از جمله از طرف موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی به ریاست مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور با عنوان «تحلیل بخش حقیقی اقتصاد و چشم انداز رشد اقتصادی در سال 1394» که تیرماه سال گذشته منتشر شد.

شوراي امنيت و قطعنامه ضداسرائيلي

حسن هانی زاده در آرمان نوشت:

تصويب قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي منع رژيم صهيونيستي از ادامه شهرك‌سازي در اراضي اشغالي هر چند يك حركت نمادين تلقي مي‌شود اما اعتبار اين شورا را باز‌سازي كرد. امتناع آمريكا از وتوي قطعنامه اخير شوراي امنيت هر چند از اختلاف نظر باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا وبنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل ناشي مي‌شود اما اين امر ارتباطي به سياست كلان آمريكا درباره رژيم صهيونيستي ندارد. دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري جديد آمريكا بلافاصله تصويب اين قطعنامه را مورد انتقاد قرار داد واعلام كرد كه پس از ورود به كاخ سفيد سياست آمريكا را در برابر اسرائيل باز تعريف خواهد كرد. شوراي امنيت از سال ۱۹۷۹ تاكنون همواره تلاش كرده تا با تصويب قطعنامه‌اي رژيم اسرائيل را از ادامه فعاليت شهرك‌سازي منع كند اما هر بار با وتوي آمريكا مواجه شده است. تنها در مارس سال ۱۹۷۹ در دوران رياست‌جمهوري جيمي كارتر آمريكا به قطعنامه پيشنهادي اعراب براي جلو‌گيري از فعاليت شهرك‌سازي اسرائيل راي ممتنع داد واين دومين راي ممتنع آمريكا به چنين قطعنامه‌اي تلقي مي‌شود. دليل اين امر اين است كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا در حال ترك كاخ سفيد است و ماموريت ۱۰ساله بان كي مون به عنوان دبيركل سازمان ملل رو به پايان است و لذا هر دو تلاش كردند تا يك «نمره ۲۰» در كارنامه خود ثبت كنند. بان‌كي‌مون خيز بلندي براي ورود به كاخ رياست جموري كره‌جنوبي برداشته است و براي تعامل با جهان اسلام ناچار است در آخرين روز‌هاي دبيركلي خود يك حركت سياسي قابل قبولي از خود نشان دهد.هر چند اين قطعنامه فاقد ابزار اجرايي براي منع اسرائيل از ادامه فعاليت شهرك‌سازي است اما در همين حد كه آمريكا آن را وتو نكرده مي‌تواند اثر باز دارنده‌اي داشته باشد. انتظار مي‌رفت در قطعنامه پيشنهادي ونزوئلا ومصر به شوراي امنيت تحريم هايي عليه ژيم صهيونيستي پيش‌بيني مي‌شد اما تصويب اين قطعنامه نشان داد كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا آخرين ضربه خود را به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي وارد ساخت. با تصويب اين قطعنامه دست كشورهاي اروپايي براي قطع همكاري‌هاي اقتصادي وسياسي خود با رژيم اسرائيل در صورت ادامه فعاليت شهرك‌سازي باز خواهد بود. در هر حال تاكنون ده‌ها قطعنامه از سال ۱۹۴۸ عليه اسرائيل تصويب شده اما آمريكا همه اين قطعنامه‌ها را وتو كرده است. حتي قطعنامه‌هاي تصويب شده در شوراي امنيت سازمان ملل مانند قطعنامه ۱۸۱ و۲۴۲ از سوي رژيم اسرائيل نا‌ديده گرفته شده است؛ زيرا همه اين قطعنامه فاقد زير ساختار‌هاي اجرايي است. سازمان ملل وشخص باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا با تصويب اين قطعنامه‌ها در حقيقت تلاش كردند تا اعتبار از دست رفته خود را بازيابند.

آرمان

پيام تسليت آیت‌ا...هاشمي براي درگذشت پدر كلانتري

در پي درگذشت پدر عيسي كلانتري، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني پيام تسليتي صادر كرد. متن پيام بدين شرح است: «انا... و انااليه راجعون» جناب آقاي دكتر عيسي كلانتري درگذشت پدر بزرگوارتان، مرحوم حاج محمدحسين كلانتري را به خاندان، خانواده و به ويژه جناب‌عالي تسليت مي‌گويم. با آرزوي همنشيني ايشان با فرزند شهيدشان، دكتر موسي كلانتري، در بزم اوليا و انبيا الهي، صبر و اجر بازماندگان را از درگاه خداوند بزرگ خواستارم.

در جلسه جامعه مدرسين چه گذشت؟

جلسه شب شنبه شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با محور كاهش آسيب‌هاي اجتماعي استان قم و افزايش سطح فرهنگي ديني در جامعه برگزار شد. ۳آذر‌ جلسه شوراي مركزي جامعه مدرسين حوزه علميه قم به رياست آيت‌ا... محمد يزدي در دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم برگزار شد. در اين جلسه، گزارشي از رويدادهاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي اخير به اعضا ارائه و دغدغه‌هاي فرهنگي اعضا در اين جلسه بيان شد و مورد بحث قرار گرفت. ‌ميهمان جلسه شب گذشته جامعه مدرسين، آيت‌ا... سيد محمدمهدي سعيدي، امام جمعه قم و رئيس شوراي سياستگذاري فرهنگي اين استان بوده است. در اين جلسه اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم دغدغه‌هاي فرهنگي خود را با آيت‌ا... سعيدي در ميان گذاشتند و خواهان رسيدگي به آنها شدند. راهكارهاي افزايش سطح فرهنگ ديني در استان قم و كاهش سطح آسيب‌ها، تقويت بنيان‌هاي فرهنگ ديني استان و ساير شهرها از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جامعه مدرسين بوده است.

درخواست اعلام وصول استيضاح آخوندي

نماينده مرند و جلفا در مجلس گفت: از هيات رئيسه مجلس تقاضا دارم كه هرچه سريع‌تر استيضاح وزير راه و شهرسازي اعلام وصول شود. محمد حسن‌نژاد اظهار داشت: تذكر اول من به هيات رئيسه مجلس بابت عدم وصول استيضاح وزير راه و شهرسازي است، زيرا اين تاخير در اعلام وصول منجر به بدبيني ملت نسبت به خانه ملت مي‌شود كه تقاضاي تسريع در اعلام وصول استيضاح وزير راه و شهرسازي را دارم. نماينده مرند بيان كرد: تذكر بعدي من به وزير نيرو، وزير جهاد و رئيس‌جمهور است. در مناطق مرزي، منابع مالي، آب، زمين و همه شرايط موجود است ولي براي زير كشت بردن دشت‌هاي حوزه انتخابيه اينجانب تعلل مي‌شود.

در جلسه مجمع تشخيص چه گذشت؟

در جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، معاون اول رئيس‌جمهوري و سخنگوي دولت گزارشي در ارتباط با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، برنامه ششم، نظام اداري و اصل۴۴ قانون اساسي و مصوبات كميسيون تلفيق مجلس، ارائه كرد. جلسه امروز يكشنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام به رياست آيت‌ا... اكبر هاشمي‌رفسنجاني تشكيل شد. در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، معاون اول رئيس‌جمهوري، سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، معاون پارلماني رئيس‌جمهوري، روساي كميسيون‌هاي برنامه و بودجه، محاسبات و تلفيق مجلس شوراي اسلامي، دادستان كل، رئيس ديوان عدالت اداري و رئيس سازمان بازرسي كل كشور نيز حضور داشتند، ابتدا آقايان اسحاق جهانگيري و محمدباقر نوبخت، گزارشي مبسوط از رويكرد و ديدگاه‌هاي هيات دولت در تنظيم و تدوين، لايحه برنامه پنج ساله ششم توسعه، بر اساس انطباق آن با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، سياست‌هاي كلي برنامه، نظام اداري و اصل۴۴ قانون اساسي ارائه كردند. همچنين حاجي بابايي، رئيس كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي نيز گزارشي از جلسات اعضاي اين كميسيون و جلسات مشترك با نمايندگان مربوطه از دولت و صاحب‌نظران و كارشناسان براي بررسي و تصويب لايحه پيشنهادي دولت، ارائه كرد. مقرر شد نظرات دولت و مجلس درباره كيفيت تغييرات صورت گرفته در لايحه دولت و موارد مربوط به مغايرت‌ها و عدم انطباق برنامه پنج ساله ششم توسعه با سياست‌هاي كلي ابتدا در كميسيون نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بررسي قرار گرفته و در صورت لزوم در دستور كار شوراي مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گيرد.

به سیاست‌های تبعیض‌آمیز پایان داده شود

درخواست ۱۲۰۰استاد دانشگاه‌آزاد از روحانی

آرمان: بیش از ۱۲۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار بازنگری در سیاستهای تبعیض‌آمیز وزارت علوم علیه این دانشگاه شدند. امضاء‌کنندگان این نامه که از اعضای هیات علمی واحد‌های گوناگون دانشگاه آزاد هستند با تاکید بر موازین قانونی خواهان بررسی مجدانه توانایی دانشگاه آزاد اسلامی در مقام مقایسه با دانشگاه‌های دیگری چون دانشگاه‌های نیمه دولتی و غیرانتفاعی هستند که مورد لطف بیشتر وزارت علوم قرار می‌گیرند درحالی که دانشگاه آزاد متکی برمشارکت مردمی و بدون استفاده از سرمایه‌های ملی و نفتی، خانواده بزرگی از دانشگاهیان را گرد آورده است.

به تبعیض درباره داشگاه آزاد پایان داده شود

در این درخواست که خطاب به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شده، از ایشان تقاضا شده است با اتخاذ سیاست‌های عادلانه، رفع تبعیض و جلوگیری از اعمال استانداردهای دوگانه وزارت علوم علیه این دانشگاه، از تداوم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کرده و امنیت شغلی ده‌ها هزار نفر از نخبگان کشور را تامین و تضمین نماید. در بخشی از این درخواست، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رعایت استانداردهای آموزشی و علمی توسط این دانشگاه، هشدارهای پی‌در‌پی وزارت علوم درباره اعتبار مدارک دانشگاه آزاد اسلامی را اجحاف و تبعیضی آشکار نسبت به بزرگ‌ترین نهاد غیردولتی (مصداق اصل۴۴ قانون اساسی در عرصه آموزش عالی) دانسته‌اند، این در حالی است که بعضی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تا دو برابر دانشگاه آزاد اسلامی شهریه دریافت می‌کنند، اما از حداقل فضای آموزشی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی هم برخوردار نیستند. در بخش پایانی شکواییه، امضاءکنندگان خواستار آن شده‌اند؛ گروهی بی‌طرف از مسئولان، وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر موسسات آموزش عالی زیرمجموعه وزارت علوم را درباره امکانات آموزشی، تعداد اعضای هیأت علمی حقیقی تمام وقت و نیز میزان تولید علمی آنها بررسی نمایند تا حقانیت مدعای آنان آشکار شده و در سایه توجه رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستهای تبعیض آمیز این وزارتخانه خاتمه یافته و با جایگزینی سیاست‌های عادلانه و منطقی، امکان تداوم فعالیت‌های بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی کشور تأمین گردد.

شرق

روحانی سال نو میلادی را به سران کشورهای جهان تبریک گفت

ایسنا: رئيس‌جمهوری و سرلشکر باقري در پیام‌های جداگانه‌ای به سران کشورهای جهان، آغاز سال نو مسیحی را تبریک گفتند. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در این پیام‌های جداگانه، تصریح کرده است: امیدوارم در آستانه سال نو میلادی و در سایه تعالیم حیات‌بخش پیامبران الهی که عامل اساسی و زمینه‌ساز گفت‌وگوی تمدن‌ها و تفاهم میان ملت‌ها می‌باشد، شاهد جهانی مملو از ثبات و امنیت و پایانی بر رنج‌های انسان‌های بی‌شماری باشیم که از ظلم، فساد و تروریسم رنج می‌برند. رئيس‌جمهوری در بخش پایانی پیام خود به سران کشورهای جهان، با آرزوی سالی مملو از برکت و شادکامی، از خداوند متعال، سلامتی، بهروزی و نیک‌بختی ملت‌ها و دولت‌های آنان را مسئلت کرده است. رئيس ستاد کل نیروهای مسلح نيز در پیام‌های جداگانه‌ای سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم و آغاز سال جدید ٢٠١٧ میلادی را به فرماندهان و مقامات نظامی کشورهای مسیحی جهان تبریک گفت. در متن پیام سرلشکر محمد باقری آمده است: امیدوارم در سال جدید میلادی، با بازگشت همه جوامع بشری و نگرش عمیق آنها به تعالیم عالی یکتاپرستی و انسان‌ساز پیامبران الهی همچون تعالیم پرمهر و برکت حضرت عیسی مسیح (علیه‌السلام) دیگر شاهد تروریسم، ظلم و ستم و جنایت سلطه‌گران و جنگ در جهان نباشیم و در عالم هستی تمامی انسان‌ها با هر دین و مذهبی توأم با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند.

نظرسنجي انتخاباتي ياران احمدي‌نژاد


ایلنا: در حاشیه ششمین گردهمایی جبهه یاران انقلاب اسلامی فرم نظرسنجی انتخاباتی به حضار ارائه شد که سؤالاتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در آن تعبیه شده بود. در این نظرسنجی برای سنجش میزان مناسب‌بودن و رأی‌آوری گزینه مدنظر اصولگرایان به ۱۱ مورد اشاره شده بود که به ترتیب اولویت اسامی ضرغامی، قالیباف، جلیلی، باهنر، رستم قاسمی، بذرپاش، علی لاریجانی، الیاس نادران، نیکزاد و حاجی‌بابایی مورد سؤال قرار گرفته بود. با وجود اینکه اعضای این جبهه خود را وامدار ائتلاف آباد‌گران می‌دانند که در انتخابات سال ۸۴ و مجلس هفتم موجب پیروزی اصولگرایان شد، اما خود را از شخص احمدی‌نژاد جدا می‌کنند و می‌گویند مستقل از جریان او هستند.

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس


ایسکانیوز: جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی سراسر کشور برای پیگیری مطالبات و حقوقشان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. یکی از این تجمع‌کنندگان گفت: ما خواستار مصوب‌شدن بند (ب) ماده ١٣ لایحه برنامه ششم توسعه و پرداخت حق و حقوق و کسورات معوق بازنشستگی‌ هستیم. وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا از دولت بخواهند که هرچه‌سریع‌تر نسبت به پرداخت حق و حقوق معوق آنان اقدام کنند. این تجمع‌کنندگان که تعدادشان به بیش از صد نفر می‌رسید درحالی‌که پلاکاردهایی با مضمون «مجلس شورای اسلامی حمایت حمایت»، «ما خواستار رسیدگی به وضعیتمان هستیم» در دست داشتند و شعارهای الله‌اکبر نیز سر می‌دادند.

پرونده قضائي انجمن صنفي كارگران چادرملو بسته شد


ايلنا: اکبر علیپور، رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو، ضمن ابراز خوشحالی از بسته‌شدن پرونده قضائي فعالان صنفی این واحد، گفت: همه کنش‌های صنفی کارگران قانونی و در راه احقاق حقوق جمعی است. رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو (شرکت آسفالت طوس) با اشاره به تبرئه کارگران این معدن گفت: خدا را شکر در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد همه کارگران چادرملو تبرئه شدند و این پرونده به طور کامل بسته شد. وی افزود: این ختم‌به‌خیرشدن، اتفاق میمونی است که آن را به همه کارگران چادرملو و همه دستمزدبگیران زحمتکش تبریک می‌گویم و معتقدم همه کسانی که همراه و همدل انجمن صنفی کارگران چادرملو بودند و بانی خیر شدند، در صدور این حکم عادلانه نقش فعال و تحسین‌برانگیز داشته‌اند.

دادخواست تجدید نظر حکم نرگس کلباسی


ایسنا: دادخواست تجدید نظر حکم نرگس کلباسی، بانوی نیکوکار ایرانی تقدیم دادگاه محلی رایاگادا در ایالت اوریسای هند شد. بر همین مبنا وثیقه او تمدید شده و قرار است جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر به‌زودی آغاز شود. ۱۵ آذر ماه دادگاه شهر رایاگادا درباره اتهام نرگس کلباسی برگزار شد، این دادگاه محلی حکم به یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی داد. نرگس کلباسی‌اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاه‌های هند و سریلانکا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آنها اقدام به تأسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند، می‌کند. اتهام قتل غیرعمد یک کودک و سهل‌انگاری که منجر به غرق‌شدن یک کودک که در زمان پیک‌نیک در کنار رودخانه‌ای به بازی مشغول بوده، او را از ادامه فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش بازمی‌دارد.

نظر شورای نگهبان درباره لایحه موافقت‌نامه پاریس


خبرآنلاین به نقل از اداره كل روابط عمومی شورای نگهبان: لايحه موافقت‌نامه پاريس مصوب جلسه مورخ بيست‌وسوم آبان ماه ١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت كه نظر اين شورا به ‌شرح زير اعلام می‌شود: ١- با توجه به بندهای ٨ و ٩ ماده ٤ و بند ١١ ماده ١٣، پيوست‌های اين موافقت‌نامه بايد ضميمه شوند تا امكان بررسی و اظهارنظر در اين شورا فراهم گردد. ٢- در ماده ٢٣، از اين جهت كه مشخص نيست آيا پيوست مصوبی وجود دارد يا خير؟ ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات