صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۲۹

تابلوی سیاسی دوشنبه 6 دیماه 1395

تابلوی سیاسی دوشنبه 6 دیماه 1395- شماره 438

سند اشتباه ظریف

پس از مدت‌ها كش و قوس رسانه‌اي در نهايت متن كامل و پياده شده سخنان محمد جواد ظريف وزير امورخارجه در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي منتشر شد؛ سخناني كه نشان مي‌داد، برخي اتهامات نشريات اصلاح طلب در خصوص دروغ بودن اين سخنان غلط است. در بخشی از سخنان ظريف كه با سربرگ كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس منتشر شده، آمده است: در قضيه برجام خب ما اينجا غيررسمي حرف‌هاي خصوصي‌تر را بزنيم. در ابتداي مذاكرات برجام استراتژي‌اي براي خودمان تعريف كرديم و به آقا هم گفتيم. استراتژي‌اي را تعريف كرديم كه اگر برجام قرار باشد برود به مجلس نمايندگان امريكا هيچ وقت تصويب نخواهدشد و به خاطر اينكه مجلس نمايندگان امريكا در اختيار آقاي نتانياهو است عرض كنم به حضورتان ما تصميم گرفتيم برجام از طرف امريكا با دستور رئيس‌جمهور امريكا اجرا شود، به همين دليل هم توي برجام تا هشت سال ديگر يا تا هر وقت ديگر كه جمع بندي كلي آژانس انجام شود و اعلام كنند، آن وقت همه محدوديت‌ها برداشته مي‌شود. ما پروتكل الحاقي را بياوريم مجلس خودمان. آنها هم ببرند كنگره عرضم به محضرتان كه بنابراين ما بر اين اساس مذاكره كرديم مذاكره ما اين بود كه كنگره را درگير مذاكره نكنيم. نقشي كه كنگره داشته باشد نقش حاشيه‌اي باشد... توي مذاكراتي كه همكاران ما داشتند بحثي مطرح شد كه سال ۲۰۱۶ قانون ايسا تمام مي‌شود ما با اين مي‌خواهيم چه‌كار كنيم. (اين حرف‌هايي كه مي‌زنيم بيرون گفتني نيست براي خودمان هست). در ادامه ظريف با اشاره به توافق خود با جان كري گفت: ‌ بر اساس توافقي كه با آقاي كري كرديم و من الان دارم عرض مي‌كنم بيرون نمي‌گم. ولي خدمت شما مي‌گم من اشتباه كردم بر اساس يك توافقي كه كرديم ما استراتژي خودمان را كنار گذاشتيم و بر مبناي آن توافق آمديم آن را اعلام كرديم كه تبديل شد به موضع جمهوري اسلامي. من اين را مي‌پذيرم من اشتباه كردم عرض كنم به خدمتتان، ولي ما اين‌كار را كرديم. ظریف در بخشی دیگر می گوید:اين قضيه ماوقع واقعي بحث تمديد تحريم‌هاست يعني كه ما با يك صحبتي كه با آقاي كري كرديم بر اساس صحبتي كه با آقاي كري كرديم و قولي كه آقاي كري داد ما آمديم يك موضع علني گرفتيم من اشتباه كردم. در اين، رسماً ما نمي‌بايستي بر اساس حرف اين بابا (كري) مي‌كرديم.

واکنش لاریجانی به موضوع انتشار فایل صوتی منتسب به ظریف

رئیس مجلس در واکنش به اظهارات نماینده شاهین شهر در خصوص فایل صوتی منتسب به وزیر امورخارجه و ادعاهای نماینده مشهد در این خصوص گفت:‌ وزیر امور خارجه در مورد یک موضوع خاص اظهارنظر کردند و نه در مورد کلیت برجام.حسینعلی حاجی دلیگانی که برای طرح پیشنهادی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم از هیأت رئیسه وقت گرفته بود در بخشی از صحبت های خود اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که نوار صحبت آقای ظریف در صحن مجلس و در جلسه علنی پخش شود تا نمایندگان خودشان این موضوع را قضاوت کنند.لاریجانی در واکنش به اظهارات گفت: اولا نوبت شما برای اعلام موافقت با الحاقیه به ماده ۳۱ برنامه بوده و نباید این بحث را مطرح می کردید ثانیا صحبت آقای ظریف به یک موضوع خاص بر می گردد نه کلیت برجام.

جبهه جمهوری

«وطن امروز» در گزارشی از اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی خبر داد و نوشت: یک گام به جلو برای توده‌های مردمی انقلاب در ساختار تصمیم‌گیری نظام اسلامی. یک گام به سود مردم و فعال شدن ظرفیت‌های مردمی در سراسر کشور در راستای تحقق مطالبات قانونی. مردم صاحب تشکیلات شدند. «جبهه جمهوری» دیروز اعلام موجودیت کرد تا افراد و شخصیت‌های موجه غیرحزبی این بار دست به کار شوند و به دور از خط‌کشی‌های حزبی و جناحی، جنبش مردمی تغییر را برای درمان مدیریت اجرایی کشور آغاز کنند. دیروز به همت جمع زیادی از دلسوزان و افراد موجه غیروابسته به تشکیلات و احزاب سیاسی، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» راه‌اندازی شد تا جرقه امید هم در دل توده‌های مردم و هم نزد دلسوزان و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی زده شود. امید به ایجاد یک جریان مردمی که با استفاده از ظرفیت‌های بی‌کران توده‌ها به دنبال بسامان کردن امور به سبک «آنچه مردم می‌خواهند» است. اعلام موجودیت این جبهه مردمی در مجموعه فرهنگی سرچشمه که محل دفتر مرکزی حزب جمهوری بوده است نیز بسیار قابل تامل و پر معنی است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رحیمیان، مرضیه وحیددستجردی، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستاآزاد،‌ محمود خسروی‌وفا، مهدی محمدی، سیدعلیرضا مرندی و نادر طالب‌زاده 10 نفری هستند که با حضور آنها جبهه مردمی اعلام موجودیت کرد.

کرباسچی:اظهارات صادقی به دور از پختگی و بلوغ سیاسی و یأس‌آفرین است

کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در مورد صحبت های اخیر محمود صادقی در گفتگو با اعتماد اظهار کرد: برخی از مواضع اتخاذ شده اخیر از سوی تنی چند از اعضای فراکسیون امید را چندان برای کشور مفید نمی‌دانم.وی همچنین تصریح کرده برای نمونه آقای محمود صادقی اینکه یکسری شعارهای افراطی از سوی وی یا هر فرد دیگری شود که بعدا با عذرخواهی همراه باشد، به دور از پختگی و بلوغ سیاسی است و در نهایت، یأس‌آفرین است.کرباسچی خاطر نشان کرده «شهامت» ارزش والایی است اما مشروط به آنکه مجموعه‌ای را به اهدافش نایل کند نه اینکه کسی یک قدم روبه جلو بگذارد و بعد به واسطه این پیشروی، کل مجموعه ده قدم به عقب پرتاب شود!وی افزود: اینکه چند تن از اعضای این فراکسیون به رفتار انتحاری دست بزنند ممکن است با تحسین عده‌ای همراه باشد اما برای کشور عایدی و خروجی ندارد.

گزارش خبرگزاری فرانسه از کریسمس در ایران

خبرگزاری فرانسه در آستانه جشن کریسمس، گزارشی را از وضعیت مسیحیان در ایران منتشر کرد. در این گزارش به وضعیت مناسب زندگی مسیحیان توأم با امنیت و آزادی کامل برگزاری مناسک مذهبی‌شان اشاره شده و از مسیحیت در کنار دو دین کلیمی و زرتشتی به عنوان ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نام برده شده است. خبرگزاری فرانسه نوشته است مناطقی از تهران در سال‌های گذشته در آستانه کریسمس حال و هوای دیگری می‌گیرد و خریدهای شب عید مسیحیان در کنار کاج‌های تزئینی کریسمس به چشم می‌خورد. حتی در این مناطق می‌توان بابانوئل هم دید. در این گزارش با «رمزی گارمو»، اسقف اعظم مسیحیان آشوری- کلدانی (کاتولیک) در ایران نیز مصاحبه شده است. اسقف اعظم گارمو که مقر فعالیت او کلیسای حضرت یوسف (سنت جوزف) در تهران است، به این خبرگزاری گفته است: ایران همچون جزیره‌ای امن برای زندگی مسیحیان در منطقه‌ (خاورمیانه) است که مسیحیان در همه سوی آن مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

دلاردر رکورد 4100

دلار در تازه ترین رکوردها در حالی به بیش از 4100 تومان رسیده است که ارزش دلار جهانی نیز نسبت به سایر ارزها افزایش یافته و رکورد 14 ساله شاخص برابری نسبت به سایر ارزها را شکسته است. در این حال معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد نرخ دلار در هفته های گذشته را ناشی از افزایش ارزش برابری آن در برابر همه ارزها اعلام کرد و گفت: کاهش ارزش برابری ریال برابر دلار به معنی تضعیف ارزش پول ملی نیست. افزایش نرخ دلار در شرایطی است که کارشناسان، آن را واکنش طبیعی به پایین نگه داشته شدن مصنوعی طی سال های اخیر عنوان کرده اند. موضوعی که هم اینک با افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، فرصت بروز و تشدید پیدا کرده است.


ضربه سنگین انصارالله به آل سعود

یک منبع نظامی وابسته به ارتش یمن خبر داده 90 نفر از عناصر مسلح وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی یمن که تحت حمایت ارتش سعودی هستند، در درگیری با نیروهای ارتش یمن و انصارالله در منطقه «نهم» شمالی در شرق صنعاکشته شدند. این منبع نظامی گفته «در این درگیری که از صبح شنبه آغاز شد، هفت نفر از فرماندهان عناصر مسلح نیز کشته و ده‌ها نفر دیگر از جمله محمد العذری فرمانده تیپ 72 ارتش زخمی شدند.» به گزارش المسیره، 18 نفر از عناصر مسلح و مزدور عربستان از جمله فرمانده گردان اول تیپ 72 نیز در عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در سه پایگاه نزدیک منطقه القتب کشته و 30 نفر دیگر نیز زخمی شدند.از سوی دیگر، ده‌ها نفر از عناصر طرفدار منصور هادی نیز در حمله موشکی نیروهای ارتش یمن و انصارالله به محل تجمع مزدوران سعودی در منطقه «ملح» کشته یا زخمی شدند.در استان مأرب اما، پس از هلاکت تعدادی از عناصر مزدور سعودی به دست نیروهای یمنی، خودروهای نظامی آنها بر اثر حمله موشکی ارتش یمن به منطقه «الربیعه» (غرب مارب) منهدم شد. یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله همچنین با شلیک موشکهای کاتیوشا، پایگاه‌های قزع، ابوالمض، الصلابه، مرابض در جنوب شرقی جیزان واقع در جنوب عربستان را هدف قرار داد. سه سرباز سعودی نیز به دست تک تیراندازان ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در نجران کشته شدند.

پاکستان، اسرائیل را تهدید به جنگ هسته‌ای کرد

وزیر دفاع پاکستان در پیامی توییتری تهدید کرد تل‌آویو فراموش کرده که اسلام‌آباد سلاح هسته‌ای دارد و می‌تواند با اسرائیل بجنگد.
اظهارات خواجه آصف در پاسخ به اظهارات «موشه یعالون»، وزیر جنگ پیشین اسرائیل است که تهدید کرده پاکستان را ویران می‌کند.چندی پیش پاکستان اعلام کرد برای مبارزه با داعش نیروی زمینی به سوریه اعزام می‌کند و این موضوع سبب شد وزیر جنگ پیشین اسرائیل تهدید کند که در صورت چنین اقدامی تل‌آویو پاکستان را با سلاح هسته‌ای نابود می‌کند.گرچه وزیر جنگ اسرائیل تهدید علیه پاکستان را تکذیب کرده اما وزیر دفاع پاکستان پیام خود را از صفحه توییتر برنداشت.خرم دستگیر خان وزیر تجارت پاکستان نیز در اظهارات خود گفت: اسلام‌آباد تلاش می‌کند روابط خود را با همه کشورها به جز هند و رژیم اسرائیل گسترش دهد.به تازگی مقامات رژیم صیهونیستی به هند سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار کرده‌اند که این موضوع نیز خشم پاکستانی‌ها را برانگیخته است.هند و اسرائیل روابط نظامی نزدیک دارند و هر ساله در منطقه راجستان نزدیک مرز پاکستان رزمایش مشترک برگزار می‌کنند.

ترویج آیین‌ مسیحیت زیر پوست شهر

در غرب چهار جشن اصلی در سال برگزار می‌شود که هرچهار جشن مذهبی هستند. عید پاک، روز شکرگزاری، هالووین و کریسمس، چهار جشن اصلی هستند که عیدهای مذهبی مسیحیان به شمار می‌روند و امروزه به دیگر کشورها با مذاهب و ادیان مختلف هم تسری پیدا کرده است.اما طبق معمول، اکثر کسانی که چشم‌شان به دنیای غرب است، الگوهای دست چندم غربیان را گرفته و مبنای عمل قرار می‌دهند. با همین نوع نگاه بسیاری از والدین تربیت فرزندان‌شان را به مدارس و مهدکودک‌هایی می‌سپارند که دارای چنین ویژگی‌هایی باشند. حال اما اتفاقی که پیش‌می‌آید چیز دیگری‌ست.این مدارس و مهدکودک‌ها یا آموزشگاه‌های کودک با همین نظریه نه‌تنها از برگزاری جشن‌های مذهبی اسلام سرباز‌می‌زنند،‌ بلکه با رعایت و آشناکردن کودکان با شئون اسلام هم مخالفت می‌کنند و معتقد هستند که بهتر آن است، کودکان بدون آشنایی با مسائل دینی و حضور در جشن‌‌ها و مراسم‌ مذهبی تربیت یابند. اما در همین حین به برگزاری جشن هالوین و کریسمس می‌پردازند. و جای نظارت بر مهدکودک‌ها و آموزشگاه‌های کودک همچنان خالی‌ست. هر چندوقت یک بار تنها خبری می‌شنویم از تعطیلی یکی از مهدکودک‌ها به دلایل متعددی مثل، برگذاری جشن رقص، استخر مختلط، کودک آزاری و عملکرد غیر اخلاقی مربیان و ... اما باز هم مهدکودک‌ها تحت نظارت صحیح و کارآمد قرار نمی‌گیرند. کودکان امروز که در این مهدها تحت آموزش‌های متفاوت و گاهی مغایر با خط و مشی اصلی کشور قرار می‌گیرند در آینده‌ای نه چندان دور جوانان جامعه ساز این کشور خواهند بود.


دستگیری مدیران 300 کانال متخلف تلگرامی

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی ناجا درخصوص دستگیری و شناسایی گردانندگان و مدیران 300 کانال تلگرامی اذعان کرد: این کانال‌ها که با ایجاد صفحات جعلی مبادرت به کسب اطلاعات شخصی افراد می‌کردند، توسط پلیس شناسایی و با متخلفان آن برخورد شده است.منتظرالمهدی ادامه داد: به طور کلی 24 درصد جرایم مجازی در سوءاستفاده از عکس‌ها و اطلاعات شخصی افراد صورت می‌گیرد که بیش از 90 درصد پرونده‌های جرایم مجازی تاکنون مورد رسیدگی پلیس قرار گرفته است.وی با اشاره به تشکیل قرارگاه امنیت انتخابات اظهار کرد: به منظور ایجاد زیرساخت‌های امنیتی در پیش، حین و پس از انتخابات و همچنین با توجه به این‌که ناجا یکی از چهار مرجع استعلامی در انتخابات است، این قرارگاه به منظور تسریع در پاسخ به استعلامات راه‌اندازی شد. وی ادامه داد: تهران با آمار 69 هزار و 751 درگیری و منازعات در رتبه اول قرار دارد که پس از آن به ترتیب خراسان رضوی و فارس در بالاترین میزان درگیری و نزاع قرار دارند که در میان شهرهای مختلف کیش در پایین‌ترین رده در میزان درگیری‌ها قرار دارد.

دکل‌های بیکار آمریکا بازگشتند

رکوردشکنی‌های افزایش قیمت نفت در آستانه آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی هر چند کام تولیدکنندگان طلای سیاه در چهارگوشه جهان کمی شیرین کرده اما بازگشت چراغ خاموش دکل‌های حفاری به پروژه‌های صنعت نفت به ویژه در آمریکا و کانادا زنگ خطر برای بالا ماندن قیمت‌ها را به صدا درآورده است.عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک در طول دو سال گذشته به بهانه مقابله با «شیل اویل» با افزایش عرضه عملا زمینه کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار را فراهم کردند اما در طول هفته گذشته و پس از توافق وین که قیمت‌ها تا سطح بشکه‌ای ۵۵ دلار هم افزایش یافته، به یک باره بازار با موج بازگشت دکل‌های حفاری در منطقه آمریکای شمالی روبرو شده است.نکته جالب توجه بازگشت دکل‌های حفاری بیکار شده آن است که در طول یک ماه گذشته بیشترین افزایش بازگشت دکل‌ها در آمریکای شمالی بوده؛ منطقه‌ای که به دلیل در اختیار داشتن ذخایر نامتعارف همچون شیل اویل‌ و ماسه‌های نفتی بالاترین خطر را برای امنیت تولید نفت کشورهای عضو اوپک به همراه دارد.

کشته شدن فردی که دخترش را وادار به عملیات انتحاری کرد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که وابسته به مخالفان است، خبر مرگ عبدالرحمان شداد را داد.او کسی بود که دو دختر خود را بمب‌گذاری کرده و یکی از آنها به نام فاطمه (9 ساله) را فرستاد تا در مرکز پلیس در محله المیدان در دمشق خود را منفجر کند و کشته شد. به نقل از سایت شبکه المیادین، منابع احتمال دادند، که جبهه فتح الشام شداد را که تحت حمایت آن فعالیت می‌کرد، ترور کرده باشد.به گفته منابع، شداد بر اثر شدت جراحت ناشی از تیراندازی به وی کشته شده است.منابع افزودند، کشته شدن عبدالرحمان شداد معروف به "ابونمر السوری" بر اثر شدت جراح بعد از تیراندازی افراد مسلح ناشناس در محله تشرین در اطراف دمشق بوده است. منابع نزدیک به ابو نمر السوری به دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفتند، او خیلی کم در ملأ عام ظاهر شده و شبانه از محل اختفای خود خارج می‌شد و دائما کمربند انتحاری به خود می‌بست. دو نوار ویدیویی از او و همسرش منتشر شده که همان نوارهای ویدیویی هستند که ابونمر السوری و همسرش و دو دخترشان را نشان می‌دهد. فاطمه که خود را در محله میدان منفجر کرد و اسلام که برای انفجار خود، فرستاده شده بود اما طرح و نقشه با موفقیت اجرا نشد و از تصمیم به انفجار خود منصرف شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات