صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 6 دی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما می‌توانیم با اقدام عملی در اقتصاد مقاومتی، کشور را مصونیت‌سازی کنیم، ما می‌توانیم در مقابل آمریکا بایستیم و تحریم‌ها در ما اثر نکند و در این راه احتیاج نداریم از ارزش‌ها و اصول خود صرف‌نظرکنیم.(95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
دغدغه خدمت انقلابی به مردم

عصر دیروز مراسم اعلام موجودیت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با حضور ده نفر از چهره‌های انقلابی و حمایت ۲۱۰ فعال سیاسی و فرهنگی کشور در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، رئیس هیئت مؤسس «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با اذعان به اینکه نظام اجرایی ما همواره از برطرف کردن مشکلات جامعه، ناتوان بوده است، گفت: باید با تلخی اذعان کنیم که بخشی از کارگزاران نظام، از مردم فاصله گرفته‌ و به سمت رفاه و ثروت‌اندوزی متمایل شده‌اند. وی هدف از شکل‌گیری این جبهه را پشتیبانی از گفتمان انقلاب اسلامی و اقدام صادقانه برای تحقق گفتمان و مطالبات رهبری، شامل حل مشکلاتی همچون اشتغال، رکود و فساد اقتصادی و اداری و همچنین تلاش برای تحقق عدالت ذکر کرد. اعلام موجودیت این تشکل مردمی با نگاه ولایی و انقلابی و ارزشی بازتاب‌ها، سؤال‌ها و تحلیل‌هایی را در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به دنبال داشت که نکاتی در این زمینه قابل ذکر است؛
1ـ این جبهه یک تشکل مردمی بوده و به دلیل نداشتن ساختار مرسوم حزبی، حزب تلقی نمی‌شود. بر اساس این، به معنای انشقاق جدید در جریان اصولگرایی نیست.
2ـ با توجه به اینکه از تغییر ذائقه‌ها و سلیقه‌ها گریزی نیست و ضرورت طرح گفتمانی جدید برای حفظ نیروهای انقلابی و جذب نیروهای جدید و رویش‌های تازه در راستای عملیاتی‌سازی جذب حداکثری امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به گفتمان انقلاب احساس می‌شود، اصل شکل‌گیری این تشکل مردمی امری مستحسن بوده و عاملی برای ایجاد انسجام و وحدت در بین نیروهای انقلابی و ارزش‌مدار خواهد بود.
3ـ نیروهای مردمی انقلاب اسلامی بدون چشمداشت‌های جناحی و خواسته‌های سهم‌خواهانه به دنبال طرح و اثبات این موضوع هستند که گفتمان انقلاب اسلامی هنوز برترین گفتمان بوده و از ظرفیت‌های زیادی برای ساماندهی و تحقق مطالبات و خواسته‌های مردم غیور ایران برخوردار است. با اتکا به این گفتمان و تکیه بر توانمندی داخلی و تقویت ساخت درونی قدرت جمهوری اسلامی می‌توان بر مشکلات مردم فائق آمد.

▼ گزارش روز
خلأآفرینی در قانون

وقتی فیش‌های حقوقی با ارقام نجومی در رسانه‌ها منتشر شدند و انتقادات فراوانی را برانگیختند، مسئولان دولتی به سادگی گفتند که هیچ خلاف قانونی رخ نداده و تمامی پرداخت‌ها بر اساس قانون بوده است! به گفته مقامات قضایی نیز، دولت هیچ پرونده‌ای را برای دریافت‌کنندگان حقوق‌های خارج از عرف به قوه قضائیه نفرستاده است! بسیاری نیز بر این نکته تأکید کردند که این مدیران و مسئولان با سوءاستفاده از خلأهای قانونی توانستند پرداخت‌های فوق‌العاده را برای خود صادر کنند! یعنی بدون آنکه خلاف قانونی رخ دهد 1000 میلیارد از بیت‌المال به حساب شخصی چند مدیر واریز شده است! حالا با وجود چنین اتفاق عجیب و تلخی در تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی شاهد رویکردی هستیم که کاملاً بی‌توجه به این اتفاق بخش‌های از قوانین را حذف می‌کنند که دقیقاً نتیجه‌اش می‌تواند تکرار موضوعی، چون حقوق‌های نجومی باشد! نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 34 لایحه برنامه ششم توسعه را که سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت را هفت برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین کرده بود، حذف کردند، به معنای ساده بر اساس این، دست مدیران کشور برای تعیین میزان پاداش بازنشستگی باز خواهد بود و می‌تواند بدون آنکه خلاف قانونی رخ دهد، پاداش‌های نجومی را در نظر بگیرند که می‌توان از آن به عنوان امکان دست‌درازی به بیت‌المال بدون هرگونه بازخواست یاد کرد! حذف عجیب بندی از قانون برنامه ششم توسعه که عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره آن جملات مهم و رمزگشایی را مطرح می‌کند: «برخی با ما (نمایندگان) تماس گرفتند تا در جهت خروج این ماده از لایحه بکوشیم، اما نمایندگان مجلس نباید منافع ملت را فدای منافع عده‌ای خاص می‌کردند؛ چرا که حذف قانون سقف پاداش برای کارکنان دولت در کارنامه مجلس دهم ثبت خواهد شد.»

▼ اخبار ویژه
دیدار دو لاریجانی درباره حساب‌های بانکی قوه قضائیه

جمعی از نمایندگان به همراه رئیس مجلس در دیدار با آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواستار شفاف‌سازی حساب‌های قوه قضائیه شدند. در این نشست اسناد و مدارک مربوط به حساب‌های قوه قضائیه در اختیار نمایندگان قرار داده شد که در نهایت حاضران در نشست به این جمع‌بندی رسیدند که هزینه‌های این قوه تماماً به حساب قوه قضائیه واریز شده، نه حساب شخصی. بر اساس این، در حاشیه این نشست نمایندگان حاضر در جلسه بیانیه‌ای را صادر کردند و در متن آن تأکید شد، تمامی پول‌ها به حساب قوه قضائیه واریز شده و هیچ حساب شخصی در این بین وجود نداشته است.

ابطال قرارداد 20 هزار میلیاردی در کیش
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: قرارداد 240 هکتاری در کیش بین یک ایرانی دارای تابعیت کشورهای مختلف با یک فرد دیگر منعقد شده بود که با توجه به برخی بندها، متأسفانه این زمین به صورت رایگان معامله شد. قرارداد مذکور مشکل‌آفرین بود، به گونه‌ای که هیچ نیروی امنیتی نمی‌توانست وارد این ملک شود. این ملک به اتباع بیگانه داده شده بود؛ اما در یک ماه اخیر با پیگیری‌های انجام شده قرارداد ابطال شده و به زودی به منطقه آزاد کیش ارجاع داده می‌شود. قیمت این زمین 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
▼ اخبار
1- رسانه‌های آمریکایی: هدایت و به‌کارگیری مؤثر پهپاد در سپاه

نشریه  ویژه ارتش آمریکا که به تحلیل امور نظامی پنج قاره جهان می‌پردازد، در شماره اخیر خود به کاربرد پهپاد در بدنه نیروهای مسلح ایران پرداخت و به استفاده از این جنگ‌افزار در کنترل تردد مرزی، به ویژه ایام خاص، چون مراسم اربعین که چندی پیش برگزار شد، اشاره کرد و نوشت: ایران استفاده از پهپادهای بومی را ادامه می‌دهد و هم‌اکنون هر یک از یگان‌های مختلف نیروهای مسلح ایران پهپادهای خاص خود را دارند. این امر مبین این مسئله است که این ابزار، به ویژه در کاربردهای داخلی در بدنه نیروهای مسلح ایران جا افتاده است. حتی سپاه پاسداران ایران نیروهایی متخصص برای نگهداری و پرواز این پهپادها در زمان مقتضی دارد و این جنگ‌افزارها به طور مستقیم با ارسال تصاویر هر گونه تهدید یا هدف را شناسایی می‌کنند. نشریه «پاپیولارساینس» هم با اشاره به رونمایی سلاح ضد پهپاد ایرانی، نوشت: این اسلحه قادر است با پارازیت انداختن در مسیر عملیات پهپاد اخلال ایجاد کرده و حتی آن را هک کرده و مجبور به فرود کند؛ اما آمریکا هیچ برنامه انحصاری بر فناوری این سلاح ضد پهپاد ندارد.

2- سکوت روحانی در دعوای شاگردان کابینه
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت همه تلاش خود را برای اجرای طرح تحول سلامت به کار گرفت؛ طرحی که وزارت بهداشت از آن به عنوان مهم‌ترین پروژه سلامت یاد کرد و تاکنون هرجا انتقادی نسبت به این طرح مطرح شده، وزیر بهداشت تمام‌قد از آن دفاع کرده است؛ اما اکنون پس از گذشت سه سال‌ونیم از آغاز به کار این طرح، مشکلات فراوان آن و بدهی‌های سنگین بیمه‌ها سبب بروز اختلافات شدید بین وزیر رفاه و بهداشت شده است تا آنجا که هاشمی اسم رفاه را برای وزارت رفاه مناسب نمی‌داند و ربیعی معتقد است، تمام بار این طرح بر دوش وزارت رفاه قرار گرفته است. حال معلوم نیست چرا با وجود اختلافات و درگیری‌هایی که هر روز به نوعی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، رئیس‌جمهور سکوت کرده و ناظر بر دعوای شاگردان کابینه است.

▼ تا انتخابات
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره آرایش جریان اصولگرایی گفت: سازوکار این دوره شبیه انتخابات مجلس 94 است، یعنی طیف‌های مختلف اصولگرایان به اضافه جامعتین خواهد بود. وی همچنین درباره تکلیف جبهه پایداری و تمکین آن به تصمیم مرکزیت اصولگرایان گفت: پایداری سال ۹۴ به ائتلاف تمکین کرد، سال آینده نیز همین طور خواهد بود. در این میان طیف آقای لاریجانی جدا شد که آنها هم از همان اول گفته بودند به ائتلاف نخواهند پیوست.
معاون سیاسی وزارت کشور با اعلام اینکه ستاد انتخابات کشور در روزهای آینده آغاز به کار می‌کند، گفت: وزیر کشور باید احکام اعضای ستاد انتخابات را امضا کند تا فعالیت ستاد انتخابات آغاز شود. علی‌اصغر احمدی در پاسخ به این پرسش که آیا شما ریاست ستاد انتخابات را به عهده خواهید گرفت، گفت: معمولاً این گونه بوده است که معاون سیاسی وزیر کشور، ریاست ستاد انتخابات را هم به عهده می‌گیرد.
غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شرایط فعلی که انسجام مطلوبی میان جبهه اعتدال و اصلاحات ایجاد شده، ممکن است اختلافات فکری و سیاسی زیادی میان آنها وجود داشته باشد؛ اما نه به دلیل وجود رقیب مشترک، بلکه به سبب اولویت‌دهی به منافع ملی و مصالح عمومی از سوی کنشگران این دو جبهه  این اختلافات موجب واگرایی و تفرق نمی‌شود.

▼ اخبار کوتاه
اندیشکده آمریکایی «علم و امنیت بین‌الملل» که سابقه‌ای طولانی در انتشار مطالب ضد ایرانی دارد، در گزارش اخیر خود به دولت جدید آمریکا توصیه کرده است با استفاده از نقاط ضعف برجام، عملاً از پیشرفت برنامه آب سنگین ایران جلوگیری کند. در این گزارش از «دونالد ترامپ» خواسته شده است امکان فروش آب سنگین از سوی ایران را از بین برده و در ضمن اجازه ندهد هیچ قطعه جدیدی با احتمال کاربری در تجهیزات آب سنگین، وارد ایران شود.
سرپرست مرکز نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) وزارت جهاد کشاورزی گفت: با حمایت‌هایی که طی سه سال اخیر برای پرورش پیله کرم ابریشم انجام شد، در سال گذشته 920 تن پیله کرم ابریشم تولید شده و در مقابل تنها 183 تن پیله خشک وارد شده است. علی‌اصغر داداش‌پور افزود: توزیع رایگان نهال توت بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم و در اختیار قرار دادن نهاده با حداقل قیمت، از جمله کارهایی است که برای حمایت از تولید پیله کرم ابریشم انجام داده‌ایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت یازدهم با جشنواره عمار مخالف است و در برگزاری آن کارشکنی می‌کند؛ به همین دلیل بودجه این جشنواره به صورت مطلوب تخصیص پیدا نمی‌کند. پژمانفر درباره وضعیت اجرایی شدن قانون امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: شخص رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده است تا از اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر امتناع کنند!
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرد: مداخله نکردن بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و همچنین همکاری نکردن بانک‌های بین‌المللی در برگشت دلارهای نفتی سبب شده است ارزش پول ایران در شش ماه گذشته پس از برجام 17 درصد کاهش یابد که این کار انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
«عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات نینوا از دفع حملات گروه تروریستی داعش به موصل و هلاکت بیش از ۷۰ تروریست خبر داد و گفت: تروریست‌های داعشی تلاش کردند به یگان‌های پلیس فدرال در جنوب البوسیف حمله کنند، اما ناکام ماندند.
وزارت دادگستری آمریکا با استناد به قانون انجام اقدامات فساد خارجی، شرکت داروسازی «توا»ی رژیم صهیونیستی را به دلیل پرداخت رشوه به مقامات روسیه، اوکراین و مکزیک به پرداخت 520 میلیون دلار جریمه محکوم کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات